D... MINT DELON
(Delon
szerencsét próbál)
![]() |
1957-tól kezdve. Alaint(Delon) és
Romyt (Schnei der) úgyszólván mindenütt együtt lehetett látni, drága nizzai
szállodák és párizsi éjszakai lokálok közönsége előtt játszották az.
"örök jegyesek" komédiáját, amit persze a bulvársajtó 'napról napra
követett, s aminek talán az volt az egyetlen haszna, hogy a Christtnerek-
reklámkiadásait helyettesítette. A filmet a közönség nem fogadta olyan eluta
mint a kritika, bár Delont néha olyan két égbeesés fogta el, hogy arra
gondolt, elmegy újságárusnak… Szerencsére, erre amúgy sem lett volna ideje, visszhangos éjszakai élete eleve
lehetetlenné, tette volna a korán kelest, ami pedig az
újságárusítással vele jár. Közben újabb bemutató plakát ján jelent meg neve. A
gyenge asszonyok Michel Boisrond |
rendező komédiája egyszerre feled tette a sápadt bécsi mesét, s már mindenki mint a francia film új reménységéről" írt Delonról. A szolidan pikáns vígjáték ráadásul eljutott a tengeren túlra is, ami nemigen esett meg még akkoriban francia produkciókkal sem, s a film az 1959. június 8-i premieren óriási sikert arat New Yorkban. Ez Delon első szerepe, amit az amerikaiak is láthatnak. Az újságírókkal azonban most sincs szerencséje: "Delon távolról sem elbűvölő - írták róla -, illetve,. hogy őszintén szóljunk, egyáltalán nem az." Ekkor még senki sem tudta, hogy pár év múlva Amerika megváltoztatja véleményét. Az mindenesetre tény, hogy a Gyenge asszonyok egyszerre a legnépszerűbb francia színésszé avatja Delont, aki most már tagadhatatlanul az első számú csábító. Róla álmodnak az érettségiző lányok és a boldogtalan válóperes asszonyok. Olyan publikumot hódít meg, amelyik mindvégig kitart mellette - az évek múlása ellenére. Delon most kezdi megmutatni, hogy csakugyan ellenállhatatlan. S ez még csak a negyedik és nem is a legjobb filmjel Delont egyszerre kikiáltják a franciás báj megtestesítőjének, odahaza pedig az "ideális hős" típusnak.
- Leginkább
mint a ,”francia James Deant" emlegetik ekkoriban, bár ez mindenképpen
szerencsétlen összehasonlítás, hiszen Dean a társadalmi rend, az
establishment ellen lázongó fiatal Amerikát - képviselte, míg Delon többnyire
megmaradt a kedves, szimpatikus vagány figurájánál. Akkoriban mondta a francia
film és színház kiválósága, Bernard Bher róla: "Szeretem
Alaint, mert kiegyensúlyozott, mert árad belőle az egészség, mert tiszteli
a szakmája hagyományait.” É
s Delon sorra játssza ezekben az időkben az aranyszívű gonosztevőket,
kisstílű vagányokat, s ezekben a szerepekben végre kiélheti a
mozgalmas, kemény élet utáni vágyát... És egyre több ilyen szerepet kínálnak
neki.. Most. már csakugyan eljut oda, hogy válogathat, kedvére dönthet az egyre
nagyobb számban érkező szerződésajánlatok sorsáról. Mert már nemcsak filmezni akar, de
játszani Is. A felébresztett tehetség teret kíván. Delon végre kezd önmagával
szemben is igényes lenni.
/Nemlaha György/
Következő számunkban: ... és megszületetta sztár
Vissza a D...mint Delon
főoldalára