Villamos blokkszekrény az I. sz állítóközpontban
Az I.sz állítóközpont villamos blokkszekrényén lehet az I. sz. állítóközpontban a vágányutat (az a vágányszakasz, melyen a közlekedő vonat haladni fog) lezárni. A vágányút lezárásának feltétele, hogy az állítóközpontban a vágányúti kallantyúval beállított vágányszám megegyezen a forgalmi irodai készüléken beállított vágányszámmal, és az iránykallantyú valamelyik irányba el legyen fektetve. Ha a vágányúti blokkmező zöld színű, akkor a vágányúti kallantyúk szabadon kezelhetőek. Ha a vágányúti blokkmező fehér színű, akkor az elfektetett vágányúti kallantyút nem lehet középállásba állítani, így a vágányútban érdekelt váltókat nem lehet állítani. A vágányúti blokkmező ablaka ólomzárral van ellátva. Ha valamely beállott hiba folytán a vágányutat villamos úton feloldani nem lehet, akkor az ólomzárat el kell távolítani, a blokkablakot le kell csavarni, és a blokkmezőbe nyúló nyelv fel-le mozgatásával a lezárt vágányúti blokkmező villamos indítás nélkül feloldható. Azonban ha a lezárást villamos úton elvégezni nem lehet, akkor ilyen módon a vágányutat lezárni szigorúan tilos! Ameddig az eltávolított ólomzárat nem pótolják legalább papírzárral, addig jelzőkezeléssel vonatot közlekedtetni tilos!
A vágányúti blokkmező lezárása után tudja a forgalmi szolgálattevő a bejárati jelzőblokkot feloldani a forgalmi irodai berendezésről (ha az iránykallantyú bejárat irányban van). A feloldás után a bejárati blokkmező színe vörösről fehérre változik. Addig, amíg a bejárati blokkmező vörös, addig az O bejárati jelzőt nem lehet továbbhaladást engedélyező állásba állítani és az állítóközponti nyomógombos készüléken az iránnyilak nem világítanak. A feloldás után a bejárati fehér iránnyíl világít (ha előtte nem kezelték az R jelzőt) és az O jelző továbbhaladást engedélyező állásba állítható (az R jelzőt akkor lehet kezelni, ha az irodai berendezésen a tológombot beállították, és az iránykallantyút bejárat irányba elfektették). Az R és az O jelzők a vonat elhaladásakor önműködően visszaállnak Megállj! allásba. Amikor a vonat meghaladja a bejárati határbiztosító szigeteltsínt (minden vonatfogadó vágány rendelkezik vele), akkor a villamos blokkszekrény szerelőlapján elhelyezett jelfogó fehérről vörös színűre változik (csak akkor, ha az O jelző továbbhaladást engedélyező állásban volt), és mindaddig az is marad, amíg a vonat utolsó tengelye is elhagyja a szigeteltsínt. Közben a bejárati jelzőblokk mellett elhelyezett feloldó blokkmező feketéről fehérre vált. Ha a feloldó és a szigeteltsín jelfogó is fehér színű, akkor a bejárati blokkmező visszazárható (a bejárati blokkmező színe fehérről vörösre vált - az iránnyíl kialszik - a feloldó blokkmező is fehérről feketére vált). Ezután lehet a vágányúti blokkmezőt feloldani a forgalmi irodából.
Ha a vonat elhaladása után a feloldó blokkmező nem változna feketéről fehérre, vagy egy beállított menet után a menet mégsem közlekedik, akkor a forgalmi irodából a kényszeroldó kezelésével lehet a feloldó blokkmező színét feketéről fehérre változtatni. Ha a vonat behaladása után a jelfogó vörös színű marad, akkor a bejárati jelzőblokkot nem lehet visszazárni. Ilyen esetben a jelfogón található ólomzárat el kell távolítani, a kapcsológomb zárókengyelét ki kell nyitni, majd a kapcsolót elfordítani. Ekkor a jelfogó színe vörösröl fehérre vált és a visszablokkolás elvégezhető. A visszablokkolás után a kapcsológombot vissza kell fordítani. Ha a bejárati blokkmezőt nem lehet feloldani, akkor a vonatot az O jelzőn Hívójelzéssel kell bejáratni. Áthaladó vonatoknál, ha a forgalmi irodában az áthaladó kallantyút is kezelték, akkor a kijárati jelző állásától függően az O jelzőn önműködően változik a jelzési kép.
Kijáró vonat esetén a kijárati jelzőblokkot kell feloldani az irodai készülékről (csak akkor lehet, ha az iránykallantyú kijárat irányban van). A kijárati jelzőblokkot csak akkor lehet feloldani, ha a Kemikál iparvágánykiágazást fedező berendezés, valamint a nyíltvonali fénysorompók alapállásban vannak. A kijárati jelzőblokk feloldása után lehet a vágányútnak megfelelő egyéni alak kijárati jelzőt továbbhaladást engedélyező állásba lehet állítani (a fehér iránnyíl világít). Amíg a P jelzőt nem kezelik, addig a jelzőblokk bármikor visszazárható (nincs feloldó blokkmező rendelve a kijárati blokkmezőhöz), ha az egyéni alak kijárati jelző nincs továbbhaladást engedélyező állásban. Ha a P jelzőre a jelzőkezelés már megtörtént, akkor a jelzőblokkot visszazárni csak akkor lehet, ha a vonat az Sr1 állomási fénysorompót feloldotta. Ha ez nem történik meg, akkor csak a forgalmi irodából kezdeményezett kényszeroldás után lehet a jelzőblokkot visszazárni. Visszablokkoláskor a blokkmező színe fehérről vörösre vált - az iránnyíl kialszik. Ezután lehet a vágányúti blokkmezőt feloldani a forgalmi irodából.
Ha a kijárati jelzőblokkot feloldani nem lehet, akkor a vonatot előzetes értesítés után az egyéni kijárati jelzőnél Szabad az elhaladás jelzéssel, a P második fény kijárati jelzőn Hívójelzéssel kell kijáratni.
A berendezést a blokkbillentyűk lenyomásával és az induktor működtetésével lehet kezelni. A szerelőlapon található nyomógombbal lehet csengőjelzéseket adni a forgalmi iroda felé.
![]() |
Vissza