This Website Was Designed By ClanTemplates.com. 
Free Quality Clan Templates for Clans!

MASZ


Magyar Airsoft Szabályzat

2010

NYILATKOZAT: az airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai szervezetet, politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a paintballhoz hasonló, biztonságos, erõszakmentes, stratégai-taktikai játék, melyet törvénytisztelõ állampolgárok százezrei ûznek világszerte. Az airsoft nem kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat dicsõíteni, nem a valóságot szimulálja - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan országokban is szabadon birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás.

E dokumentum a forrás feltüntetésével, változtatás nélkül, szabadon terjeszthetõ. E dokumentumból származó minden más munkának szabad terjesztésûnek kell lennie. A szerzõk fenntartják a munkájukhoz fûzõdõ elismerés jogát, és egyúttal mentesítik magukat a mások által beiktatott módosítások következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része a dokumentumnak.

* * *

MI AZ AIRSOFT?

A szó jelentése mûanyag gömblövedéket kilövõ, alacsony energiájú légfegyverekre, és a velük ûzött csapatjátékra utal. Az airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám teljesen eltérnek az igazi lõfegyverektõl. Teljesítményük tipikusan 0.5-3.3 Joule, ezért meg sem közelítik a szabadon tartható légfegyverekre elõírt 7.5 J, vagy a festéklövõ-fegyverekre érvényes 15 J korlátot. A “BB” gömblövedékek nem hagynak festéknyomot, így az eltalált játékosnak kell a találatot jeleznie. Az airsoft tehát a résztvevõk becsületességén, korrektségén alapszik - inkább komoly hobbi, mint versenysport.

BEVEZETÉS

A Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) a biztonságos, kulturált játékhoz nyújt alapot. Minden játékosnak tisztában kell lennie a benne foglaltakkal, és elfogadnia azokat. A MASZ „lefelé nyitott” rendszer, tehát szabadon alkalmazhatunk a benne leírtaknál szigorúbb szabályokat! Speciális szabályok és kiegészítések is bevezethetõk, amennyiben nem sértik a biztonsági elõírásokat! A speciális szabályokra a játék meghirdetésekor, és annak megkezdése elõtt is fel kell hívni a figyelmet!

ENERGIA ÉS SEBESSÉG

A fegyverek teljesítményét a lövedék csõtorkolatnál mért energiája (Joule) határozza meg, mely a lövedék súlyának és sebességének függvénye. A szabályzatban feltüntetett m/s (vagy fps) értékek kizárólag 0.2 gramm súlyú BB-vel érvényesek, a bemérést mindig ilyen lövedékkel végezzük! (lásd Kronózási melléklet) FIGYELEM! Nehezebb lövedékkel mérve csak a sebesség csökken, a fegyver ereje nem változik!

Torkolati sebesség

(.20 BB)

Torkolati

energia

Kategória

m/s

láb/s (fps)

Joule

100

330

1

Kézi- és támogatófegyverek

(Max. 120 m/s, 400 fps)

106

350

1.1

120

400

1.5

130

430

1.7

Félautomata mesterlövészfegyverek

(Maximum 150 m/s, 500 fps)

140

460

2

150

500

2.2

160

530

2.6

Ismétlõ mesterlövészfegyverek

(Maximum 180 m/s, 600 fps)

170

560

2.9

180

600

3.3

* A táblázatban feltüntetett fps és m/s értékek kerekítettek

 

BIZTONSÁGI SZABÁLYOK

0. Alapfeltételek: Airsoft rendezvényt csak arra alkalmas, legális területen, a tulajdonos engedélyével, a megfelelõ hivatalos szervek tájékoztatása után (pl. rendõrség, erdészet), a törvényi háttér ismeretében szabad lebonyolítani (fegyver-, természetvédelmi-, erdõ-vadgazdálkodási törvények, rendeletek). A környezet megóvása érdekében biológiailag lebomló lövedék használata JAVASOLT! Minden résztvevõnek ismernie kell a biztonságos fegyverkezelés (7-8. pont) és a játék szabályait. Alkoholt vagy más cselekvõkészséget befolyásoló szert fogyasztani, azok hatása alatt részt venni, ÉS A TERÜLETEN TARTÓZKODNI TILOS!

1. Szemvédõ használata: a pálya teljes területén, az esemény teljes idõtartama alatt, minden játékosnak és játékterület közelében tartózkodónak szemvédõt kell viselnie! Szemvédõt a játék ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvédõ nélküli emberre lõni TILOS! Védõfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot azonnal fel kell függeszteni!

2. Szemvédõ típusa: a szemvédõnek minden irányból megfelelõ védelmet kell nyújtania, stabilan, elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén is. Erre a fejpánttal rögzített, teljesen zárt szemvédõk a legalkalmasabbak! Csak az ANSI Z87.1 vagy EN 166-F szabványnak megfelelõ, vagy annál erõsebb polikarbonát védõszemüvegek, paintball-airsoft maszkok használhatók! Acélrácsos szemvédõ viselése engedélyezett, ha a huzalvastagság meghaladja a 0.6mm-t, és a rács szövése 4x4mm-nél sûrûbb. Rácsos szemvédõt használatba vétel elõtt alaposan tesztelni kell! Nem megfelelõ vagy sérült szemvédõ viselése TILOS és BALESETVESZÉLYES!

