Techno
A techno zene az elektronikus zene fõirányainak egyike. Kialakulásának idõpontja a 88-89-re tehetõ, helyszíne fõképp Detroit volt, de mellékesen egy-két európai országot is megemlíthetünk, mint Hollandia, vagy Németország. Sokáig csak elkülönült szubkultúrákban volt jelen ez a mûfaj, míg a 90-es évek közepén már szélesebb körben is népszerûbb volt. Hazánkban többek között Jutasi Tamás úttörõ munkássága miatt terjedt el sok más elektronikus tánc zene írányzat mellett.
A techno mûfaj szinte teljes egészében elektronikus hangszereket szólaltat meg, szintetikus hangzás jellemzi. Viszonylag gyors, 130-145 bpm tempójú zene, mely általában 4/4-es ütemben halad. A techno nagyon szerteágazó, sok módosult stílusjegyet hordozhat, ugyanúgy lehet \"finomabb\" hangzású, mint erõteljesebb, durvább.
Az elektonika fejlõdésével, és az elektronikus analog szintetizátorok és samplerek megjelenésével az elsõ sikeres zenei stílusok között volt a Techno zenei stílus is. Az egyéb tisztán elektronikus úton elõállított zenék, ambient, drum and bass, goa, hardcore, house, .. már egy pontosabb stílusbehatározás által lettek meghatározva, és idõben késõbb jelentek meg. Sokan „Techno”-ról beszélnek, és egy a „Techno zenei Stílus”-tól eltérõ, de elektronikus zenei kifejezésre dologra gondolnak.
Jelentõsebb képviselõi: DJ Misjah, Chris Liebing, Cari Lekebusch, Adam Beyer, Carl Cox, Chriss Liberator, Dave Clarke, Ian Pooley, Laurent Garnier. A hazaiak között meg kell említeni: DJ Budai-t, a Hyperspace sorozat szervezõit és lemezlovasait (Hot X, Igor Dourden, Coyote) akik itthon jelentõsen hozzájárultak és járulnak a mûfaj népszerûsítéséhez.
Figyelemre méltó IDM elõadók:
- Atom Heart
- Aphex Twin
- Autechre
- Black Dog / Balil
- Boards of Canada
- Casino Versus Japan
- Crunch
- Funkstörung
- Gridlock
- Ken Ishii
- Kid 606
- Marumari
- Mouse on Mars
- µ-ziq
- Otto von Schirach
- Plaid
- Proem
- Squarepusher
- Venetian Snares
- Tigrics
- Sasha Ring (Apparat)
Techno története:
Luigi Russolo így ír 1913-ban »A zajok muvészete« címu kiáltványában: \"»Több kielégülést találunk a villamosok, kipufogók és hangos embertömegek zajegyvelegében, mint például Beethoven Eroica-jának, vagy Pastoral-jának begyakorlásában.« A modern zeneszerzôk az iparosodott világ, és annak zajai, törvényei felé fordították figyelmüket.“ „A stúdióban mesterségesen elôállított zenei hangzás alapelemei a színuszhang (tiszta, szigorúan periódikus rezgés), a fehér zaj (statisztikailag egyformán elosztott, szigorúan aperiódikus rezgés), a kattanás és az impulzus. Szuréssel, egymásra fedéssel, surítéssel és rövidítéssel ezek az alapelemek egymásba olvaszthatók és torzítással, visszhangosítással, gerjesztéssel, frekvenciaátvitellel, hangtartománymodulációval, stb. elektromosan tovább megmunkálhatóakká válnak.“
1967-ben a Tangerine Dream még hagyományos rockzenekarként alakult, de hamarosan elektronikus zenekarrá fejlôdött át. Az akkori korhoz viszonyítva végtelen hosszúságú darabjaikban szintetizátorok által készített hangépítmények lebegtek akkori dobosuk, Klaus Schulze által lerakott ritmusszônyegek felett. A Tangerine Dream egy olyan zenét akart csinálni,amely »föloldja az agressziót, a gyulöletet, a kételkedést a hallgatóban, és ehhelyett örömöt ad és reményt sugároz; zenét, amely visszahozza az embert az ártatlanság és a kozmikus harmónia állapotába.«“ „Ralf Hütter és Florian Schneider 1968-ban találkozott a düsseldorfi Müvészeti Akadémián. Ott alapították az Organisation nevu zenekart, amelyet az elsô »Tone Float« (Hanglebegés) címu lemez után átkereszteltek Kraftwerkre. 1970-ben rendezték be saját, késôbb Kling Klang-nak nevezett stúdiójukat, ahol elsôként a Kraftwerk címu lemezüket vették fel.“ „Produkcióinál felhasználta az elektronika vívmányait és megteremtette az ambient zene fogalmát - »hallgatható tájképek«. 1976-ban jelent meg a francia Jean-Michel Jarre »Oxygéne« címu lemeze. Maga építette otthoni stúdiójában a klasszikus harmóniákat elektromos hangzásokkal elegyítette. A bombasztikusnak tunô eredmény mégis széles tömegeket ért el: az »Oxygéne« csak a megjelenése évében világszerte 8 millió példányban kelt el.“ „Az elektromos popzene egy további fontos bölcsôje a Mute Records, a nyolcvanas évek legsikeresebb független (independent) lemezcége, a Depeche Mode, Fad Gadget azaz Frank Tovey, a Nitzer Ebb és a Laibach otthona. Ma sikeres
