D... MINT DELON

 (A remekművek korszakában)

 


 

Odisszeusz után, akit Cle­ment komédiájában ját­szott, egy nem túl jelentékeny epizódfilm követke­zett, a Híres szerelmek ­s Delon közben kapja kéz­hez A kaland botrányával, sikerével világhírűvé vált olasz rendező, Michelangelo Antonioni meg­hívását: vállalja el Monica Vitti oldalán a Napfogyat­kozás című készülő filmje főszerepét, A színész habo­zik, hiszen köztudomású: Antonioni filmjeiben első­sorban a női lélek rezdülé­seire épít, a női sorsot val­latja. A kommunikáció hi­ánya, a párok széthullása - Antonioni örök témája ezúttal a. tőzsde kulisszái közt kelt életre s ha a fil­met nem fogadták is olyan melegen, mint a mester ko­rábbi produkcióit, azt min­denk ielismerte: Delon. nagyszerűen helytállt a kamerák előtt. "Játéka - ír­ták róla - anélkül a .legmodernebb, hogy az amerikai iskolára emlékeztetne".
- Visconti Delon kedvéért ásatta elő a feledésből az Erzsébetkori John Ford vérfertőző tragédiáját, amelyet Delon és Romy Schneider  főszereplésével mutattak be - színpadon. Succes d'es­time - hajtogatták a la­pok, ami voltaképpen a bu­kás megjelöléseinek udva­rias változata, de a két testvér szerelmének bonyo­dalmai nem találtak külö­nösebb visszhangra a pub­likum soraiban sem. Talán ez is közrejátszott abban, hogy Delon azóta kétszere­sen óvatos, ha színpadi meghívásról van szó.

Az intellektuális, kényes témájú Antonioni-mű után újabb hasonlóan bonyolult filmszerep következett. Az "ideáIisan visszataszító" milanói pénzváltó után újabb, legalább ilyen komplikált feladatra vállalkozik DeIon - igaz, ezúttal is az őt óvó, féltő, műveltségét állandóan pallérozó, hatalmas kultúrájú, biztos ízlésű mester, Visconti oldalán. Lampedusa A párduc című: regényének adaptációjában ő a szenvedélyes ifjú, akit  a politikától megcsömörlött  herceg szellemi örököséül kijelöl. Ez a Tancredo Ga­ribaldiék oldalán már egy modernebb kor érdekében, fog kardot, s ezzel voltaképpen a "párducok" világa felett mond ítéletet. A két legjobb formáját bizonyító színész mellett ott az, ugyancsak nagyszerű Clau­dia Cardinale is.

Visconti és Delon tisztá­ban van vele: a film közös sikerük; Egyik sem jutott volna ide a másik nélkül. TaIán, ezért is szakítanak.

Delon szeretne végre megállni a saját lábán, s nem pusztán engedelmeskedni. A Göncöl nyájas csillagaira ugyan meghívja Visconti, de francia tanítványa "nem"-et mond, helyette Jean Sorel kap nem mindennapi esélyt az érvénye­sülésre.

Voltaképpen itt zárul De­lon első nagy korszaka, az a periódus, amikor valóban, csodákat művelt. Tehetségével igazolta: joga van, bármilyen szerepre, bármit el tud játszani.

    Szerencséje is volt: kísérletező, kutató kedvét Vis­conti, Antonioni és Clement irányítása alatt valóban remekművekben élhette ki.

   Talán már ennyi is elég lenne ahhoz, hogy nevét évekkel később is számon tartsák. Delon azonban új utat választ.

 

/Nemlaha György/

Következő számunkban: Próbálkozások, kudarcok Amerikában

 

 

 

Vissza a D...mint Delon főoldalára