Történelmi háttér
Andronicus Livius
Appius Claudius
Apuleius
Caesar
Cato
Catullus
Cicero
Ennius
Horatius
Juvenalis
Livius Titus
Lucanus
Martialis
Naevius
Ovidius
Persius
Petronius
Plautus
Plinius
Propertius
Quintilianus
Sallustius
Id. Seneca
Ifj. Seneca
Tacitus
Terentius
Tibullus
Vergilius
|
Történelmi háttér:
Az ókori antik művészet másik nagy
alakja: Róma. A rómaiak elsősorban
versekkel foglalkoztak, ezért náluk a vezető műnem nem az eposz, hanem a líra. A római művészet nyelve a latin és középpontja Róma. A római irodalom
az i.e. 5. században kezdett fejlődni ekkor a görögöknél már a dráma volt. A
mai Róma paraszttelepülés volt, és az akkori Rómában éltek a latinok = Látium
lakói, mely a Tiberisz folyótól délre eső terület. A latinok kulturális
fejlődéssel rendelkeztek, de ez a fejlődés megkésett volt a görögökhöz
képest. Ez a megkésett fejlődés kényszeríttette őket arra, hogy ellenfeleiket
hadászatilag, politikailag és kulturálisan is felül múlják. I.e. 3 – 4.
században a rómaiak elfoglalták és egyesítették a mai Itália területeit.
Ezután a latin nyelv lett a vezető nyelv. Kialakultak különbféle társadalmi
osztályok:
1. Arisztokrácia: ide tartoztak a gazdag földbirtokosok és a
kereskedők.
2. Plebejus: a nép nagy tömege, ezek az átlag polgárok.
3. Rabszolgák: semmilyen joggal nem rendelkeznek, valamelyik
arisztokrata hatalma alá tartoznak.
A hódító hadjáratok során
a rómaiak a görögökkel közvetlen kapcsolatba kerültek. Megismerték a görög
kultúrát és átmentették Rómába. Divattá
vált a „görögösödés”. Az õsi itáliai istenekkel párhuzamosan
tisztelték az olimposziakat is latin néven, egész könyvtárakat vittek Rómába.
I.e. 5. században kialakult az új római
irodalom, amely már nem csak követő irodalom volt, hanem önálló. Róma szerepe
óriási, mert ők maguk is létrehoztak műveket. Több nagy költő írta ezeket, de
a legfontosabbak: Catullus, Vergilius, és Horatius.
A római irodalom a Kr. e. III. században jelenik meg, és két ellentétes
törekvés küzdelmében formálódik: egyfelől a szigorú és sokáig igen merev
hagyományőrzés jellemzi, másfelől a külső (főként görög) hatások átvétele és
meghonosítása. Hiányzik a latin nyelvű irodalmi szöveg.
A virágkort a külső hatás felülkerekedése, a
hellenizálódás győzelme fogja megalapozni a Kr. e. I. században. Mindeközben
már a Kr. e. IV. évszázad óta — főképp Alexandriában — virágzott a
hellenisztikus irodalom, bár csak a legműveltebb keveseknek szólt: elvont
örök értékek kifejezője volt, mitologikus elemekkel, nyelvi eleganciával,
ritmikai bravúrokkal.
Rómában a hadvezér Scipio Africanus Kr. e. 200 táján első irodalomszervezőként
csoportot szervezett maga körül filozófusokból, történetírókból, költőkből,
és — a római hivatástudatot a görög kulturális hagyományokkal ötvözve — kialakította a "humanitas"
fogalmát.
Kr. E. 240-től beszélhetünk római
irodalomtörténetről. A latin irodalom első (Kr. e. III-II.) évszázadait az eposz és a dráma (főképp a komédia) fémjelzi. A rómaiak az
egyetlen saját, azaz nem görögből átvett műfajuknak tekintették a szatírát, ez is korai virágzású.
Az elsõ latin nyelvű
eposzok és vígjáték-átdolgozások után (Plautus),
a polgárháborúk idején megjelennek a személyes hangú, egyéni érzéseket
kifejezõ lírai költészet (Catullus).
Ennek kezdeményezõi, és művelõi a közélettõl elforduló
neoterikusok, „új költõk” csoportja, akik új műfajokat és versformákat
hoztak létre. Az Augustus császár által teremtett „Pax Romana” jelentette a
római irodalom aranykorát. A köztársaság uralkodó műfaja, a szónoklat, elvesztette
jelentõségét, és helyébe a költészet lépett. A császáron kívül az
irodalomnak olyan bõkezű támogatói voltak, mint Maecenas. Az irodalom
viszont a császárság szolgálatába állott megénekelve a békét, a római
dicsõséget és erényt (Vergilius,
Horatius,
Ovidius).
A hanyatlás korában a történetírók már a jelenre nézve is
levontak következtetéseket (Tacitus).
A könnyűerkölcsű, komikus regények mellett (Petronius:
Satyricon)
megjelentek a könyörtelen verses szatírák
és epigrammák
is.
Az i.sz. I. században
polgárháborúk törnek ki, melyek következménye, hogy meggyengül a régi
eszményi hit, és a költők új műfajba
kezdenek, melyben egyéni fájdalmaikat és vágyaikat fejezik ki. Ez egy új
hangvétel volt és ezt egy új versformában fejezték ki. Ezeket a költőket neoterikusoknak hívjuk. ] vissza
KORAI RÓMAI IRODALOM***
i.e. 312 – Appius Claudius : Szentencia gyűjteménye. Ősi latin ritmusban ír. Jell: görög
forma, római tartalom. (római irodalom első jellegzetes alkotása.) a Nevét
i.e. 279 Pürrhosz elleni beszéde tetté híressé. Ez az első írásban hagyományozott
beszéd, s a római ékesszólás mintája lett. Híres mondása: „ kiki a maga
szerencséjének kovácsa” vissza
Livius ANDRONICUS: (Kr. e. ?—204)
Felszabadított rabszolga,
a római költészet csaknem valamennyi későbbi műfajának az alapjait
megteremtette. Munkásságának egyetlen biztos időpontja: i.e. 240- a
hagyományos római játékokon bemutatott drámája: Odusia
Latin nyelvre fordítja az
Odusseiát. Ez az első latin nyelvű eposz. Sajátos a versformája: versus saturnius ( szaturnuszi sor), ez
az ősi itáliai versforma.2-3 verssor, 1rész+2 rész, nem sokat tudunk róla. A
görögök a Saturnust Kronosnak feleltetik meg, vagyis saját isteneiket
azonosítják a görögökével. vissza
Gnaeus NAEVIUS ( i.e. III. sz. második fele)
Szabad születésű, volt
katona az első pun háborúban. Műve: Bellum Poenicum (A pun háborúról). Ez
saturnusi versformájú eposz. Személyesen átélt témát dolgoz fel, bár mitikus
múltat idéz. Önállóan komponált istenjelenetek vannak benne. Az istenek
felsorakoztatásával utat nyitott
Ennius és Vergilius számára. Tragédiái is politikával fűszerezettek. Nemcsak
görög műveket dolgoz fel, hanem ő is ír drámákat. Komédiái miatt száműzték. vissza
AZ ARCHAIKUS KOR ( i.e. III_II. sz.)***
Quintus ENNIUS ( i.e. 239-169):
Hamar eltűnik a v. sat.
versforma, helyette latin hexameterben
ír., és a mitikus eposz helyett történelmi
eposzok születnek. (Kr. e. 239—169) a hagyományőrzést szolgálta, fő műve
az Annales c. nemzet eposz (Kr. e. 175 körül) Róma történelméről.
Időmértékes verselése (hexameter, disztichon, trochaikus sorok) véglegesen
kiszorította a római irodalomból a korábban meglévő hangsúlyos
ritmusformákat. A szatíra
megteremtője (a görög Menipposz latin pályatársa) a római köztudat szerint
Ennius volt: nála a "satura" váltakozó szövegformájú (azaz hol
versben, hol prózában szóló) mű sokféle szövegtípussal, pl.: mesével,
dialógussal, anekdotával vagy bölcselkedéssel. vissza
Titus Maccius PLAUTUS (kb. Kr. e. 250—184):
Csaknem a teljes életműve fennmaradt, 20 teljes művének
szövege. Harsány komikum, félreismerésekre és felismerésekre épülő helyzetek,
kivételesen hajlékony nyelv teszi azonnal hallatlanul népszerűvé. A
menandroszi újkomédiára épít, sikeres, színházi ember, színész-rendező, de
újít is: dalbetéteket (áriákat, duetteket, sőt tercetteket) illeszt be zenei
kísérettel, amelyeknek fő jellemzője a humor.
