Fogalmak

Főoldal

Tartalom

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V Z

 

antik regény ( ideális-reális): Az antik regény legfőbb jellemzői a prózai forma (bár még gyakran versbetétekkel tűzdelt), a jelentős terjedelem, továbbá az, hogy a cselekmény és a szereplők túlnyomórészt a fikció termékei. Az ókori regények szórakoztató célzatú történeteket adtak elő. IDEÁLIS: ezek a korai 'próbatételes kalandregények', melyek elsősorban szerelmi tematikájúak. A cselekmény egy idealizáltan ábrázolt szerelmespár körül bonyolódik, akik hihetetlen kalandokat élnek át, melyek során erényük és szerelmük változatlan marad, míg végül sikerül egymást meglelniük, hazatérnek és a házasság felhőtlen boldogságában élhetnek. A legismertebb 'ideális regény' Longosz Daphnis és Chloéja. REÁLIS: A másik antik regénytípus. a 'köznapi kalandregény', melynek esendő hősei nem ártatlan áldozatokként sodródnak veszélyek és megpróbáltatások közé, hanem saját hibáik miatt vagy éppen büntetésből. A 'reális regények' közé sorolható Petronius Satyriconja az I. századból, illetve a II. századi Apuleius hasonló tematikájú regénye, Az aranyszamár. vissza

 

asianus és atticai stílus: Kr.e. 80-tól az archaikus aranykorban a „római aranykor" örök példákat adó költészete Augustus császár évtizedeiben virágzott. Ez volt a próza kora. Stílusai: a) ázsiai stílus: díszített, szóképek sokasága, hosszú körmondatokkal gyönyörködtet. Pl. Cicero b) attikai stílus: szikár, minimális nyelvi eszközök, logikai típusú érvelő próza. Pl.: Julius Caesar. vissza

 

bukolika: A görög bukolosz ('marhapásztor') szó alapján nevezzük a pásztorköltészetet bukolikus költészetnek, bukolikának. Később a vergiliusi cím (Eclogae) nyomán ezt a műfajt ekloga névvel is illették. A falusi életet ábrázoló pásztori témájú mű. vissza

commentarius: jegyzetek; némileg megfelel mai értelemben a naplónak. Így Caesar commentariusa naplószerű feljegyzések, sem pedig gondosan kidolgozott historiai munka. Ez volt a neve azoknak a jegyzeteknek, melyeket a tanítók előadásaik számára készítettek. Quintilianus institutója is ilyen feljegyzésekből készült. Cicero a később kidolgozandó beszédek előzetes vázlatát, conceptusát nevezi e néven. A beszéd vázlatát nevezi ő commentariumnak is és a vázlat elkészítését commentatiónak. A szónoknál általában apró észrevételek feljegyzését, egyes részek teljesebb kidolgozását, a dispositiót, szóval sok anyag előkészítését jelenti. A rómaiaknál ismeretes a commenturii regum, pontificum, augurum, consulum stb. vissza

 

contaminatio: (szennyezés).  A rómaiak több görög darabból való válogatása amikor lefordítják a a gör. műveket latinra. Nem kötelező az egész darabot lefordítani, átemelni a műveikbe, hanem csak részeket is „lophatnak”. Pl.: 1 szereplő innen, 1 onnan..- ezért nem volt ritka a plágiumos per. vissza

 

dialógus: párbeszéd - két vagy több szereplő szöveges vagy mimikus érintkezése a drámában, csattanós vállfaja a replika - irodalmi műfaj, amely dialógus formájában fejt ki filozófiai, tudományos témákat  (Platon stb. ). A dialógus fajtái: a) platóni dialógus: vkivel beszélget, kérdés-válasz adja a párbeszédet. b) cicerói párbeszéd: 2-3 ember hosszan kifejti a saját álláspontját. Konzekvenciát azonban az olvasó vonja le. vissza

 

ecloga: eredetileg szemelvényt jelent - görög eredetű műfaj, kezdetben párbeszédes pásztorköltemény, később gondolatok, érzések szembesítésére alkalmazott forma melyben a pásztori elemek átvitt értelműek. Az antik ekloga egyik különösen kedvelt témája: a szerelem és az erotika (pl. Theokritos). A pásztorjáték Theokritosznál és követőinél gyakran álruhás szerelmi játék, ahol az erotika környezetét a lugasok, berkek, a mezők szolgáltatják, ízét pedig a sikamlós évődés. ezt a rafinált formát a latinság nagy költője, Vergilius megújítja, sőt új tartalmakkal is megtölti. Az ő kezén lesz az ekloga az aranykor virágzásának műfaja: vissza

