Drum and bass

Drum and bass

A drum and bass (röviden d&b) elektronikus zenei stílus; az Egyesült Királyságban született.

A korai évek:

Amikor 89 party-hõsei, Grooverider és Fabio valamikor a kilencvenes évek elején dél-londoni (Brixton, Elephant & Castle) klubokban (leggyakrabban a Rage-ben) a hardcore-on továbblépve, addig teljesen szokatlan ritmus-patternekkel gazdagították zenéjüket – és kergették õrületbe a közönséget – még nem is sejtették, hogy e gondolatokból nõ ki 97 Britanniájának mainstream muzsikája.


Persze ahogy a techno nem Pallasz Athénéként pattant ki Zeusz fejébõl, úgy a jungle sem a semmibõl jött: gyökerei a dub-ban (ritmusvilág, szub-basszusok), a hip-hopban (szintén a ritmusképletek, valamint az MC-k szerepeltetése) és a technóban keresendõk.

Az egykori dzsessz (néha szving, vagy bossa nova) muzsikák dobszólóiból mintavett, majd 160-180 BPM-re felgyorsított törtütemek, egy végletekig leegyszerûsített, szinte triviális, de erõteljes reggae basszusmenet: nagyjából ez a jungle alap, ettõl a ponttól kezdve ágazik szét a kilencvenes évek végének legtermékenyebb és leginvenciózusabb zenei stílusa számos alirányzatra. Így például a ragga-muffin vokálokkal, dubos basszusvonalakkal, reggae-hangmintákkal operáló, vidám hangzású jump up, illetve ragga jungle (pl. Mickey Finn, Aphrodite). Vagy a ritmusokat már nem mintavevõ, hanem igen-igen precízen programozó, a hangzást a végletekig precízen kidolgozó drum & bass (pl. A Guy Called Gerald, Goldie, Photek, Doc Scott, Alex Reece, Adam Freeland), mely a kezdetekben különös kettõsséget hordoz magában: az elsõ hallásra embertelen és hipergyors breakbeateket feloldják az ezekre épülõ dzsesszes és soul-os elemek, ambient szõnyegek, vokálok.

Az említett ambivalencia mellett a drum & bass befogadását nehezíti a hagyományos dance "four on the floor" négynegyedeken és konstans ritmusokon edzõdött fülek számára szokatlan, esetenként három-négy összetevõs poliritmia. Némi szarkazmussal: "úgy hangzik, mintha valaki a dobfelszerelésével együtt legurulna a lépcsõn" vagy "mintha egy féllábú, tízkezû fekete dobolna."

Harmadik alirányzat a kissé fellengzõsen hangzó intelligens jungle (feltehetõleg egyetlen jungle producer sem állította azt, hogy buta jungle-t játszana). Itt az ütemek lágyabb hangzásúak, nem keverik annyira tolakodóan az elõtérbe õket, s az elõadók hangsúlyozottabban a trancees betétekre, s inkább a dallamokra összpontosítanak, mint például LTJ Bukem, Blame, valamint a rendkívül termékeny Mark & Dego kettõs, akik 4 Hero, Jacob’s Optical Stairway, Tom & Jerry és Tek 9 nevek alatt egyaránt publikálnak. Ide sorolhatjuk a már másfél évtizedes múltra visszatekintõ Moving Shadow címke szinte összes korai kiadványát is. Természetesen az intelligens jungle kifejezés nem a zenészek, hanem a média találmánya, marketingfogás.

A hardstep drum & bass nevéhez híven elsõsorban keményebb, táncorientált hangzást produkál, gyakran torzított basszusmenetekkel. A techstep drum & bass elõadói ezen túlmenõen szívesen használnak fel indusztriális mintákat, munkáik a techno hangzásvilágához állnak a legközelebb. Háttér-effektjeik bármelyik thriller, vagy tudományos-fantasztikus film becsületére válhatnának. A rafináltan elhelyezett break-ek nemcsak az ütemeken, esetenként a dallamokon is megtalálhatók (Ed Rush, Optical, Grooverider, Boymerang). A két alirányzat között hamar elmosódott a határvonal, s maradt a techstep elnevezés, melyet az ezredvégre a neurofunk váltott fel.

