ÁPRILIS
- Megjelent az Epica új stúdióalbuma... - Dallamos Punk, örök aktuális üzenet... - Egy élet a rock bűvöletében. Mezey András könyvbemutatója...
- A 60-as, 70-es évek neonfényei...
2025/04/29 kedd ELSA VALLE MAI BULIK:
KIEMELT PROGRAMOK: EURÓPA KIADÓ április 30 - A 38 Hajó MINI ART-ŰR május 1 - Tabán DEÁK BILL GYULA május 1 - Tabán TANKCSAPDA május 2 - Budapest Park LORD május 10 - Győrújbarát
SZÍNHÁZAK: május 2 Mágnás Miska
április 30 Macskák április 29 Az ember, aki elvesztette az időt
április 30 Pillangókisasszony április 29 Fekete Péter
|
ÉRDEKESSÉGEK:
RENDEZTE: Pitlik Emese HANG: GreenMouse Recording Studio (Márta István) - 5 zenei klip FELVÉTELEK, FÉNYELÉS, UTÓMUNKA: Berzsényi Gergely (Credo Media) VÁGÓ: Pitlik Emese, Sós Henrietta FORGATÓKÖNYVÍRÓ, HANGSZERELÉS, ZENEKARVEZETŐ, ZENEI SZERKESZTŐ, PRODUCER, FELVÉTELEK: London, Mátrafüred: Pitlik Emese KREATÍV KONZULENSEK: Varga Hanna, Varga Gerda KOREOGRÁFUS: Soltész-Kecskés Lilla táncpedagógus FELKÉSZÍTŐ MAGÁNÉNEK TANÁR: Zilai Györgyi, Kedl Ildikó HELYSZÍNI TECHNIKUSOK: Jámbor Zalán (fény), Keresztesi Béla (hang) LED: AA-VFX SZEREPLŐK: Gyöngyhajú lány – Petrányi Eszter Kóbor János „Mecky” – Varga Norton Molnár György „Elefánt” – Gulyás Marcell Mihály Tamás „Misi” – Szaszkó Szabolcs Debreceni Ferenc „Ciki” – Nagy Márton Benkő László „Laci” – Csizmadia Elek Wittek Mária „Mari” – Varga Hanna Adamis Anna – Didriksen Andrea Láng Péter – Borosi Levente Kovacsics András „Öcsi” – Liszkai Levente Varsányi István „Gergely” – Fülöp Bence Tornóczky Ferenc – Kiss Nimród Presser Gábor – Botka Manó Laux József „Blöró”– Márta Miksa Sülyi Péter – Berzétei Szilárd Narrátor – Böllér Nadim Diákok: Kovács Hanna, Kiss Viola, Zalabai Zsolt, Csizmadia Mátyás Fizikatanár – Dr. Ludányi Lajos Osztályfőnök – Bibók Roland Anya – Paziczki Petra Szülő – Farkas Bálint Kisfiú – Fiser Soma
Budapesti Neonfények a 60-as, 70-es években...
Te vagy a könyvtáros a szomszéd faluból? – Boros Csaba,35 éves Republic frontembere a Mandinernek…
Cipő halálát úgy tudta feldolgozni, hogy testileg elengedte, lelkileg viszont azóta sem. Tehetséges tornász volt, hogy lett belőle zene? Apukám nagy lemezgyűjtő, mai is él, 86 éves, mi pedig az öcsémmel együtt már gyerekként be lettünk oltva zenével – kezdi Boros Csaba, a Republic frontembere. – Mivel Győrben éltünk, közel az osztrák határhoz, az osztrák rádiót és tévét is befogtuk és állandóan szólt a nyugati zene. Szegény Cipővel sokszor viccelődtem, hogy amíg ő Kisvárdán Szécsi Pált hallgatott gyerekként, én a U2 és a The Police zenéjét. A tornát nagyon szerettem, jó eredményeket értem el, sokat adott az életemnek. Röck Samu bácsival, az edzőmmel a mai napig tartom a kapcsolatot, de alapvetően a zene volt a minden számomra. Mi volt a titka, hogy a Republic szinte berobbant a magyar könnyűzenei életbe? Azt hiszem grammra kimérve mindenki annyit tett bele az együttes világába, amire szükség volt, mindenkinek benne volt az egyénisége. De azt se hallgassuk el, szükség volt a hirtelen jött sikerhez, hogy a Bikini zenekar akkor éppen leállt, s ebbe az üres résbe csúszott be a Republic. Ennyi? Látványra is olyan forradalmi volt az egész. Ott állt Cipő a színpadon, vörös zászlót lengetett, de azon egy hal illusztrációja virított. A halat egy kispesti tűzfalon láttuk, nem volt semmi tudatosság benne. Ehhez képest a rajongók pillanatok alatt összerakták a képet. A zenekar ugyanis 1990. február 23-án alakult, a Halak jegyében. Az első dalunknak az volt a címe, hogy Ahogy a halak. Aztán is felvetették, persze, hogy egy hal a jelképünk, mert az krisztusi szimbólum. Tudtuk, hogy mit akarunk, de nem volt bennünk tudatosság. Manapság, ha megjelenik egy album, akkor kapásból a húzós számot teszik előre. Mi nekünk ez akkor eszünkbe sem jutott, a Repül a bálnát szépen betettük hátra, azt hiszem tizenkettedik számnak az Indul a mandula nevű korongon. Nem hittek benne elégé? Tudtuk, hogy jó dal, de hol volt akkor még a marketing! Aztán elkezdte játszani a Danubius rádió, az emberek pedig betelefonáltak és vitáztak róla. Az egyikük fel volt háborodva, hogy mit képzelnek ezek, bele akarnak rúgni a szüleikbe? A másik szerint ez a szám valójában arról szól, hogy végre hazamentek az oroszok és jött a többi beleérzés is. A Repül a bálna hozta meg az ismertségünket, mi is