 

ekphraszsisz: műtárgyleírás pl: a pajzsleírás vissza

elégia: antik poétikákban és költői gyakorlatban tartalmi megkötés nélkül minden, az epigrammánál hosszabb, disztichonban írt költemény. A római költészetben az epikolírai műfaj elsőként a neoterikus Catullus LXI-LXVIII. számú alkotásaiban jelentkezik. Tibullus és Propertius a latin szerelmi elégia klasszikusai; az előbbi melankolikusabban (Corcyrai elégia), az utóbbi szenvedélyesebben szólal meg (Az őrjöngő kedves). Ide sorolják az úgynevezett heroidákat ( magyar szóval költői hősleveleket ), amely eredetileg hellenisztikus és preciőz műfaj volt, de irodalmi változatából a száműzött Ovidius adott halhatatlan példát. Szerelmi elégiákkal kezdi pályáját (Szerelmek); hexameteres művei közül a száműzetésben készült Keservek, Kr. e. 9-12 lemondó, fájdalmas hangulatú költemények gyűjteménye. vissza

epigramma: Eredetileg sírfelirat, később önálló lírai műfaj, mely tömör, csattanós formában fejez ki egy gondolatot, szatirikus élű megjegyzést – formája többnyire disztichon vagy hexameter. A római költészetben Catullus (Kr. e. 1. sz.) a szerelem ambivalenciáját fejezi ki kivételes dinamizmussal (Gyűlölök és szeretek). Martialis (1. sz. ) a műfaj szatirikus változatát műveli (Könyveiről). vissza

 

epodos: 1. A lírai költeményeknek bizonyos neme, melynek külső alakját illetőleg jellemző, hogy mindig egy-egy hosszabb sorra egy-egy rövidebb következik. Az e.-nak ezen nemét a görögöknél Archilochus alkalmazta legelöbb, akit a rómaiaknál Horatius utánzott, megtartván a jellemzetes alakot és hellyel-közzel elejtvén a satirikus tartalmat. – 2. Olyan verssor vagy verssorok, melyek bizonyos szabályszerű térközökben újból előfordulnak, tehát az ókorban ugyanazt a szerepet játszszák, a melyet az újkori költészetben a refrain. Ilyeneknek mintájára készült, holott Theocritusnak és általában a bukolikus költőknek műveibe a sziciliai népköltészetből hatolt be. – 3. Utóének, bizonyos nagyobb lírai költeménynek befejező része, melyet a strophe és antistrophe után énekeltek. Az olyan verses mű, a melyben ilyen e.-ok előfordultak. Ilyenek Pindarus költeményei és a görög tragikusok kardalai. (Az epódosz jelentése „hozzáénekelt” ti. sor, azaz az első sorra következő, olykor metrikailag attól eltérő rövidebb sor, majd erről kapta nevét maga a párvers, amelynek ismétléseiből az epódosz néven közismertté vált támadó hangvételű lírai műfaj keletkezett. A görög irodalomban Arkhilokhosz és Kallimakhosz művelte, s iambosz néven emlegették, versformájáról.)

vissza

eposz: szűkebb értelemben a homéroszi típusú hősköltemények elnevezése - tágabb értelemben bármely hősköltemény. Típusai: a naiv eposz az ókorban, a műeposz a reneszánszban és a barokkban virágzott - fő szerkezeti elemei: a tárgy megjelölése / propositio /, segélykérés / invocatio /, seregszemle / enumeratio /, csodás elemek alkalmazása, in medias res indítás, díszítő jelzők, eposzi hasonlatok - komikus vállfaja a vígeposz, valójában a műfaj paródiája. Az Arisztotelészen alapuló esztétika és műfajértékelés a romantika koráig az eposzt tartotta a legmagasabb rangú műfajnak. A legkonvencionálisabb (hagyományosabb) és legtöbb kötöttséggel járó epikai alkotás. Homérosz teremti meg a konvenciókat, és Vergilius teszi kötelezővé az utókor számára. (A Homérosz vagy Vergilius kérdés tudniillik, hogy melyik a tökéletesebb eldöntése koronként változik. Az ún. “romantikus korok” Homéroszt, a klasszicista korok” Vergiliust választják.) Az eposz mindig az egész népre, közösségre kiható, nagy jelentőségű eseményt dolgoz fel, vagy az esemény azzá válik az eposzi ábrázolás során.
Hőse: az istenek által is támogatott nagy formátumú hős, az ún. eposzi hős.
Története: mindig két szinten játszódik; az istenek és az emberek szintjén
Ideje: mindig a múlt; s ez az alkotó ill. befogadó számára eszmény, követendő példa
Az eposz harmonikus világképet sugalló műfaj. Mindig viszállyal kezdődik és megbékéléssel fejeződik be. Az eposz szerkezeti és stiláris jellemzői, az ún. eposzi kellékek Homérosznál még a szóbeli előadásmód függvényei, a későbbi eposzokban már kötelező kellékek:

