Fontosabb alapszabályok

Mint mindennek, a műrepülésnek is megvannak a maga rögzített szabályai, ha sport, ha csak bemutató, akkor is.
A műrepülésben, mint általában a repülésben, a biztonság a fő mottó. A legtöbb általános szabály mind ennek fényében született. Nevezetesen az időjárásra vonatkozó szabályok, melyek értelmében a felhőalapnak magasabban kell lennie a repülés során maximalizált magasságnál, valamint a látótávolságnak minimum 5 km-nek kell lennie. Ezen kívül a közönség fölé repülni tilos, sőt bizonyos távolságra megközelíteni is. A manővereket a közönség soraival párhuzamosan kell végrehajtani, a rájuk merőleges manővereket vagy csak nagyobb távolságból, vagy bizonyos megszorításokkal lehet végrehajtani. A szóló műrepülésben - mivel verseny szintű a dolog - további szabályok, megszorítások vannak. Pl. az un. műrepülő kűrt egy képzeletbeli, a levegőben bizonyos magasságban lebegő téglatestben kell végrehajtani, ez az úgynevezett 'doboz', az Aerobatic Box. Ez egyfajta ring, amiből csak diszkvalifikálás terhe mellett lehet kilépni a verseny során. Ez a téglatest 3300×3300 láb (kb.1000m) alapterületű, a levegő felett pedig a kategóriák szerint meghatározott magasságban "lebeg". A téglatest magassága szintén kategóriák szerint különböző, általában úgy adják meg, hogy alsó és felső magasságot határoznak meg - ez a két adat kézenfekvőbb és használhatóbb a pilóta számára. Az alsó magassági határt szigorúan tilos átlépni - szintén biztonsági okokból, a felsőt meg általában nem szokták elérni a gépek. Az alapterületre vonatkozóan van egy 164' széles un. tűrési zóna, amelybe még beleszaladhat véletlenül a gép, legfeljebb pontozásnál kevesebbet kap a pilóta a bemutatójára. Ezen kívül a talajon különböző jelekkel határolják a repülési zóna alapterületét, amely a levegőből kiválóan látszik, azonban a közönség ezt annyira nem látja át. Ezen a sarokpontok vannak L alakú markerekkel jelölve, valamint a fő és a melléktengely. A fő tengely a nézőkkel és a pontozó bírókkal párhuzamos, a melléktengely pedig merőleges irányú. A fő tengelyen néha bejelölik V alakú markerekkel a szél fő irányát is, a tengelyek végei pedig T alakú markerekkel jelzik a négyzet szélét.

Vissza

Bezár

Tovább