elhittük, de azért kaptunk jelzést arról, nem mindenki tudja még az országban, hogy létezünk. Mi történt? Egy koncert előtt ültünk valahol a Tisza parton, lógattuk a lábunkat, amikor arra jött egy idősebb ember biciklivel. Meglátott minket, rám mutatott és azt mondta: téged ismerlek! Már épp mondtam volna a többieknek, hogy látjátok, az úr kiszúrta, hogy én vagyok a legnagyobb fazon a zenekarban, amikor a bácsi folytatta: ugye, te vagy a könyvtáros a szomszéd faluból? A Repül a bálna egyébként hol született? A kispesti próbahelyen? Az akkori szólógitárosunknak, Bali Imrének volt egy háza Zuglóban. Oda jártunk fel, sok házibulit tartottunk és a Repül a bálna is ott született egy jó hangulatú próbán. Cipő először Rolling Stones-hangzást képzelt a dalnak, megpróbáltuk, de nem ment, majd összenéztünk és azt mondtuk, akkor inkább legyen Status Quo-beütése. Egyébként A 67-es út című slágerünk a Mályi-tó partján fogant, ott voltunk egy alkotótáborban a helyi üdülőben. A Bikini pihenése is kellett a hirtelen jött sikerhez, meg a Beatrice támogatása is. Valóban. Nagy Ferónak szimpatikus volt a zenekar, senki nem kérte rá, de ő mondta, elvisz minket a Beatrice-turnéjára előzenekarnak. Sokat jelentett, amiért ma is hálásak vagyunk neki. Akkor egyébként még rockzenekarnak könyvelték el a Republicot, pedig a közönségünk nagy része már akkor sem rocker volt, hanem underground-fazonok, egyetemisták és rockerek fura elegye. Nem akartuk, hogy beskatulyázzanak minket és a közönség sem. Amúgy szerintem már akkor beat-zenekar voltunk. A Republic befutott, a legnépszerűbb hazai zenekarok közé került, aztán 2013 márciusában jött a feldolgozhatatlan hír, Bódi László haláláról… Pedig fel kellett dolgoznunk, bár keservesen nehezen ment. Az embernek mindent a helyére kell tennie, ami az életében történik, így van ez egy barát elvesztésével is. Cipő halálát én úgy tudtam feldolgozni, hogy testileg elengedtem, lelkileg viszont azóta sem. A mai napig koncertrésztvevőként kezelem. Idén, a Republic 35 éves koncertjén az MVM Dome-ban jutottam el oda, hogy már nem csak egy fényképet tettünk ki róla, hanem 3D-ben besétált a színpadra és elmondott egy gyönyörű Nagy László-verset, majd jött a Nagy kő zuhan című szám. Nagyon megható pillanat volt. Milyen ember volt Cipő? Rendes, jószívű, de meglehetősen zárkózott ember. Ahogy ő fogalmazott egyszer, lírai vadember. Hiányzik? Az egész életembe belesimuló, a mindennapokat átfogó az ő jelenléte. A mi barátságunk nem a Republicnál kezdődött, még korábban, mikor a Kenguru zenekarban játszottam, Cipő volt a szövegíró. Két vidékről Pestre jött gyerek voltunk, hamar összebarátkoztunk. Ő a Magyar Postánál volt kézbesítő, én meg egy banknál ugyanaz, de elegánsan, titkos és fontos leveleket szállító futárként hívtuk magunkat. Munka után aztán találkoztunk, nagyokat beszélgettünk.
Mikor Bódi László meghalt, sokan nem értették, miért folytatta a Republic nélküle. Egy pillanatra sem merült fel, hogy befejezik? Csak magamról beszélhetek. Én továbbra is a gitárral akartam álmodni. Továbbra is be akartam ülni a turnébuszba, koncertezni akartam, mert az az életforma éltetett és éltet ma is. A Republicot sem akartam elengedni, mert a részemmé vált. Persze ezért még ma is, 12 év elteltével is kapok megjegyzéseket, de aki nincs benne, kevéssé értheti ezt az érzést. Az MVM Dome-ban is telt ház volt, rengeteg ember. A közönségünk megmaradt, mert tudják, mi nem eldobtuk Cipőt, hanem abban a szellemiségben vittük tovább a zenekart, amely az ő sajátja is volt. Cipő mellet sokszor beszél a fiáról, a 30 éves Ákosról is, aki oxigénhiány miatt súlyos agyvérzést kapott a születése közben. Miért tartja fontosnak, hogy a magánéleti traumájáról tudjon a közvélemény? Ákos hihetetlenül jó fej pasi, az én fiam, akire nagyon büszke vagyok. Kivételes zenei érzéke van, és attól függetlenül, hogy ilyen körülmények között született, teljes életet él. Nekem teljesen természetese állapot, hogy nem titkolom el az ő történetét. Miért tenném? Persze én is látom, sokan nem így reagálnak, ha beteg gyermek születik egy kapcsolatban. Minden férfinak üzenem, akik nem vállalják fel a sérült gyermeküket és emiatt családok hullnak darabokra, hogy ne legyetek gyávák! Ne legyetek gyengék! A Magyar Hippi című kiállítás megnyitóján elmondott beszédem...