technóproducerek, például a Moby, vagy a Plastikman a Mute egy tánczenével foglalkozó alvállalatánál, a Nova Mute-nél jelent meg. A Mute-ot 1978-ban Daniel Miller alapította, aki a The Normal néven jelentette meg a »Warm Leatherette« címu számot, ami késôbb Grace Jones feldolgozásában vált kultikus jelentôségu sikerré.“ „A német zenei élet 1980-ban robbant, amikor a Német Új Hullám (»Neue Deutsche Welle«, vagyis az NDW) termékei elárasztottak mindent. Az NDW fontos ismertetôjele a kellemes, triviálisan egyszeru dallamok és minimális dalszerkezetek használata volt.“ „Az ipari, azaz industrial zene Belgiumban fejlôdött tovább elektromos testzenévé. (Electronic Body Music = EBM) Ezt a stílusirányzatot leginkább a brüsszeli Front 242 együttes neve fémjelzi.“ „A legtöbb mai technóproducert erôsen befolyásolta az EBM, mielôtt ezek a technó/housera áttértek volna. Így például Sven Väth a »Techno Club«-ban a nyolcvanas évek közepén EBM-et és industrial rakott fel. Ez a klub a frankfurti repülôtér alagsorában levô »Dorian Gray« nevu diszkó része volt, amit 1984 óta a frankfurti EBM atyisten, Talla 2XLC vezetett.“ „Mielôtt Juan Atkins a Modell 500-al detroiti technótörténelmet írt volna, a 3070-es álnevu Richard Davis-szal a Cybotron nevu elektroegyüttesben dolgozott. Elsô kislemezük az »Alleys of Your Mind« volt. 1984-ben a »Techno City«-vel szerepeltek az angol Streetwave cég »Electro« címu válogatássorozatának negyedik kiadványán.“ „»1977-ben a Chicago klubbsivatagában a ,Warehouse‘ volt az egyetlen hely, ahova érdemes volt elmenni« - emlékszik vissza Frankie Knuckles. »Ez a homo-klub nem volt kicicomázva, a világítás is a lehetô legegyszerubb volt. De a hangerôsítôberendezésük minôsége annál intenzívebb élmény volt.« A város független kis lemezboltjaiban hamarosan arról a hangzásról kezdtek beszélni, amit ott lenn a »(Ware)house-ban játszanak.« Megszületett a house zene.“ „Amíg Chicagóban a diszkó képezte a house fundamentumát, addig a velük idôben párhuzamosan dolgozó detroiti producereket a Parliamant és a Funkadelic detroiti funkja és a Kraftwerk féle fehér elektronika inspirálta leginkább. A Juan Atkins (Metroplex Records), Kevin Saunderson (KMS Records) és a Derrick May (Transmat Records) formálta háromszög megteremtett egy zenei formát, ami »az ütem mögé hatol«: Ez a futurisztikus, játékos, helyenként aritmikus, elektronikus zene határozott célja volt az új, eddig járatlan zenei utak felkutatása, feltárása. Mint ahogy a chicago-house, igy a detroit-techno fejlôdése is csak a szintetizátorok és a dobgépek árának lezuhanása által vált lehetôvé. A detroit - techno egyik úttörôje volt Juan Atkins, aki a mai napig is fárdahatatlanul munkálkodik az elektronikus zene megújításán. Elektro-korszaka után a Model 500 néven vette föl 1985 áprilisában az elsô technó lemezt »No UFO« címmel.“ „A detroiti technó másik nagy innovátorától, Derrick May-tôl származik az idézet: »A techno is, sôt egész Detroit nem más, mint egy hiba. Mintha csak George Clinton és a Kraftwerk együtt beszorult volna a liftbe.«“
Ez a mûfaj monoton és építkezõ, gyakran percek telnek el mire az adott mû teljesen kibontakozik. Általában 120 és 150 bpm között mozog, de nem ritka a 150 fölötti sem, ami leginkább Németországban dívik. Ezért használják a Hardcore German Techno kifejezést. Létezik még az intelligens-techno is, ami leginkább elmélyült és otthoni hallgatásra ajánlott. A technikájáról nagyon nem is lehet többet írni, talán még annyit, hogy az énekhangokat szinte a nullára redukálhatjuk, ha errõl a kísérletezõ mûfajról beszélünk. Azok a stúdiók, ahol a techno-t készítik, leginkább egy számítógép-laboratóriumra emlékeztetnek.
Természetesen ennek a mûfajnak is megvannak a maga „sztárjai”, például Carl Cox, aki a világ legjobb lemezlovasa és nem egyszer választották meg világelsõnek. Ne hagyjuk még ki a francia Laurent Garnier-t se, aki igazi kísérletezõ. Zenéi leginkább ambient stílusúak, de szettjei azért leginkább techno hangzást képviselnek. Utánuk jönnek még a többiek: Advent, Bandulu Paradians, Andy Weatherwall, Autechre, LFO, Richie Hawtin, Mad Mike , Kenny Larkin…
Néhány csapat viszont azzal próbálkozik, hogy összekössék a technót a poppal. Pl: Prodigy, Leftfield, Underworld, Chemical Brothers, Daft Punk, Apollo440.
Pár prominensebb lemezlovas: Adam Beyer, James Ruskin, Oliver Ho, Sven Vaeth, Jeff Mills, Marco Cannata, Chris Liebing, Gayle San, Umek..
A jeles képviselõk után pedig következzék a techno különbözõ alfajai: Minimal, Tech-House, Acid, Hardtechno.
Végezetül pár sor a minimaltechnóról. Ez egy kicsit hasonlít az acid-trance-re. Nagyon monoton és nem ritka a 10-12 perces mûvek elõfordulása sem. Basszusvonalaktól tartózkodó, elcsépelt ütemek néha még a ritmust sem érezni. Olyan underground mûfaj, mely leginkább félelmet és furcsa érzéseket fejez ki. Igazi kísérletezõ stílus, amelyben kevés a szerkezeti elem. Az intelligens techno címke alá sorolandó. Otthoni hallgatásra leginkább a mûértõ közönségnek ajánlott.