Mark I

A Mark I-es nehézharckocsi, a világ elsõ igazi harckocsija volt. A brit hadsereg fejlesztette ki az Elsõ világháború állóháborújának áttörésére. A Mk I a Mother néven ismert prototípusból kifejlesztett harckocsi, melyet a Holt traktor alvázára terveztek.
Története:
A mai értelemben vett elsõ angol harckocsi az 1916-ban megjelent Mark I-es volt. Már 1914-ben is készültek kezdetleges páncélozott jármûvek, de ezek képtelenek voltak a nyugati-front árkokkal szabdalt területein mozogni. A felmerülõ katonai nehézségekre válaszolva az Angol Védelmi Minisztérium felállította a Landship (szárazföldi hajó) Bizottságot, melynek jelentõs támogatói is akadtak mint E. D. Swinton vagy Winston Churchill. Egy nagy teherbírású alapjármûre jármûre volt szükségük, ami nagy teherbírású és jó terepjáró képességgel rendelkezett. Erre a célra az amerikai gyártmányú Bullock valamint Holt traktor volt alkalmas, amit a brit szárazföldi erõk a lövegek vontatására használt. A traktor átépítésével Sir William Tritton-t bízták meg, aki megépítette a Linkol 1. számú gépet. A jármû igéretesnek bizonyult de a lánctalpai túl keskenyek voltak és gyakran meghibásodott. A javítások 1915-ben a Little Willie néven ismerté vált modell kialakításához vezettek, ez volt az elsõ brit harckocsi. A javítások ellenére a harckocsi még mindig nem felelt meg a landship követelményeinek, így W. G. Wilson hadnagy javaslatára nagyobb méretõ, a test teljes hosszán körbefutó lánctalpakkal szerelték fel, így megnõtt a jármû stabilitása megnõtt. Az így kialakított harcjármû elnyerte közismert romboid alakját, ez lett a Mother (Anya).
A Mother volt a prototípusa a Mk I-es harckocsinak, 1916 februárjától megkezdõdött a harckocsik tömeggyártása és ezzel a "harckocsik korszaka". A brit Mark harckocsikat a háború végéig fejlesztették és számos változatban készült.

Alkalmazók

A Mark I-t a brit hadsereg és szövetségesei nagy számban vetették be a nyugati-fronton. A németek válaszlépése az A7V harckocsi volt, de ez a típus nem volt sikeres, így a németek inkább a brit harckocsikat részesítették elõnyben.

  • Egyesült Királyság
  • Németország
  • Szovjetunió
  • Amerikai Egyesült Államok
  • Kanada
  • Franciaország
  • Ausztrália
  • Észtország
  • Lettország

Változatok

Mark I

    • Mark I (Male)
    • Mark I (Female) - csak géppuskákkal felszerelve,
    • Mark I (Tank Tender) - a lövegerkélyek helyén acéldobozokkal,
    • Mark I (Wireless Tank) - lövegerkélyek nélkül, magas antenna árbóccal,

Mark I

Egy brit gyártmányú Mk I (Male) harckocsi Thiepal közelében 1916 szeptemberében. A jármû hátuljára szerelt segédkerekek a kis ívben való forduláshoz kellettek.

Általános tulajdonságok

Személyzet

8 fõ

Hosszúság

9,91 m

Szélesség

4,33 m

Magasság

2,44 m

Tömeg

28 tonna

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat

6–12 mm

Elsõdleges fegyverzet

2 x 57 mm-es ágyú

Másodlagos fegyverzet

4 x .303-es géppuska

Mozgékonyság

Motor

Daimler dízelmotor
105 Le

Felfüggesztés

nincs (a lánctalp a harckocsites egészén fordul körbe)

Sebesség

6 km/h

Fajlagos teljesítmény

 

Hatótávolság

38 km

<<< Tankok Következõ oldal>>>