Underwater exolorers' federation Underwater exolorers' federation




 

Máltai búvár merülések

Merülőhelyek


  • Málta

    Málta búvárkodás Málta a földközi-tengeri kis sziget Európa és Afrika határán, ez éghajlatában és merülő helyeiben is meglátszik. Élővilága az adriainál gazdagabb, de azért még nem annyira szines mint példáula Vörös-tengeré. Fő látványosságai a természeti képződmények barlangok ablakok, szép sziklafalak átúszási lehetőségekkel tarkítva. Rengeteg lehetőség van roncs merülésre, vannak történelmi világháborús roncsok, és egészen friss a búvárok kedvéért elsülyesztek rocsai is, továbbá ritkaság számba menő repülőgép és tengeralattjáró roncsokat is merülhetnek itt a búvárok.
    Néhány híresebb merülőhely és roncs részletesebben:

    Merülőhely:

    Anchor Öböl:
    Málta Anchor bay A híres Popely film díszleteinek öblében van ez a merülő hely. Egy kis lehajtón keresztül jutunk a mólóhoz ahonnan kényelmes a vízbe jutás. Kivallóan alkalmas kezdők számára is és akár bemutató merülések végrehajtásához is ideális. Védet öbölben homokos és füves ajzat van az öböl két szélén pedig sziklák. Az öböl a nevét "Anchor" az itt található vasmacskáról kapta, ami az öbölben a mólóhoz képesti szemközti oldalon található. A másik oldalon van egy barlang, 10 méteren van a bejárata. Tágas érdekes kupola tárul elénk a barlang belsőbb részében. Ez a merülő hely nem kínál nagy merülési mélységet, de ez nem is hiányzik, általában jó a látó távolság. Az öböl elég védett ahhoz, hogy ha máshol a szigeten nem alkalmas az időjárás a búvárkodáshoz, itt nagy eséllyel még akkor is lehet merülni. Változatos és gazdag az élővilág, itt szinte mindig lehet látni morgóhalat, ami híres gyönyörű színes mellúszóiról. Az öböl két oldalán a sziklák között gyakoriak a tűzférgek, melyek látványosak és mérgezőek, továbbá sok murénával is találkozhatunk.
    Málta Anchor bay
    Cirkewwa:
    Málta északi csücskében van ahonnan Gozóa is indulnak a kompok. Régóta búvárok közkedvelt merülő helye mivel többféle látnivalót is kínál a hely. Akár többet is érdemes itt merülni ezért. A merülő helynek van egy védettebb parthoz közel eső fele, ahol csupán 5-6m mély a víz itt akár egész kezdő búvárokkal is lehet merülni, gyakorolni. A sziklafal több kis barlanggal, üreggel szabdalt, érdekes élőlények rejtekéül szolgálva. Az egyik üregben egy majdnem életnagyságú imádkozó madonna szobrot nézhetünk meg. A fa mentén van egy különleges cukor süveg alakú szikla, mely nevét is formájáról kapta (sugar loafpont) teteje pont 20m-en van. Tovább haladva a fal mentén van egy nagyobb barlang, aminek tetejét egy szikla híd íveli át, jó hely ez párfénykép elkészítésére. A fal vége 28m van ahonnan nagyrészt homok, helyenként füves tengerfenék veszi kezdetét. A hely másik két fő látványossága, két hajóroncs egy régebbi a Rozi nevezetű roncs, illetve Málta legfiatalabb roncsa a P29 őrnaszád. Mindkettőt érdemes megnézni.
    Blue Hole és a Chimney
    A méltán híres, málta jelképévé is vált Azure Window-nál merülhetünk alá. Mai formáját a évezredek alatt alakította a tenger és a szél. Dwejra-nál található ez a lélegzet elállító szikla boltív, mely Málta talán leglátványosabb merülő helye. A parkolóból ugyan kicsit hosszabb sétát kell tenni a vízig ám ezt az útvonalat évről-évre egyre jobban kiépítik, segítve ezzel a búvárok fáradságos útját. Lehet, hogy nem olyan kényelmes a vízhez jutás, de mindenképp megéri a fáradságot a hely. A kis szikla gyűrűben Blue Hole-ban ereszkedhetünk alá itt 15méteres mélység van. A merülés során átúszunk az Azure ablak boltíve alatt, ami víz alól is elképesztő látványt nyújt. Hatalmas nagy sziklák között megyünk tovább, ahol számos sügérrel találkozhatunk. A merülés második felében megcsodálhatjuk az úgy nevezett Chimney-t azaz kéményt mely egy meredek szikla hasadék alagút szerű képződmény, itt a búvárok csak egymás után férnek el. Végezetül pedig a bemeneteli hely alatt található nagy barlangot csodálhatjuk meg. ez egy igen tágas barlang lámpa nélkül is jól láthatunk lenyűgöző fényjátékokban, lehet részünk ha a barlan belsejéből kinézünk a kijáratra. Legmélyebb pontja 45 méter.
    Wied iz Zurrieq:
    Népszerű turista látványosság is egyben mivel itt lehet kihajózni kis csónakokkal a partszakasz egy olyan részére ahol barlangokban olyan kék a víz, hogy még az ember keze is kéknek látszik ha belemeríti. Jól kiépített parttal, éttermekkel és boltokkal rendelkezik. A vízhez lépcsősor vezet le összekészülni ezért kicsit feljebb célszerű, mivel sokkal praktikusabb felszerelésben lesétálni. A vízbe jutás „A„ lépéssel a legegyszerűbben, de van létra is a kijövetelhez ez igen praktikus. Az öbölben figyeljünk, mert az említett látványosság miatt van hajó forgalom is. Kiuszva az öbölböl két fele indulhatunk balra, vagy jobbra mind két oldalon szép falmerülésekben lehet részünk. Balra egy szép sziklafalt találunk a gazdag élővilággal. Jobboldalt a fal több barlangot is kínál 12m-es mélységben és 26m-mélységben. Az aljzat füves az öböl kijáratánál homokos. Gyakorlottabb búvárok számára pedig van egy szép roncs is az Um El Faroud a jobb oldalon kicsit kintebb. Alkalmanként erős áramlásra lehet itt számítani. A roncs már csak mélysége miatt is csak gyakorlott búvároknak ajánlott.