A mai napig összerándul a gyomrom, ha rendőröket látok, pedig közel negyven éve többnyire törvénytisztelő állampolgár vagyok, de az ifjúkori igazoltatások és vegzálások a hajam és az öltözékem miatt még mindig a zsigereimben vannak, és feltételezem, hogy nemzedékem jó része ugyanígy érez. Ezzel együtt Faludy Ádám, író barátom szerint a magyar hippi olyan kategória, mint a kongói eszkimó, de ebben a kérdésben megoszlanak a vélemények. Még Vágó István műsorvezető is egykori hippinek tartja magát, mert szakállal és hosszabb hajjal járt a hetvenes években külkereskedelmi kiküldetésekre. Ki – ki döntse el maga, hogy voltak e magyar hippik vagy sem. Akárhogy is van, mi ezzel a kiállítással azt a kort szeretnénk megidézni, amikor a Bűrösné utasította el a lengyelországi útlevélkérelmünket is, mert a kiutazásunk a közérdeket sértette, a március 15.-ét ünneplő fiatalokat garázdaságért zárták börtönbe, a Halálfejesek című filmet már délután betiltották a Puskin moziban, Rajnák László, az Ifjúsági Park igazgatója saját kezűleg pofozta fel a hosszúhajú, farmernadrágos fiatalokat, a lovas rendőrök kardlapokkal és gumibotokkal verték szét a közönséget a Nashville Teens és a Spencer Davis Group koncertje után, úgynevezett galeri bűnpereket folytattak a Moszkva téri, a nagyfás és a belvárosi fiatalok ellen, Erdős Péter ízlése határozta meg a magyar könnyűzenei lemezkiadást, orsós magnóval próbáltuk felvenni a Szabad Európa rádió teenager party című műsorát, de az élvezhetetlen volt, mert Budapestről az elvtársak zavarták, a Füttyös Gyuri leugrált a villamosok peronjairól, és esti hírlappal csapkodta a lányok fenekét a Körúton egy bélásért, Schirilla György átúszta a jeges Dunát, és Moszkváig futott, de presszót nem lehetett róla elnevezni, mert nálunk akkor már nem volt személyi kultusz, a Sakk Matt együttes a kultúrházi Lenin kép alatt játszotta a Cream és Hendrix számokat, amikor a Fény Presszóban felcsendült a wurlitzerből Elvis Presley Jailhouse Rock-ja, Sziú, a néger pincér csendre intette a vendégeket, meglett fiatalemberek panda macikat varrtak bedolgozóként, hogy jó legyen a flepnijük, a fél ország figuráns volt, lógtunk a villamosok lépcsőin és ütközőjén, snóbliztunk, sméneztünk és snúroztunk, Prágába jártunk sörözni, Lengyelországba jazzt hallgatni, és Bulgáriába tengert látni, a Madách téri Megálló étteremben sóletet, és az Ádám sörözőben tatár bifszteket ettünk, még nem bontották le sem a Bimbó csárdát, sem a Kikeletet, nem zárták be az Erzsébet Sörözőt, működött a Kis Posta és a Bajtárs, a városmajori galeri futball csapatot szervezett, mezt és zászlót varrtak maguknak, a Ferenc tériek kihívták őket egy sörmeccsre, és a majoriak odafele menet megtöltötték a hatvanhármas villamos mindkét kocsiját, magunknak locsoltunk telente jégpályát, a Jázmin utcai általános iskola beat együttese csak a My Baby does the hanky pankyt tudta játszani, és ezért egész este arra az egy számra táncoltunk, a Kex együttes viszont diliből játszotta el egymás után húszszor a baby come back cimű rágógumi számot a Jókai Klubban, egy darabig röhögtünk, de a tizedik ismétlés után már csak maguknak játszottak, Flamm Feri, Turi Árpi, és az összes rock énekes halandzsa szövegekkel énekelte a Stones és Animals számokat, a sorozásra húsz kilót fogytunk és tíz duplát ittunk, hogy alkalmatlanok legyünk, egymásnak vágtuk a sérót, de a végén a rendőr vitt fodrászhoz, A Sztoján, a Császár, a Vak, és a többi botcsinálta szabó varrta nekünk a cső és trapéz nadrágokat, a tereken sakkoztunk és lábtengóztunk, és a padokon még nem csak csövesek ültek, hanem szerelmespárok is, még volt Eötvös Klub, Danuvia, Goli, Gerlóczy, Kinizsi utca, Párisi Kert, Bosch, és több tucat beat klub, a kocsmákban állott, meleg sört csapoltak, de még igazi szódával készült a fröccs, a feles tényleg féldeci volt, és a korsó sör fél liter, nem négy deci (persze habbal együtt kellett érteni), a Bem rakparti klub ablakán adogattuk ki egymásnak a Sakk Matt tagsági igazolványokat és a fehér inget, zakót, nyakkendőt, tavasszal, suli után, vagy meló helyett a Duna part lépcsőin üldögéltünk, a nagyfások az Ifiparktól énekelve, szabályos menetoszlopban vonultak át az Erzsébet hídon a belvárosba, hogy misét celebráljanak a Bazilikában Brian Jones emlékére, de a Váci utcában szétkergették és összefogdosták őket a rendőrök, délelőttönként iskola helyett a Híradó moziba jártunk a csajokkal, az Osztyapenkónál még felvettek, ha stoppoltunk, a Kassák klubban a zuglói vagányok verték a Kex vézna, belvárosi rajongóit, a Zrínyi Ilona gimnázium igazgatónője ollóval a zsebében sétált a szünetekben, és ha valamelyik diáknak hosszú volt a haja, abba belevágott, a Tangóra jártunk farmernadrágért, és Rákóczi úti maszekok gyártották a másolt bakelit lemezeket a Top Twenty számokkal, a tabáni ketrecből a kispályás meccsek után a Rácz fürdőbe jártunk gőzölni és sörözni, a Palára a kerítésen másztunk be, és a Törőék is odajártak sörmeccsekre, a Keki a Majakovszkij utcai Gólya bizományi áruházban árult használt levisekből kivágott címkékkel és gombokkal ékesítette hamisított