S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat FAQ
A Zónában a kitörések hatására anomáliák jöttek létre. Ezek nem mások, mint rendellenes kémiai és fizikai folyamatok, amik a környezetükre
is hatással vannak. Ezeknek a hatásoknak köszönhetően az anomáliákban különleges képződmények, úgynevezett relikviák jönnek létre, amelyek egy vagy több előnyös
tulajdonságokkal bírnak. Az előnyös tulajdonság mellett van egy hátrányuk, hogy sugárszennyezettek. Akad viszont néhány különleges darab, aminek az a tulajdonsága, hogy
elnyeli a sugárzást. A relikviákat szabad szemmel nem látjuk, ezért detektorokat használunk a keresésükhöz. A képződmények az anomáliába folyamatosan mozognak, ami
nehezíti a megtalálásukat.
Megkeresésük módszere: bal kézbe detektor, jobb kézbe fém csavar (6 gomb), dobáljuk a csavart egyenesen előre, ha simán földet ér akkor arra mehetünk, ha nem akkor más
irányt kell vennünk. Arra vigyázzunk, hogy a tüzes helyeknél ettől függetlenül érhetnek meglepetések. Alap esetben a csavar mindig bekapcsolja a nem látható csapdákat,
de a lángcsóvákat csak akkor ha a csavar pont ott ér földet ahol van. Magyarán, előre dobom a csavart, és az szépen földet ér minden gubanc nélkül, akkor mehetek előre,
de lángcsóva esetében lehet, hogy 1 méterre előttem van egy amit a csavar nem élesített be hiszen átrepült felette. A detektor ahogy közeledünk egyre jobban sípol, ha
elég közel kerültünk hozzá akkor előugrassza nekünk a relikviát. Előfordul, hogy olyan helyre kerülnek, ahol nem férünk hozzájuk, na ilyenkor lehet esetleg kézigránáttal
kicsit odébb tessékelni őket. Mindegyiknek olyan pozitív tulajdonsága van, mint az őt védő anomáliának, például a savas mocsárban lévőek vegyi védelmet adnak, stb.
Szinte mindegyiknek van 2 tulajdonsága, egy pozitív ami miatt szeretnénk használni, és sajna van egy negatív sugárzási szintjük is amit viszont ellensúlyoznunk kell egy
sugárzás elnyelő változattal. Például 12 kg plusz terhet szeretnénk cipelni, ehhez az aranyhal a tökéletes választás, de +3-al sugároz, (és nem a Kossuth rádiót) szóval
kell mellé/ellene egy Buborék/Facsar vagy 2 db Medúza és rendben is vagyunk. Használni őket úgy kell, hogy az invertory-ban a ruha rekeszeibe húzzuk őket, egyes ruhákon
alapból van 1-3 ilyen rekesz, másokon a fejlesztés keretében kapjuk meg őket.
A relikviákat nem csak mi használhatjuk a játék során, kihasználva előnyös tulajdonságaikat, de jó pénzért el is adhatjuk. Általában a
kereskedők fizetik érte a legtöbbet értük. Újdonság a játékban az előző két játékhoz képest, hogy lehetőségünk van néhány igen ritka és drága relikviát magasabb
összegért eladni. Ez a Szkadovszkon Szakállnál lehetséges. Van egy opció, amikor beszélgetünk vele, hogy azt kérdezzük, milyen képződményt keres. Ilyenkor, ha van nálunk
a keresett képződményből, és felajánljuk eladásra, akkor magasabb összeget kapunk érte a szokásosnál.
Igaz a játékban nincs csak három pálya, viszont anomáliákban sincs hiány. Négy anomália típus található, amelyek a következők: gravitációs, vegyi, elektromos és hő
anomáliák. Ennek megfelelően a képződményeket is négy nagy csoportba lehet sorolni. Következőkben először azt ismertetem, hogy a pályákon milyen anomáliákkal lehet
találkozni, és milyen típusúak. Utána azt, hogy milyen képződményeket lehet találni a játék során.
