I. sz. állítóközpont

Az I. sz. állítóközpont az állomás végponti oldalán található. Innen lehet állítani az 1, 5, 7 és 9 sz. vonóvezetékes központi állítású váltókat. Ezek közül az 1 és 5 sz. váltó egyenes irányban reteszelhető is. A 3 és 13 sz. váltók helyszíni állítású, váltózáras váltók, a berendezéssel Emeltyűt helyettesítő bakzár segítségével vannak függésbe hozva. Az itt található Állítóközponti nyomógombos készülékre van visszajelentve az AS635 és AS647 nyíltvonali fénysorompók, a Barcs és Középrigóc állomások közé telepített iparvágánykiágazást fedező berendezés, az állomási fénysorompók és a fényjelzők.

A berendezés kezelése: A forgalmi szolgálattevő a forgalmi irodai berendezésen a tológombot a megfelelő vágányra állítja és az Iránykallantyút a közlekedés irányának (bejárat/kijárat) megfelelően elfekteti. Áthaladó menet esetén az Áthaladó kallantyút is ekkor kell elfektetni. Ezután kicsengeti a vágányszámot a váltókezelőnek és távbeszlőn is értesíti. A váltókezelő visszacsengetéssel nyugtáz, majd a váltókat megfelelő állásba állítja. A már helyesen álló váltókat legalább félállásig átállítja, hogy meggyőződjön, hogy nincsenek-e felvágva. A reteszelendő váltókat elreteszeli. Ezután elfekteti a Vágányúti kallantyút a megfelelő vágányszám alá. Ezután a Villamos blokkszekrényen a vágányutat lezárja (a vágányúti blokk színe zöldről fehérre változik). Utánna a forgalmi szolgálattevő fel tudja oldani a megfelelő jelzőblokkot (a megfelelő jelzőblokk vörösről fehérre változik). Ezután tudja a váltókezelő a megfelelő jelzőket továbbhaladást engedélyező állásba állítani.

Bejárat estén az R és az O fényjelzőket kezeli az állítóközponti nyomógombos készülékről. Az R és az O fényjelzők visszaállnak Megállj! állásba, miután a vonat meghaladta az utánnuk következő szigeteltsín szakaszokat. Amikor a vonat meghaladja a vágány biztonsági határjelzője után következő bejárati határbiztosító szigeteltsínt, akkor a Villamos blokkszekrényen található jelfogó vörös színű lesz, és a Villamos blokkszekrényen a feloldó mező feketéről fehérre változik. A vonat teljes behaladása után (amikor elhagyta a bejárati határbiztosító szigeteltsínt a jármű utolsó tengelye is) a jelfogó ismét fehér színű lesz, és a bejárati jelzőblokkot vissza lehet zárni (a jelzőblokk vörös lesz, a feloldó fekete). A forgalmi szolgálattevő ezután feloldja a vágányúti blokkot (a vágányúti blokk színe fehérről zöldre változik) , majd a váltókezelő a vágányúti kallantyút középállásba hozza, a reteszeket oldja és a váltókat szabványos állásba állítja.

Kijárat esetén az egyéni alak kijárati jelzőt kezeli (a megfelelő kijárati jelző állítóemeltyűvel), majd a P fényjelzőt az Állítóközponti nyomógombos készülékől. Miután a vonat elhaladt az egyéni alak kijárati jelző mellett, az jelzőt Megállj! állásba állítja. Amikor a vonat meghaladja a P második fény kijárati jelző után lévő szigeteltsínt , a jelző visszaáll Megállj! jelzésbe. Miután a vonat áthalad az Sr1 állomási fénysorompón és az feloldódik, a jelzőblokk visszazárható (a jelzőblokk színe fehérről vörösre vált). A forgalmi szolgálattevő oldja a vágányúti blokkot (A vágányúti blokk színe fehérről zöldre vált), majd a váltókezelő a vágányúti kallantyút középállásba hozza, a reteszeket oldja és a váltókat szabványos állásba állítja.

Az I. sz. állítóközpont körzetébe tartozó váltók és szabványos állásuk:
Egyenes állás: 1, 5, 7, 13
Kitérő állás: 3, 9
Az 1, 5, 7 és 9 számú váltók vonóvezetékes központi állítású váltók. A 3 és 13 számú váltók helyszíni állításúak, de az I. sz. állítóközpont biztosítóberendezésével függésbe vannak hozva. A 3 és 13 számú váltók állandóan zárva tartandó váltók.


Vissza