Nincsen tudományosan elfogadott álláspont a "jungle" és a "drumandbass" kifejezés közötti különbségrõl. Egyes elméletek szerint a jungle a régebbi zeneanyagokra értelmezhetõ, az 1990-es évek elsõ felébõl, és a drumandbass-t egyértelmûen a jungle utódjának tartják, amely bizonyos technikai újításokat hordoz.

Mások szerint a jungle a ragga jungle rövidítése, amely egy szeletét képezi a drumandbass kategóriájának. Az Egyesült Államokban népszerûnek mondható a "jungle drumandbass" (JDB) elnevezés is, de nem mindenhol használatos.

A legelterjedtebb álláspont valószínûleg az, hogy a két meghatározás szinonim és felcserélhetõ. A drumandbass jungle, a jungle pedig drumandbass.

A technóhoz és a house-hoz hasonlóan, a jungle / drum & bass elõadók és producerek is egy-egy kisebb kiadó (label) címkéje alatt csoportosultak. Néhány, a legfontosabb korai nevek közül: Goldie, Wax Doctor, Peshay, Hidden Agenda, Doc Scott, J Majik, az autószerencsétlenségben azóta elhunyt Kemistry és társa, Storm (Metalheadz), E-Z Rollers, Flytronix, Omni Trio, PFM, JMJ & Richie, Hoax, Tekniq (Goldie ex-hangmérnöke, Rob Playford tulajdonában álló Moving Shadow istállónál), LTJ Bukem, Artemis, Odyssey, Source Direct, Blame és az elmaradhatatlan MC Conrad (Good Looking / Looking Good), Grooverider, Dillinja, Boymerang, illetve a késõbbiekben külön labeleket alapító Ed Rush és John B (Prototype Recordings), DJ SS (Formation Records). Igen színvonalas munkákat jelentetett meg az Intense, a Big Bud, valamint az Origination (Creative Source), a Nautilus, a Jazz Juice és az Astral Vibes (Precious Material), T Power (S.O.U.R.), Justice és a Mystic Moods (Basement Records), a KMC és a Future Bound (Timeless Recordings), az Underwolves és a Tango (Creative Wax), valamint a már említett Adam F (F-Jams). Egyéb kiadványaik mellett alkalmanként zseniális drum & bass darabokkal lépett a piacra néhány nem kimondottan az irányzatra specializálódott kiadó. Így jelent meg többek között a The Original Playboy, a Jacob’s Optical Stairway (R&S), a Lab Rat, a Leftfield és a Pressure Drop (Hard Hands), One True Parker (Creation Records), Jonny L (XL Recordings), a Ballistic Brothers (Junior Boy’s Own), az Amalgamation Of Soundz (Filter), Plug (Mo’ Wax), a Statik Sound System és Ratman (Cup Of Tea Records), a Link és Squarepusher (WARP), Photek és a Source Direct (Virgin) Roni Size és a Reprazent (Talkin’ Loud) számos munkája is.


A drumandbass és a fõsodor:

Bár az elsõ jungle album 1992-ben jelent meg, a mûfajt korai underground létébõl A Guy Called Gerald Black Secret Technology címû nagylemeze emelte ki 1994 végén. (Õ egyébként valaha az 808 State tagja volt, továbbá 1988-as Voodoo Ray-e a Summer of Love egyik legnagyobb house slágere lett.) A szigetországban 1994-ben igazi õrületet váltott ki egy jungle maxi: az M-Beat featuring General Levy Incredible címû darabjáért már hónapokkal a megjelenés elõtt szinte ostromot indítottak a lemezboltok ellen a rajongók. Az igazi médiaszenzációt azonban Goldie 1995 õszén megjelent Timeless címû monumentális albuma jelentette. A siker mértékére jellemzõ, hogy míg a lemez az angol dance eladási listák élén állt, Michael Jacksonnak meg kellett elégednie a tizenhetedik pozícióval.

Mindenképpen említést kell tennünk a jungle renegát, Alex Reece So Far LP-jérõl, mely a Blahblahblah szakírói szerint a Clash 1978-as albuma óta a legjelentõsebb Londonban készült zenei produkció. (A progresszív dance elõadóinak többsége vélhetõen egyet is értett ezzel a véleménnyel, hiszen Reece 95-96 tájékán az egyik legkeresettebb drum & bass remixer volt. Kevert már újra az Underworld-nek, a Model 500-nek, Kenny Larkinnak, a UFO-nak, a Kruder & Dorfmeister duónak, de még Neneh Cherry-nek is.)

