 |
Fontosabb alapszabályok
Mint
mindennek, a műrepülésnek is megvannak a maga rögzített szabályai,
ha sport, ha csak bemutató, akkor is.
A műrepülésben, mint általában a repülésben, a biztonság a fő mottó.
A legtöbb általános szabály mind ennek fényében született.
Nevezetesen az időjárásra vonatkozó szabályok, melyek értelmében a
felhőalapnak magasabban kell lennie a repülés során maximalizált
magasságnál, valamint a látótávolságnak minimum 5 km-nek kell
lennie. Ezen kívül a közönség fölé repülni tilos, sőt bizonyos
távolságra megközelíteni is. A manővereket a közönség soraival
párhuzamosan kell végrehajtani, a rájuk merőleges manővereket vagy
csak nagyobb távolságból, vagy bizonyos megszorításokkal lehet
végrehajtani. A szóló műrepülésben - mivel verseny szintű a dolog -
további szabályok, megszorítások vannak. Pl. az un. műrepülő kűrt
egy képzeletbeli, a levegőben bizonyos magasságban lebegő
téglatestben kell végrehajtani, ez az úgynevezett 'doboz', az
Aerobatic Box. Ez egyfajta ring, amiből
csak diszkvalifikálás terhe mellett lehet kilépni a verseny során.
Ez a téglatest 3300×3300 láb (kb.1000m) alapterületű, a levegő
felett pedig a kategóriák szerint meghatározott magasságban "lebeg".
A téglatest magassága szintén kategóriák szerint különböző,
általában úgy adják meg, hogy alsó és felső magasságot határoznak
meg - ez a két adat kézenfekvőbb és használhatóbb a pilóta számára.
Az alsó magassági határt szigorúan tilos átlépni - szintén
biztonsági okokból, a felsőt meg általában nem szokták elérni a
gépek. Az alapterületre vonatkozóan van egy 164' széles un. tűrési
zóna, amelybe még beleszaladhat véletlenül a gép, legfeljebb
pontozásnál kevesebbet kap a pilóta a bemutatójára. Ezen kívül a
talajon különböző jelekkel határolják a repülési zóna alapterületét,
amely a levegőből kiválóan látszik, azonban a közönség ezt annyira
nem látja át. Ezen a sarokpontok vannak L alakú markerekkel jelölve,
valamint a fő és a melléktengely. A fő tengely a nézőkkel és a
pontozó bírókkal párhuzamos, a melléktengely pedig merőleges irányú.
A fő tengelyen néha bejelölik V alakú markerekkel a szél fő irányát
is, a tengelyek végei pedig T alakú markerekkel jelzik a négyzet
szélét. |
 |