Kiemelkedő műve A hetvenkedő
katona c. szerelmi cselvígjáték (Miles gloriosus, Kr.
e. 200 körül): az ostoba, öntelt idős zsoldossal szemben a gyámoltalan szerelmeseket
végül az okos szolga segíti diadalra. (Plautus művei forrásul szolgálnak a
vígjáték irodalom nagyjai, így Shakespeare, Molirère, Lessing, Kleist
stb. számára, sőt Mozart és Verdi vígoperáihoz is.) Cselekménye: vicces
jelenetek sorozatai.
Lebontja a színházi
illúziót, játszik a valósággal (színpadi illúzió). Látszat és valóság
konfliktusa.
Gyakori az iker-hasonmás
szituáció. (A nézők be vannak avatva, de a szereplők mit sem sejtenek)
Félreértések sorozata.
Ikrek c. darabja: Elveszett testvérek, idegen városba kerülvén az
emberek ismerősként köszöntök az iker másik tagját, aki elfogadja a
kedvességeket, ezért a tesója mindig vicces helyzetekbe kerül, mert semmiről
sem tud..:-) vissza
Marcius Porcius CATO
(i.e. 234-149):
Az archaikus kori próza mestere. Kis családból
küzdi föl magát, állami tisztségeket vállal. Híres mondata: „ ceterum censeo..” ( egyébként úgy
vélem Karthágót el kell pusztítani..:-)) Róma terjeszkedésének a jelszava
lett. Beszédei: Tömörek,
világosak, célratörők. Egyik műve: De agricultura (a földművelésről).
Praktikus tanácsok, babonák, katonás nevelés, tisztes boldogulásra nevelés a
lényege.
vissza
Publius TERENTIUS
Afer (Kr. e. 195—160):
6 komédiája maradt fenn. Rabszolgaként kerül
Rómába, felszabadítják. A legjobb körökben mozog. Csak a barátai
szórakoztatására ír. Nem érdekli a színházi siker. Érzékenyen, finomabban,
választékosabban fogalmaz. Konfliktusai finoman oldódnak meg, a tipikus
cselekménymenetét szolidan építi föl.
Érzelmesebb,
emelkedettebb hangvételű, csiszoltabb szövegű, bonyolultabb cselekményű
drámákat szerzett, elsősorban az újattikai Menandrosz ötleteit átvéve. A
legtöbb művével a görög szellem meghonosításának ellenzőit pellengérezte ki.
Legérettebb, egyben legfilozofikusabb komédiája A testvérek
(Adelphoe),
Molière is támaszkodik rá.
***A műfaj magas szintre Lucilius (Kr. e. 110
táján), majd Horatius műveiben fejlődött, legnevesebb római alkotója pedig
Juvenalis (Decimus Junius, kb. 60—131) lesz; a császárkori Rómában már
"nehéz szatírát nem írni". ( Ez Kr.e 80-ig tart majd, egészen
pontosan Ciceróig.)
Ebben a korai archaikus
korban, ahol a görög a világnyelv, a római irodalom egyedinek számít, mert
a görögöket latinul adaptálja.
Az archaikus kor
legfontosabb műfaja a komédia. Ez
a fabula pallianta
(páliumos(köpeny)mese, színdarab).—mert görög köpenyben játszottak a
színészek. 2 szerző ír ilyeneket. 1. Plautus 2. Terentius (Görög komédiákat
(újkomédiát!) fordítanak latinra! Nem ókomédiát! Az nem alkalmas a
fordításra!!) A fordítások görög környezetben játszódnak, ezért tudnak
nevetni rajtuk a rómaiak, mert azt mondják, hogy ez nem velük, csak a suttyó
görögökkel fordulhat elő.
A fordításnak laza
szabályai vannak, gyakoriak a plágium vádak, amit 1x valaki már lefordított,
azt más nem teheti újra. A kontamináció
(szennyezés): több darabból való válogatás. Pl.: 1 szereplő innen, 1 onnan..
***A "pantomim", azaz egyetlen színész
(mitológiai témájú) táncos némajátéka a római színpadon születik meg, Kr. u.
50 körül. A "mimus" ( új
színházi műfaj, miután a tragédia és a komédia háttérbe szorult, jellemzője:
női színészek is, maszk nuku, szabadosság) pedig köznapi témáról szóló
zenés-táncos, rögtönzéses színjáték, ez Kr. u. 100 körül virágzik Rómában.
Kr.e. 80-tól az archaikus aranykor. A „római aranykor"
örök példákat adó költészete Augustus császár évtizedeiben virágzott
A próza kora. Stílusai: a) ázsiai
stílus: díszített, szóképek sokasága, hosszú körmondatokkal gyönyörködtet.
Pl. Cicero b) attikai stílus:
szikár, minimális nyelvi eszközök, logikai típusú érvelő próza. Pl.: Julius
Caesar.
***i.e.
146-ban bevették Karthágót. i. e. II. század második felétől a polgárháborúk
kora kezdődik, módosulnak az osztályviszonyok. Új eszmék születnek. vissza
A POLGÁRHÁBORÚK KORÁNAK IRODALMA:
***( SPQR: Senatus
populusque Romanus.-a római szenátus és nép.)Julius Caesar területfoglalásai.
A polgárság és a társadalmi viszonyok átformálódnak. Újgazdagok a nobilitas
(nemesség) soraiban. Pátrjuk neve: optimates.
Népi ellenzék: populares. 80’-as
években nyílt polgárháború robban ki. Arisztokraták vezetője: Sulla. Később
Spartacus felkelése (i.e. 74-71).
PRÓZA
Marcus Tullius CICERO
( i.e. 106-43):
Szónoklataiba
arisztokrácia ellenes célzásokat illeszt, Sullának ez nem tetszett. Emigrál.
Ügyvédként tér vissza később Rómába. Pompeiusz kinevezése érdekében is
beszél. Philippicákat ír.
Műfajai: próza +
szónoklatok + levél (a barátaihoz,
rokonaihoz írja, új műfaj!). Írásban publikálja szónoki beszédeit (saját
gyorsírója volt), törvényszéki és politikai beszédek. Consul is volt, levert
egy összeesküvést, időnként száműzték, ilyenkor retorikai és szónoklati
műveket írt. Jellemzője a dialógus. A
dialógus fajtái: a) platóni dialógus:
vkivel beszélget, kérdés-válasz adja a párbeszédet. b) cicerói párbeszéd: 2-3 ember hosszan kifejti a saját
álláspontját. Konzekvenciát azonban az olvasó vonja le. Egymás mellett látja
az olvasó, és ő döntheti el, mit gondol a dologról, ezért mondjuk, hogy Cicero a latin filozófiai irodalom
megteremtője. vissza
Gaius Julius CAESAR
(i.e. 100- 44):
Sokat író, sikeres
politikus, hadvezér ( szónoklattal kezdte) csak 2 kommentárja maradt fenn,
ezeket commentarius-nak (
feljegyzések, emlékiratok) nevezzük. Ez a műfaj, a későbbi történethez
való nyersanyag, forrás volt eredetileg, de Caesarnál lezárt műnek, tökéletes
irodalmi alkotásnak számít.. Ez az attikai
latin próza. E. sz./3. szem.-ben
íródik, Caesar tetteit igazolja. (A történteket úgy ábrázolja, hogyőt a római
nép, mint hagyományteremtő és érdekképviselőként tisztelje, és pompeiuszt
pedig önzőnek állítja be). Művei: De analogia (az analógiáról) ezt
Ciceronak ajánlja és a De bello
Gallico ( A gall háború). vissza
Caius SALLUSTIUS
Crispus ( KB. I.E. 86-35):
Római történetíró. Iulius Caesar híveként
politikai szerepet is vállalt.
Sallustius három történeti munkája közül kettő, a
Catilina összeesküvése
és a Iugurtha háborúja maradt
fenn teljes egészében, a Korunk története (Historiae) című, eredetileg
is befejezetlen írás csak töredékesen (a szerző neve alatt hagyományozódott
két, Caesarhoz szóló levél és a Ciceróhoz címzett vitairat valószínűleg nem
hiteles). A Catilina és a Iugurtha témája a közelmúlt római történelmének
egy-egy eseménye, amelyek elbeszélése alkalmat ad a szerzőnek arra, hogy
kifejtse sajátos felfogását arról, hogy mi tette naggyá Rómát, és mi okozta a
válságot. Valószínűleg éppen ezért választotta Sallustius a történelmi monográfia ( a történelmi
teljességtől eltekint) műfaját is, amelyet latin nyelven ő művelt magas
szinten először (méltó folytatója - miként Sallustius művének általában is -
majd Tacitus lesz). A sallustiusi
monográfia jellegzetes egységei az ábrázolás, azaz az események
elbeszélése mellett a következők: a szerző etikai elveit tömören összegző
prológus, a római történelem általános tendenciáit elemző exkurzus, valamint
a szereplők jellemzésére szolgáló beszéd és jellemrajz.