A következõ lépést a Bukem válogatta Logical Progression (1.) jelentette. 1996 végén a drum & bass szcéna figyelme Justice és Blame Icons pszeudó alatt jegyzett Emotions with Intellect címû nagylemezére összpontosult. Az 1993-ban rögzített anyag – mivel a kiadók akkor túl avantgárdnak találták – három éven keresztül egy fiók mélyén várt a megjelenésre, egyes darabjai csak dubplate-eken voltak hozzáférhetõk olyan kivételezettek számára, mint Fabio, vagy Mixmaster Morris.

A mûfaj soron következõ szenzációja – a MUZIK magazin szerint az elkövetkezõ két év zenei arculatát meghatározó – Roni Size / Reprazent dupla album, a New Forms. 1998-ra a techstep vált frontvonallá. Az elsõ, komolyabb közönségvisszhangot kiváltó siker az Origin Unknown Valley Of The Shadows címû munkája volt. Mégis, Ed Rush és Optical (Virus) a fõszereplõk: Wormhole címû albumuk egyaránt nyerte el a vásárlók és a kritika tetszését. A drum & bass hangzás egy-két év alatt óriásit fejlõdött, egyre sötétebb hangulatok, egyre gyilkosabb basszusok vették át az irányítást. Letisztult, egyszerûbbé vált, egyszersmind felgyorsult a tempó, az ezredfordulóra a two step soha addig nem várt tömegeket mozgatott meg a jungle partikon. Új nevek és új független kiadók sora tûnt fel. Az Andy C, Ant Miles és Shimon, azaz az Origin Unknown és a Moving Fusion nevével fémjelzett RAM Recordings, a Bad Company (BC Recordings), a Konflict, Loxy és Ink (Renegade Hardware), Skynet és Stakka (Audio Blueprint), a The Red One és a Decorum (Liftin’ Spirit Records), a Nu Balance (Trouble On Vinyl), az E.C.T. (The Most Valuable Player), Dylan és Facs (Droppin’ Science) Drumsound és Simon Bassline Smith (Technique Recordings), az Elementz Of Noize és az Accidental Heroes (Emotif), TeeBee, Polar és Klute (Certificate18). Még az addig lágyabb dallamairól közismert Moving Shadownál is a keményebb hangzásokat preferáló mûvészek kerültek elõtérbe (Aquasky, Dom & Roland, Technical Itch, Calix).

A drumandbass e rendkívül termékeny idõszaka elindította a horizontális átrendezõdést: az addig más-más ismert címke alatt tevékenykedõ fiatal elõadók és producerek saját labeleket alapítottak, így például J Majik az Infrared-et, Matrix a Metro Recordings-ot, Jonny L a Piranha Records-ot, az Aquasky a Sonixot, John B a Betat. A világvége-hangulat, a gyilkos pörgés azonban megbosszulta magát. Hasonlóan a nyolcvanas évekbeli EBM hullám lecsengésének okaihoz, ismét fennállt a veszélye, hogy a nemek arányának eltolódása miatt érdektelenné válhatnak az egyre inkább maszkulin jelleget öltõ jungle partik. Az évezred utolsó évében már maguk a techstep innovátorai is érezték a váltás szükségességét. Felvételeikben a hangsúlyos, erõteljes alapok mellett már egyre nagyobb szerephez jutott a funk. Az irányzat megjelölésére ekkor használták elõször a neurofunk kifejezést.

A techsteptõl való távolodás több csapásirány mentén zajlott: Digital és a Total Science ismét az õs-jungle hangzásokat hangsúlyozták, dolgozataikban újra zakatoltak a legendás amen breakek. Megint mások még tovább mentek: harmóniagazdagabb zenéjükben maradtak a jól táncolható neurofunk alapok, azonban visszahozták a (fõleg) nõi vokálokat. Ugyanezt a megoldást választotta Decoder & Substance már-már popzeneinek nevezhetõ produkciója, a Kosheen (Moksha), valamint a State Of Play és a Pressure Rise (Aspect Records), Fellowship, Carlito & Addiction (Defunked), vagy a London Elektricity és a High Contrast (Hospital). Roni Size e tekintetben is a mûfajt megújító úttörõk közé tartozik: Leonie Laws költõ-énekesnõvel és DJ Die-jal közös produkciója, a Breakbeat Era már évekkel elõbb ezen az úton járt.

