A
Cár-harckocsi, vagy Nyetopir (oroszul: Нетопырь),
további ismert nevén Lebegyenko-harckocsi, egy
rendhagyó formájú orosz harckocsi volt, amit
Nyikolaj Lebegyenko, Nyikolaj Zsukovszkij, Borisz Sztyecskin és
Alekszandr Mikulin terveztek 1914 és 1915 között. A
nagy elsõ kerekek ilyen alkalmazásával az
árokáthidalási képességet
akarták megoldani, ill. növelni. Az 1915
augusztusában elvégzett tesztek tapasztalatai azonban
felfedték, hogy a harckocsi meghajtása gyenge, nagy
elsõ
kerekei miatt viszont rendkívül
sérülékeny volt a tüzérségi
tûzzel szemben. A jármû rossz
súlypontelosztása
miatt rendszerint a hátsó kerekek elsüllyedtek a
laza talajban, amit a nagyméretû elsõ kerekek nem
tudtak
kihúzni. Lebegyenko-ék felajánlották a
terveket az cári hadseregnek, de ott nem voltak hajlandók
hadrendbe állítani, egyrészt a konzervatív
katonai vezetõk ellenálása, másrészt
mûszaki alkalmatlansága miatt. A megépített
példányt 1923-ban szétbontották. |
Cár-harckocsi
|

A Cár-harckocsi
könnyen felismerhetõ
„óriás-kerekes”
kialakításáról, a tetején
álló emberek pedig jól szemléltetik a
jármû méreteit
|
Általános
tulajdonságok
|
Személyzet
|
10
fõ
|
Hosszúság
|
17,8 m
|
Szélesség
|
12 m
|
Magasság
|
9 m
|
Tömeg
|
60 tonna
|
Páncélzat
és fegyverzet
|
Páncélzat
|
mm
|
Elsõdleges
fegyverzet
|
150
mm-es hajóágyú
|
Másodlagos
fegyverzet
|
2
× 7,62 mm-es Maxim-géppuska
|
Mozgékonyság
|
Motor
|
2 darab
Maybach
2 × 176 kW (2 × 240 LE)
|
Felfüggesztés
|
|
Sebesség
|
17 km/h
|
Fajlagos
teljesítmény
|
8,0 kW/t
|
Hatótávolság
|
km
|
|