Tömegkommunikáció

 

Főoldal

Tartalom

 

MÉDIATÖRVÉNY – PROBLÉMÁK MAGYARORSZÁGON

 

 

 

Hosszas előkészületek után lépett érvénybe Magyarországon az 1996. évi I. törvény – a rádió- és televízió törvény (Médiatörvény). A törvénynek az eddig állami kézben lévő közszolgálati médiát kellett valóban közszolgálativá alakítania, egyúttal lehetőséget teremtenie - hogy külföldi példákhoz hasonlóan - országunkban is megjelenhessenek a kereskedelmi médiumok.

Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) létrejöttének fő szerepe, hogy kiegyensúlyozza a magyar tömegkommunikáció eltolódott, hatalomorientált struktúráját, szabályozzák az e célból megszületett intézmények működtetésének gyakorlati megvalósulását. Demokratikus közvélemény ugyanis csakis teljes körű és tárgyilagos tájékoztatás alapján jöhet létre.

„ Az Országgyűlés, a szabad és független rádiózás és televíziózás, a véleménynyilvánítás szabadsága, a tájékoztatás függetlensége, kiegyensúlyozottsága és tárgyilagossága, a tájékozódás szabadsága, valamint az egyetemes és a nemzeti kultúra támogatása, a vélemények és a kultúra sokszínűségének érvényre juttatása érdekében, továbbá a tájékoztatási monopóliumok kialakulásának megakadályozására az Alkotmány 61. §-ával összhangban hozza meg törvényeit.”[i]

.Dolgozatomban e törvényszabályozás néhány hiányára, hibájára szeretnék rámutatni, valamint megvizsgálni, hogy milyen módosításokkal tudná ezeket a problémákat a rendszer kezelni.

A mai médiarendszer megfelelő szabályozása lehetetlenné vált mára - a Médiatörvény felett eljárt az idő. Nem gondoskodik a közszolgálati média politikai függetlenségéről, nem teremt kiszámítható gazdasági környezetet a kereskedelmi médiumok számára, és nem ösztönözi kellőképpen a technikai fejlődést.

1.    Mi hiányzik a jelenlegi törvényből?

2.    Milyen hibák fordulnak benne elő?

3.    Mi az, ami megtartható és mi az, ami feleslegessé vált a hatályban lévők között?

„.technikai változások. Következtében, a Médiatörvény egyszer csak teljesen alkalmatlan lesz a piac szabályozására..”[ii]

Úgy vélem, túl sok területet foglal magába a szabályrendszer s ezeket vagy „erős kézben” szorítja, vagy pedig „üres foltokat” hagyva próbál meg úgyszólván életben maradni. A törvény (időbeli, minőségbeli) módosításaival lehetne követni a fejlődést, figyelembe véve az eltelt idő alatt nyilvánvalóvá vált joghézagokat és a média fejlődésének irányvonalait. Gondolok itt például;

a)   a digitális média (információáramlásba bekapcsolódó mobiltelefonok, az Internet, a video-on-demand, a push SMS, a wap) kérdéseire

b)  az új csatornák fejlődési ütemének szabályozására (nincs leírva, hogy indítható-e új közszolgálati csatorna, sem az, hogy nem.) [iii],

c)    nem rendelkezik a közmédiumok EU-konform normatív finanszírozásáról sem.

d)  nem határozta meg, mit kell közszolgálatiság alatt érteni

Valamint helytelennek tartom, hogy a Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumában tulajdonosként ülnek olyan emberek, akik valójában nem tulajdonosai az intézménynek, hanem pártok küldöttei, nem a televízió érdekeiket képviselik, hanem azét a politika erőét, amelyik odaültette őket.

„A jogszabály ugyanis amellett, hogy számtalan hibás elemet tartalmaz, több, mára időszerűvé vált dologról – például a digitális televíziózásról – nem rendelkezik.”[iv]

Ahhoz, hogy Magyarországon a digitális műsorterjesztés is életteret nyerhessen, a jelenleg érvényben lévő jogszabályok egy részét módosítani kellene. (Pl.: A médiatörvény reklámrendelkezései nem ültethetőek át a digitális technológiára, hiszen a szabadon összeállított műsorfolyamnál, a műsoridő arányában megállapított reklámmennyiség nem értelmezhető.)

Ez persze terheket ró a törvényhozó testületre, különféle előrejelzésekre, elemzésekre.[v] Kutatásokra lenne szükség, hogy a mostani poros törvényt megfelelően és előrelátóbban tudják módosítani.

„Az Internet, teljesen megváltoztatja a hagyományos médiumok lehetőségeit. A hipertext új paradigmát jelent a kommunikációban.”

