A mai cikkben a patrol használatáról olvashattok. A patrol funkciót az egységre kattintva a bal első gombbal lehet elérni. Az alapértelmezett gyorsbillentyű a 'z'. Én a 'q'-t használom a jobb elérhetőség miatt. Most jut eszembe, hogy hotkey-ről is lehetne cikket írni! Ami késik nem múlik. Na de csapjunk bele az aktuális témánkba.
Mire jó a patrol?
A patrol alapfunkciója a fordításból is adódóan az őrjárat/őrködés, vagyis egy bizonyos szakaszt megfigyelés alatt tudsz tartani. A patrol ereje a következőben rejlik: az egység automatikusan felismeri az ellenséges egységet. Emiatt az alapvető funkció mellett, változatos felhasználása létezik.
Hol lehet ezt kihasználni?
Ennek megértésehez a következő kérdést érdemes feltenni magunknak:6
Kérdés: Mi az alapvető különbség 40 távolsági (ranged) és 40 közeli (close) egység között?
Válasz: a 40 ranged egység mind egyszerre támad ugyanabban az időpontban.
Másrészről a 40 közeli egység mind bolyongani fog és megpróbál támadni, de csak azok fognak tudni, akik pont az ellenség mellett vannak. Vagyis, ha 10 közeli egység támad egyszerre egy egységet, akkor nekik meg kell találni a legjobb elrendeződést ahhoz, hogy egyszerre a legtöbben és lehető leggyorsabban tudják támadni az ellenséges egységet.
A patrol pontosan erre való, mivel az ellenfél egységeit automatikusan felismeri, így a legjobb felállást tudjuk elérni. Így 3,4,5 közeli egység egyszerre tud támadni 1 egységet a lehető leggyorsabb elrendezéssel. Tehát a patrol használatával a közeli egységeidet sokkal hatásosabban tudod használni.
Patrol a gyakorlatban:
A patrollos egység általában azokat a szembejövő ellenséges egységet veszi célba, ami támadni akarja őt. Ezért van az, hogy néha a patrollos egység és az ellenséges egység elmegy egymás mellett, mivel az egység szimplán nem érzékeli az ellenfelet, tehát nem vesz célba senkit.
A játékban 4 állást (stance) tudunk használni - Aggressive (agresszív), Defensive (defenzív), stand ground (helyben állás), és no attack (nem támadás)
Bármelyik állással tudod kombinálni a patrolt.
Ha a patrol erősségét nézzük az állásokkal való kombinálással akkor csökkenő sorrendben:
Aggressive > Defensive > Stand Ground > No Attack
Ebből következően a játék során a legtöbbet aggresszív patrolt fogsz használni, de nem feltétlen ez a legjobb módszer (erről később)
A defenzív patrol használatát elég nehéz elmagyarázni, sok gyakorlás kell hozzá, hogy megértsük. Talán a legkevesebbet fogjuk használni. Tulajdonképpen akkor érdemes használni, ha egy bizonyos pontot szeretnénk védeni, de, ha az egységeid meglátnak egy ellenséges egységet ígyis- úgyis üldözőbe veszik.
Stand ground patrol
Be kell látni, hogy a stand ground patrol használata szimplán nem annyira hatásos, mint az agresszív patrol, de érdemes használni, amiről később írok.
A patrol érdemleges használata:
Két olyan pontot lehet itt említeni, ahol igen nagy hasznot lehet húzni a patrol használatából:
1. Futók (runners): Azokat a unitokat hívom futóknak, amiket elterelés céljából használunk. A közelharcban egyszerűen csak összegyűjtik az enemy unitokat, és követik őket, így számbeli fölényt lehet elérni a többi egységeddel. A távoli harcban jelentősen csökkenteni lehet velük az ellenfél támadási hatásfokát. (hiszen ha pl. nincs ballistic fejlesztve, akkor a runner támadásával az ellenfél hibázni fog a lövéssel, így a hatásfok jelentősen csökken, míg a saját egységeid közben lelövik az ellenséges egységet. Néhány egység patrollozása a saját és az ellenséges csapat között igen nagy előnyt jelenthet, ha meghalnak újabbakat lehet "harcba" állítani. Természetesen minden runner No attack stance-t (tehát nincs támadás állás-t) használ, így nem akarnak megtámadni senkit, csak a kijelölt útvonalon fognak mozogni. Természetesen ezt sok-sok microval is meg lehetne oldani, de erre a valós idejű lefutás miatt kevésbé juthat idő.