    Roncsok:

    Blenheim Bombázó:
    A Bleinheim Bombázó egy II. Világháborús kétmotoros bombázó volt az angol légierőnél. A motorja és a szárnyai épek, a farok része azonban szétroncsolódott és most a roncs fő részétől több méterre fekszik. Málta keleti felénél lőttek le, és a mai napig is itt nyugszik a homokos ajzatón. Ez egy nyílt vízben történő merülés 42 méteren, amely épp ezért gondos tervezést igényel.
    HMS Maori:
    A HMS Maori II. Világháborús csatahajó volt. Többek között a Bismarkkal is került kapcsolatba. Végül 1941 december 13-án sülyedt el. Késöbb vonatták Valettába a nagy kikötőben ahol mai is a homokos tengerfenéken nyugszik. Mivel elég régi roncs gazdag élővilággal büszkélkedhet, és még ma is éles lövegekkel. A roncs vége nagyon roncsolódott itt az ágyúkat nézhetjük meg. A hajó tetején szép tágas átriumokon úszhatunk át hatlmas halrjaok társoságában. A roncs alja 14 méteren tetje kb 10m-es mélységben található, ezért is alkalmas kezdőbb búvárok számára is.
    HMS Stubborn:
    A HMS Stubborn egy Brit S-osztályú tengeralattjáró volt. A Cammell Laird gyártott, mely a XIX. és a XX. század egyik leghíresebb Brit hajóépítő vállalkozása volt. A német vereség után A foglyul ejtett U-boat-okból tanulva alkották meg a Britek egy közepes méretű járőr tengeralattjárót, ennek a tovább fejlesztett változata a későbbi S-osztályt hozta létre. 1942. november 11 bocsátották vízre. Gyakorlat céljából 1946. április 30-án süllyesztették el egy hangradar célpontja volt. Buggiba, 2 mérföldre fekszik, 50-54 méteres mélységben. Ezért is csak gyakorlott búvároknak való. A süllyesztés előtt eltávolított haditechnikai részektől eltekintve teljesen ép, nagyszerű roncs.
    P29 Őrnaszád:
    Málta egy fiatal roncsa Cirkewwa partjainál, 2007. augusztus 14-én süllyesztették el. Eredetileg Németek számára épült, de később a máltai haditengerészetnél szolgált. A hajó alja 38 méteres mélységben van, a legsekélyebb pontja pedig 18 méteren, kb. 52 méter hosszú. A partról kicsit távolabb található a roncs, de nem kell hajóról merülni, mert a partról kb. 5 perc úszással elérhetünk a roncsig.
    The Tugboat Rozi:
    Málta északi részén található Marfa Point, Cirkewwanal. A régi móló mellett kb. 135 méterre van ez a vontatóhajó. Ez a hajó 40 méter mélyre lett szándékosan elsüllyesztve 1991-ben, ahol homokágyon fekszik a tengerfenéken. A hajó eredeti felszereltsége a belső részben ugyanúgy van, mint ahogy elsüllyesztették.Ez a merülési helyszín Málta egyik legkülönlegesebb merülése. Maximális mélység: 40 méter.
    Um El Faroud:
    Az Um El Faroud tankerhajót 1998-ban süllyesztették el a búvárok számára. A hajó javítása közben balesett történt, a robbanás következtében 9 máltai hajó munkás vesztette életét. 3 évig volt a vallettai kikötőben, most a búvárok egyik kedvenc merülő helye Wied iz-Zurrieq homokos aljzatán fekszik a roncs. A kormánykerék felett egy táblát helyeztek el, a munkások emlékére. Az Um El Faroud súlya 10.000 t és hosszúsága 115 m. Roncsbúvár tanfolyamok elvégzéséhez is kiválóan alkalmas.Gyakran találkozhatunk itt tintahalakkal és barakudákkal. Maximum mélység: 36 méter.
    P31:
    Cirkewwai P29 testvérhajója. A legújabb roncs Máltán 2009. augusztus 24–én süllyesztették el Tal-Matz-nál Comino nyugati partjánál a híres Blue Lagoon sarkánál. A korábbi kelet-német kondor osztályú járőrhajó 1969-ben épült Wolgast-ban. Ahogy a testvér hajói aknaszedő hajóként szolgált kelet és nyugat Németország között és Németország és Dánia között. 1992-ben érkezett Máltára ahol a Máltai tengerészethez került. A hajó 52 méter hosszú és 7 méter széles, 19 méter mélyen fekszik fehér homokos tengerfenéken. Kis mélysége miatt alkalmas kezdő búvárok számára is. Kitisztították és az ajtókat eltávolították még a süllyesztés előtt így akár be is lehet hatolni a roncsba az erre megfelelően képzett búvárok számára. Egyenlőre még nem sok élőlény vette birtokába a roncsot, de ez valószínűleg hamar megváltozik, és számos élőlény választja új otthonául a P31-et, ezzel is még érdekesebbé téve azt a búvárok számára.

  •