A kísérletezés idõszakára jellemzõ néhány tiszavirág-életûnek bizonyult kitérõ; drumandbass és a trance flörtje, a tranceandbass, valamint a hetvenes évek közepére visszanyúló disco drumandbass. Stabil pozíciót az erõs ütemszekciót harmóniagazdagabb dallamvilággal és vokálokkal fúzionáló liquid funk tartott meg magának, valamint a tinédzserek körében töretlenül népszerû neurofunk. Ez utóbbi irányzat szociológusok szerint bizonyos tizenéves csoportoknál átvette a heavy metal-tól a lázadás zenéjének szerepét, véleményük szerint ez ma a „teenage angst music„.

Ahogy a house Chicago szülötte, vagy a trance Frankfurté, úgy a jungle / drum & bass Londonhoz köthetõ, ahol 97-98-ban már a McDonald’s-ekben is ez szólt. Talán meglepõen hangzik, de a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetjük undergroundnak azt az irányzatot, mely foci EB-k szignálját, vagy tv reklámok zenei aláfestését adja. Ha mondhatjuk azonban valamirõl, hogy pozitív értelemben vált mainstreammé, úgy e mûfajról nyugodtan állíthatjuk ezt. A szokatlan jelenség okai visszavezethetõk a nagy kiadók éberségére, akik még underground létében vásárolták fel a mûfajt, ugyanakkor a szerzõdõ elõadók mûvészi önállóságukat teljes mértékben megõrizhették. Az autentikus drum & bass producereknek az elsõ megközelítésbõl elitizmusnak tûnõ dubplate kultúra révén sikerült megõrizniük a szakma tekintélyét. Mind a mai napig csak kivételezett kevesek tartoznak abba a legfelsõ körbe, akik egy-egy új szám elkészültekor (jóval megjelenése elõtt) átadják egymásnak felvételeiket, s ki-ki kedvére vágathat belõle saját felhasználásra lemezt. Az alig néhány tucatnyi producer közé kiadói háttérrel, vagy óriási pénzeken megvásárolt reklámkampánnyal bejutni képtelenség – a bebocsáttatás elnyerésének egyedüli módja, ha valaki a saját dolgozatainak színvonalával vívja ki a többiek megbecsülését. A dubplate kultúra szigorú szabályai mindeddig távol tartották az irányzattól a kullogókat, a hátsó szándékú, kizárólag nyerészkedni vágyó késõn jövõket. Így kerülte egyelõre el a drum & bass a house, a techno és a trance sorsát, a teljes kommercializálódást.

Az ezredfordulóra világossá vált: a drum & bass az egyik olyan irányzat, mellyel a progresszív dance muzsikák polgárjogot nyerhetnek az idõsebb zenehallgatók körében is. LTJ Bukem lemezeivel kapcsolatosan végzett piackutatások egyértelmûen jelezték: a negyvenes korosztály ugyanúgy vásárolja kiadványait, mint a huszonévesek. A mûfajban rejlõ lehetõségeket bizonyítja, hogy szinte mindenki merített belõle, így az olyan géniuszok, mint Aphex Twin, vagy Paradinas (M-ziq). Meg az is, hogy a világon újabb drum & bass központok alakultak ki, ilyen például Toronto. Az elõadók se kizárólag angolok már: a mûfaj hírnevét öregbíti az amerikai Jamie Myerson és Dieselboy, a németek: Panacea (Force Inc. / Position Chrome), Bassface Sascha (Smokin’ Drum), Doppelgänger és Makai (Precision Breakbeat Research), meg az olyan válogatások, mint a Soundz of the Asian Underground, de ismerünk olasz, francia, holland, görög, norvég, svéd, ausztrál, sõt, több ígéretes hazai próbálkozást (Random Soundz, Anorganik, CHRIS.SU, SKC, Marcel, Anima Sound System) is.