2. Stand ground patrol: mint előbb említettem a stand ground patrol önmagában támadásra nem a legjobb patrol formula, de a következő szituációkban érdemes használni.
a., No attack stance helyett jól lehet használni, ha csatába küldöd a sereged. Ennek oka a következő: vegyünk egy csapatot, amit a térkép másik pontjába szeretnél küldeni. A legjobb, ha ezt patrollal teszed. Ha agresszív patrollal küldöd őket, minden egyes egységet felismernek az út közben, és megtámadják azokat, majd ha legyőzték őket, tovább mennek a kijelölt pont felé. Ez olykor jó, de olykor nem, hiszen ha pl. segíteni akarsz a szövetségesednek, a gyors help fontos lehet. Ilyenkor, ha stand ground patrol-lal küldöd őket, ugyan felismerik az ellenséges unitot, de nem támadnak meg minden jött-mentet az út közben, mikor elérik a célpontjukat, egyszerűen csak átváltod a stance-t agresszívra, így a legnagyobb hatásfokot tudod a patrolból kicsikarni. Miért jobb ez, mintha csak simán odaküldenéd, vagy no stance-szel küldenéd? Mint mondtam a stand ground patrol is automatikusan felismeri az ellenséges unitot, tehát már nem kell célba venniük az ellenséges unitot, mivel célban vannak, így azonnal tudnak reagálni attackra váltáskor és a legjobb pozícióban támadják az ellenséges egységeket.
b., Amíg nem támadsz velük, egyre több egységet tudsz egymáshoz minél közelebb gyűjteni, tehát kisebb helyen fognak elférni a unitjaid, így nagyobb hatásfokkal fognak támadni. Vegyük csak például azt az esetet, mikor sereget gyűjtesz, és tudod, hogy az ellenfél támadni fog...ilyenkor érdemes az egységeidet összegyűjteni stand ground patrollal, s mikor az ellenfél támad egyszerűen csak áttenni a stance-t attackra.
Flotta patrol (ennek ellenére nem csak hajós csatára vonatkoznak a következők):
Talán a hajós csatákban van a legnagyobb különbség a sima támadás és a patrollos harc között.
Támadás:
Ha üldözöd az ellenfelet, érdemes stand ground patrollal menni és folyamatosan újrapatrolozni. Így az egységeid tömörödnek és tömörebben fognak mozogni. (nem szabad újracsoportosítani, mert az lelassítja az üldözést)
Stand ground stance-szel érdemes támadni a dockokat pl. (rendezettebben tartja a hajókat), és minden egyes alkalommal, ha valami jelentéktelenebb dolgot támadnak, vagy mondjuk 1 db hajót, repatrolozz (újrapatrolozz) egyből, hogy tartsd őket támadásban előre.
Az antiballistic trükk itt is működik. Magyarul, ha fogsz egy hajót és a sereged előtt mozgatod, akkor azt fogják lőni, de nem találják el. Bevallom először andrew szivatott meg ezzel, de istenesen! Annyira hatásos volt, hogy kb. azonos sereggel mentünk egymásnak, s mire visszanéztem nekem nem volt armym, neki pedig kb. az összes megmaradt. Másik antiballistic trükk: Microzz egy hajót az oldalakon. Amikor az ellenséges hajó lő, egyből elmozgatod a hajót egy másik irányba, így a nyíl téveszteni fog.