Zaton:
1. Kotróhajó: gravitációs 2. Bojler anomália: hő
3. Leégett tanya: hő 4. Barlang a tanya alatt: vegyi és gravitációs 5. Mocsár: vegyi
6. Fenyőtölgy anomália: vegyi 7. Vaserdő anomália: elektromos 8. Cirkusz anomália: hő
9. Karom anomália: gravitációs 10. Sebhely anomália: elektromos
Jupiter környéke:
1. Cementgyár: hő 2. Lápos anomália: vegyi 3. Hamukupac anomália: hő
4. Parkoló: elektromos 5. Szellőztető épület. Az Oázis rejtekhelye. 6. Betonkád anomália: vegyi
7. A Jupiter üzem garázsa: elektromos 8. Kátrány anomália: hő és gravitációs 9. Kőfejtő: vegyi
10. Rendellenes liget: vegyi (ritkán itt is lehet relikviát találni)
Pripyat:
Mivel itt még a Stalkerek nem vetették meg a lábukat, ezért az anomáliáknak nincs nevük. A következő térképen megmutatom, hogy hol találni képződményeket.
1. Az áruház alatti csatorna, ahol a kalibráló szerszámok találhatók: vegyi 2. Játszótér a házak között, hő
3. Jubileumi közösségi ház teteje: elektromos 4. Iskola: gravitációs 5. Régi közösségi ház: elektromos
6. Kúszó és világító fa a két ház között: vegyi
A következő táblázatokban kialakulásuknak megfelelően bemutatom azt, hogy milyen képződményeket lehet találni a játék során, valamint azt is, hogy ezeknek mik a tulajdonságaik és mire lehet őket használni. Csak nagyon kevés képződmény nem rádióaktív, ezért azokat arra használják, hogy a többi képződmény által keltett káros sugárzást ellensúlyozzák, valamint a testet ért sugárzást gyógyítják.
Hő alapú képződmények:Kép |
Név |
Sugárzás |
Tulajdonság |
Kristály |
+1 |
Tűzállóság +3 | |
Tűzgolyó |
+2 |
Tűzállóság +6 | |
Gyöngysor |
+1 |
Vérzéscsillapítás +2 | |
Szem |
+2 |
Vérzéscsillapítás +4 | |
Láng |
+3 |
Vérzéscsillapítás +6 |
Kép |
Név |
Sugárzás |
Tulajdonság |
Vérkő |
+1 |
Vegyivédelem +3 | |
Húscafat |
+2 |
Vegyivédelem +6 | |
Lélek |
+2 |
Egészségregeneráció +2 | |
Galacsin |
+2 |
Egészségregeneráció +4 | |
Szentjánosbogár |
+3 |
Egészségregeneráció +6 | |
Buborék |
--- |
Sugárzás -4 |
Kép |
Név |
Sugárzás |
Tulajdonság |
Kővirág |
+1 |
Pszi-védelem +3 | |
Medúza |
--- |
Sugárzás -2 | |
Facsarék |
--- |
Sugárzás -3 | |
Éjcsillag |
+1 |
Plusz teher +4 kg | |
Gravi |
+2 |
Plusz teher +8 kg | |
Aranyhal |
+3 |
Plusz teher +12 kg |
Kép |
Név |
Sugárzás |
Tulajdonság |
Szikrancs |
+1 |
Elektromos védelem +3 | |
Villám |
+2 |
Elektromos védelem +6 | |
Elem |
+1 |
Regeneráció +2 | |
Üreske |
+2 |
Regeneráció +4 | |
Hópehely |
+3 |
Regeneráció +6 | |
Holdsugár |
+2 |
Pszi-védelem +6 |
Kép |
Név |
Hatása |
Tulajdonság |
Félig átalakult |
Hatása ismeretlen |
Sugárzás +6 | |
Félig átalakult szigetelő |
Hatása ismeretlen |
Sugárzás +6 | |
Iránytű |
Összetett hatású |
Tűzállóság +3, Vegyi védelem +3, Pszi-védelem +3, Elektromos | |
Oázis szíve |
Összetett hatású |
Egészségregeneráció +2, Vérzéscsillapítás +2, Állóképesség |
Kép |
Név |
Sugárzás |
Tulajdonság |
Szikrancs |
+1 |
Elektromos védelem +3 | |
