Az első
harckocsikat az első világháború
elkeseredett állóháborúja hívta
életre, a háború fő harctere Flandria és
Észak-Franciaország volt. Ezeket a területek nagy
mélységben szabdalták a
lövészárkok és az ellenség
területeinek elfoglalása hatalmas
emberveszteségekkel jártak. A cél egy olyan
eszköz létrehozása volt, mely képes
leküzdeni szögesdrótok és védelmi
árkok vonalait és megvédeni
legénységét, miközben megfelelő tűzerőt
biztosít annak. A harckocsik vagy „szárazföldi
hajók” létrehozásának ötlete
egészen Leonardo Da Vinciig nyúlik vissza, de a
valódi harckocsikra a belső égésű motor és
a lánctalp kifejlesztéséig kellett várni
.![]() A Little Willie, a modern harckocsik „ősatyja” |
![]() A
brit Mark IV harckocsi sok újító műszaki
megoldást tartalmazott
A mai értelemben vett
első angol harckocsi az 1916-ban megjelent Mark I
volt. Már 1914-ben is készültek kezdetleges
páncélozott járművek, de ezek képtelenek
voltak a nyugati front árkokkal szabdalt területein
mozogni. A felmerülő katonai nehézségekre
válaszolva az Angol Védelmi Minisztérium
felállította a Landship (szárazföldi
hajó) Bizottságot, melynek olyan jelentős
támogatói is akadtak, mint E. D. Swinton vagy Winston
Churchill. Egy nagy teherbírású alapjárműre
volt szükségük, ami erős és jó
terepjáró képességgel rendelkezett. Erre a
célra az amerikai gyártmányú Bullock,
valamint Holt traktorok voltak alkalmasak, amiket a brit
szárazföldi erők a lövegek vontatására
használtak. A traktorok
átépítésével Sir William Tritton-t
bízták meg, aki megépítette a Linkol 1.
számú gépet. A jármű
ígéretesnek bizonyult, de a lánctalpai túl
keskenyek voltak és gyakran meghibásodtak. A
javítások 1915-ben a Little Willie néven
ismerté vált modell kialakításához
vezettek, ez volt az első brit harckocsi. A javítások
ellenére a harckocsi még mindig nem felelt meg a landship
követelményeinek, így W. G. Wilson hadnagy
javaslatára nagyobb méretű, a test teljes hosszán
körbefutó lánctalpakkal szerelték fel,
így megnőtt a jármű stabilitása. Ezzel a
kialakítással nyerte el a harcjármű közismert
romboid alakját, ez lett a Mother (Anya). A Mother volt a
prototípusa a Mk I harckocsinak, melynek 1916
februárjától megkezdődött a
sorozatgyártása és ezzel kezdetét vette a
„harckocsik korszaka”.
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
Németek
A németek az új
veszéllyel szemben kezdetben a tüzérség
átszervezésével és a gyalogsági
páncéltörő fegyverek hadrendbe
állításával válaszoltak, majd 1917
májusára kifejlesztették az A7V harckocsit. Az
új Sturmpanzerwagen (magyarul páncélozott
rohamkocsi) ormótlan kialakítású
jármű volt, 18 fős személyzettel. A kifejezetten
sikertelen konstrukcióból mindössze 20 darabot
gyártottak. A kezdeti német harckocsifejlesztések
kudarcai azonban nem hagyták páncélozott
járművek nélkül a hadsereget, a német
vezetés a zsákmányolt szövetséges
harckocsik használatát is engedélyezte. A
hadtörténelem első páncélos
csatájára 1918. április 24-én került
sor Villeres-Bretonneux térségében a brit Mark
IV-esek és a német A7V-k között.
A harckocsik megjelenése sok tervező számára inspirálólag hatott, a háború időszakában számtalan olyan konstrukciót készítettek, amik mára a történelem süllyesztőjébe kerültek. Ezek többsége a Mark I romboid vagy az FT-17 mára hagyományos alakját mintázták, de fellelhetők könnyű vázas -mint az amerikai Skeleton tank- vagy szuper-nehéz harckocsik is, illetve olyan formák, melyek a mai tapasztalatok mellett már nyílvánvalóan alkalmatlannak tűnhetnek, például a hatalmas kerekű Lebegyenko-harckocsi. A harckocsik elleni harcra több eszközt fejlesztettek ki a németek. Ilyen volt a Gewehr 98 ismétlőpuskában és az MG 08 vízhűtéses géppuskákban alkalmazott S.m.K. lőszer (Spitzer mit Stahlkern, magyarul hegyes (lövedék) acélmaggal), amellyel eredményesen lehetett harcolni a brit Mark I és II típusú harckocsikkal szemben (lövedéke 100 m-es lőtávolságon belül átütötte az oldalpáncéljaikat). A másik hatékonynak bizonyuló fegyver az 1918 májusától sorozatgyártott, a TuF MG-re (Tanks und Flieger Maschinengewehr) kifejlesztett lőszert tüzelő Tankgewehr M1918 harckocsielhárító ismétlőpuska, amelyet a Mauser és a Polte gyárak gyártottak. Alkalmaztak még kötegelt kézigránátokat is, a TuF MG-t viszont csak egy példányban tudta legyártani az MAN a háború végéig. |
![]() A
Wotan elnevezésű A7V harckocsi másolata, a munsteri
Német Páncélosmúzeumban, a jármű
több mint hét méter hosszú és
három méter széles volt
Az első
világháború alatt kialakult nézetté
az vált, hogy a
harckocsikat a harctéren szétszórva, a
gyalogsággal egy lépésben
haladva, támogató járműként kell bevetni.
Ez a felfogás hatalmas
veszteségeket okozott 1939 és 1942 között a
szövetségeseknek, az új
elgondolást megjelenítő német Blitzkrieg
(villámháború) ellen.
|
||||||||||||
|
|||||||||||||