Cár-harckocsi

A Cár-harckocsi, vagy Nyetopir (oroszul: Нетопырь), további ismert nevén Lebegyenko-harckocsi, egy rendhagyó formájú orosz harckocsi volt, amit Nyikolaj Lebegyenko, Nyikolaj Zsukovszkij, Borisz Sztyecskin és Alekszandr Mikulin terveztek 1914 és 1915 között. A nagy elsõ kerekek ilyen alkalmazásával az árokáthidalási képességet akarták megoldani, ill. növelni. Az 1915 augusztusában elvégzett tesztek tapasztalatai azonban felfedték, hogy a harckocsi meghajtása gyenge, nagy elsõ kerekei miatt viszont rendkívül sérülékeny volt a tüzérségi tûzzel szemben. A jármû rossz súlypontelosztása miatt rendszerint a hátsó kerekek elsüllyedtek a laza talajban, amit a nagyméretû elsõ kerekek nem tudtak kihúzni. Lebegyenko-ék felajánlották a terveket az cári hadseregnek, de ott nem voltak hajlandók hadrendbe állítani, egyrészt a konzervatív katonai vezetõk ellenálása, másrészt mûszaki alkalmatlansága miatt. A megépített példányt 1923-ban szétbontották.

Cár-harckocsi

A Cár-harckocsi könnyen felismerhetõ „óriás-kerekes” kialakításáról, a tetején álló emberek pedig jól szemléltetik a jármû méreteit

Általános tulajdonságok

Személyzet

10 fõ

Hosszúság

17,8 m

Szélesség

12 m

Magasság

9 m

Tömeg

60 tonna

Páncélzat és fegyverzet

Páncélzat

mm

Elsõdleges fegyverzet

150 mm-es hajóágyú

Másodlagos fegyverzet

2 × 7,62 mm-es Maxim-géppuska

Mozgékonyság

Motor

2 darab Maybach
2 × 176 kW (2 × 240 LE)

Felfüggesztés

 

Sebesség

17 km/h

Fajlagos teljesítmény

8,0 kW/t

Hatótávolság

km

<<<Tankok