Amit a mozdonyokrol... | |
Főoldal Dieselmozdonyok Villanymozdonyok Linkek |
A
vasút története a 16.
századig nyúlik vissza, amikor az ember vagy
ló vontatta, síneken mozgatható
egyszerű járművek megjelentek. Az első
közforgalmú lóvasút 1803-ban
nyitotta meg szolgáltatását, az első
gőzmozdony is 1804-re készült el. A
közforgalmú, bárki által
igénybe vehető, gőzvonatatású
vasút története 1825-ben kezdődik. A
magyarországi vasúttörténetet
külön szócikk mutatja be A vasúti rendszerek A vasút őse a 16. századi bányákba telepített fa nyompálya volt. A nyompályákon gördülő csilléket emberi erővel mozgatták. Az 1760-as évek angliai újítása volt a vasból készült pálya, amelyen megjelentek a lóvontatású eszközök is. Az első személyszállításra használt közforgalmú vasúttársaság 1803-ban az Surrey Iron Railway volt. Ez a lóvonatású vasutak még nem adták meg az igazi versenyelőnyt a kor közúti közlekedésével. 1827-ben Magyarországon is folytak kísérletek a lóvasút meghonosításával, de a kísérlet nem bizonyult kifizetődőnek A gőzvonatok megjelenése A vasút diadalát kétségkívül a gőzgép alkalmazása hozta el. Az első sikeres gőzmozdonyt Richard Trevithick (1773-1833) építette, és 1804-ben öt teherkocsit és 16 utast vontatott el vele Pen-y-Darentől 16 kilométerre. Az igazi technikai áttörést azonban George Stephenson nevéhez kötjük, aki összesen 17 kísérleti mozdonyt épített. 1825-ben a Locomotion No. 1 nevű mozdonyával nyitották meg a világ első közforgalmú gőzüzemű vasútját Stockton és Darlington között. Leghíresebb mozdonya azonban a Rocket, amellyel 1829-ben elnyerte a Liverpool & Manchester Railway Company díját. Ez a mozdony már a következő száz év mozdonyainak minden lényeges jellemzőjét magán hordozta. A vasutak történetének kronológiája Év Esemény 1803. Megnyit az első közforgalmú lóvasút, a Surrey Iron Railway. 1804. Trevithick első sikeres gőzmozdonya Pen-y-Darenből 16 kilométeres utat tesz meg. 1825. Megnyílik az első gőzvontatású közforgalmú vasút, amelynek Robert Stephenson a főmérnöke. 1829. Az első modern gőzmozdony, melyet Stephenson Rocket névre keresztel, 42 km/ó sebességgel száguld. 1835. Május 5-én megnyitják Brüsszel és Mechelen között az európai kontinens első közforgalmú vasútvonalát. 1869.
Május 10-én elkészül az
észak-amerikai transzkontinentális
vasút, amely New York Cityt köti össze San
Franciscoval.
1981. Szeptember 27-én
nyitják meg az első olyan nagysebességű (TGV)
vonalat Párizs és Lyon között,
ahol 200 km/ó
felett
van az átlagos
utazósebesség. |