farmer nadrágjait, a Scotty a Palatinus strandon maginot vonalat húzott a borotvájával a szappanhabos, szőrös hasa közepére, hogy a lapos tetűk ne tudjanak felmászni alulról felülre, A Jose a Kis Thomast egy téli hajnalon fejbe akarta lőni a szögbelövőjével, mert az rühes lett a sűrű csajozástól, és egész éjjel hangosan vakarózott, egyébként a Kis Thomas zseb nélküli nadrágot varrt magának, hogy ha cigit lejmol a haveroktól, mondhassa azt, azért nincs nála, mert nincs zsebe, a Riasztó fél bajuszos fényképpel csináltatott magának személyit, és körömollóval vágta le a piros útlevele tetejét a fele fényképpel együtt, hogy beférjen a farmerdzsekije zsebébe, a Belga azért nem szívta ki a darázscsípést a Riasztó talpából, mert a saját állítása szerint büdös volt a szája, és azért nem adott kölcsön neki délelőtt egy bémallért, mert abból jegyüzérként két kilót tudott csinálni délután a Corvin mozi előtt, a Kuxi kikaparta a jó hangzású Melcsák Béla nevet a személyijéből és beírta helyette, hogy Spartacus, foglalkozásának pedig, hogy: Gladiátor, a Bodola beugrott egy kukába, amikor egyik hitelezője, a Franyó Brúder közelgett, a Gémes Dixi úgy lejmolt, hogy mindenkitől megkérdezte: „Megadtad már a kilómat?”, a Török Ádám haverjai festették a Mini plakátokat a Bem rakparti nyitó koncertre, és a Hobo boldog volt, ha a Baksáék a szünetben felengedték a Kex színpadára táncolni. Jó szórakozást, kellemes nézelődést, meghitt beszélgetéseket és jóízű fogyasztást kívánok mindnyájunknak! Budapest, 2014. 02. 06. Mezey Golyó András Ezért csúszik a Michael Jacksonról szóló film premierje...
A Michael Jacksonról szóló életrajzi film bemutatóját eredetileg 2025 áprilisára tervezték, de végül október 3-ára csúszott. A késés okai között jogi akadályok is szerepelnek, amelyek miatt a film harmadát szinte teljesen újra kell forgatni. Ez a rész az 1993-as nyomozásra fókuszált volna, amikor Jordan Chandler azt állította, hogy Jackson szexuálisan zaklatta őt 13 éves korában. Jackson hagyatékának kezelői azonban „elfelejtették”, hogy korábban szerződést kötöttek a Chandler családdal, miszerint az ő történetük nem kerülhet be a filmbe. Matt Belloni, a The Hollywood Reporter újságírója szerint a forgatókönyv eredetileg erősen megpróbálta átírni a Jacksonról alkotott képet. Jackson és csapata mindig is tagadta a pedofilvádakat, és bár 2005-ben vádat emeltek az énekes ellen, soha nem ítélték el. A készülő film azonban direktben foglalkozik ezekkel a vádakkal, és erősen hangsúlyozza Jackson ártatlanságát. A forgatókönyv az 1993-as nyomozás köré épül, amely Jordan Chandler molesztálási ügyével kezdődött, és egy 20 millió dolláros kártérítéssel zárult. A Chandler családdal kötött szerződés csak a forgatás befejezése után került a filmesek tudomására. Antoine Fuqua rendező és Graham King producer remélik, hogy márciusban elkezdődhet az újraforgatás, feltéve, hogy a Lionsgate és a Universal jóváhagyja a változtatásokat. A hagyaték már korábban beleegyezett, hogy finanszírozza az esetleges újraforgatásokat, ami bár hatalmas költséget jelent. A pozitív hír, hogy a már elkészült jelenetek állítólag lenyűgözőek. Jackson unokaöccse, Jaafar Jackson remekül alakítja a címszerepet, és a zenés jelenetek különösen látványosak. A filmben olyan sztárok is feltűnnek, mint Nia Long, Laura Harrier, Miles Teller, Colman Domingo, Seth Rogen, Keke Palmer, Sandra Oh és Keanu Reeves. "Úgy hívnak minket, hogy "Az Öregek" A 40-50-60-as években születtünk. 50-60-70-es években nőttünk fel. A 60-70-80-as években tanultunk. Együtt randiztunk a 70-80-90-es években. Összeházasodtunk és felfedeztük a világot a 70-80-90-es években. Elmerészkedtünk a 80-90-es évekbe. A 2000-es években stabilizálódunk. 2010-ben bölcsebbek lettünk. És határozottan túllépünk 2020-on. Úgy tűnik, nyolc különböző évtizedet éltünk... KÉT különböző évszázad... KÉT évezred különbséggel... A távolsági híváskezelővel folytatott telefontól a videohívásokig jutottunk a világ bármely pontján. Átmentünk a diáktól a YouTube-ra, a bakelit lemezekre az online zenére, a kézzel írt levelekre és a WhatsAppra. Az élő játékok rádiójától a fekete-fehér TV-n át a színes TV-n át majd a 3D HD TV-n át. Elmentem a videotékába és most Netflixet nézek. Találkoztunk az első számítógépekkel, lyukasztott kártyákkal, floppy lemezekkel és most gigabájtokkal és megabájtokkal az okostelefonjainkon. Egész gyerekkorunkban rövidnadrágot viseltünk, aztán nadrágot, Oxfordot, rakétát, komplett kagylót és kék farmert. Elkerültük a gyerekkori bénulást, agyhártyagyulladást, gyermekbénulást, tuberkulózist, sertésinfluenzát és most COVID-19-et. Korcsolyáztunk, tricikliztünk, bicikliztünk, mopedeket, benzines vagy dízel autókat, most pedig hibrideket vagy elektromosat. Igen, sok mindenen mentünk keresztül, de micsoda életünk volt! „példaértékűnek” tudnának jellemezni minket, az ötvenes évek abban a világában született embereket, akiknek analóg gyerekkoruk és digitális felnőttkoruk volt. A mi generációnk szó szerint többet élt és tanúja volt, mint bárki más az élet minden dimenziójában. A mi generációnk az, amelyik szó szerint alkalmazkodott a VÁLTOZÁShoz. " Nagy tapsot egy nagyon különleges generáció minden tagjának, ami EGYEDI lesz!" Vitray Tamás ledöbbent: ennyit kér tőle a Magyar Televízió azért, hogy a YouTube-on felhasználja saját régi filmjét