1.  invokáció: (segélykérés, megszólítás)
Az antik eposzokban ez Kalliopéhoz, az eposzírás múzsájához szól.

2.   propozíció: (tárgymegjelölés)
Homérosz: Iliász“Haragot, istennő zengd Péleidész Akhilleuszét!”
Homérosz: Odüsszeia“Férfiúról szólj nékem, múzsa, ki sokfele bolygott.”
Vergilius: Aeneisarma virumque cano

a.) a vizuális szemléletmód következménye
b.) az egyetemesítés eszköze; a küzdelem nagyságát jelzi két típusa van:
1. a szembenálló feleket veszi sorra
2. genealógiai (leszármazástani): egy-egy kiemelkedő alak nagyságát jelzi az ősök felsorakoztatásával

4.   in medias res: (a dolgok közepébe vágva)

a.) Iliász: Olyan pont kiválasztása, ahonnan múltra és jövőre egyaránt rálátás nyílik.
b.) Odüsszeia : A főhős elmeséli az előzményeket

5.  epitheton ornans:
állandó vagy eposzi jelző (gyorslábú Akhilleusz)
a.) a vizuális szemléletmód függvénye
b.) a névvel együtt nagyobb ritmikai egységet alkot; s könnyebb megalkotni a hexametert

6.  verselés: az antik eposzok esetében hexameter
Arisztotelész a Poétikában hősi mértéknek nevezi.

7.  epikus hasonlat:
a.) a vizuális szemléletmód függvénye
b.) az egyetemesítés eszköze

8.  deus ex machina: (isteni közbeavatkozás)
A görög színházhoz kapcsolódik az elnevezés (emelőszerkezet emelte az istent alakító színészt a díszlet fölé).
váratlan fordulat, közbelépés, a mű logikájából nem következő fordulat
görögöket támogató istenek: Pallasz Athéné, Thetisz, Héra, Héphaisztosz, Poszeidon
trójaiakat
támogató istenek: Aphrodité, Apollón, Irisz

9.   párhuzamos szembeállító szerkesztés:
mindkét táborból egy-egy hős küzdelmét írja le: Akhilleusz–Hektor/ Patroklosz–Hektor/ Meneláosz–Párisz /stb.

10.                  pars pro toto elv:
rész az egészért rész az egész helyett (pl.: Iliász: trójai háború 10. év 52 nap)

11.                  visszatérő toposzok, szövegrészletek:
Bizonyos alapvető emberi cselekedeteket (vendéglátás, temetés) az eposz különböző helyein azonos módon olvashatunk. A szóbeli előadásmód függvénye.  
vissza

epüllion: (kiseposz)  a hellenizmus kori görög és a római elbeszélő költészet hexameterben írt, mitologikus szerelmi vagy bukolikus történetet feldolgozó műfaja volt. Terjedelme alig néhány száz sor, kompozíciós alapelve egy-egy jelenet kiragadása és aprólékos részletezése. Kiseposzként történő megjelölése megtévesztő, mivel sem kompozíciójában, sem témájában nem eposzi. Műfajmegjelölésként az ókorban csak a naukratiszi Athénaiosznál fordul elő, általánossá a modern klasszika-filológiában lett. Első mesterei Philétász és Kallimakhosz, az ő követőik a római költészetben a neoterikusok. Teljes egészében fennmaradt epillion Catullus 64. költeménye, valamint az Appendix Vergiliana gyűjteményének két darabja, a Ciris és a Culex. vissza