A Sallustius által ábrázolt emberek többnyire nem
képesek felülemelkedni önmagukon, s önmagukkal szemben általában kudarcot
vallanak. Olykor azonban mégis képesek az erényes cselekvésre - az események
egy pontján még a szerző ábrázolásában egyértelműen féktelen és erkölcstelen
Catilina is lelki nagyságról tesz tanúbizonyságot. Igaz, hogy végül a
Catilina-összeesküvést felszámolják, s Iugurthát nagy nehezen legyőzik, ennek
ellenére mindaz, amit addig látunk, az emberi gyengeség, a demagógia és a
korrupció uralmáról árulkodik. vissza
TUDÓS KÖLTÉSZET
CATULLUS Caius
Valerius (Kr. e. 87-57):
Római NEOTERIKUS költő. Számos hatás mellett
költészetét Lesbiához fűződő szerelme befolyásolta leginkább. Nem zavartalan
idill uralja Lesbia-ciklusát,
hanem gyűlölet és lángoló szerelem (Gyűlölök
és szeretek)
közt hullámzó érzelmek, hangulatok keveréke. Költeményei három egységre
oszlanak: változatos mértékű versek, carmina docta (’tudós versek’), disztichonos
epigrammák, és szerelmes versek.
Catullus politikától, társadalomtól független szellem, az életélvezet
természetes közvetlensége hatja át műveit. A neoterikusok irányzatának
képviselője, tudós költő. A neóterikusok önálló költői iskolát alkottak, és
az alexandriai költészetnek azt az irányzatát vették mintául, amelynek
képviselői Philétasz, Euphorión, Kallimakhosz, Theokritosz és Bión voltak.
Megújították és közkedveltté tették a klasszikus görög irodalomban háttérbe
szorított műfajokat, az elégiát és az
epigrammát, s újakat teremtettek, például epülliont (kiseposz) és az idillt.
Catullus életének sorsdöntő élménye volt az a szenvedélyes és
ellentmondásos szerelem, amely a költeményeiben Lesbiának nevezett előkelő
római nőhöz fűzte. Ovidiustól tudjuk, hogy nem Lesbia volt az igazi neve, valódi neve Clodia volt. Catullus és
Lesbia szerelmének virágzását 61-60-ra datálhatjuk. Catullus tehát álnéven
nevezte meg kedvesét, s ez az álnév szótagszámát és prozódiai sajátosságait
tekintve megegyezik az eredetivel. E névvel Catullus egyfelől Clodia
szépségére utal, Leszbosz szigete ugyanis híres volt szépségversenyeiről,
másfelől műveltségére, amennyiben Szapphóval asszociálható Egy
Caesar-ellenes szervezkedésben Catullus is részt vett. A Caesar-ellenes
verseit azonban Catullus nem semmisítette meg, sőt kiadatta őket, annak
jeléül, hogy bocsánatkérése ellenére sem változtatta meg véleményét.
Életművét az a kötet őrzi, amely a kódexekben Catulli Veronensis liber
címen tartanak számon. A 116 költeményt tartalmazó kötetet Catullus
földijének és jó barátjának, Cornelius Neposnak ajánlotta. Lehetséges, hogy a
versek elrendezése is a költőtől származik.
A gyűjtemény formai szempontból 3 részre tagolódik:
- Az első rész: változatos metrumokban írt
költeményeket tartalmaz (1-60. carmen: polymetra), Jell:
érzelem
- második: hosszabb, az alexandriai
költészet hatását tükröző verseket (61-68. carmen: carmina maiora),Jell:
mítosz
- a harmadik: disztichonban írt rövidebb
darabokat (69-116. carmen: epigrammata). Jell: logika.
E három csoport, ha nem is szigorúan, de
műfajilag is különbözik egymástól: az elsőbe lírai versek, a másodikba
elbeszélő költemények, a harmadikba epigrammák tartoznak.
E műfajok elkülönülése Catullus életművében még
nem szigorúan következetes, sem formai, sem tartalmi szempontból. A
disztichon nemcsak az elégia és az epigramma formája, hanem az elbeszélő
költeményeké is.
Tartalmilag az egész
könyvet egy téma fogja össze: a szerelem A Lesbia-ciklus versei megéneklik a
szerelem számtalan viszontagságát: a reményt, a boldogságot, a
féltékenységet, az összeveszést és a kibékülést.
Catullus verseinek
nyelvteremtő ereje van, új szavakat használ. Pl.: csók.
(Az órán felolvasott
versek: 70,, 28,, 64,,61,, ) vissza
AZ AUGUSTUS-KOR IRODALMA***
***(Kr. E. 43-Kr. U. 14. ) Caesar adoptálja és örökösévé teszi
rokonát Octavianust. Ő bosszút áll C. halála miatt. Consulként megkezdi a
hatalom visszaállítását, majd Kr.e. 27-ben lemond a diktátori hatalmáról,
ezzel a senatusnak visszaadja a hatalmat. Hálából megkapja az Augustus
címet.Jól politikázott, minden tisztséget csk „ ideiglenesen” viselt, ezért
nem nyírták ki. A tekintélyt azonban megkövetelte, személyét szentté és
sérthetetlenné tette. Voltak katonai hódításai és politikai hódításai.
EPIKA
VERGILIUS, Publius Maro (Kr.e.
70-21) :
Római
költő. A szónoklatból a filozófiába menekülő Vergilius Augustus
békepolitikájának hirdetőjévé válik. Költészetének nyitánya a Bucolica
eclogái, tíz válogatott pásztori
vers (Eclogae), melyeket Theokritosz idilliumai
mintájára írt ( A LATIN IRODALOMBAN Ő MŰVELTE A BUKOLIKUS KÖLTÉSZETET
ELSŐKÉNT), ám politikai részeket is tartalmaz. Az első Augustust méltatja. ( prófétikus
eclogának is nevezhetjük, mert későbbi korokban Krisztus születésére is
lehetett a tartalmát vonatkoztatni, éppen úgy, mint a 6.-at. Az eclogák
koncentrikus körökben felelnek egymásra, ám a többség mégis idilli világot ír
le. ..)
A birtokaira
visszavonult költő alkotása a gazdaságra okító négykötetes tanító
költemény, a Georgicon (29).Ez 4 részből
álló tanköltemény, melynek a Hésziodoszi Munkák és napok mintája. Ez egy
etikai alapozású tanítás, tényleg meg akar valamit tanítani. 1. része: Nem
kimondottan a földművelést, inkább annak étoszát ünnepli. 2. része: A
növény(szőlő) termesztés poétikai tposza 3. része: Az állattenyésztés. 4.
része: A méhészet ( Orfeus és Aristaros története épül bele).
Világirodalmi hatása sokrétű, főképpen az eposz műfajának
további megformálásait befolyásolta. A Catalepton
című gyűjteményben (kis, lírai versgyűjtemény) neve alatt fennmaradt
neoterikus hatást tükröző versek valódisága erősen vitatott Párbeszédes, hexametrikus, az Augustus
elhozta aranykort hirdető műfajteremtő költemények ezek.
A császár isteni
származását s a római történelmet alapozza meg Aeneis című, 12 énekből álló eposza. Főművén, közel tíz évig dolgozott. A 12 énekből álló, homéroszi
mintára készült hatalmas eposz Róma nemzeti hőskölteménye. Témája a trójai
Aeneasnak - az eposzban a gens Iulia, Augustus nemzetsége mitikus ősének -
mondai honfoglalása.
- Az első hat ének
:- Aeneas bolyongásai - cselekményben, szerkezetben az Odüsszeiát követi, a
második rész - Itália meghódítása - az Iliászt. Aeneas, Venus istennő fia az égő Trójából
elmenekülve, hosszú bolyongás után Karthagóba érkezik Dido királynőhöz. Dido
beleszeret az isteni szépségű hősbe, de Aeneasnak az istenek parancsára
tovább kell mennie. Dido öngyilkos lesz. Aeneas Itáliába érkezve leszáll az
Alvilágba, ahol meglátja még meg nem született utódait, Róma jövendő
nagyjait, és megerősödik népének Itália- és világhódító hivatástudatában.