Vitray Tamás elárulta, másodpercenként hány forintba kerülne neki, hogy mostani YouTube-videójához felhasználjon egy régi adásrészletet. Most osztotta meg az Újbuda Televízió az alábbi, szeptemberben készült interjút a YouTube-on: a vendég Vitray Tamás. A 92 éves tévés legenda több érdekességet is említ a beszélgetésben, többek között gyermekkoráról is mesél, illetve elárulja, hogy 1956-ban megpróbált disszidálni, de már Győrnél visszafordították, viszont a következő februárban kirúgták az állásából a kísérlet miatt. És az is kiderül, hogy a saját YouTube-csatornáján miért nincsenek róla régi felvételek az aranykorszakból. Vitrayék címmel indított tavaly Vitray Tamás a fiaival közösen egy YouTube-csatornát. Sokan kérdezték, hogy a videókban miért nincsenek részletek régi felvételekből, sőt, sokan nyilván teljes régi adásokat is szívesen visszanéznének. Mint kiderült, ennek anyagi okai vannak. Vitray Tamás a következőképpen írja le a helyzetet: „Nekem a nyugdíjon kívül nem sok jövedelmem van, tehát én nem tudtam saját zsebből nagyon finanszírozni a saját [csatornámat]. Elkezdtem csinálni ezt a ezt a mostani sorozatot, eddig 12 videó megjelent, de nagyon hamar kiderült, hogy nekem szükségem lenne a saját korábbi teljesítményeimből imitt-amott illusztrációkra. És akkor közölte velem a jelenlegi magyar archívum, hogy nekem másodpercenként, ismétlem, másodpercenként 23 500 Ft-ot kellene [fizetnem] a saját korábbi filmemért, ami az ottani archívumban van. A jog azt mondja, hogy miután én a televízió dolgozója voltam, státuszos, minden ottani teljesítmény, amit az archívumban tartanak, az a televízió jogtulajdona, és a utódtelevízió átörökölte a jogokat. És hát én elkezdtem ezért kapálózni, nem részletezem a saját harcaimat: kudarc kudarc után. A vége az lett, hogy elém toltak egy nyilatkozatot, amiben én elvállalom, hogy ha kapok archív anyagot, azt csak akkor használhatom, ha egyetlen fillér hasznom nincs abból. Tehát ha beteszem egy műsoromba azt a másfél perc illusztrációt, akkor már abból a műsorból pénzt nem kaphatok.” Vitray Tamás említi, hogy külön frusztráló a dologban, hogy mások viszont (lehet, hogy illegálisan) rendszeresen osztogatnak meg részleteket Vitray Tamás régi adásaiból a YouTube-on, így aztán például az alábbi, legendás közvetítés is visszanézhető Egerszegi Krisztina olimpiai győzelméről. 2025.02.01 Sokszor, sokféleképpen hallottuk (és mondtuk) már az „elkurvultak” kifejezést. Rengeteg rocksztár vállalkozásba forgatja a pénzét. Scott Ian és Jerry Cantrell például egy Dead Man's Hand névre hallgató vegasi bárt működtetett, ami állítólag már végleg bezárt. Bret Michaels kutyajátékokat árult a PetSmarton. Dave Mustaine és Maynard James Keenan saját bort forgalmaz, Keenan a hírek szerint ért is a borászathoz. David Ellefson kávézót működtet szülővárosában, a minnesotai Jacksonban, melyben saját kávémárkája is kapható. Metal for Men néven pedig KK Downing-féle kölnit vásárolhatunk magunknak.
Egy 1965-ös újságcikk a „Cucamonga Filmcsászára” névvel illette Frank Zappát, valószínűleg a Studio Z-ben való tulajdonosi mivoltának köszönhetően, ahol maga is sokat dolgozott és más zenészeknek is helyet biztosított a stúdiómunkálatokra. A cikk rendőrségi intézkedéshez vezetett, titokban készített pornófilmek vádjával. Álruhás rendfenntartók arra kérték, hogy egy pornó hanganyagot rögzíthessenek a stúdióban, Zappa pedig belement a dologba. Egy nőismerőse segítségével elkészítette a felvételeket, melyeket a rendőrség bizonyítékként használt fel ellene, végül fél év fegyházbüntetésre ítélték.
Három nap béke és zene – hirdette a Woodstock fesztivál és megannyi fennmaradt zenei és filmes kiadvány. Azonban a fesztivált eredetileg négynaposra tervezték. Johnny Winter, a Blood Sweat & Tears, a Crosby, Stills, Nash & Young, a Paul Butterfield Blues Band, a ShaNaNA és Jimi Hendrix mind 1969. augusztus 18-án, hétfőn léptek fel éjfél és dél között. A Crosby, Stills, Nash & Young hajnali 3 órakor lépett színpadra, délelőtt 9-kor követte őket Jimi Hendrix műsora. Néhány előadó az ikonikus plakátról azonban valójában soha nem lépett színpadra – az Iron Butterfly például a reptéren ragadt – egyszerűen felhívták a szervezőket, hogy a koncertjük lefolyása érdekében küldjenek értük helikoptert, természetesen nemleges választ kaptak. A The Moody Blues két fellépést is vállalt aznapra, végül Párizs mellett döntött. Jeff Beck csapata a kihirdetett időpont előtt nem sokkal oszlott fel. A Beatles kimaradása kapcsán jónéhány sztori kering, az egyik szerint például Lennon nem mondott igent Woodstockra, amíg a szervezők fel nem kérik a Plastic Ono Bandet is. Bob Dylan annak ellenére nem állt színpadra, hogy akkoriban a környéken élt és jelen is volt a fesztiválon. Sőt, még azt is kijelentette, hogy a hippik megzavarták szülővároskája nyugalmas életét.