Védekezés:
Ha védekezel, közeli patrolokat kell használni, hogy az egységeidet minél jobban tömörítsd. Pl. csinálsz 15 repatrolt a következőképpen:
E: egység; Q: repatrol
EEEEEEE ---- Q (- bizonyos távolságot jelent)
Miközben ezt csinálod, úgy érdemes rendezni a sereget, hogy a legtöbb hajó nézzen szembe az ellenfél seregével, szóval ne csinálj ilyet:
(E: ellenség ; S: saját unit)
~~~EEEEEEEEEEE~~~~
~~~EEEEEEEEEEE~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~SSS~~~~~~
~~~~~~SSS~~~~~~
~~~~~~SSS~~~~~~
~~~~~~SSS~~~~~~
~~~~~~SSS~~~~~~
Ebben a szituációban hiába van ugyanannyi hajója az ellenfelednek, mint neked, több vs. kevesebb fog kialakulni, ami miatt veszteni fogsz.
Visszavonulás:
Két nagyon egyszerű lépésben tudsz visszavonulni:
1. STOP - megállítod az egységeid (nálam "S" gyorsbillentyű) és szimplán elkattintasz oda ahova el akarsz menni
2. NO ATTACK STANCE -re rakod az egységeid és elkattintasz
ENNEK OKA:
A patrollos unitok arra a célpontra mozognak, ahova kattintottál, tehát amíg nem mondasz nekik mást, oda akarnak mozogni, így a sima elkattintás sokszor nem írja felül a patrol parancsot és újra vissza akarnak mozogni arra a pontra. De ha STOP-polod őket, megállnak és várnak az új parancsra.
További megjegyzések a patrollal kapcsolatban:
CA patrol - ez egy bug a játékban, 30 CA vs 30 CA ugyanazokkal a fejlesztésekkel érdekes küzdelem, aminek igen változatos kimenetelei lehetségesek, emiatt a CA patrollal nagyon nehéz számolni. Annó andrew-val teszteltük és igen változatos kimenetelek léteztek, ezért gondold meg mielőtt CA patrolozol, hogy nem-e érdemesebb simán stand ground-ra tenni és inkább úgy fightolni.
Joggal merül fel az a kérdés, hogy hogyan lehet kivédeni, ha az ellenfél runnereket használ. Egyrészt használj te is, másrészt pedig ha már túljutottál az ellenfeled no attack stance patrolos runner-ein stand ground patrollal, akkor válts át attack stance-re. (tehát mikor már közel vannak)
Siege ram patrol: a játékban a ramok közül csak a siege ramot lehet patrolozni. Ha attack stance-re rakod és patrolozol valahova, az összes célpontig felismert épületet lerombolja automatikusan, igen hasznos tud lenni!
És most pár általános megjegyzés:
1. Minden csatát úgy alakíts, hogy több vs. kevesebb legyen:
ha van 40 champed, az ellennek 30. Neked 20 fog maradni, nem 10.
Nagy csatákban úgy rendezd el az egységeid, ahogy a fenti ábrán az ellennek van. Ha 5 másodpercig is úgy tart a küzdelem ahogy fent látszik, már nyert ügyed van.
2. Ha úgy érzed vissza kell vonulni, akkor vonulj vissza.
Soha ne küzdjél vesztes harcban. Mindig mentsd meg az egységeid. Minden egység, amit megmentesz később létszámfölényhez vezethet.
Tartsd ezt az eszedben: Ha az ellenfél harcol ellened, azért van, mert a) azt hiszi nyer, b) nincs más lehetősége (védi pl. a szövetséges halait, vagy falusiakat..stb.)
Csatolva egy rec, benne pár dolog tesztelve Kunyinak köszönet a közreműködésért!
A cikket írta: Rolo
A cikk alapját Ares (Geen) aoczone.net-es leírása képezi, saját kiegészítésekkel.