![]() |
||||
![]() |
A PÁNCÉLZAT Az I. világháború alatt, és az azt követő időszakban néhány állam légiereje belefogott – a hagyományos vadászgépek építési elveit megtartva – páncélzattal ellátott földi célok elpusztítására is alkalmas géptípusok kifejlesztésébe.
Az első sorozatban gyártott egymotoros vadászgép típus, amelyre
páncélzatot szereltek, az 1935–ben rendszeresített Polikarpov
I-16 Typ. 4. „RATA” volt. A Typ. 4. változatban a páncélzatot a
pilótaülés fejtámlájára szerelt 8 mm vastag páncéllemez jelentette.
A szélvédő ellentétben nem volt más, mint egyrétegű, sima plexi. A
témában úttörőnek számító Szovjetunióban a repülőgépek páncélozására
tett első lépések az 1930–as évektől datálhatók, amikor
kifejlesztették az erre a célra alkalmas nikkel–molibdén
acélötvözeteket. Az előzőeket mi sem bizonyítja jobban, mint a Hurricane és a Spitfire esete, melyek páncélzat nélkül kerültek sorozatgyártásba, azonban a háború kitörésekor gyorsan felismerték azok fontosságát, és rohamtempóban láttak hozzá a gépek utólagos páncélozásához. Franciaország lerohanásakor a Franciaországban állomásozó RAF vadászgépek még így is páncélzat nélkül kerültek bevetésre, azonban az Angliai–csata kezdete előtt már minden gépben volt páncélzat. A Spitfire–be összesen 33 kg–nyi páncéllemezt építettek be, és egy pótlólag felszerelt külső páncélüveg szélvédővel is ellátták, melynek melléhatásaként a gép végsebessége kb. 10 km/h–val lett kevesebb. A későbbi típusokon a páncélüveg a szélvédő belső oldalára került és a páncélvédettséget is növelték. |
|
||
|
|
||||
![]() |
||||