Mandoki Soulmates – Gáladíj az újévi gálakoncerten... Mága Zoltán újévi gálakoncertjén vette át Leslie Mandoki az idei Nemzetközi Kulturális Gáladíjat. A két különböző stílusban tevékenykedő zenészt a 2022-ben elhunyt Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész mutatta be anno egymásnak. Díjjal indult Leslie Mandoki új éve. A világhírű magyar származású zenész, zeneszerző, producer és szövegíró személyesen vette át az idei Nemzetközi Kulturális Gáladíjat a Papp László Budapest Sportarénában Mága Zoltán újévi gáláján. „Szívből köszönöm ezt a rangos elismerést, amelyet nemcsak személyes díjnak tekintek, hanem a zene és a művészet erejének ünnepének is. Ezt a díjat szeretném megosztani Szakcsi Lakatos Bélával, aki a tanítóm, jóbarátom és mentorom volt, valamint mindazokkal, akik a magyar és roma kultúra népszerűsítésén dolgoznak világszerte, megőrizve e gazdag hagyományok értékeit. Ő volt az aki, a híres Bem rakparti jazz-rock klubban 17 évesen felhívott az akkor számomra világot jelentő színpadra és azzal tisztelt meg, hogy játszhattam vele. A művész alázatos hálás köszönetével tartozom neki. Szakcsi mutatta be nekem pár évvel ezelőtt Mága Zolit. Hálámat fejezem ki a közönségnek is, akiknek szeretete és támogatása nélkül ez az út nem valósulhatott volna meg” – mondta Leslie mély tisztelettel felidézve emlékeit Szakcsi Lakatos Béláról. „Évtizedekkel ezelőtt Esztergomban történt egy emlékezetes találkozás. Egy idős roma ószeresnél jártam és kinéztem magamnak egy régi rádiót, amit meg akartam vásárolni. Az árus azonnal felismert és tudta, hogy Szakcsi Lakatos Béla a Mandoki Soulmates tagja. Ragaszkodott hozzá, hogy ajándékba adja a rádiót, ezzel szerette volna megköszönni, hogy Szakcsit bevettem a bandába. Azt mondtam neki, hogy valójában épp az ellenkezője igaz: én tartozom mélységes hálával Szakcsinak, aki mesterként olyan tudással és értékekkel gazdagított, amelyek lehetővé tették számomra, hogy Los Angelestől Londonig a zenei világ legikonikusabb legendáival dolgozhassak együtt. Ez a találkozás mély nyomot hagyott bennem, hiszen nemcsak Szakcsi iránti tiszteletét fejezte ki, hanem azt is megmutatta, hogy a zene milyen mély és őszinte kapcsolatokat képes teremteni” – mesélte Leslie.
"Nosztalgiát, igen nosztalgiát hord a városban szerte a szél... (Piramis) Retro bőrpapucs 14.900 Ft.
Szikora Robi elismerte: ő robbantotta szét a Hungáriát... Rajongók százezreit borította ki Szikora Róbert, amikor 1982-ben kilépett a Hungáriából, és otthagyta Fenyő Miklósékat. A banda éppen az ország legnépszerűbb zenekara volt, zenészei szupersztárok. Akkoriban nem sokan tudták, de ma már ismert tény, hogy Robi azért lépett ki az együttesből, mert miután kiderült, hogy álnéven dalokat ír Szűcs Judithnak, a zenekar ezt megtiltotta neki. Szikora most a Hajógyár Youtube-csatornának mást is elmesélt a történtekről, példáulazt , hogy a szakításban milyen szerepe volt a feleségének. „Elmondtam ezt a belső dolgot a Zsuzsikámnak. Azt mondta, hogy ’kicsim, te azt mondtad, hogy teli van a fiókod a világ legjobb számaival. Világslágerekkel. Úgy dobolsz, mint Billy Cobham. Legyél férfi, legyél kemény. Azt nem engedheted, hogy megalázzanak, hogy megírhatod, de a gázsit dobd szét, a jogdíjakat dobd szét.’ És én akkor jobban szerettem Zsuzsikámat, és jobban meg akartam felelni neki, úgyhogy megmondtam a zenekarnak, figyeljetek, húzzatok el, illetve én megyek el. Szevasztok – mesélte, és hozzátette, Fenyőék azt hitték, majd meggondolja magát. – De én eltökélt voltam. Én olyan helyre, ahol megaláztak, nem megyek vissza. És tudtam, hogy Zsuzsikám előtt is növök egy kicsit… Hogy Szikora Róbert lett valaki, és nem egy zenekari tag, azt abszolút neki köszönhetem” – szögezte le. Szikora különös vallomással zárta az R-GO születésének és a „nagy-Hungária” halálának sztoriját. „A Létezem, az első számunk, ami befutott, az egy levél a Hungáriának. ’Nézd, a világítótorony most üres, ti már sehol nem vagytok. Fölmegyünk mi öten, majd mutatom az utat.’ Tehát én megyek fel a világítótoronyba, ahol ti voltatok egyszer. És ez annyira igaz lett, hogy szét is vált a Hungária. Ez volt nekem a legnagyobb boldogság. Hogy akkora sikere lett az R-GO-nak, hogy egyszerűen szét kellett robbannia a Hungáriának.” Rajongóik örömére, igaz, csak hosszú évekkel később, de Fenyő, Szikora és a többiek kibékültek, történetük pedig mára, mint most Szikorától megtudtuk, egészen meglepő fordulatot vett. „Amikor 1995-ben a Népstadionban először összejöttünk, akkor éreztem, hogy mindenre rátettük a fedőt. Felejtsünk el mindent. És meg tudtuk csinálni, de nem 100 százalékosan. Ebben a korban már mindenki inkább törik, már nem tud hajlani. Alig tudsz kompromisszumokat hozni… Viszont most, ami nyáron történt, az más volt már. Először is már hiányos volt a gyöngysor, két kedves fiúbarátom elment (az együttes két zenésze, Kékes Zoltán és Fekete Gyula elhunyt – a szerk.). Most minden feltétel megvolt ahhoz, hogy újra összeboruljunk. (…) Megvolt a koncert, nagyon jó volt, nagyon szép volt, annyira, hogy még most is találkozunk. Találkozgatunk. Fölmegyünk valakihez, iszunk, beszélgetünk, röhögünk, sztorizgatunk. És ez nagy dolog. De azért, mert tudjuk, hogy rövid az élet, mindenkit meg kell becsülni, mert a sikert nem te egyedül csinálod, mindig kellenek hozzá társak. Mindig.”
