S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat Complete MOD

Tartalomjegyzék:
COMPLETE MOD
Ez egy nagyon komoly, a játék minden részére kiterjedő MOD, ezért is került bele a leírásomba, ráadásul ingyenes is. A MOD eredeti honlapja a részletes
változtatások listájával és az 1.0.2 verziónak (~700MB) a letöltésével
ITT található. Fontos megjegyezni - főleg azoknak akiknek
kisebb teljesítményű a gépe - alap beállításoknál ez a MOD sem igényel nagyobb teljesítményt mint az eredeti játék, persze a látványos grafikák csak közepes
beállításoknál kezdenek érdekesek lenni. A használatához a többi módot és a mentéseket nem árt törölni. A tuti az ha az alap játékot is újra húzzuk, mert
többen panaszkodtak, hogy ellenkező esetben a küldetések beragadhatnak a listában, hiába csinálták meg őket. Az eredeti leírást saját szájam izem szerint
leforditottam, azt itt most közzé teszem. Gyakorlatilag ez a MOD annyira tőkéjre fejleszti a játékot, hogy annak gyakorlatilag eleve ilyennek kellett
volna lennie.
Saját véleményem a változásokról (már amiket észrevettem):
GRAFIKA
- jelentősen megnövelték a látótávolságot, így a korábbi nyílt terep az most még tágabbnak, nagyobbnak tűnik
- 11 dinamikus időjárási ciklus (az alap játékban csak 4 van) véletlenszerű változgatással
- 26 teljes időjárás és ezekhez 123 különböző égi ciklus fotorealisztikus megjelenítése (nagyon durva)
- eredeti fotók alapján a Mednogorsk régi nevén Pripyat újrakreálása
- a Jupiter és a Pripyat területén járva a horizont szélén látható a csernobili atomerőmű, a Limansk-i radar és a Red Forest agyperzselője
- nagy felbontású éjszakai térkép és telihold
- dinamikus mélységélesség, amely az időjárási körülmények változásával együtt változik
- AtmosFear és a shockwave részecske-rendszer segítségével drámaian változó táj

a játék eleje, az első két ember, látványosabb nővényzet és árnyék
TEXTÚRÁK
A MOD-ban lévő abszolút természeti és szerkezeti textúra csomag orvosolja az alap játék vizuális hiányosságait, például az elmosódott textúrákat a növényzet esetében.
A több mint 1000 új és átdolgozott eredeti textúra (fokozatos élesítés, külön MIP map minden textúrához) a játék során, így a környezet továbbra is tűéles, de a távolság
növekedésével fokozatosan tűnik el a távolban (nem kockásodik, nem látni az átmeneteket). A leglátványosabb fejlesztések a következők:
- éles fém és beton szerkezetek
- színes korrigált földi és lombozati textúrák
- átdolgozott lombozat és a terepfelszín, így a fű kevésbé különül el a felszíntől, jobban belesimul, kevésbé észrevehető
- részletesebb textúra a legtöbb fegyverre
- kifinomultabb az emberek és mutánsok test textúrái
- új, részletes textúrák, mint a parázsló tűzifa, levelek, homok és kövek
- a járművek felülete reálisan rozsdás és elhagyott hatást kelt
AI
A mesterséges intelligencia is sokat fejlődött, az NPC-k új képességeket kaptak, mint például:
- fegyver választás - NPC-k eldöntik, hogy a távolság és a célpont szempontjából melyik a legjobb fegyver a számukra, így cserélgetik a fegyvereket
- Add-ons (bővítmények) használata - NPC-k képesek a felszerelhető kiegészítők mint például távcsövek, hangtompítók, gránátvetők használatára.
- szövetségesek - NPC-k felszedik az elejtett fegyvereket a földről, vagy a hulláktól, a rossz állapotúakat akár el is dobják, esetenként csak a lőszert veszik el.
- baráti tűz (Friendly Fire) - NPC-k kerülik a baráti tűzet, és amikor egy társuk a tűzvonalukba kerül, akkor leállnak a tüzeléssel, pozíciót váltanak,
nehogy a saját társukat lelőjék.
- közelharc (melee) - NPC-k használják a közelharci lehetőségüket (puskatus, kés), ha az ellenfél elég közel kerül.
