D... MINT DELON

 (Előszó egy karrierhez)


 

Valószínűtlenül kék szem, sima; olykor, a homlokba csapódó haj, könnyű, szinte súlytalan mozgás, egy óriási nap­szemüveg, amely mögé bármikor el le­let rejtőzni, konok fejtartás és persze az érzelmek állhatatos letagadása - ezzel az eszköztárral kezdte meg hódítását az hetvenes évek végén Alain Delon.

Mai filmjeit nézve is ugyanez az arc néz vissza ránk, talán kicsit fáradtabban, kicsit ernyedtebben, de azzal az önér­ettel, súllyal, amely talán pályatársai közül egyedül csak Jean Gabinnek volt sajátja. Delon - Gabinnek mindeddig egyetlen igazi örököse - nemcsak színészi eszköztárának látszólagos szerény­égében, kifejezésmódjának végtelen egys­zerűségében, természetességében, illetve nem túl nagy műveltségében, de annál nagyobb szakmai intelligenciájában, s nem utolsósorban férfias szépségének magától értetődőségében. Delon semmiien skatulyába sem szorítható. szerepei szerint hódító, avagy visszataszító, csak éppen mindkét esetben - ellenállhatatl­an.

A sablonos szépfiúi-típustól jutott el az igazi karakterekig. S amikor - a nagy rendezők, a nemes forgatókönyvek eltűnnek mellőle, kedélyes krimik és erkölcsi

Sztárfotó - 1980.

példázatok lovagjaként folytatja diadalútját - mert ugyan másként mivel lehetne

jó húsz esztendei töretlen népszerűségét, a legsilányabb filmecskéknek is biztos bevételt garantál ó hatását?! Delon húsz éve vezet francia népszerűségi listákon, régebbi sztárok Gabin, de Funes, Ventura, Mortand dicsőségét lekörözve, s újabbakra Dewaere-t, Depardieu-t, Porelt árnyékba borítva, nem említve az örök riválist, a vele együtt induló Belmondót.

Ő az egyetlen színész, akit egy kényes-kínos gyilkossági botrány sem tudott tönkretenni, s aki immár a legnagyobbaknak kijáró rangot is megszerezte, színészete tananyag lett a Los Angelesi egyetemen.

Életrajzírója, Henri Rode, vaskos kötetben sorra idézi Delon kiválóságának bizonyítékait, amelyek a magyar olvasó számára olykor-olykor kissé gyanúsa reklám-szagúak. Abban azonban. kétségtelenül igaza van, hogy személye ma meghatározza a francia, sőt talán túlzás nélkül, a nagyvilág filmművészetének arculatát, s hogy ezt a filléres kaland históriák néha meg-megtépázzák, az nem is annyira a színész-DeIon, mint a producer-Delon bűne. Rengeteg méltatója közül talán a mindenképpen szavahihetőnek elfogadható Joseph Losey fogalmazta meg legpontosabban egyéniség színészi világa karakterisztikus vonását: "Sok színész szeretné elhitetni velünk, hogy a játék - semmi. Delon sokkal komolyabb: tisztában van vele, hogy minden egyes szerep megköveteli az alakító színész metamorfózisát. \ Az a törekvése, hogy csakugyan legyen, egész egyéniségét átalakítja, sajátigazává teszi hősei igazát."

 

Következő: Magatartásból elégtelen

 

Vissza a D...mint Delon főoldalára