Így van két évvel a sztrókja után Révész Sándor: „Ezzel együtt kell élni”...
Bő két évvel ezelőtt szomorú hír érkezett a Generál és a Piramis együttesek oszlopos tagjáról: Révész Sándor sztrókot kapott, hosszas kórházi kezelésre szorult, újra kellett tanulnia járni is. Mostanra nagyon sokat javult az állapota, erről ő maga számolt be. „A hit nagy támasza az embernek az ilyen nehéz pillanatokban” „Hála Istennek jól érzem magam. A megrázkódtatás, ami két éve történt, időközben megszokottá vált, hogy a hétköznapokban mennyire módosította az életemet. Mára megbarátkoztam vele, hogy ezzel együtt kell élni. Szívből remélem, hogy az idő segíti a gyógyulást” fogalmazott a 71 éves rocklegenda. Révész Sándor elismerte, kitartását a szülei és nagyszülei nevelésének is köszönheti, olyan értékeket sajátított el általuk, ami most, a nehéz helyzetben nagy hasznára van. "A hit nagy támasza az embernek az ilyen nehéz pillanatokban. Volt miből merítenem. És az a fajta fegyelem, amire áldott szüleim és nagyszüleim tanítottak világéletemben, nagy segítségemre volt. Ezeknek az összjátéka az a támaszték, az a biztonság, amivel a hétköznapokat élem" Becenevéről vallott Révész Sándor A műsorban elárulta, hogy a Kölyök becenevet különleges hangszíne miatt „Az, hogy a hangom ilyen, egy gégefő-átalakulásnak köszönhető. Gyerekkoromban mindig kórusban énekeltem, és mivel állandóan használatban voltak a hangszalagok, a mutálás nem úgy zajlott, ahogy másoknál. De a becenevem nem innen ered, hanem onnan, hogy 16 éves voltam, amikor az Echo együtteshez kerültem, a legfiatalabb tagként, ekkor kaptam a becenevet”
1975 márciusában jelent meg az International Musician and Recording World magazin első száma... 1975 márciusában jelent meg az International Musician and Recording World magazin első száma, amelynek címlapján Ritchie Blackmore szerepelt, aki a vele készült interjúban a rá jellemző őszinteséggel és szókimondással nyilatkozott azokról az emberekről, akiket a zenélés miatt ismert meg. "Évek óta vagyok ebben a szakmában és sokfelé jártam már, úgyhogy kiismertem az emberek auráját, karakterét és szándékait. Másodpercek alatt eldöntöm, ha valakivel nem akarok beszélgetni, mert unalmasnak találom. Ilyenkor nagyon komor és rideg vagyok, amiből veszik az adást és békén hagynak. Ennek szívből örülök, mert tényleg nem szeretném rájuk fecsérelni az időmet. Az általam megismert emberek 80%-a unalmas fazon."
Alice Cooper a KLPX rádiónak adott interjút, amelyben elmondta, hogy már nem próbálja sokkolni a közönséget és szerinte más előadók sem törekednek erre...
"A 70-es években még nagyon könnyű volt sokkolni az embereket, manapság viszont már nem is próbálkozik senki, ahogy mi sem. Szerintem a shock rock egyszerűen nem is létezik többé, de ennek ellenére megtartjuk a jellegzetes showelemeinket, mert a rajongók és mi is szeretjük ezeket. Még ennyi év után is élvezetes nézni, ahogy lesújt a guillotine. Én személy szerint azt szeretem a legjobban, hogy a közönség kötődni kezd a színpadon látott Alice karakterhez és ez által igazán be tudom vonni őket a produkcióba, ennél többet pedig nem is kívánhatnék."