- A
második rész
: a latiumi harcok története. Aeneas hosszas küzdelem után legyőzi a vele
szembeszegülő itáliai népeket, végül párviadalban megöli fő ellenfelét,
Turnust. A trójaiak és itáliaiak békét kötnek, szövetségüket Aeneas és a
latiumi királylány házassága pecsételi meg.
Vergilius
az Aeneis történetének keretében Róma történelmi hivatását
énekli meg. A trójai eredetmítosz a görög világ előtt van hivatva Róma
uralmának jogosságát igazolni, a Dido-történet a Karthagó elleni háborúnak, a
7-12. ének Itália harcai az itáliai népek Róma vezette egyesítésének mitikus
előképei. Az elbeszélés a történelem szimbóluma lesz, és a költő koráig
vezet. Az eposz csúcspontján, a 6. ének alvilági seregszemléjén a költő a
római világbirodalom Augustus elképzelte nagyhatalmi programját fogalmazza
meg: „Ámde te, római, arra ügyelj, hogy a népeken úr légy.” Az
Augustus-ház isteni eredetű ősének dicsőítése nem utolsósorban a császár
dinasztikus céljait szolgálja. Az ősi erkölcsök, egyszerűség, jámborság
dicsérete, a mélyen átélt és szuggesztív erővel kisugárzó római vallásosság
harmonikus összhangban van Augustus propaganda-elképzeléseivel.
Ekphraszsisz:
műtárgyleírás (pl: a pajzsleírás. A
jövő képei vannak rajta, s Aeneas nem tudja, hogy azért a jövőért küzd. Megj: Augustus Aeneasra vezeti magát
vissza. Pozitív figura, a tettei helyesek, szerelemnek engednie
gyengeség, nem szabad, és mindent feláldoz egy olyan célért, amit valójában
nem is ért. Az eposz végére egy gyilkoló figurává válik. vissza
LÍRA
HORATIUS
Flaccus, Quintus (Kr.e. 65 - Kr. e. 8)
Római költő.Egy
dél-itáliai kisvárosban született, apja felszabadított rabszolgaként kis
birtokra tett szert. 50 körül Rómába költözött, A római stúdiumok után a
fiatal Horatius Athénba ment filozófiát tanulni 45 körül. Caesar
meggyilkolása után Brutus és társai Athénban gyülekeztek, s Horatius is
közéjük sodorta a lelkesedés. Légióparancsnokként vett részt a philippi
ütközetben, ahonnan - így írja - pajzsát is elveszítve menekült el. Philippi
után visszatért Rómába, de ott szegénység fogadta. a triumvirek elkobozták
apja házát és birtokát. A szegénység - mondja - arra kényszerítette, hogy
verseket írjon (Episztolák 2. 50-52). Maradék vagyonáért egy
írnoki állást vásárolt, azaz az államkincstár hivatalnoka lett.
Saját
bevallása szerint először görögül kezdett verselni (Szatírák 1,
10, 31-35), ám ráébredt, hogy ez olyan, mintha fát hordana az erdőbe, ezért
latinul folytatta. 38-ban barátja, Vergilius bevezette Augustus
irodalompártoló barátjának és tanácsadójának, Maecenasnak a körébe. Maecenas barátjává fogadta a költőt, és mentesítette
az anyagi gondoktól: kis birtokot ajándékozott neki Viszonylagos
függetlenségét élete végéig meg tudta őrizni, és mindvégig sikerült
visszautasítania Augustus ajánlatait, amelyekkel szorosabban az udvarhoz
akarta láncolni. Megbízza a „százados játékok” himnuszának a megírásával.
Első
kötetének (Epódoszok könyve) tizenhét költeménye a 41-tól 30-ig
tartó időszak termése. E gyűjtemény a Szatírák 2. könyvével együtt jelent mg
Kr. e. 30-29-ben, tehát a szatírákkal párhuzamosan keletkezett. Az epódosz jelentése „hozzáénekelt”
ti. sor, azaz az első sorra következő, olykor metrikailag attól eltérő
rövidebb sor, majd erről kapta nevét maga a párvers, amelynek ismétléseiből
az epódosz néven közismertté vált támadó
hangvételű lírai műfaj keletkezett. A görög irodalomban Arkhilokhosz és
Kallimakhosz művelte, s iambosz néven emlegették, versformájáról.
Az Epódoszok
könyve darabja közül négy epódosz időszerű politikai kérdésekről szól: 1., 7., 9., 16. Asszonycsúfolónak
mondhatjuk a boszorkány Canidiával kapcsolatos műveket (3., 5., 17.) és a női
bujaságot ostorozó 8. és 12. epódoszt. Igazi támadóvers a 4. egy
felkapaszkodott újgazdag, a 6. egy gyáva gyalázkodó és a 10. a bűzlő Mevius
ellen. Egyedülálló a 2. epódosz, mert a falusi
élet idillikus képei végén kiderül, hogy nem kell a leírást komolyan
venni. Egy uzsorás álságos ábrándozása az egész. Végül a 11., 13., 14., 15.
darabok tartalmukra nézve átmenetet
alkotnak az ódaköltészethez, már annak témáit és hangulatát idézik.
Az
epódoszokkal körülbelül egy időben fordult a szatíraírás felé. Az itáliai
népi rigmusköltészetben gyökerező műfajt, amely elődjének, Luciliusnak a
kezén még személyes támadás, politikai vitairat volt, Horatius csevegésekké
(sermo) szelídítette. A szatírák két könyvének 18 hexameteres versében a
késői görög komédiákból és a hellenisztikus kor vándorfilozófusainak
prédikációiból merítő moralizáló bölcselkedéssel bírálja a legszembetűnőbb
emberi gyengeségeket: a hatalomvágyat, a törtetést, az emberek tévelygését a
boldogság keresésében. Derűs iróniával, meghitten cseveg, költői alapelvéhez
- „nevetve megmondani az igazat (ridentem dicere verum quid vetat)” -
tartva magát. Ugyanígy vall saját magáról is: sorsáról, hibáiról, vágyairól.
Három irodalmi szatírájában művészetelméleti kérdésekkel foglalkozik
polemikus hangon, elsősorban a szatíra görög és itáliai-római előzményeivel,
műfaji követelményeivel.
Már a Szatírák
könyve 1. szatírájában megjelenik az a gondolat, amely horatiusi
költészet alapgondolata: a végletek, a szélsőségek kerülése: „Van mértéke
a dolgoknak” Ezt a mértéket a természet szabja meg minden ember számára.
Horatius
legérettebb alkotásai a carmeneknek vagy ódáknak
nevezett költeményei. A 103 verset tartalmazó négy könyvből az első
három, mintegy 15 év verseivel Maecenasnak ajánlva jelent meg 23-ban, majd
hosszú hallgatás után 13-ban látott napvilágot a 15 versből álló negyedik
könyv. Az aiol dal változatos metrumaiban az élet teljességét megragadó,
izgalmas költői világ szólal meg. A
görög lírikusok (Alkaiosz, Szapphó, Arkhilokhosz és a hellenisztikus
költők) versformáit - többnyire négysoros
strófáit - hallatlan könnyedséggel ülteti
át a latin nyelvbe, a sorképleteket sokkal kevesebb szabadsággal kezelve,
mint görög mintaképei. A versek felépítésében, és gyakran tárgyában is, bevallottan
klasszikus görög mintaképeket követ (Alkaioszt, Szapphót, Anakreónt,
Pindaroszt).
Lírai
mondanivalóját azonban már szuverén önállósággal fogalmazza meg. Az Ódák
könyve I. 11. 6-8-ban fogalmazza Horatius erkölcsi világképének és
felfogásának egyik legfontosabb gondolatát: capre diem (szó szerint: szakítsd le a napot). A szállóigévé vált
felszólítás nem a szerelem és az egyéb gyönyörök habzsolását jelenti,
amelyekről tudja a költő, hogy múlékonyak, mint ahogy az élet maga is
múlékony. A carpe diem már csak azért sem jelentheti az örömök habzsolását,
mert a aurea mediocritas mértéke szabályozza: a földi javakat, az élet szép
örömeit csak mértékkel élvezhetjük, mégpedig addig, amíg lelki nyugalmunkat
biztosítják.