- öngyógyítás (Self-Healing) - NPC-k sérülés esetében képesek meggyógyítani magukat, már ha rendelkeznek az életmentéshez szükséges felszereléssel.
- újratöltése (Reloading) - NPC-k most már újratöltik a fegyverüket, eddig erre nem volt szükségük.
- lopakodás (Stealth) - osonás, kés használata, hangtompító, a csendben megölt ellenfelek nem ébresztik fel a többieket, hacsak azok nem láttak meg közben.
BUG FIXES
Mivel a STALKER Call of Pripyat a legstabilabb a megjelent sorozatban, így természetesen nem igényelt sok hibajavítást, de van 1-2 apró hiba ami javításra került:
- elérhetetlen cuccok - az elérhetetlen cuccok hozzáférhetőek (nincs lista pontosan melyikre gondoltak, de például Zaton-ban a Smaradnál lévő, és
Janovban a keleti alagútban lévőt biztosan).
- Jupiter Szkennerek - javítva a hiba, amikor a játékosnak 3 db anomália szkennert kell a rendellenesség mezőkbe raknia, de szkennereket nem sikerül
felvennie, és ettől a feladat sikertelen lesz (nálam ez sose jött elő).
- X8 Burers - javítva egy script hiba, amikor 3 Burers (zsonglőrel) az X8 laborban találkozunk, de nekik valami miatt rendkívül nagy egészségügyi regeneráció
képességük van/volt, ami lehetővé tette, hogy szinte legyőzhetetlenek voltak (csak gránáttal, RPG-vel és GAUSS puskával lehetett őket likvidálni).
- One Shot - javítva a One Shot küldetés vége (nincs részletezve, nekem mindig jó volt).
- Helmet - előfordult, hogy a sisak amit 3. személy nézetben láttunk, nem egyezik meg a felszerelttel (ez különösen a videóknál igaz, ha például a SEVA
ruha van rajtunk a videóknál a fejfedő sosincs rajtunk, eddig).
- Crow Fix - túlzott varjú újratermelődés javítva (én ilyet nem láttam).
- PKM Ironsight - lehetővé teszi ironsights használatát a PKM géppuskán.
- Berill-5M - Lehetővé teszi a Berill-5M páncél ruha upgrade-lését.
- Bodies Cleaner - meghatározott idő lejártával a halott testeket eltávolítja most már a játék, így csökkentve a felesleges meglétüket a környezetben,
és javítja a játék teljesítményét. Engem mindig is zavart például a legelső feladatnál, hogy a kotró hajónál lelőttem a 3 engem kifosztani akaró tagot,
és a játék vége felé amikor erre jártam, még mindig ott volt a hullájuk.
LOCALIZATION
Mivel a játék fordítását oroszról angolra, és egyéb nyelvekre egy külföldi stúdió végezte, jó néhány hiba került a párbeszédekbe. Ez hasonlóan a korábbi
részekhez, elgépelésekből, helyesírási hibákból, nyelvtani hibákból, és a nyelvi specialitások szó szerinti hibás fordításából erednek, amik esetenként
elég érdekes, vicces eredményeket szültek. (Egy jó példa erre, ha magyarul azt mondom, hogy a törökök Egernél a fűbe haraptak azt minden magyar pontosan
érti. De ha szó szerint lefordítjuk angolra, akkor azt elolvasva az jön le, hogy biztos nagy éhínség volt, és átmentek vegába, pedig föld és ég a 2
jelentés.) Pontosan ezért sok helyesírási és nyelvtani hibát kijavítottak, és a legtöbb beszélgetés szövegét megváltoztatták, hogy több értelme
legyen, egy angolul kevésbé jártas is jobban megértse (magyarul egyszerűsítettek, és csak az angol fordítást javítgatták). Egyes részei a menünek is
megváltoztatták, és a hangok illetve a feliratok szinkronján (időzítésén) is javítottak. (A szinkronnál több esetben csuszást tapasztaltam, és érdekes
módon van amikor késett a felírat, van amikor meg sietett.)