Az irányzat magyarországi népszerûsítésében elévülhetetlen érdemeket szerzett lemezlovasok: Palotai, Cadik, Solid, Ozon a Bladerunnaz legénysége (Bal, Safair), a Re:Creation DJ-k (Loolek és Boolek), valamint a Nowsound gárda.

Drum and Bass a világban

Spanyolország:

"Art (r)Evolution Art, at same time as humanity, mutates, evolves and changes the way it explains itself. We are in a time in which art is no longer just an object. The object is not important. Now it’s time for experience. It’s revolution time, and the artistic revolution needs to be free and public. Free acess, free use, free experience. We have technology,we have creativity."/Delacrew/ A 21. század kezdetére 20. század végére tehetõk az elsõ kezdeményezések a drum and bass terjesztésére, Angliában már legyûrûzött az elsõ hullám, mikor páran felfigyeltek eme zenestílusra Spanyolországban. Az elsõ kísérlet egy album kiadása volt "Iberian Shots VOL 1" Néven KÉP. EZ egy 2 CD-s album melyeken Spanyol illetve néhány külföldi Dj munkái hallhatóak, de a 2. Lemezt 2 Spanyol, dj Gabb illetve dj Chola mixelte. Itt egykis ízelítõ munkáikból (dj Chola az Apotheke Crew tagja) A Contrasena Records adta ki, Gorila Club (errõl lesz még szó késõbb) segítségével. A másik kezdeményezés pedig az un.: PnB (GNP Drum and Bass) azaz hazai producerek, DJ egy csoportosulása, nem sok mindent tudni róla így valószínûleg nem nagy jelentõségû csoportosulásról van szó, www.emisiondigital.com-on volt rádióadásuk szerdánként 22:00-00:00-ig(elsõ óra DnB a 2. óra pedig experimental/glitch/minimal/IDM, azért említésre méltatnám a 2 szervezõjét: Jay Jay és La Mota(õk is elég kísértetiesek). Külön részekre tagolható Spanyolország, úgy elõadók, mint további kezdeményezések terén.

Barcelona:

Barcelonában inkább a Klubbok voltak a jellemzõek, ugyanis a boltok polcain nem nagyon vagyis nagyon nem volt fellelhetõ, ez a stílus. Az egyik csoport mely szervezte/szervezi ezeket a partykat a Sindrome De Sound Sok videó Tagok: HOMI, KOZZAK, KRUSTY, TUTU, BOLAX, NAHUEL. Céljuk az elektronikus zene, köztük elsõsorban a Drum and Bass népszerûsítése. Többek közt a 2 jelentõsebb klubb volt, ahol játszottak DnB-t, a Plataforma club és az X-Pressing. Az elõzõben minden Csütörtökön, fõként helyi hallgatósággal, az utóbbi pedig inkább egy "zene büfé"(??), több helyi Dj-vel, de nem tisztán DnB-t játszottak. Barcelonában alakult a legjelentõsebb "Csoport" a Dubcelon Myspace-s link. Alapító tagjaik: MaZ, Bu, Jaukem , Delacrew és Mc Sano.

Madrid:

Madridban is elég jelentõs, klubbok, kiadók, eggyüttesek alakultak. A legelsõ ilyen együttes a "Dark Archives " névre hallgatott, Tagjaik: DJ Dead, Dr. Smoke, Pitch, Focus, Vitor és MC Chalk, Fõként klubbokban zúzták, eleinte a Altered State-ben majd a Ya’sta és végül a Café las Descalzas . A másik elég jelentõs csoportosulás a Madrid Massive Rengeteg letöltés van ezen az oldalon. Sok tagja van, de talán a legjelentõsebbek : XOL és Mk Milk, elég aktívnak is mondhatóak a mai napig. Recycled Sound szintén egy hasonló kis "csoportocska", sok mindent nem tudni róla talán az alapító tagját kiemelném: JDR. Fellépet az EVANTEC-en is ami egy 2 napos zenei rendezvény volt. Van még egy elég érdekes csoportocska, ami szintén a DnB népszerûsítésének szentelte létezését, de ez a szervezet, más underground ill. szokatlanabb, ujabb stílusokat is felkarol, és nem csak zenei téren, mint pl.: a Graffiti!!, Valmint bboying,PluralForm. Vannak kiadók is, bár sajnos számuk nagyon kevés, így felsorolássukkal nem lesz gond. Az elsõ a MutaCube. Túl sok albumot nem publikáltak. A másik kiadó a Melting Pot Records persze itt is van mit töltögetni, egyébként foglalkozik még breakbeattel, Hardtechel meg ezzel-azzal, valamint party-kat is szerveznek Mikor, hol, mit?). Említésre méltó még Watusi aki egy VJ. Valamint a TeddyHardcore, jelentõsége inkább partyk szervezésben volt lényeges, pl az elsõ Therapy sessions szervezésében is fontos szerepet vállalt. (2006. május 01), de sajnos 2006 júliusában felbomlott. Madridban, hogy is zajlik a Drumparade: 2007-ben, 2005-ben

