Vendel
Lajos |
Éppen ilyen, egytulajos,
gyári állapotú Ovált képzeltem magamnak - még ha kissé túlzottnak is
tűnik első hallásra ez az álom. Egy külföldi újságban hirdették. Az
osztrák tulajjal történt egyeztetés után szinte azonnal útra
keltünk, hogy saját szemünkkel is lássuk ezt a csodát. Tudtam, hogy
nem csalódhatok, mert olyan képeket küldött a srác, amin nem a gép
erényeit, hanem a hibáit fényképezte le. Engem nem érdekeltek a
kisebb horpadások, a kopott tető, sőt! A patina teljesen elbűvölt.
Ami fontos volt, az a gyári szervizkönyv, a gyönyörű gyári belső és
a 68 ezer kilométer, amit az óra mutatott. Persze beindítani nem
lehetett, mivel a kipufogódob a rozsdától szinte megsemmisült, meg
akksi sem volt benne. Itthon gyorsan írtunk egy listát, összeszedtük
ami kell, és egy hét múlva visszamentünk azzal a céllal, hogy
próbaútra indulunk vele. A rákendácsolt új dob és az akku
beszerelése után az autó zokszó nélkül beindult.
Össze is szaladt az egész család, sűrűn kattintgatva a
fényképezőgéppel, elájultak, hogy ezek a magyarok mire képesek. Még
nagyobb döbbenetet keltettünk a decemberi hidegben, a karácsonyra
hangolt grazi forgalomban, amikor sapka, sál, lehúzott ablak (mert
bejött a kipufogófüst), és (a sok állástól eldeformálódott gumiknak
köszönhetően) ugráló Bogárral végigpöfögtünk az egyik főutcán.
A próbaút kiválóan sikerült. Megvan a karácsonyi ajándékom (meg egy
kis adósság a nyakamban)!
Az Ovál születése óta (1956.05.05.) egy pilótáé volt, aki az együtt
töltött idő alatt csupán ezer kilométert ment vele évente és
rendszeresen hordta VW szervizbe. Miután mindketten becsületben
megöregedtek, Franz Weilguny – felesége folyamatos unszolására –
megvált kedvencétől. Szerintem ekkortól (1988.11.29.) kezdett
romlani a kocsi állapota, mert sajnos kikerült a szabad ég alá. A
Henriknél töltött hét év alatt már nem volt szervizelve (utolsó ott
tett látogatását – 1984.07.03. – 50 ezer kilométernél
dokumentálták), de ettől eltekintve, azért ő is jó gazdája volt,
mert legalább nem bántotta.
Azóta én is leginkább csak nézem, ahogy ott álldogál, kivéve a
rajzást és egy-két találkozót, meg néha-néha pár közeli
falulátogatást. Úgy érzem, óriási felelősség van rajtam, hiszen
vigyáznom kell rá. Remegő lábakkal vezettem végig Pesten, mivel én
is kicsi vagyok, a hátsó ablak és a tükör is az, hát nem könnyű
kilátni, ezért amíg bele nem jövök, szükségem van egy élő
visszapillantóra is. :)
Egyszer amikor már 90-nel száguldottam, valami nagy zaj jött a
motortérből. Kishitűen arra gondoltam, na ez megadta magát, vége, a
Gödöllői-domb megfogta. Amikor kinyitottuk a motorteret, a zörgést a
turbinaház mögül hallottuk, így megpróbáltam kitapogatni, hogy mi
van ott, és éreztem, hogy valami belelóg a ventilátorba és az zörög
iszonyatosan. Könnyen vissza lehetett nyomni és indultunk tovább.
Mikor ezt aggódó arccal elmeséltem Szepinek, az nevetni kezdett,
mivel éppen a motor túlmelegedését megakadályozó szigetelést
erőltettem vissza. Hát így ismerkedünk mi egymással, az Ovál és én.
Ha kinyitom azt ajtaját, olyan, mint egy „élő” történelem könyv.
Beszívom a semmivel sem összetéveszthető illatát, fogom az öreg
gyűrűjének nyomait viselő kormányt, ülök a még ma is kiváló
rugózású, kissé megkopott huzatú vezetőülésben, előttem a hibátlan
műszerfal, melynél szebbet nem tudnék megnevezni (legalábbis Bogár
esetében), mögöttem a kis oválablak, a duruzsoló 30 lovas motor, és
így tovább. Elragadó!
Adatlap.
Tulajdonos: Molnár Rita
Típus: VW 1200, Évjárat: 1956
Motor: 1192 ccm, léghűtéses boxer, 30 LE/3400 min, kétkörösre
alakított fékrendszer
Karosszéria: eredeti Polar Silber, hossz: 4070 mm, szélesség: 1540
mm, magasság: 1500 mm, vendégindexek, első tengelyen ültető csonkok
|