SOUND
Büszkék vagyunk arra, hogy a zenék, és a hangok tervezésében részt vett egy különleges vendég, a nemzetközileg is elismert hangtervező és zeneszerző
Michael Tornabene, aki részt vett több játék, film, TV műsor hanganyagának megkomponálásában. A munkájának gyümölcseként új hangokat kaptak a
lények, anomáliák, ajtók, egy élethübberk lettek a lépés hanghatásai és még számtalan apró módosítást kapott a játék. Fejlesztések hatására a környezeti hangok
éjjel-nappal viszonyoknak megfelelően változnak. Az összes fegyver hangja megváltozott, ráadásul az új hangokkal nem kicserélték a régieket, hanem melléjük
települtek, így hangügyileg is jelentősen gazdagabb lett a játék repertoárja, igazodva a MOD elképzeléseihez.
MUSIC
Call of Pripyat Complete-be több mint 100 akusztikus gitár dal és ének, valamint 23 új szerzeményt sikerült implantálni. Új gitár sávokkal bővült a meglévő
tábortűzi zene. Ezt az élő zenét kifejezetten ehhez a játékhoz rögzítették, amivel egy felejthetetlen hangulatot kerekitettek a helyszíneknek.
ZOMBIES
A zombik elhelyezésének, megjelenésének sorsa sajnos nincs a játékos kezében, de minden zombivá alakult katona megölése egy kihívás! Az AtmosFear
lehetőséget ki lehet választani a telepítés során. Ezzel a játékosok választhatnak, hogy az anomáliákba került NPC-k halála végleges és megsemmisülnek
(mint az alap játékban), vagy átváltoznak zombikká és akkor még egyszer meg lehet őket ölni.
FEATURES (tulajdonságok)
- valódi fegyver nevek - minden fegyver megkapta a valódi nevét.
- NPC változás - néhány új NPC modell és ruha hozzáadva, ezzel is növelve a variálhatóságot.
- kívánság lista (Wish Granter) - a ESC + F1 billentyűkombinációval a konzol előhívható, amely segítségével új elemeket, anomáliákat, karaktereket, mutánsokat és
még sok egyebet tehetünk a térképre a játékos útjába. Ezt a lehetőséget ki is lehet kapcsolni, lásd: Felhasználói Kézikönyv a részletekért (illetve a leírásom végét).
- hálózsák (Sleeping Bag) - STALKER Call of Pripyat egyik fontos újítása volt az alvó funkció, amivel ha kell az éjszakai játék kiküszöbölhető, átaludható.
A MOD-ba bekerült egy hálózsák, amivel szabadban is lehet aludni, ez megvásárolható, de ritka esetekben NPC-knél is található.
- zsákmány pénz - lehetőség van véletlenszerűen némi pénzt begyűjteni a halott NPC-ktől. Ennek bekövetkezését pénzérmék csilingelése és az összeg szöveges
kiírása kíséri.
- abszolút távcső - legmodernebb FPS játékokhoz hasonló távcső.
- törhető izzók - A világító testek most már betörhetnek lövés, vagy közeli robbanás hatására, amit a megváltozó környezeti fényviszonyok kísérnek.
- Elite Nightvision - Az éjellátónál javult a zöld és a fekete-fehér aránya.
- Teleport - lehetővé teszi a játékos számára, hogy bizonyos pontok koordinátáit elmentse későbbi használatra.
USER INTERFACE
Új felhasználói felület, a HUD színek némileg butítva, hogy ne legyen annyira zavaró, és a leltár/invertory ablak már félig átlátszó, így a játékos láthatja a turkálás
közben a hátteret, a fegyverét. Bevezették az ESC+S kombinációt, ami úgy működik, mint egy "smart quick save", de nem egyezik meg a normál (F5) quick save-el,
hanem olyan mintha kérnénk a menüből egy SAVE-et. Ennél a mentésnél mindig külön egy új fájlba ment, és a mentés neve a helyszín neve lesz + időbélyeg.
