D... MINT DELON
(A remekművek korszakában)
![]() |
Odisszeusz után, akit Clement
komédiájában játszott, egy nem túl jelentékeny epizódfilm következett, a
Híres szerelmek s Delon közben kapja kézhez A kaland botrányával, sikerével
világhírűvé vált olasz rendező, Michelangelo Antonioni meghívását: vállalja
el Monica Vitti oldalán a Napfogyatkozás című készülő filmje főszerepét, A
színész habozik, hiszen köztudomású: Antonioni filmjeiben elsősorban a női
lélek rezdüléseire épít, a női sorsot vallatja. A kommunikáció hiánya, a
párok széthullása - Antonioni örök témája ezúttal a. tőzsde kulisszái közt
kelt életre s ha a filmet nem fogadták is olyan
melegen, mint a mester korábbi produkcióit, azt mindenk ielismerte: Delon. nagyszerűen helytállt a kamerák előtt.
"Játéka - írták róla - anélkül a .legmodernebb, hogy az amerikai iskolára
emlékeztetne".
|
Az intellektuális, kényes témájú
Antonioni-mű után újabb hasonlóan bonyolult filmszerep következett. Az
"ideáIisan visszataszító" milanói pénzváltó után újabb, legalább
ilyen komplikált feladatra vállalkozik DeIon - igaz, ezúttal is az őt óvó,
féltő, műveltségét állandóan pallérozó, hatalmas kultúrájú, biztos ízlésű
mester, Visconti oldalán. Lampedusa A párduc című: regényének adaptációjában ő
a szenvedélyes ifjú, akit a politikától
megcsömörlött herceg szellemi örököséül
kijelöl. Ez a Tancredo Garibaldiék oldalán már egy modernebb kor érdekében,
fog kardot, s ezzel voltaképpen a "párducok" világa felett mond
ítéletet. A két legjobb formáját bizonyító színész mellett ott az, ugyancsak
nagyszerű Claudia Cardinale is.
Visconti és Delon tisztában van vele: a film közös
sikerük; Egyik sem jutott volna ide a másik nélkül. TaIán, ezért is szakítanak.
Delon szeretne végre megállni a saját lábán, s nem
pusztán engedelmeskedni. A Göncöl nyájas csillagaira ugyan meghívja Visconti,
de francia tanítványa "nem"-et mond, helyette Jean Sorel kap nem
mindennapi esélyt az érvényesülésre.
Voltaképpen itt zárul Delon első
nagy korszaka, az a periódus, amikor valóban, csodákat művelt. Tehetségével
igazolta: joga van, bármilyen szerepre, bármit el tud játszani.
Szerencséje is volt: kísérletező, kutató kedvét Visconti,
Antonioni és Clement irányítása alatt valóban remekművekben élhette ki.
Talán már ennyi is elég lenne ahhoz, hogy
nevét évekkel később is számon tartsák. Delon azonban új utat választ.
/Nemlaha
György/
Vissza a D...mint Delon
főoldalára