Politikai
és társadalmi témák is megszólalnak az ódák könyveiben, ha általában nem is
abban a formában, ahogy a pártfogók, és elsősorban Augustus elvárta volna. A
„római ódák”(a 3. könyv első hat verse) a hazafiasság, a sziklaszilárd
római jellem, a jámbor vallásosság augustusi szellemben fogant dicsőítései.
Az utolsó
könyvet is - mint antik életrajzából tudjuk - csak Augustus kérésére írta
meg. A hallgatás éveiben csak a százados játékok kultikus, himnusz-szerű
ünnepi ódájának megírására vállalkozott. A 20-as évek végén az ódaköltés mellett
vagy helyett a szatírák csevegő stílusának fonalát is újra felvette költői epistuláiban (levelek).
Legkésőbb
19-ben megjelentette az Epistulae (Levelek) 20
darabból álló első gyűjteményét: önmagáról sokkal többet és közvetlenebbül -
par excellence lírai megközelítéssel - vall bennük, mint az ódák visszafogott
szemérmességében, életbölcselete is itt bontakozik ki a legteljesebben. Míg
az Episztolák 1. könyve 1008 sort tesz ki, a Levelek második
könyve 3 levele - melyet élete vége felé publikált - majdnem ugyanennyit, 962
sort. A könyv tartalmazza két hosszabb irodalmi levelét, s talán ezekhez
járult harmadikként a Pisókhoz írt harmadik levél, amelyet a kézirati
hagyomány és Quintilianus Ars poeticának nevez. Ez a nagy mű az
arisztotelészi esztétika és a hellenisztikus görög irodalomtudomány (főleg
Neoptolemosz) nyomán summázza a klasszicizmus elméletét. Legfontosabb
követelményeit - a görög mintaképek gondos tanulmányozása, a tartalom és
forma harmóniája, a műgond, a befejezettség, az egyszerűség - az eposszal és
főleg a drámával kapcsolatban elemzi.
Az Ars
poetica az antik költészettan legfőbb forrása. Költészeti tanköltemény, praktikus tanácsokat ad olyan dolgokról,
amiket ő sohasem művelt pl. tragédia írása. a Megállapításai : Az irodalom
célja „tanítani és / vagy gyönyörködtetni” (prodesse aut delectare).
„Dulce et utile” édes és hasznos legyen a költészet.Azt ajánlja, hogy egy
művet 9 évig kell írni.A Levelek legutolsó darabja 14-ben
készülhetett, nem sokkal az ódák 4. könyve után. Ettől kezdve teljes
hallgatásba merült. vissza
ELÉGIA
Albius TIBULLUS
(i.e. 50-19):
A római elegiaírók
kiváló alakja; lovagrendű családból származott. Verseiben a szegény költő
képében tetszeleg. Első könyvét első szerelméről Deliáról nevezte
el. Deliával korántsem valamennyi elegia foglalkozik, de igenis reá
vonatkoznak a legszebbek, legyöngédebbek. Öt költemény sorai közül fáradság
nélkül olvashatjuk ki a szívbeli frigynek történetét. Magát Deliát, a költő
«fehérkarú» szerelmesét illetőleg azt tudjuk meg, hogy eleinte szabad és
hajadon (1, 3), azután egy gazdag udvarlónak hálójába kerül (5), utoljára
pedig teljesen közös életet él vele (26). E három helyzettel foglalkoznak az első könyv Delia-elegiái, melyeknek gyöngyei azok, melyek még az első,
epedő, de reményteljes szerelmet tükrözik vissza, vágyának netovábbja az,
hogy csendes falusi elvonultságban Deliájának és vele együtt szerelmének
élhessen (1). Valami közvetítő asszony Deliát egy gazdag ember kezére
juttatta, a mit a költő eleinte hidegen akar eltűrni, aztán a hűtelent újból
próbálta meghódítani, utoljára pedig szelid gúnynyal maga ajánlkozik Delia
őrének. Ime az elhangzó szerelem utolsó akkordjai, melyek azonban még mindig
meleg, sőt sentimentalis érzésről tanuskodnak (5, 2, 6).
T. lelki életében újabb korszakot jelöl meg a második könyv. Hősnője Nemesis, kapzsi leány, akit csak folytonos
aranyesővel lehet meghódítani és fogva tartani. Ehez képest a közte és a
költő között lefolyt viszony is egyhangú, nincs benne kifejlődés, se hullámzás;
se fény, se ihlet. A Nemesisre vonatkozó költeményekhez T. a kiadás
alkalmával még három más költeményt csatolt: Nemesis a költő utolsó szerelme
volt, mert T. Kr. e. 19-ben meghalt.
vissza
PROPERTIUS Sextus
( kb. Kr. e. 47- kb. Kr. e. 14):
Korán fölébredvén a költészet iránti szeretete, a
nyilvános pályafutásra való készülés helyett inkább a görög s különösen az
alexandriai költőkkel, Callimachusszal, Philetasszal foglalkozott. E
tanulmányok nyoma meg is látszik költeményein, melyeken az érzelmek
szenvedélyes kifejezése mellett is bizonyos tudós szinezet ömlik el. Romában
Maecenas szomszédságában lakott, a ki jóakaró pártfogója volt, az ő révén Augustus kegyét is megnyerte, függetlenségét
azonban mindvégig megőrizte. Igen jó viszonyban volt Vergiliusszal,
Ovidiushoz is szoros barátság fűzte. Rövid, 20-30 soros elégiákat ír. Költeményienek nagy részében Cynthiát
ünnepli, a kinek igazi neve Hostia volt. Cynthia valószinüleg
felszabadult rabszolganő volt. Viszonyuk 5 évig tartott. Mikor Propertius
látta, hogy érdemtelenre pazarolta szerelmét, szakított vele. Cynthia
hamarább meghalt, mert a holt Cynthia árnya jelenik meg a költőnek.
Propertius, nőtlen maradt és nem élt hosszú életet. Elégiáinak 4 könyve
maradt fenn. Az 1. könyv Cynthia néven Kr. e. 28 közepén
jelent meg s a forum legkapósabb olvasmánya lett. A 2. könyv valószinűleg Kr.
e. 24-bn jelent meg, a 3. pedig 22-ben. A 3. könyv utolsó elegiájában végbúcsút
mond a hűtlen Cynthiának. A 4. köny 1. 2. 4. 9. és 10. költeményei
úgynevezett aetiologiai elegiák, mert
római helyeknek, intézményeknek eredetéről, okáról szóló mondákat dolgoznak
fel. Ezeket már csak alakjuk köti az elegiához, tartalmilag többnyire
regeképek. Propertius változatos, küzdelmes; költeményei nem végződnek olyan
megnyugtató összhanggal, mint a Tibulluséi; a szív meg az ész folytonos
harcban van nála. Nem törekszik
könnyen érthetőségre s nem a részletek arányával és tökéleességével ragadja
el az olvasót, mint inkább költeménye egészének hatásával. P. utolsó
elegiája: Corneliában.
vissza
OVIDIUS
Naso, Publius (Kr. e. 43 - Kr. u. 17)
Római költő.Életéről maga
tájékoztat a Tristia (Keservek) című önéletrajzi
elégiájában (4, 10), és az antik szerzők is több fontos adatot őriztek meg
életére vonatkozóan, elsősorban az idősebb Seneca. Előkelő lovagrendi
családból származott. Gondtalan életet élt az ’arany Róma’ előkelő
társaságaiban, bejáratos volt a császári udvarba is. Egészen fiatalon egy
hozzá méltatlan feleséget adtak neki, akivel csak rövid ideig élt együtt.
Második felesége szintén nem maradt tartósan a házában. Harmadik felesége
kitartott mellette. Augustus Kr. u. 8-ban rendelettel kiutasította Rómából,
Ovidius esetében a száműzetésnek egy enyhébb fajáról, ún. relegációról volt
szó: római polgárjogát, vagyonát, sőt a Rómával való írásbeli kapcsolat jogát
is megtarthatta, csak a halál vetet véget relegációjának.