THE WISH GRANTER
A MOD ezen részéről írnák kicsit részletesebben, mivel talán a legérdekesebb része a MOD-nak. Ez egy plusz új menüpont a játékban, amit az ESC+F1 kombinációval lehet
előcsalni. Nagyon sok mindent lehet itt csinálni, igazi kincsestár, gyakorlatilag olyan mint egy trainer, engem leginkább a GTA sorozathoz készített kiegészitőkre emlékeztet:
Kétféle lehetőség van a MOD telepítésére:
- Normál - ez egy kibalanszírozott telepítési lehetőség, ami az eredeti játék alapvető beállításait veszi figyelembe. Ezt kell használni ha teljesítmény
orientáltak vagyunk, például ha 32 bites windows-t használunk, vagy ha laptopra telepítettük, esetleg ha régebbi korlátozottabb képességű gépen szeretnénk
futtatni.
- Advanced / haladó - ez a full telepítés grafikai és minden szempontból. Komolyabb gépeken, 64 bites rendszereknél, minimum 4GB rendszer memória, és
1GB videó memória esetében használjuk a jelentősen megnövekedő hardver igény miatt.
A telepítő rendelkezik uninstalláló részel is, így bármikor leszedhetjük, és tetszés szerint kipróbálhatjuk mindkét lehetőséget. De arra vigyázzunk, hogy a
mentések lefelé nem kompatibilisek! Magyarul a normál telepítéssel készült mentések jók a haladónál is, tudjuk onnan tovább folytatni, de a haladó telepítésnél
készült mentések általában nem kompatibilisek a normállal, tehát ne használjuk azokat, inkább kezdjünk egy új játékot ne X óra után álljon fejre a mentésünk!!!!
A hibák amik előfordulhatnak ha a haladóban készült mentést a normálon indítunk el:
- általános hibák: játék nem tölti be a mentést, rögtön összeszakad, vagy szintugrásnál, ládák kinyitásánál, kitörésnél akad ki, stb.
- 32 bites windows esetében nem elégséges a memória a haladónál lévő nagy méretű textúrák betöltésére (régi a videokártya, régi a telepitett driver, kevés a fizikai
memória, stb.) ezzel kapcsolatban a gyártót kell megkeresni. Ismertek még az ATi crossfire rendszerek hibái is DirectX 10/11 alatt, emiatt a legújabb drivert kell használni,
illetve a megfelelő beállításokhoz érdemes a
www.Rage3D.com fórumát meglátogatni.
Ajánlott beállítások, lehetőségek a hibák elkerülésére:
- textúrák minőségét vegyük vissza 75%-ra, vagy kisebbre (Nvidia és ATi kártyáknál egyaránt). Ezzel a vizuális élmény csökken, de a játék sokkal stabilabb lesz DirectX 10/11 alatt.
- használjunk DirectX 9 beállításokat.
- ATi kártyáknál kapcsoljuk ki a crossfire lehetőséget (már ha lehet).
- ATi kártyáknál térjenek vissza a játék szempontjából ismert legstabilabb és legkompatibilisebb Catalyst 10.7 driverhez (5xxx sorozatnál).
Egyéb információk:
- ez a MOD a S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat 1.6.02-os verziójával lett tesztelve, ezért telepítése előtt mindenképpen ajánlatos erre upgradelni a játékot (a főmenü bal alsó sarkában lehet látni az aktuális verziószámot).
- nagyon ajánlott a MOD telepítése után új játékot kezdeni, mert ellenkező esetben kiszámíthatatlan összeomlások, adatvesztések történhetnek a játékban.
- a MOD hatására a töltési idők meghosszabbodnak a nagyobb HD textúrák miatt, 4GB-nál kevesebb rendszermemória esetében "Out of memory" hibákkal elszállhat a játék, a minimális VGA memória igény 1GB!
- ha megtörténne a játék összeszakadása, de nem lépne ki magától, akkor nyomjuk meg a Ctrl+Alt+Del (Windows XP) vagy a Ctrl+Shift+Esc (Windows Vista/7) gombokat, és manuálisan állítsuk le a Xray motor folyamatát mielőtt újból elindítanánk a játékot.
Call of Pripyat Complete FAQ (forditás + magyarázat)
- A MOD uninstallálója (unins000.exe), már ha manuálisan akarjuk elindítani a helyileg a
\Call of Pripyat Complete\ könyvtárban található, ami a S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat játék könyvtárán belül található meg.
STEAM verziónál a MOD könyvtára alap esetben C:\Program Files\Steam\steamapps\common\stalker call of pripyat\ belül lesz.