Olvasmányaim alapján úgy tűnik, ez az EU testületének sem egyszerű feladat, a gyors fejlődéssel és változással való lépéstartás, mert hatalmas apparátust és a tagállamok közti koordinációt tesz szükségessé, a „nagy gépezetek” pedig lassúak, döcögősek.

Jelentős az anyagi háttere is módosításoknak. Hiszen ahhoz, hogy precíz, jól működő, megfelelően kidolgozott és minden aspektusra kiterjedő törvény lásson napvilágot, szükséges egy rendíthetetlen, független és pontos költségvetés. -Vélekedések szerint az ORTT–nek is változáson kell átesnie. Meg kell szabadulnia a politikai befolyásolhatóság lehetőségétől, rugalmasabbnak, gyorsabbnak kell lennie, valamint tagjait –az új elemzések szerint- a szakma berkeiből és köztiszteletben álló személyekből választanák meg. Egy új „testvérszervezetről” is szó esett, mely megoszthatná az új törvénybe foglalt „többletmunkát” az ORTT-vel..[vi]

Amióta kommunikációt tanulok, kicsit jobban szemügyre veszem a hírek formáját, szerkezetét és tartalmát. Nyugat-Európában a direkt híreket ugyanis, az elektronikus média szokta „hozni”. Nálunk fordítva történik: a magyar tévéhíradók szerkesztői reggel elolvassák (feltételezéseim szerint :-), mit írt a Népszabadság, a Magyar Hírlap, a Blikk vagy a Mai Nap stb., és valahogyan ugyanazt látom az esti hírműsorokban is.. Persze az eltérések annyira minimálisak, hogy - például a környezetemben -, az emberek inkább hagyatkoznak az „egy-két perces” tájékoztatásra, mint, hogy az idejüket töltsék egy hosszabb terjedelmű, minőségben kifejezőbb, tájékozottabb tényállást közlő cikk, hír „végigszenvedésével”. Ez egy újabb komoly problémát vet fel a médiában. Szakmai, etikai okai vannak, hogy a sajtó iránti bizalom csökkent. Ezen legfőképpen csak a szakma maga segíthetne, melyhez a megfelelő eszköz: az önszabályozás. [vii]

- Miért engedjük, hogy a bulvársajtó ekkora teret nyerjen az emberek életében? Lehet-e vizsgálni a média felelősségét?[viii][ix][x]

Hibásnak tarom a médiát is a kialakult helyzetért. Miért nem lép fel határozottabban például a politikai befolyásolhatóság ellen és az alternatív demagógia szereplésének kibontakozásai ellen?
Pl.: Bácsfi Diana esete.

Mint korábban említettem, minőségbeli szabályozásokra is szükség lenne.

„..kérdéses, hogy a médiumok hajlandók lennének-e a lakosság igényességéért aggódva megváltoztatni szép hasznot hozó "műsorstruktúrájukat?" [xi]

Jelenleg a televíziós műsorszolgáltatást, két országos kereskedelmi műsorszolgáltató uralja, akik magas nézettség mellett, a televíziós reklámpiac bevételeinek meghatározó részére is szert tettek. A „bulvárosodó” televíziós műsorszolgáltatásban, nem képez minőségi ellensúlyt az MTV, mint közszolgálati műsorszolgáltató sem, és a „valóság show-k, kibeszélő show-k”[xii] világában, pedig komoly érteket hordozó, megszokott műsortípusok tűnnek el, mint pl. a tévéjátékok. A nemzetiségi műsorok helyzete további javításra szorul a közszolgálati rádióban, és a parlamenti közvetítések sem jutnak el a legszélesebb közönséghez. Az országos frekvenciát elnyert két kereskedelmi rádió, majd a később országossá vált többi kereskedelmi csatorna egymással éles versenyt folytat. A kiélezett helyzetben bizonyos szabályozási kérdések (médiatörvény előírásai, a fizetendő koncessziós díjak nagysága) folyamatos vitát képeznek[xiii].

„Ami pedig a médiatörvényt illeti, azt úgy kellene módosítani, hogy a frekvencia meghosszabbítások ne rendelődjenek a politikai érdekek alá.”[xiv]

Megoldatlan a közszolgálati médiumok finanszírozása is. Kérdéses, hogy a tízéves koncessziós jogok lejárta után, 2007-től milyen lehetőségekre számíthatnak a kereskedelmi televíziók. Kell-e egyáltalán közszolgálati média ma, amikor több tucatnyi csatorna kínálatából válogathatnak a nézők és a hallgatók? Milyen forrásból oldható meg a finanszírozásuk? A bizonytalanságot jól tükrözi, hogy a pénzügyi bajokra milyen különböző megoldásokat látnak:

·                  -„.. médiatörvény bizonyos rendelkezéseinek európai uniós normákkal való összeférhetetlenségén alapul. Eredményes eljárás esetén az analóg műsorterjesztés is felszabadulhat a ma már indokolatlan korlátozások alól, így jelentős változásokon mehet át, és új befektetések előtt nyithat kaput…”[xv]

·                  akár a tematikus csatornák is könnyebben kitermelhetik műsorgyártási költségeiket az interaktivitás adta bevételeikből[xvi]

·                  „..közvetlen állami támogatás helyett értékes és vonzó közszolgálati műsorokat kéne sugározni az új digitális műsorcsomagokban, úgynevezett multiplexekben, mivel véleményem szerint többek közt az angol példák is azt mutatják, hogy az új közszolgálati programok képesek rávenni a nézőket, hogy kicsit mélyebben nyúljanak a pénztárcájukba..”[xvii]

·                  „..meg kell győzni a szakmát, a közönséget és a politikai döntéshozókat is, hogy még több forrást kell a közszolgálati televíziózásra fordítani, mert különösen a digitális forradalom idején, amikor "ezer csatornán érik majd el a médiumok a nézőt", fontos, hogy legyen egy olyan közszolgálati csatorna csokor, amelyen kulturális tartalmat, információt, sport tartalmat, ifjúsági, gyerek tartalmat lehet eljuttatni a nézőhöz…”[xviii]

·                  „.. három olyan feladat van, ami miatt a közszolgálati műsorszolgáltatók megérdemelnek minden támogatást: a nívós tartalom-szolgáltatás és a saját gyártású műsorok miatt, továbbá csak tőlük várható el, hogy a nemzeti kultúra megőrzői és centrumai legyenek.”[xix]

·                  (Álláspontom szerint elsősorban azért van szükség közszolgálati intézményekre, mert csak így jöhet létre egy koherens közszolgálati kínálat. Szükség van sokoldalú, tárgyilagos hír- és tájékoztató műsorokra, valamint, hogy rendszeresen, elfogulatlanul ütköztesse az eltérő nézeteket. A legnagyobb gond úgy tűnik az MTV-nél van. Nem jól gazdálkodik a költségvetésével. Kevés a reklámbevétele (akkor minek is erőlteti?), korszerűtlen a technológiája stb. Az sem tesz jót neki, hogy „elnökválságokat” él meg. Teljes átalakításra lenne szüksége, fiatalodásra, másfajta finanszírozásra. Nem igazán vagyok jó közgazdaságtanból, de mintha úgy rémlene, hogy a kereskedelmi csatornák kemény pénzmagokat tesznek a bevételükből a közszolgálat kasszájába. Talán ezt kéne növelni.. Mert ha jól megy a kereskedelmi csatornáknak, akkor az, jó lehetne az MTV-nek is..)

„- a nyilvánosságban sokan nem értik, hogy a műsor-szüneteltetés és a büntetés okának megjelenítése a képernyőn igenis normakövetést eredményez, mert komoly károkat okoz a kereskedelmi csatornáknak. Például azért, mert az összes reklámozásra szabadon felhasználható időre szerződéseket kötöttek, s ha műsor-szüneteltetés miatt csökken a műsoridejük, nem tudnak megfelelni az ügynökségeknek, nem tudják szerződéses vállalásaikat teljesíteni”[xx].

Az állami támogatás viszont egyrészről kiszolgáltatottá teszi a televíziókat, másrészről a közgazdaságtanból ismert puha költségvetési korlát problémáját idézi elő gazdálkodásukban. A politika, politikai kultúránk, változatlanul „rátelepszik” a magyar médiarendszerre. Valamilyen szabályozási technológiákkal, irányítási rendszerekkel, pénzügyi finanszírozási rendszerekkel stb., el kellene tudni érni, hogy a mai magyar médiarendszer sokkal, de sokkal távolabb kerüljön a politikai élettől.

Magyarország az Európai Uniós és a globalizálódó médiapiaci elvárásoknak megfelelően törekszik a szűkös felhasználási korlátokon túllépni, és 2002. október 12-én beindult a digitális földfelszíni műsorszórás. Az EU 2002-ben hat irányelvet szabott meg: a hozzáférési, az engedélyezési, az egyetemes szolgáltatási, az adatvédelmi és elektronikus távközlési, hírközlési és versenyjogi, valamint a keretirányelvet. Ezeket ismerve kell felmérni, hogy adaptálhatók-e a hazai médiatörvénybe a rendelkezések.

 

Az EU-ba lépésünkkel egy új korszaka kezdődött a magyar médiastruktúrának. A változás szele lengi körül a médiumokat, immár nyilvánvalóvá téve, hogy a magyar médiatörvény bizonyos rendelkezései, az európai uniós joggal sem kompatibilisek. Szükség lenne az Unión belüli információs társadalom és a média szolgáltatásai számára, egy nyitott -és versenyképes, egységes piac létrehozására; valamint egy sokkal több embert érintő európai információs társadalomra. Ennek létrejöttének lehetőségét a modernizálásban látom.