hexameter: Az eposzok daktilusokból és spondeusokból felépülő, hat verslábból álló hagyományos időmértékes verssora.
alapképlete : - U U / - U U / - U U
                     - U U / - U U / - U    
tágabb értelemben hat ütemből álló versmérték. vissza

komédia: drámai műfaj, amely a világot a komikum, a nevetés eszközeivel ábrázolja. Értékrendje szinte mindíg az ellentmondásokra épül, látszat és valóság, értékes és értéktelen, szó és tett ellentéte képezi az alapját. A komikus hatást bizonyos emberi hibák nevetségessé tétele vagy a színpadi szituációkban rejlő félreértések, az ábrázolt élethelyzetek humora okozza. A római vígjáték kiemelkedő szerzője Plautus (Kr. e. 3-2. sz.) továbbfejleszti a típusfigurákat és szerepköröket (A hetvenkedő katona). A római birodalom bukásával eltűntek a színházak, de Terentius (Kr. e. 2. sz.) vígjátékai ismertek voltak a középkori kolostori iskolákban is. vissza 

menipposzi szatíra: Szövegében a prózai részeket verses betétek tarkítják. Petroniusnak a legismertebb töredéke, a Satyricon is kisebb-nagyobb versekkel mulattatja az olvasókat. Még az is lehetséges, hogy az a néhány epigramma, amely fennmaradt a számunkra, szintén a Satyricon -hoz vagy más, elveszett szatírához tartozott. Ezek mind önmagukban is mulatságos kis —kétsoros— költemények, mindegyik gúnyolódó célzattal. vissza

óda: , a görög lírai költés legfontosabb műfaja, mely a himnus és a tulajdonképeni dal közt foglal el középhelyet; a rómaiak carmen névvel ugyanezt a műfajt fejezik ki. A római ódaköltészet csúcspontját Horatius carmenjeiben érte el. Ez a líra a monodikus bensőséget, szemlélődést és csiszolt metrikai kidolgozást folytatja, s közvetíti az antik görög strófaszerkezeteket (szapphói, alkaioszi, aszklepiadeszi) az újkori európai lírikusoknak. Horatius (Kr. e. 1. sz. ) ódái egy-egy életelv, bölcseleti felismerés megszólaltatói, pl. az arany középút (Licinius Murenához), a jelen értéke és fontossága (Thaliarchushoz; Leuconoéhoz); a hazaszeretet (A rómaiakhoz), a költészet halhatatlanságába vetett hit (Melpomenéhez) gondolatát közvetítik. vissza

szatíra: az enyhébb humorral szemben a komikum élesebb fajtája, az alantasság kategóriájába tartozó, negatív jelenségek bírálata a gúny eszközeivel, ami gyakran torzítással, fantasztikummal párosul - ha az alantasságba a fenség elemei vegyülnek, a szatíra groteszkbe csap át. A rómaiak az egyetlen saját, azaz nem görögből átvett műfajuknak tekintették a szatírát.  vissza

tanköltemény: a didaktikus irodalom műfaja. A tanköltemény tudományos vagy vallási ismereteket, illetve valamilyen gyakorlati tevékenység ismereteit foglalja össze verses irodalmi formában, az esztétikai értékeket alárendelve a tanító célzatnak. Horatius szerint feladata: prodesse et delectare (használni és gyönyörködtetni). Az irodalom legősibb műfajtípusai közé tartozik; kezdetben ez volt a tudományos közlés egyik alapformája, mivel az írásbeliség kialakulása előtti időben a fennmaradásra szánt, hasznos szövegeket versbe szedték a könnyebb memorizálás érdekében. Legnagyobb hatású ókori példája Hésziodosz Munkák és napok című költeménye, Kr. e. 8. sz. A műfaj utolsó virágkora a felvilágosodás, amely az erkölcs és tudás terjesztését követelte az irodalomtól, a verses forma azonban lassanként alkalmatlanná vált a tudományok eredményeinek közlésére. vissza

versus Saturnus: Sajátos a versforma: szaturnuszi sor. Ez az ősi itáliai versforma. 2-3 verssor, 1rész+2 rész, nem sokat tudunk róla. Andronicus ilyen formában fordította le latinra az Odusseiát.

vissza

Főoldal

Tartalom