Sevilla:

2001-ben K-cee a Chamber Q-ban való fellépése után ugy határozott h létrohoz egy együttest Fernando aka Trauma barátjával a neve Troubellerz lett, ez nem volt hosszuéletû ugyanis csatlakoztak a DarkFactory legénységéhez, mellettük még ott volt Ac45, Xtasiao, Trauma és The boss aka Pepino. Elég sok helyen megfordultak az országban Madrid, Valencia, Ciudad Real, Granada stb. Sikerült olyan neveket az országba csalogatni mint Corrupt souls, Noisia, Teebee, Raiden, Chris Renegade, Vicious Circle... Majd 2006 ban felbomlott ez az együttes, de The Boss aka Pepino-van közösen létrehoztak egy újat ELEKTRICITY néven, végig járták egész Spanyolországot, rengeteg Nagyszabású rendezvényen részt vettek Display Sessions (Madrid), International Meeting D.N.B (Valencia), Xion Club (Criptana), Industrial Copera Club (Granada), Jam Club (Bilbao) stb.

Valencia:

Valencia még egy eléggé meghatározó scénája a drum and bass- nek, a Gorila Club egy Valencia-i együttes. Tagok: Gabb, Frogg (DEP), Chola (Tenerife), Cham, Serbeat, Jonay (Tenerife), The Drama, MC RAKKAMUTTAFUKKA, stb. A VJ Red Ribbon. Általában a Cube Club-ban a Industrial Copera-ban és a Sala Repvbblicca de Valencia-ban zenéltek. Kapcsolatban állt az Emot Records-al ami mellesleg legnagyobb Spanyol DnB kiadója. Rajta keresztül sikerült pár nagy nevet az országba csalogatni. Segítkeztek még a már említett Iberian Shots vol 1 létrehozásában, és kiadásában. De sajnos 2005-ben feloszlottak, mindenki a maga utján, de a Drum and Bass ösvényét taposva tovább, baktatnak az országban. Van itt még egy együttes amit megemlítenék : Bassline Abuse. 2003 Alapította djs Lazza, Finger és Ohcan. Céljuk a drum and bass népszerûsítése, és nem csak a manapság népszerû, vagy Darkosabb vonulatokat, hanem a Drum And Bass-t, a Liquidet ugyan úgy mint a Darksteppet. Tagjaik Lazza, Finger, Ohcan, Plan-B, Zas és Max. VJ: Insert-Coin.TV. Manapság is rengeteg helyen fellépnek szerte az országban, Madrid, Barcelona, Alicante, Murcia, Sevilla, Tenerife és Zaragoza. SZerveznek állandó partikat: "Attitude", "Drive By Shootin" és "Under the Bridge". Fõként a Le CLub-ban léptek fel. 2004-ben létrehoztak egy website-ot : www.basslineabuse.com (ez már egybõl az angol változat), található rajta letöltés is szép számmal. 2001-ben indult egy folyóirat is, az eggyetlen ami a DnB-re fokuszál, neve: A Little Beat. Még Valenciába sorolható a Kripton Industries, mely inkább buli szervezésével népszerûsítette a szcénát.

Tenerife:

Tenerife-ben is alakult egy DnB banda: Kaos Club néven. 2004-ben alakult, majd 2006-ban már heti rendszerességgel játszottak a Kaché Clubban. Tagok : DJ Epi - Drum & Bass (All Styles); Midi MC - Drum & Bass, Hip Hop, Grime, Rap; DJ Cuto - Drum & Bass, Old Skool, Break Beat, Nu Skool; DJ Crazy - Drum & Bass (Neuro Funk, Tech Step); DJ Chino - Drum & Bass (Neuro Funk, Tech Step); DJ Melo - Drum & Bass, Old Skool, Break Beat, Nu Skool; Shiny G [DJ Epi] - Drum & Bass (Liquid Funk); Final Side [DJ Crazy & DJ Chino] - Drum & Bass (Neuro Funk, Tech Step). Itt belehallgathattok mit tudnak + videókat is találtok: Link.