Ovidius
ahhoz a költőgenerációhoz tartozott, amelyik a nagy aranykori nemzedék
(Vergilius, Horatius) után nőtt fel. Költői tevékenységében három korszakot
különböztethetünk meg. Az első korszaka ( szerelmi elégiaköltőként indul)
Kr. e. 20-tól Kr. e. 8-ig tart. Első verseskötete, a Kr. e. 16
után befejezett Amores (Szerelmek) a római elégia
- Tibullustól és Propertiustól hagyományozott - műfaját alakította tovább. A
„gyöngéd szerelmek játékos költője” egy képzelete teremtette lányhoz, Corinnához
írta a hellénisztikus szerelmes költészetnek szinte egész
toposzfegyvertárát igénybe vevő verseit, melyek mögött nem egyetlen érzelem,
hanem egész könnyed életformája, összes tünékeny szerelme áll költői
hitelként. Később (Kr. e. 1 körül) három könyvre lerövidítve dolgozta át az
elégiagyűjteményt; az utókorra ez a változat maradt.
Az
időszámítás kezdete táján megírta a szerelem tankönyvét: Ars amatoria (A
szerelem művészete). A disztichonos
mértékű erotikus tanköltemény a
tudományos kézikönyvek módszerességével fejti ki témáját: tanácsokat
férfiaknak és nőknek, hogyan lehet a szerelmet felkelteni, megszerezni és
megőrizni. Írt még más erotikus tankölteményeket is. Remedia amoris
(A szerelem ellenszerei), De medicamine faciei feminae
(Az arcápolásról), Második elégiakötete, a Heroides
(Hősnők levelei) tizennégy mitológiai hősnő (Ariadne,
Medea, Briseis, Phaedra, Dido, Penelope stb.) és Szapphó panaszlevele
szerelmeséhez, továbbá három mitikus szerelmespár (Paris - Helena, Hero -
Leander, Acontius - Cydippe) levélváltása. A megcsalt és elhagyott nők
bánatának lélektanilag finoman motivált elbeszélése a lírai közvetlenségből
epikus, sokszor drámai ábrázolásmódba hajlik át. Ovidius a Heroides
című fiktív levélgyűjteménnyel új műfajt teremtett, amelyet az irodalmi és a
retorikai elemek ötvözésével hozott létre.
A Heroidesszel
egy időben keletkezett az antik kritikusok által nagyra értékelt -
elveszett - Medea című tragédiája.
A
második korszak Kr. u. 1-től Kr. u. 8-ig tart, s ebben Ovidius a nagy műfajok
felé fordulAz augustusi világ monumentalitás-igénye az ő művészetét is
megérintette, a császár nemtetszését is el akarta oszlatni, ezért Kr. u. 2
táján hatalmas elbeszélő költeménybe fogott. A Metamorphosest
(Átváltozások) a költő maga is főművének tekintette. A
15 könyvből álló hexameteres mitológiai költemény görög és római
átváltozás-mítoszokat sorakoztat fel. Irodalmi elődei, a római nagyeposz és a
hellenisztikus költészet hatása nem szorítja háttérbe a műben a költő
legszemélyesebb mondanivalóját. A költő variáló-művészete és ragyogó
szerkesztési készsége ebben a költeményben mutatkozik meg leginkább: a
különálló mítoszokat sikerült perpetuum carmenné (folyamatos
költemény) fűznie úgy, hogy a hangsúly az epizódokon maradt. Időrendben
haladva híres és kedvelt átváltozás-történeteket mesél el ( amikor vki / vmi
átváltozik, attól kezdve létezik az amivé vált!) a világ keletkezésétől
Julius Caesar üstökössé változásáig: Daphné babérfává változását, a saját
képmása iránt szerelemre lobbant Narcissus történetét, Philemon és Baucis
idilljét, Orpheus és Eurydice végzet sújtotta szerelmét, Pygmalion
művészsorsát vagy Orpheus történeteit. A csiszolt, kerek kis epizódok színes
mesevilága kiapadhatatlan forrása lett a későbbi irodalmi és képzőművészeti
feldolgozásoknak. Az Átváltozásokban
szinte minden műfaj szerepel. Pl: a hősi
eposz: a kentaurok és lapithák harca (12, 211-535). Epüllion: Proserpina elrablása (5,
385-571), idill: Philemon és Baucis (8, 661-724), szerelmi elégia:
Polyphemus és Galatea története (13, 778-897), szerelmes levél: Byblis
levele Caunushoz (9, 517-573), himnusz Bacchushoz (4, 17-30), epigramma:
Phaethon sírverse (2, 327-328). Megírja a 12 könyvre tervezett Fastit
(Római naptár) című elbeszélő költeményen, melyben a római
kultusz ünnepeivel kapcsolatos mítoszokat sorolta fel, naptári rendben.
Relegációjának tragédiája megakadályozta e második munka befejezését (csak az
első hat hónapja készült el).
Harmadik
korszakában (Kr. u. 8-17) két nagyobb és két kisebb terjedelmű elégikus költői művet
alkotott: a Tristia (Keservek) melyben
száműzetése szenvedéseit panaszolja el. A száműzetés második
elégiakoszorújának, az Epistulae ex Pontónak (Levelek
Pontusból) négy könyve a Tristía esdekléseit folytatta.
Hangja rezignáltabb, belefásult kérései állandó elutasításába, pompás stílusa
kicsit megfakult. Az évek múlásával megfogyatkozott alkotókedve, és inkább
csak kisebb műveket írt, köztük egy Ibis című hosszú,
hexameteres átkozódást valamelyik hűtlen barátjához. Idősebb Plinius szerint
tőle származik a Halieutíca című halakkal foglalkozó
tanköltemény is.
Ovidius az első római költő, akinek művészetében
megrendült az aranykori irodalom harmóniája, és feltünedeznek a
dekadens ezüstkor új kifejezési formái. Az utókor elsősorban olvasmányossága,
virtuóz nyelvi játékai, szellemessége miatt kedvelte. Az antikvitásban is, a
középkor folyamán is a legszívesebben olvasott költők közé tartozott. A Metamorphosest
a középkorban ’pogány bibliaként’ forgatták. Erotikus költeményei
mintát szolgáltattak - többek között - a provanszi trubadúrlírának. A magyar
reneszánszban az egyik legnépszerűbb antik költő volt, Zrínyi hivatkozik rá a
Szigeti veszedelem bevezetőjében. vissza
PRÓZAIRODALOM
*** A császári dinasztiák
váltakozása, a pillanatnyi igények kielégítése, és a szólásszabadság
elsatnyulása elbizonytalanította a hagyományos prózai műfajokat. A
köztársaság bukása a politikai szónoklatnak is betette a kaput. A szónokoknak
csak a panegyricus (a császár
személyének a magasztalása) maradt. Megnő a szónokok szerepe, főleg a
tanítás-tanulás terén. Keményebbé válik a szónoklattan. Rögtönözniük kell a
diákoknak ún. Suasoriák (meggyőző
beszédek) műfajában levél formájú, lélektani ( bele kellett élniük magukat a
történetbe pl. mit érezhetett Niobé, amikor lenyilazták gyerekeit..), akár
novellisztikus írásokat produkáltak.
Ezeket a controversiák
(vitabeszédek) műfajában adták elő gyakorlatképpen. Az nyert, aki újszerűen tudott előadni
történeteket, de mindenkinél ékesebb stílusban. Ez a stílus volt az asianus ( ld. az anyag elejét), mely
uralkodóvá vált a korabeli retorikában.
vissza
Idősebb SENECA (kb. i.e. 54 – i.sz.
39):
A kor
legtekintélyesebb szónoka. Nagy emlékező tehetsége és tudása volt. Finomkodó,
különcködő lett a stílus divatja. vissza
LIVIUS Titus (Kr. e. 59-Kr. u. 17):
Ókori római történetíró. A katonai és politikai tapasztalatokkal
nem rendelkező író nagy történeti művén élete végéig dolgozott. Az Ab urbe
condita
(’A város alapításától’) kezdett 142
könyvéből (liber) csupán az első tíz, illetve a 21-45. maradt fenn. Róma
alapításától ( Rémus és Romolusztól Augustusi egyeduralom kialakulásáig jut
el). Stílusa kezdetben Cicero, de később Sallustiushoz hasonlít. vissza
Lucius Annaeus SENECA
(Kr.e. 4 - Kr. u. 65)
Római
államférfi, filozófus, drámaíró, költő.
Íróként és szónokként is nagy népszerűségre tett
szert, e miatt Caligula és Claudius császársága alatt háttérbe szorítják.
Néro nevelője, praetor, majd Néró trónra léptével a birodalom egyik első
embere, kiváló politikus. 57-ben konzullá nevezték ki. Amikor Néró számára
terhessé vált a személye, megvádolták a Piso-féle összeesküvésben való
részvétellel. A császár parancsára önkezével vetett véget életének (felvágta
az ereit).