Villám |
+2 |
Elektromos védelem +6 | |
Lélek |
+2 |
Egészségregeneráció +2 | |
Galacsin |
+2 |
Egészségregeneráció +4 | |
Szentjánosbogár |
+3 |
Egészségregeneráció +6 | |
Kővirág |
+1 |
Pszi-védelem +3 | |
Holdsugár |
+2 |
Pszi-védelem +6 | |
Éjcsillag |
+1 |
Plusz teher +4 kg | |
Gravi |
+2 |
Plusz teher +8 kg | |
Aranyhal |
+3 |
Plusz teher +12 kg | |
Elem |
+1 |
Regeneráció +2 | |
Üreske |
+2 |
Regeneráció +4 | |
Hópehely |
+3 |
Regeneráció +6 | |
Medúza |
--- |
Sugárzás -2 | |
Facsarék |
--- |
Sugárzás -3 | |
Buborék |
--- |
Sugárzás -4 | |
Kristály |
+1 |
Tűzállóság +3 | |
Tűzgolyó |
+2 |
Tűzállóság +6 | |
Gyöngysor |
+1 |
Vérzéscsillapítás +2 | |
Szem |
+2 |
Vérzéscsillapítás +4 | |
Láng |
+3 |
Vérzéscsillapítás +6 | |
Vérkő |
+1 |
Vegyivédelem +3 | |
Húscafat |
+2 |
Vegyivédelem +6 | |
Iránytű |
Összetett hatású |
Tűzállóság +3, Vegyi védelem +3, Pszi-védelem +3, Elektromos | |
Oázis szíve |
Összetett hatású |
Egészségregeneráció +2, Vérzéscsillapítás +2, Állóképesség | |
Félig átalakult |
Hatása ismeretlen |
Sugárzás +6 | |
Félig átalakult szigetelő |
Hatása ismeretlen |
Sugárzás +6 |
A Call of Pripyat egyik lényeges újdonsága az, hogy a játék során a található képződmények száma és összetétele minden egyes új játékban változik. Véletlenszerűen alakul az, hogy az adott anomáliára jellemző képződményből hányat és milyet találunk. Nem lehet előre meghatározni azt sem, hogy az adott területen éppen hány darab képződményt lehet találni és mik azok, mint azt az előző két játékban megszoktuk. Egy biztos, a játékban mindegyik képződményből található egy. A legértékesebb relikviákból találunk a játék során a legkevesebbet. Igaz volt már rá példa, hogy nagyon sok értékes képződményt találtam, akkor a viszont összességében sokkal kevesebb relikviát gyűjtöttem össze. Gondolom a készítők ezzel is érdekesebbé akarták tenni a játékot. Sokszor ott is találtam már képződményt, ahol nem is volt anomália, ezért volt az, hogy a fegyver helyett inkább a detektorral a kezemben szaladgáltam a pályán. Az alábbi kép jól példázza. Éppen Zatonban a mutáns barlangjánál vagyok, ahol egy Villám képződményt találok. Találtam már így Holdsugárt és Tűzgolyót is, igaz nem pont itt, de a játék során, más helyen igen.
Az antenna komplexumnál is jelez a detektor.
A Sevcsenko alatt lévő árokban is találtam.
Erről tudok, de nem csináltam meg:
A fő küldetéseken kívül számos mellékküldetést is végigvihetünk a játék során. Ezt nem csupán szórakozásból találták ki a készítők, de némelyik mellékküldetés jelentősen megkönnyíti a fő küldetésünket, valamint a játékmenetet. Az előző két játékhoz képest összetettebbek lettek a feladatok, és elvégzésük után nem csak pénzt és rejtekhely koordinátákat kapunk, hanem a teljesítményünket is elismerik, amit a feladatok megoldásába fektettünk. Most csak egy rövid összefoglalót szeretnék írni a játékban felvehető küldetésekről.