Tudományos szempontból

A tört ütem A tempó:

A drumandbass tempóját tekintve általában 160-180 BPM között mozog, szemben a Breakbeat más formáival, mint amilyen a Nu skool breaks is, amelyek egy lassabb, 130-140 BPM körüli tempóval dolgoznak. A drumandbass fejlõdése során általános tempónövekedés figyelhetõ meg. A legkorábbi rave és breakbeat-alapú jungle anyagok még 155-165 BPM körül voltak, míg a 21. század termékei már alig mennek 170 BPM alá, és gyakran átlépik a 180 BPM-et. A dob és a basszus fontossága A drumandbass elnevezés tévesen arra a következtetésre vezethet, hogy a zeneszámok kizárólag dob- és basszuselemekbõl állnak. Ugyan ez természetesen nem igaz, a legfontosabb részét képezik a stílusnak, és általában a dal egészében dominálnak. A stílus nagy hangsúlyt fektet a mélyebb basszusra, amely éppen annyira hallható, mint érezhetõ. A basszusokban megjelennek a különbözõ hangszínek is. Alstílusai A drumandbassben a kezdetektõl fogva rengeteg mindenben változott.Amint olvashattuk, fõleg a ritmika gyorsaságában és tempójában és ritmusképletében.

Jump Up:

Vicces, energikus alstílusa a drumandbass-nek. A korai jump up-ot Aphrodite-hez kötik, de a stílus mai jellemzõi Twisted Individual meg kortársai fogalmazták meg még 2003-ban.( Baron, Full Cycle dj-k) Új jump up elõadók: TC, Distorted Minds, DJ HAZARD, Clipz , Generation Dub, Taxman A jump up-ot néhol wobble-ként vagy clownstep-ként is szokták emlegetni.

Liquid dnb:

Lágy dallamokkal operáló alstílus,melyet már régóta jegyez a drumandbass történelem.Gyönyörû dallamok, visszafogott ütemek és lágy vokáltémák jellemzik.Elõadói: High Contrast, London Electricity, Alix Perez.

Technoid drum & bass:

Erõteljes techno hatásokkal operáló alstílus,amely a techno monotonitására és 4/4 ritmusképletére épül. Az alappillére a régebbi neurofunk neveihez köthetõ mint pl. Universal Project, Stakka+Skynet, Kemal+Rob Data, Ed Rush+Optical.Az új nevek, mint például Proket, Masheen, Raiden még erõteljesebben alapoznak a keményebb techno illetve hardcore stílusokra.

Darkstep és Hardstep drum and bass:

Sötét atmoszférájú,torzított amen dobokkal és néhol már breakcore-ra jellemzõ stílusjegyekkel.A legkeményebb és ezáltal a legpörgõsebb dnb alstílus.Képviselõi:Technical Itch,Current Value,Dylan,The Panacea.

Neurofunk:

A technoidhoz hasonlítható,de egy fokkal lágyabb vonala a dnb-nek.Torzított szintetizátorhangok,scifi témák,pörgõs dobalapok jellemzik.Képviselõi:Noisia,Break,Mayhem,Black Sun Empire.

Mainstream,pop dnb:

A drumandbass megannyi változtata mellett nem kerülhette el a slágeresedést sem.Egyes elõadók,mint például JohnB, Pendulum ,Kosheen , vagy az EZ-Rollerz megpróbálkoztak slágerzenék írásával is,ezzel azonban csak a szcéna felhígulását idézték elõ.

A kontextus

Kapcsolatok más zenei stílusokkal:

Az idõ folyamán rengeteg más stílust belecsempésztek a drum&bass-be.Mondhatjuk nyugodtan azt is (nem elfogultan), hogy a dnb jelenleg az egyik legszínesebb stílus a zenei palettán....léteznek techno-val, funk-al, breakbeat-el és hip-hop-al való kollaborációk is.