Műveinek többsége filozófiai próza. A Codex
Ambrosianus
tíz dialogikus etikai értekezést
tartalmaz, melyek közül a Vigasztalás anyjához, Helviához legteljesebb írása.
Utolsó művei Luciliushoz íródtak: A természet kérdései, illetve a 124 fiktív
levél gyűjteménye, az Erkölcsi
levelek.
A sztoicizmus
utolsó korszakához tartozó filozófust fõleg a morál kérdései
foglalkoztatták. Műveinek célja a morális tanítás. Görög tárgyú, 9 db eredeti
verses tragédiái
(Medea,
Herkules,
Oedipus, Agamemnon, Phaedra) nem színpadra szánt mûvek,
jellemzõ rájuk a retorikai
elemek túltengése, a szellemes párbeszéd. Keserû humorral gúnyolja
Claudiust szatírájában,
Az isteni Claudius megtökéletlenülése, menybemenesztésének a paródiája (Divi
Claudii Apocolocyntosis). Híresek dialógusai: 12 könyve A gondviselésrõl, A haragról, A
boldogságról. vissza
Marcus Fabius QUINTILIANUS (kb. Kr.u. 30-96)
Római iró.
Tapasztalatainak és tanulmányainak gyümölcse fő műve: De institutione oratoria
(szónoki nevelés), melyet 92-93-ban kezdett meg és 94-95. fejezett be.
Tizenkét könyvben mindazt összefoglalta, amit a görög és római szónokok
elméleti és gyakorlati téren megalkottak, s erről a szónoklatnak, sőt
tágabban véve, a tudományos és erkölcsi alapokra fektetett stilusnak olyan kézikönyvét alkotta meg, aminőhöz foghatót
az ókorban hasztalanul keresünk. vissza
Marcus Annaleus LUCANUS (i.sz.39-65)
Nagybátyja Seneca
volt és ennek a révén Nero császár meghitt környezetébe került; 22 éves
korában quaestorrá, majd augurrá lett. Könnyű sikerei, úgy látszik,
elkapatták a nagytehetségű és nagyravágyó ifjut. Csakhamar elvesztette Nero
kegyét, ki állítólag megirigyelte irodalmi sikereit és eltiltotta őt
költeményeinek felolvasásától. Haragjában a Piso-féle összeesküvésbe
avatkozott és ennek többi részesével együtt 27 éves korában kivégeztetett.
Számos költeménye közül (Iliaca, Saturnalia, Silvae, Epigrammata,
stb.) csak a Pharsalia (a
kéziratokban de bello civili) című történelmi epos maradt mireánk. A mű, mely nincs befejezve, a
Caesar és Pompejus közt lefolyt polgárháborut tárgyalja 10 énekben. Pompejust
mint a jog és szabadság hősét mutatja be, és Caesar győzelmével szerinte
nemcsak a szabadság veszett el örökre, hanem Roma nagysága is lehanyatlott. (
nincsennek benne isten jelenetek) vissza
SZATÍRA
ÉS EPIGRAMMA
Gaius PETRONIUS Arbiter (? – Kr.e.
66)
Római szatíraíró, a választékos ízlés mestere, Tacitus így említi: „elegantiae arbiter”.
Az „arbiter" szó „mester"-t jelent latinul. Akik később írnak róla,
maguk se tudják, hogy ez családnevének a latinban szokásos kiegészítő mellékneve,
vagy olyan ragadványnév-e, amely a császári udvarban kapcsolódott az előkelő
nemzetség nevéhez. Abban a híresen léha és életveszélyes császári udvarban,
Néró császár körében ugyanis „arbiter elegantiae"-nak, azaz „az
elegancia mesteré"-nek nevezték. Divatdiktátor. Mindemellett, ha éppen
ráért, ha nem magas állásokat töltött be, ha nem anekdotákkal mulattatta a
császárt, ha nem szerelmes hevülettel vonult valamelyik úrnővel vagy
rabszolgalánnyal hálószobájába... akkor íróvesszejével gúnyos epigrammákat rögtönzött, s a görög nevettető mesterek
mintájára szellemes szatírákban
pellengérezte ki az emberi gyöngeségeket. Ez a könnyed udvaronc, szigorú
köztisztviselő nemcsak okosan szellemes költő volt, hanem olyan szatirikus
prózaíró, hogy méltán hasonlították a leghíresebb görög szatirikushoz, Menipposzhoz. Máig is úgy tartja az
irodalomtörténet, hogy Petronius a
legmenipposzibb latin szatirikus. A menipposzi
szatíráról azonban tudni lehet, hogy szövegében a prózai részeket verses
betétek tarkítják. Petroniusnak a legismertebb töredéke, a „Satyricon"
is kisebb-nagyobb versekkel mulattatja az olvasókat. A „Satyricon"-t már
a kortársak is Petronius fő művének tartották. Sajnos igen töredékesen maradt
ránk. Két fejezete azonban mégis örökségünk lett. Formáját tekintve felettébb
változatos kalandregény, méghozzá korábbi, mint az a néhány ókori latin
regény ami inkább prózai idilleknek tekinthetők. Ezekben a végén minden jóra
fordul, az ifjú szerelmesek boldogan egymáséi lesznek. Petronius szatirikus
regényében a szerelem testi valóság.
Hősei olykor bordélyházban keresik és találják meg a nőket. Amikor pedig
éppen nem szeretkeznek, isznak, lopnak, csalnak, akkor Róma alvilága jelenik
meg a színen. A „Satyricon" ránk maradt nagy összefüggő része szinte
önálló, nagyon gúnyos és nagyon reális korkép az akkori felfuvalkodott
újgazdagok világáról. Ez „Trimalchio lakomája" címen szokott külön is
megjelenni. Trimalchio felszabadult rabszolgaként kezdett vagyont gyűjteni.
Műveletlen, hiú, felvágós példája a „parvenu"-nek. Előkelő társaságot
hív gazdag lakomára. Ezek a vendégek egyenként is egy-egy réteg torzképei. A
legtorzabb kép persze magáé Trimalchióé. Már az ételek összeválogatása is a
felvágás gúnyképe. A vendégek viselkedése szinte versengés a házigazda nagyképűségével,
műveletlenségével, otromba butaságával. Igazán nagy kár, hogy nem maradt fenn
számunkra a „Satyricon" egésze. Így, töredékeivel és versbetéteivel is
odatartozik az ókori latin irodalom jelentékeny művei közé.
Halála: Nero kegyeltje, amíg a Piso-féle
összeesküvésben való részvétellel meg nem gyanúsítják; ekkor öngyilkosságra
kényszerítik Közeli barátait meghívta lakomára. Az asztal mellett kád volt,
benne langyos fürdővíz: a vendégek meghökkentek a különös fogadtatáson. A
házigazda pedig ott ült a kádban, mellette orvosa állt. Arra kérte a
vendégeket, hogy hallgassák meg azt a levelet, amelyet a császárnak már el is
küldött. De előbb meg akarja mutatni, hogy egyáltalán nem fél a haláltól,
tehát az orvos vágja fel az ütőerét. Oda is nyújtotta a karját. Az orvos
vágott, a vér ömleni kezdett. Mire a halálba menő úgy rendelkezett, hogy most
kösse be a vágást, mert csak akkor kíván meghalni, ha mindenki hallotta, mit
is írt Nérónak. Az orvos be is kötötte, egy írástudó rabszolga pedig, aki
úgyszintén ott állt a kád mellett, olvasni kezdett. A levél váratlan
megszólítással kezdődött: „Te rőtszakállú majom!" (Néró ugyanis vöröses
szőke volt.) Ezután felsorolta mindazt a bűnt, amelyet a szörnyű császár
elkövetett, többek között, hogy megölette anyját és maga ölte meg feleségét.