Zatonban felvehető mellékküldetések:Amikor megjelent az első stalker játék új szint hozott az FPS játékok közé. Lenyűgözte a játékosokat a Zóna világa, aminek hangulatát fokozta a jól megválasztott háttérzene is. A folytatást a Clear Sky megjelenését mindenki érdeklődve várta. Az előzetes információk alapján több ismerős karakter is megjelenik a játékban. Az egyik a Lövész (Strelok), akinek inkább csak a hátát láttuk a játék során közelről, és Szidorovics a kereskedő, akivel újra üzletelhettünk, illetve több pálya az első részből a másodikban is megjelenik. A Call of Pripyat megjelenésekor pont azon volt a fő szempont, hogy egyetlen ismerős karakter sem lesz majd benne, illetve teljesen új pályákat kapunk majd. Igaz a végén mégiscsak megjelenik a Lövész (Strelok) egy rövid időre és még beszélhetünk is vele. Ahogy játszani kezdünk, a játékkal azért akad egy-két ismerős mellék karakter. Az egyik Novikov, akit ha kérdezgetjük, kiderül, hogy tényleg arról a személyről van szó, aki a Clear Skyban is szerepelt, tényleg Ő az a technikus. Mindenki azt gondolná, hogy kész, ennyi és nincs is más személy, pedig van, csak a készítők ügyesen eldugták őket a játékban. Itt van, például Jar bácsi. Az előző játékban nála javíttattuk a fegyvereinket a Szabadság bázisán a Sötétvölgyben. Itt majd Pripyatba űzi tovább az ipart (ha nem megyünk el a helikopterekkel akkor látni is fogjuk). A másik személy Fürge, mindig Lebegyev irodája előtt bóbiskolt. Tőle tudtuk meg, hogyan kell használni az új PDA-t. Itt spéci fegyvereket és felszerelést árul Szkadovszkon a hajó legfelső szintjén. Ott van még Szenka, vele a banditák főhadiszállásán találkoztunk az előző játékban. Ott is pontosan ugyan ilyen pozícióban volt, és úgy is viselkedett, mivel a banditák technikusának a legjobb haverja és ivócimborája volt. Egy másik érdekesség, hogy a Pripyati átkelést eléggé megnehezítették a készítők azzal, hogy csak zárt körös légszűrővel felszerelt ruhával, tehát csak a SEVA ruhában lehet átkelni a gázzal elárasztott alagútrendszeren. Még is akad egy kis csalási lehetőség, mivel a SEVA ruhánál nem nézi a játék, hogy viseli-e, vagy csak a hátizsákban tartja a játékos. Ha szervo ruhát veszünk magunkra és a hátizsákba van a SEVA ruha, akkor is beenged az alagútba. Azért bizonyos szempontból a készítők is rájöttek arra, hogy így egy kis előnyhöz lehet jutni, ezért amikor kinyílik az első kapu és beömlik a mérges gáz, ha nem figyelünk oda, akkor ott is maradhatunk, mert ez a ruha nem zár légmentesen. Ezért a fejlesztéseknél arra kell gyúrni, hogy a vegyi ártalmak ellen jobban védjen. Nem árt berakni a tartóba a Húscafat nevű képződményt, mert akkor még nagyobb a védelem. Aki egy kicsit fifikásabb, az addig a SEVA ruhát használja, míg az irányító csarnokba nem jut, majd ott átcseréli a szervo ruhára, mert az a golyók ellen jobban véd.
A játék alapját adó csernobili katasztrófa, szörnyű, de tudományos szempontból érdekes dolog is egyben, a játék szempontjából meg a történet szerves része. A wikimapia.org címen ha madártávlatból is (nem is szeretnék közelebb kerülni) az eredeti helyszínekről nagyon sok mindent meg lehet tekinteni. Számos a 3 részben meglévő helyszín megtalálható, ezért mindenképpen érdemes meglátogatni. Csernobil 2-őt különösen érdemes áttanulmányozni, a cementgyár közvetlenül az erőműnél található, a Janov állomástól a síneket követve könnyen meg lehet találni.
Légi felvétel, rajta a játék helyszínei, click a nagyításért
A végigjátszást tailor írta, én némileg csiszoltam rajta, tettem néhány megjegyzést bele és átraktam a word doksiból HTML-be. A leírással nagyon meg vagyok elégedve, különben nem is foglalkoztam volna vele, látszik a beleölt munkaidő és a törekvés. Az ezután következő részek viszont már saját szerzemények:))))
Mentések helye:Windows XP hun. - C:\Document and Settings\All users\dokumentumok\STALKER-Call of Pripyat
Windows 7 eng. - C:\user\public\documents\STALKER-Call of Pripyat
A képeket (F12) a screenshots könyvtárba rakja, a save könyvtár pedig magát a mentéseket tartalmazza. A mentések akár manuálisan is törölhetőek, mivel az
automatikus mentés miatt felszaporodhatnak.
Ezen környezeti beállításokat az fsgame.ltx állomány tárolja, ami tetszés szerint modosítható, de csak óvatosan!