Újratelepítés előtt, vagy ha a MOD-ból újabbat teszünk fel, akkor előtte a régit mindenképpen uninstalláljuk!
- a user.ltx fájl helye STEAM esetében a: C:\Program Files\Steam\steamapps\common\stalker call of pripyat\_appdata_\
- minden .ltx, .script kiterjesztésű állomány szerkeszthető egy alap TEXT editorral, mint például a windows notepad-ja. Persze
egy fullosabb TEXT editorral (NOTEPAD++
NOTEPAD2
EDITPAD lite) jóval könyebb dolgunk lesz.
- használjuk a ESC+F1 kombinációt a The Wish Granter menühöz való hozzáféréshez, de arra vigyázzunk, hogy ennek használata a játék instabilitását is okozhatja!
- ha beszélünk az NPC-el, akkor a dialógusból a What are you up to? kerüljük el, mert a játék összeomlását is okozhatja.
- a The Wish Granter kikapcsolása a gamedata\scripts\ui_main_menu.script-ben lévő:
local allow_wish_granter = true cseréljük ki a local allow_wish_granter = false értékre
- biztonságos területeken (például Zatonban a Szkadovszk roncson) a fegyverek engedélyezéséhez a gamedata\scripts könyvtárban a sr_no_weapon_off.script-et nevezzük át sr_no_weapon.script-re
- az invulnerability mode engedélyezéséhez (ezzel lehet elrejteni például a HUD-ot, a képernyőn megjelenő információ sávokat, mezőket), használjuk a ESC+H kombinációt, a visszakapcsoláshoz ESC+J-t.
- a kurzor, illetve jelen esetben a szálkereszt méretének változtatása a gamedata\configs\system.ltx állományban:
[hud_cursor] cross_length = 0.002
Az alap érték a 0.015, a 0.00 érték pont szálkeresztet eredményez.
- A fejlámpa alap esetben 35 méterre világit el, ennek módosítása a gamedata\configs\models\objects\light_night.ltx állományban van lehetőség
range = 35
range_r2 = 35
Ugyan itt a fénysugár szöge százalékban:
spot_angle = 60
Ha lejebb vesszük az értéket akkor pontszerűvé, egy véknyuló fénysugárrá kezd változni. Ha megnőveljük akkor meg széles lesz mint egy autó fényszorójáé.
- maximális súlyhatár (amikor belassul és gyorsan elfogy a stamina) növelése a gamedata\configs\system.ltx állományban:
[inventory] max_weight = 60
Ezt bármilyen értékre átírhatjuk, de a piros előtti sárga figyelmeztető üzenetet egy másik állományban a gamedata\configs\creatures\actor.ltx is át kell írni:
[actor] max_item_mass = 60
Valamint az értéket amikor már piros üzenetet kapunk és megáll a karakter mert tényleg túl van terhelve az szintén itt van:
[actor_condition] max_walk_weight = 70
- head bobbing / fej mozgás? a gamedata\config\misc\effectors.ltx állományba tegyük bele a következő sorokat:
[bobbing_effector]
run_amplitude = 0.00375; 0.0075
walk_amplitude = 0.0025; 0.005
limp_amplitude = 0.0055; 0.011
Visszaállítása az alapértékre:
[bobbing_effector]
run_amplitude = 0.0; 0.0075
walk_amplitude = 0.0; 0.005
limp_amplitude = 0.0; 0.011
- a user.ltx állományba ha belerakjuk a következő sorokat akkor a fix elsőszemélyű nézet mellett a GTA 3 szerű 3. személyű nézet is elérhető válik:
bind cam_1 kF6
bind cam_2 kF7
bind cam_3 kF8
bind cam_zoom_in kADD
bind cam_zoom_out kSUBTRACT
A játékban ezek után az F6, F7, F8 gombokkal lehet váltani a nézetek között, illetve a numpadon a +/- gombokkal lehet
zoom-olni. Ha valakinek nem tetszenek ezek a gombkiosztások akkor azt meg is lehet változtatni. Én például a quick load-ot az F8-ra szoktam áttenni az F9-ről, tehát nekem ütköznének.
Ugrás a játék végigjátszásához
Ugrás a játék FAQ-jára
Ugrás a játékok listájára
Visszatérés a Kezdőlapra