Azzal fejezte be, hogy van oka félni, hiszen előbb vagy utóbb úgyis akad
valaki, aki Róma örömére megöli. Ezután újra az orvosnak nyújtotta karját, az
vágott, s ő — miközben ömlött a vére — még egy pohár bort ivott és mosolyogva
meghalt. vissza
Aulus PERSIUS Flaccus (Kr. u. 34-62)
Római szatíraköltő. Tekintélyes családból
származott, kiváló tanárai voltak, korán kezdett irni, sokféle műfajjal megpróbálkozott
(líra, dráma, elégia Arria halálára), de csakhamar kizárólag a szatírára adta
magát, melyben kiváló műveket alkotott. Kora halála után 6 szatíráját
(melyben mint buzgó sztoikus könnyeket ont korának romlottsága felett)
Caesius adta ki. Az utókorra nagy hatást gyakoroltak, tanuság mellette a sok magyarázat
(Cornuti commentum glossae Pithoeanae). vissza
Marcus Valerius MARTIALIS (kb. i.sz. 42-
104)
A császárkori epigrammaköltészet első és
legjelesebb képviselője, tulajdonképpen az epigramma mint műfaj megteremtője
és legkitűnőbb művelője. Míg az epigramma
a görögöknél nem volt egyéb, mint feliratnak szánt rövid költemény, addig
Martialis szellemes fordulatot és meglepő élt adott neki, melyet azóta a
műfaj jellemző vonásának tekintenek. (leíró epigrammák)
Iskoláit otthon végezte,
mert a családnak arra nem futotta, hogy fiukat a fővárosban, vagy valamelyik
görög egyetemen taníttassa. Olyan hírességek egyengették útját, mint Lucanus
özvegye, a Senecák vagy Piso, akikről verseiben mindig a lehető legnagyobb
tisztelettel írt. Már élete ötödik évtizedében járt, amikor publikálni kezdte
a verseit, elsőként a Liber
spectaculorumot (Látványosságok könyve), amelyben a Flaviusok építtette
Colosseum ünnepségeit írta meg. Domitianus uralkodása alatt, 84-től szinte
évenként jelentek meg művei: Xenia
(Ajándékok), Apophoreta
(Küldemények). Ez utóbbiban egy-egy lakomán kiosztott vagy jó barátoknak és
patrónusoknak küldött apróságokhoz fűzött megjegyzéseit találjuk. Majd
következtek az epigrammák, összesen 12 könyv.
Munkái élénk képet tárnak a mai olvasó elé a
korabeli világról, a romlott erkölcsi állapottól kezdve, a mindennapi életig
bezáróan, melyek ma már felbecsülhetetlen kortörténeti adalékokkal
szolgálnak. vissza
Decimus Junius JUVENALIS
(i.sz. 50-132)
A római irodalom három
nagy szatirairójának egyike. Irói müködése Trajan és Hadrian idejére esik.
Neve alatt összesen 16 szatira maradt az utókorra, melyeket az antik kiadók
és kódexirók 5 könyvbe foglaltak össze. Irányuk komoly, szinte elkeseredett;
tartalmuk sötét képek láncolata, melyek rikító ellentétben állanak a császári
Róma pazar fényével és korlátlan hatalmával s melyeken szerzőjük elkeseredése
látszik. Ez az elkeseredés jellemzi J. helyét a rómaiak szatirikusai közt
(«Horác csipked, Persius sir, J. dühöng»). Irói tulajdonai közül éles
megfigyelés, valamint pontos történeti szinezés és erős, szinte könyörtelen realizmus emelkednek ki.
( pl. a nők erkölcstelensége, az újgazdagok elleniség). vissza
TÖRTÉNETÍRÁS
Gaius Cornelius TACITUS (Kr.u. 55 –
Kr.u. 120)
Római történetíró.
Történelmi könyvein és monográfiáin
kívül levéltári munkákat is végzett, melyeket erõs kritikával
használt. Történelemszemlélete független minden mitológiai
fatalizmustól,
politikai pártosságtól vagy uralkodói akarattól. Ugyanakkor
elõadásmódja drámai és szubjektív. Stílusára egyaránt jellemzõ
a visszafogottság és a szenvedély. Igazságszeretetébõl adódóan
mindenkit bátran és kíméletlenül bírál. Mûvei: Párbeszéd a szónokokról
(Traktátus), Germania (A germánok eredete, földje, szokásai és népei) Agricola, Historiae , Annales
(Évkönyvek)( ez évről évre haladva meséli el a történteket) vissza
. ifj. PLINIUS
Secundus ( Kr.u. 61- 114)
Római természettudós volt
a nagybátya (id. Plinius), aki a Vezúv
kitörésekor lejegyzi a megfigyeléseit. Az ifj. P., részletesen leirja ezt
egyik levelében (levélíró) Reánk
maradt nagy encikopédikus műve: Naturalis historiae libri XXXVII.(Természettudományos
vizsgálódások) melyet saját állítása szerint legalább is 2000 régibb műből
állított össze ( jegyzetgyűjtemény)
és Titus császárnak ajánlva egészen vagy legalább legnagyobb részében még
életében kiadott. ( Pl. a 38-adik részben az ásványokról és a szobrászatról
beszél) Ez a fontos mű, mely az egész középkoron által a természettudományi
ismereteknek egyedüli, sőt a többieknek is egyik fő forrása volt. Fő művei:
kilenc könyvbe rendezett levélgyüjteménye
(Epistolae), mely Cicero után
római levélprózának legszebb emlékeit foglalja magában Pl( a Vezuv
kitörésének leírása és a keresztények üldözéséről Trajanhoz irott levél).
Szónokként, ügyvédként és politikusként is dolgozott. Panegyricus Traiani (
Traianus császár dicsőitése) c. munkája nagyon hosszú. Tacitus az egyik
levelező partnere. vissza
KÉSŐ
CSÁSZÁRKOR IRODALMA***
A REGÉNY
(A regény a
nagyepika reprezentatív műfaja. Az elnevezés a 12. században keletkezett
Franciaországban, ahol romannak kezdték hívni azokat az irodalmi műveket,
melyeknek nyelve a lingua romana, tehát a beszélt köznyelv volt, s nem a
tudósok által használt latin. )
A regény történeti
fejlődésének gyökerei a hellenisztikus görög és római irodalomig vezethetők
vissza, az antik regény a Kr. u. 1-3.
században élte virágkorát. Az antik regény legfőbb jellemzői a prózai forma (bár még gyakran versbetétekkel tűzdelt), a jelentős
terjedelem, továbbá az, hogy a cselekmény és a szereplők túlnyomórészt a fikció termékei. Az ókori regények szórakoztató célzatú történeteket
adtak elő. Megjelentek az 'ideális
regények', ezek a korai
'próbatételes kalandregények', melyek elsősorban szerelmi tematikájúak. A
cselekmény egy idealizáltan ábrázolt szerelmespár körül bonyolódik, akik
hihetetlen kalandokat élnek át, melyek során erényük és szerelmük változatlan marad, míg végül sikerül
egymást meglelniük, hazatérnek és a házasság felhőtlen boldogságában
élhetnek. A legismertebb 'ideális regény' Longosz Daphnis és Chloéja.
A másik antik regénytípus
a 'reális regény', a 'köznapi kalandregény', melynek
esendő hősei nem ártatlan áldozatokként sodródnak veszélyek és
megpróbáltatások közé, hanem saját hibáik miatt vagy éppen büntetésből. A
'reális regények' közé sorolható Petronius
Satyriconja az I.
századból, illetve a II. századi Apuleius
hasonló tematikájú regénye, Az aranyszamár. vissza
Lucius APULEIUS ( kb. 124-180)
Apuleius írói munkásságát görög filozófiai tanok
latin nyelvű népszerűsítésével kezdte. Legjobb alkotása Az aranyszamár című regénye, amely 11 könyvből áll.
Főhőse a korinthoszi Lucius, akit varázslói képességekkel rendelkező kedvese
tévedésből szamárrá változtat. Lucius állat alakban, de emberi értelmét
megőrizve megy keresztül számtalan kalandon, így felfokozottan éli át az
emberek kegyetlenségét és ostobaságát. A regény változatos színhelyeken
játszódik, és a szamár-ember hányattatásai során a kor számos jellegzetes
típusát vonultatja fel. Gazdái rablók, katonák, mesteremberek, birtokosok.
Sok mindent lát és hall, így a vézna mesére Apuleius betételbeszélések
formájában felfűzi a görög novellairodalom legszebb gyöngyszemeit, köztük Ámor
és Psyché halhatatlan történetét. Néhány borsos anekdotáját még Boccaccio
is feldolgozta (A hordó; Az áruló saruk; A kikapós Molnárné). A hős
végül egy Ízisz tiszteletére rendezett körmeneten nyeri vissza emberi
alakját, s a mű az Ízisz-vallás felmagasztosulásával végződik.
A regény színes, realista képet fest a
kései ókor világáról, sajátos kegyetlenségeiről, misztériumairól, de
egyszerű mindennapi életéről is. A korabeli hétköznapok realista bemutatása
mellett Apuleius gyakran él a görög regény megszokott fordulataival: a
csodás elemek és a romantikus üldözések motívumával. Stílusa a késői latin
próza remeke. vissza
Főoldal Tartalom
|