A magyarítás http://www.kincsvadasz.hu/stalker/ oldalról származik, az újabb változatok ott tekinthetőek meg. A játék leírásánál ezt a SCOPHU-v2.00.zip változatot használtuk fel, ennek a szövegeire hivatkozunk a leírásban. Telepítése a csomagban leírtak alapján történik (teljes ZIP állomány kicsomagolása majd a telepítés a SCOPMagyaritas-Telepito.bat batch fájl elinditásával kezdődik el). Ha valaki manuálisan szeretné telepíteni akkor a következő lépéseket kell megtennie. 1. kicsomagoljuk a ZIP-et 2. a benne lévő gamedata-t a játék győkér könyvtárába bemásoljuk/bemozgatjuk és ennyi. A Clear Sky-ban még egy normális text editorra a fsgame.ltx text állományt egy értékét is át kellett írni, de itt már nincs rá szükség.
Sajna a hibalistám itt sem lett rövidebb mint a Clear Sky esetében, viszont grafikai hibát csak 1 alkalommal találtam a játékban. Sok hiba ami az elődökben benne volt (például a gránát elővételének sikertelensége) az itt már nincs, de azért maradt néhány, na meg előkerült néhány új is, mert miért is ne?:)))):
A játékban szerelő 2 mestereknek (Kardán, Nitró) szerszámokra van szükségük a feladatuk ellátásához. Ezen eszközök hiányában a javításon kívül csak 1-2 fejlesztést tudnak a számunkra végrehajtani, és azt se ingyen. Ha megtaláljuk és elvisszük nekik ezeket, akkor a többi fejlesztés is elérhetővé válik, kapunk némi pénz, és árengedményt is. 3 típus van: finom, durva és kalibráló szerszámok. Ezeket a szerszámokat kell a pályákon megtalálnunk, amik nem személyfüggőek, tehát a megtalált eszközt mi döntjük el melyiküknek adjuk oda, de arra vigyázzunk, hogy van néhány fejlesztés, amit a másik nem tud megcsinálni, sőt van 1-2 amit egyikük sem, ezt a kimaradtat a tudósok lakhelyén Novikov tudja megcsinálni.
Zaton:
1. Alállomás hátsó udvarán a nagy ládán
2. Fűrészmalom a domb aljában lévő ház padlásán az ablaknál az asztalon
Janov:
1. Volhóv bázistól dél-keletre a felüljárónál álló vasúti szerelvény első vagonjának legelején az ülésen
2. Jupiter melletti telepen az épület emeletén lévő zöld szekrényben
Pripyat:
1. Áruház pincéjében a lépcső mellett a sarokban az asztalon
2. Régi közösségi ház emeletén lévő raktárhelyiségben a polcon
ZATON
Janov, Jupiter és környéke
![]() |
Átjáró Pripyatba
|
PRIPYAT
Nem szokásom trainert használni, de itt nem érzem ezt csalásnak, mivel Én csak 2 opciót használtam, az egyik a végtelen futás (Infinite Stamina - numeric 8), a másik meg a súlyhatár feloldása, illetve fixálása (Set Weight at 15 kg - numeric 5). Ezzel a 2 opcióval gyakorlatilag csak időt nyertem, hiszen például a Zatonban a Fűrészmalomnál kinyírt ~15db zombi fegyvereit így 1 lépcsőben el tudtam furikázni, nem kellett 3-4 kört mennem. Érdekes még a One Super Jump ami 1-2 alkalommal jól jött. A teleportot és a többit nem probáltam, egyedül a Levitate volt amit véletlen bekapcsoltam, de szerintem irányithatatlan. Ha ez be van kapcsolva, akkor a kisebb tárgyak, vagy a felveendő erekjék olykor felszálnak a levegőbe. Az általam használt trainert mellékelem, bárki letöltheti, ingyenes, nem vírusos! Én az 1.6.02-es játékkal teszteltem (nekem ez van meg), ezzel beton stabil, bár szerintem a korábbi verziókhoz is talán jó. Ezt ITT tölthetitek le. Ki kell csomagolni a játék könyvtárába, elinditani (lehet a COP előtt és után is, mindegy), majd ha már betöltöttük a pályát, akkor a kodok mellett is látható kombinációval, vagy az ALT+TAB-al a trainerre átlépve egérrel lehet aktiválni a megfelelő nekünk szükséges pontokat.
A trainer, és az opciók