Műrepülés az IL-2 játékban

Fontos leszögezni, hogy a második világháború idején alkalmazott harci gépek egyikét sem műrepülésre tervezték. Akkoriban a nagyobb teljesítmény, a jobb páncélozottság és a nagyobb tűzerő voltak a mérvadó mérnöki előírások, ugyanis ezekkel lehetett kivívni légi fölényt. Természetesen a kisebb méretű - ám méreteikhez képest nehéz - harci gépekből kicsikarhatunk némi műrepülést. Az alapvető figurák szinte bármelyikkel végrehajthatók biztonságos magasságban: mint bukfenc, orsó, palástorsó, immelman, stb. Az már mondjuk másik kérdés, hogy mennyire lehet szabályos bukfencet gyártani velük például.
Az tény, hogy látványos szóló műrepülést nem lehet produkálni egyik géppel sem, ezért inkább preferált a kötelékes műrepülés. Ennek során a gépek szoros köteléket tartva (szárnyvégek között 1-2 méter távolság) pontos, precíz, nagy kiterjedésű és ívű manőver együtteseket mutatnak be. Itt a legfontosabb a kötelék pontos tartása, a pontos időzítések, pontos érkezések a megfelelő pillanatban a megfelelő helyre. Azonban a kötelékrepülés sok közös gyakorlást igényel, mire valamennyire is látványos formája kezd lenni. A pilótáknak meg kell tanulniuk a manővertípusokat, a repülés közbeni rövid utasításokat, a pontos köteléktartást, és azt, hogy a kötelékvezérben vakon megbíznak, ugyanis ilyen repülés során a vezért nézik a mellette repülő kísérők, az azokon kívüli kísérők pedig őket, és így tovább. Ez azt jelenti, ha a vezér hibáz, az egész kötelék hibáz. Fordult már elő, hogy fél műrepülő csoport passzírozódott a betonba a kötelékvezér hibájából, holott ha nem őt figyelték volna, a többiek simán elkerülhették volna a balesetet. Ezért törekedjünk az online gyakorlások során is a biztonságra, mert inkább meg kell ismételni egy manőversort, minthogy bárki is belefúródjon a földbe, és azt természetesnek vegye, hogy úgyis újra lehet indítani.

 

Vissza

Bezár

Tovább