Az Unió médiarendszere, még megfontoltabb alapokon nyugszik, mint országunké, s ezek az alapok „biztonsági kötélként” szolgálhatnának az elképzelt módosításokhoz, vagy az új, rugalmasabb médiatörvény megalkotásához.

A magyar társadalom, pedig felvállalt egy közösségbe való tartozást, s ezzel a vele járó közösségi normákat is. Érezzük a külvilág dübörgését a zajló átalakulást, s ha lassabban is reagálunk, az azért lehet, mert most tanuljuk a szabadságot, és –miként egy gyermek-, meglévő szabályokat feszegetünk, alakítunk, alkotunk, eltörlünk….- aztán kezdjük az egészet elölről.

Lépésről –lépésre.

Egyszerűen, felnövünk.

 

 

 

 



[i] ORTT

[ii] Rogán Antal Fideszes képviselő

[iii] „Közszolgálati tévécsatornák száma Magyarországon nőhet, ha beindul az MTV demokrácia csatornája, és a Duna TV új adói. Ez azonban törvényi, anyagi és terjesztési nehézségek, elé néz. A jogi probléma a médiatörvényben bújik meg: tisztázatlan, hogy a jogszabály lehetőséget ad-e rá?” (mno.hu, 2005. 07. 16.)

[iv] Kovács György az ORTT elnöke a Media Hungary című tihanyi konferencián (2004)

[v] Európai Bizottság megbízást adott a hamburgi székhelyű Hans Bedrow Intézet részére, hogy készítsen tanulmányt a médiaszektorban megvalósult társszabályozási formákról,

[vi] Szente Péter: Egy új médiatörvény koncepciója

[vii] Pl.: A NICAM minősítési rendszerében részben megjelenik a horizontális tartalomszabályozás elve, hiszen tevékenységi köre nem csak a televíziós filmekre terjed ki, hanem általánosan a filmalkotásokra: így televíziós és mozi, DVD és videó filmekre. Konszenzus jött létre arra nézve, hogy az audiovizuális termékek károsak hatással bírhatnak a gyermekekre Mindez azt eredményezte, hogy egy, az állam által elismert, a kiskorúak védelmét szolgáló intézmény jött létre  A NICAM rendszerének érdekessége, hogy a tagság nem kötelező, a gyakorlatban ugyanakkor a televíziós társaságok rá vannak kényszerítve az együttműködésre. Azaz, amennyiben egy csatorna nem csatlakozik a rendszerhez, akkor csak olyan filmeket adhat, mely valamennyi korosztály számára megtekinthető minősítéssel rendelkezik.

[viii] Megsértették az emberi jogokat (pl. Sonja Biserkó a jogvédő szervezet szerbiai vezetőjének esete, akit a szerb bulvársajtó „kiadott”)

[ix] Megsértették az információhoz való jutás jogát (pl.: A pápa halálát miért csak fél órával később jelentették be?)

[x]  A kiskorúak védelmének megsértése (Mónika-show 2003. december elsejei adását a 12 évesnél magasabb korhatár-jelzéssel kellett volna sugározni. A műsorvezető meg sem próbálta feloldani a feszült helyzeteket (durva kijelentések, bűncselekmények hangoztatása), sőt kérdéseivel inkább provokálta a szereplőket.)

[xi] Újhelyi István szocialista képviselő

[xii] kiugróan magas nézettségi mutatók ellenére a közvélekedés szerint az erkölcsi és társadalmi értékek szétzüllesztői – társadalmilag meglehetősen hasznosak. Többek között azért, mert egy széles, demokratikus nyilvános szférát jelenítenek meg, és ezen keresztül bekapcsolják a műsorban szereplőket és a nézőket a társadalmi kommunikációba, beleszólási lehetőséget kínálva nekik az értékek, normák kulturális és társadalmi konstrukciójába.

[xiii] Pl. Összehangolhatnák egész Európában a frekvencia használati jogok / tulajdonjogok meghatározását, így elősegítve az innovációt.

[xiv] Zsolt Péter Népszabadságban írt cikkében (2005)

[xv] Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter

[xvi] Graham Addicott, a First Freedom Productions vezetője a BBC flexibilis televíziója kapcsán

[xvii] Nahimi Péter, az ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézetének igazgatója

[xviii] Rudi Zoltán a Magyar Televízió elnöke (2005. 05. 26,)

[xix] Kovács György az ORTT elnöke

[xx] Zsolt Péter

vissza az elejére

 

Főoldal

Tartalom