20 ÉVES A TUNYÓ.HU Amikor Tunyó kivált a TRB zenekarból, úgy éreztük nagyon magára maradt. Semmiképpen nem szerettük volna, ha a közönség úgy érezze kedvencük eltűnt a nyilvánosság elől. Schuster Lóránt a P. mobil vezetője, a zenekar honlapján készített egy oldalt, amin próbálta tájékoztatni a Tunyóval kapcsolatos fejleményekről a rajongókat. Ekkor született az ötlet kellene neki egy saját weblap. Külön köszönet Tárnoki Ritának, akivel összeültünk és rengeteg fotót válogattunk ki, amivel elindulhatott a szerkesztői munka. Rita nélkül az oldal nem készülhetett volna el. Rengeteg bulin fotózott, iszonyatos kép mennyiség volt a birtokában. Kiss-Janek Hajnalka (Rocky) megtervezte az oldalak kinézetét, én pedig (Bundy) elkezdtem a szerkesztési munkát. A weblap a mai napig az eredetileg 2004-ben elkészített design alapokkal rendelkezik. Amikor feltöltésre kész volt az anyag, megmutattuk Tunyónak, aki elvolt ragadtatva. Innentől kezdve legnagyobb örömünkre a tunyo.hu szabadjelzést kapott. Köszönjük a rengeteg látogatást! design: Kiss-Janek Hajnalka (Rocky) szerkesztő-webmester: Bundy fotók & videók: Tárnoki Rita, Tőrösi Erika, Tatár József (Josey), V. Klára 2004
MICHAEL JACKSON REKORDJA... Michael Jackson Thriller című albuma minden idők egyik legsikeresebb zenei műve. Eredetileg 1982-ben adták ki, azonnal sikert aratott. Az évek során pedig valódi kulturális ikonná nőtte ki magát. Rendkívüli sikerét sok tényező magyarázza. Az albumon található dalok, mint például a Billie Jean, a Beat It és maga a címadó Thriller, világszerte hatalmas slágerekké váltak. Az albumot nem csupán a pop és az R&B rajongói kedvelték, hanem szélesebb körben is elismerték a kritikusok és a zeneipar szakemberei. Egyik kiemelkedő jellemzője, hogy kiváló minőségű videóklipek is elkészültek hozzá. Kreatív és innovatív megközelítéseivel Michael Jackson elősegítette a zenei videóklip műfajának fejlődését. A Thriller a világ legnagyobb példányszámban eladott albumaként is beírta magát a történelembe, becslések szerint 66 millió példányban kelt el világszerte, ami elképesztő rekord. Hozzájárult ahhoz, hogy Michael Jackson a pop királyává váljon, és a zeneipar egyik legbefolyásosabb és legismertebb sztárjává avanzsáljon.
Volt egyszer egy beatkorszak... Jó lenne megírni egyszer a magyar könnyűzene titkos történetét. Jó lenne ismerni minden akkordmenet, dobszóló, orgonafutam, no meg minden egyes dalszöveg háttérsztoriját. Mindez aligha lehetséges persze. Mi most néhány mozaikdarabot mégis megmutatunk! Gyerekkoromban volt egy külön bejáratú játékom: focicsapatokból és együttesekből egyszerű szimpátia alapján kinéztem valakit, és azt mondtam, hogy ő én vagyok. A Fradiból Szőke Pistára, az Illésből Bródy Jánosra, az Omegából Debreczeni Ferencre esett a választásom. 16 évesen már nem éreztem annyira gyereknek magam, de azért 1976 tavaszán a Budai Ifjúsági Parkban életem első P. Mobil-koncertjén még megállapítottam, hogy az a hosszú hajú westerncsizmás basszusgitáros vagyok én. A P. Mobil produkciója rendesen földhöz vágott. Jártam már pár koncerten, elsősorban a legismertebb bandák, például az LGT, a Skorpio, a Mini bulijain, és nagyon meglepődtem, hogy egy rádióban nem játszott, lemezen nem hallható, számomra ismeretlen zenekar elképesztő lendülettel és profi módon milyen baromi jó kemény-rockot nyomat. Onnantól kezdve rendszeresen mentem az Ifipark minden második keddjén tartott Mini – P. Mobil koncertekre. Szerző: Kabai József
Nem hitte el, hogy meghalhat, még hetven sem volt az ország egyik legjobb énekese, amikor megölte a gyilkos vírus... Három éve (2020.11.28) ment el a legendás énekes, Balázs Fecó.
Balázs Fecó még a saját lábán ment be a klinikára, miután napok óta rosszul érezte magát koronavírus fertőzés miatt 2020 novemberében. Állapota súlyosbodott, lélegeztetőgépre került, vérplazmát kapott. Szívbetegsége miatt a Korál ikonja a különösen veszélyeztetettek közé tartozott. Kollégái és családja azonban hiába imádkozott... Balázs Fecó 1951-ben született, 1967 és 1972 között a Neoton Família tagja volt, majd megalapították az első magyar hardrock együttest, a Taurust, mely rövid ideig, 1974-ig működött. Az igazi siker 1977-ben kezdődött, amikor megalapította a Korál együttest. Ő alakította újjá és önálló együttessé. Felléptek Bulgáriában, Szovjetunióban és Jugoszláviában. Az 1981-es táncdalfesztiválon a Homok a szélben című dalukkal óriási sikert arattak. 1986-ban a Korál feloszlott, innentől Fecó szólókarrierbe fogott: 10 albumot adott ki. 1997-ben 12 év után újra összeállt a Korál együttes, és egy koncertet adtak a Kisstadionban, amely elnyerte az év koncertje címet. Liszt Ferenc-díjat kapott 1998-ban, emellett megannyi díjjal ismerték el munkásságát: Fonogram-díj (2008), Artisjus Életmű-díj (2010). Mint előadó és mint dalszerző egyaránt felejthetetlent alkotott. Olyan múlhatatlan slágereket köszönhet neki az ország, mint a Homok a szélben, az Érints meg, az Évszakok vagy éppen a Maradj velem. A legnagyobb magyar művészekkel dolgozott együtt, többek között Kovács Katival, Keresztes Ildikóval, Sztevanovity Zoránnal és Varga Miklóssal is volt közös duettje. Írt filmzenét, oratóriumot és színpadi zenét is. 70. születésnapján hatalmas koncertre készült az Arénában. A zenészlegenda első házassága 12 évig tartott. 1996 óta van együtt Imolával, 2011 óta házasok. Fiuk, Ferenc 1998-ban született.
Ákos: Az ember maradj című dal stúdiómunkálatai...
|