Ha a szemvédõn védelmi fokozat nincs feltüntetve, úgy azt viselés elõtt tesztelésnek KÖTELEZÕ alávetni! A Játékszervezõ bármikor elrendelheti a tesztelést. Ilyenkor legalább 1.5 Joule (120m/s) teljesítményû fegyverrel, minimum 3 lövést kell egyesével leadni a hátulról megtámasztott szemvédõre, 1 méter távolságból. Az eszköznek törés-repedés nélkül kell elviselnie a legerõsebb fegyverek lövéseit is.

 

3. Arcvédõ: rövid távolságról, különösen épületharc (CQB) közben leadott lövésektõl a játékos fogazata könnyen megsérülhet, ezért megfelelõ arcvédõ (mûanyag-, neoprén-, rácsos maszk, 4-5 réteg kendõ, fogvédõ) viselése MINDENKINEK JAVASOLT! Aki megfelelõ arcvédõ nélkül vesz részt a játékban, SAJÁT FELELÕSSÉGÉRE TESZI!

4. Egyéb védõfelszerelés: a sérülések elkerülésére minél kevesebb bõrfelületet hagyjunk fedetlenül. Gyakorló/terepruha, kesztyû, sapka vagy sisak, bakancs, térd és könyökvédõ viselése JAVASOLT!

5. Találatjelzõ: játékból kiállás jelzésére (lásd Játékszabályok, 3. pont) egy darab fluo-narancssárga színû sapka vagy legalább 40x40cm-es kendõ KÖTELEZÕ!

6. Fegyver és lövedék: kizárólag 6mm mûanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket célbajuttató, maximum 3.3 Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban készült, vagy azok teljes belsõ szerkezetével (csõ, hopup, meghajtás) rendelkezõ airsoft-légfegyverek engedélyezettek. Fémbõl, üvegbõl, vagy egyéb magas keménységû anyagból készült, nehezen deformálódó lövedékek használata TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Lézer-irányzékon kívül bármilyen célzóberendezés használható. 8mm-es airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt, átalakított, és egyéb lövõeszközökTILTOTTAK! Kiskorú, de minimum tizenhatodik évét betöltött személy csak nagykorú felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!

7. Fegyverhasználat:

a) Csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék mögül kitartott, ablakon-ajtónyíláson át bedugott, stb. fegyverrel, VAKTÁBAN TÜZELNI TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Kiállt játékosra, csapattársra, megkülönböztetõ jelzést viselõ személyre lõni TILOS!

b) Kötelezõ minimális lõtávolság: 1.5 Joule (400 fps) feletti teljesítményû fegyverekkel sorozatlövést leadni és 20m-nél közelebbrõl játékosra lõni TILOS!

c) Épületharc: szabályait a játék típusa határozza meg.

  • Belterekre, rövid lõtávolságokra korlátozott játék: maximális torkolati energia 1.1 Joule (350 fps) és RÖVID sorozatlövés engedélyezett! Maximum feletti fegyverek TILTOTTAK!

  • Épületharcot mellékesen tartalmazó játék: beltérben és annak 10m sugarú körzetében maximum 1.5 Joule (400 fps) és KIZÁRÓLAG egyes lövés engedélyezett! Sorozatlövés csak a 10m zónán kívül, épületre- vagy abból kifelé tüzelve adható le.

d) 10m-nél rövidebb lõtávolságnál, ha a szituáció lehetõvé teszi (pl. rajtaütés, hátbakerülés), tüzelés helyett szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd Játékszabályok, 6. pont)

e) Csõtorkolatot játékoshoz érinteni, másik fegyverét megfogni vagy megérinteni, közvetlen-közelrõl, rászorított csõtorkolattal lövést leadni SZIGORÚAN TILOS!

f) Állatra TILOS lövést leadni!

g) A játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A mérést mindig .20 gramm súlyú BB-vel kell elvégezni! A bemérés megtagadása játékból kizárást von maga után!

h) Gázüzemû (HFC-134a, green gas, szén-dioxid, stb.) fegyvereknél mérést a helyszínen, környezeti hõmérsékletre felmelegedett gáztartállyal kell elvégezni. Sose használjunk olyan gázt, amit a gyártó nem javasol fegyverünkhöz, illetve aminek nem vagyunk tisztában a teljesítményével! Nem megfelelõ hajtógáz használata BALESETVESZÉLYES!

8. Fegyverkezelés: igyekezzünk olyan körültekintõen forgatni az airsoft-eszközöket, mintha igazi fegyverrel bánnánk!

  • Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a szervezõ által kijelölt próbahelyen, biztonságos irányba szabad leadni!

  • Játékterületen- és játékidõn kívül fegyverbe épített biztosító használata KÖTELEZÕ!

  • Csak a játék kezdetekor, a szervezõ utasítására helyezhetõ tár a fegyverbe. A játék lefújásakor automatikusan, felszólítás nélkül ürítsünk és biztosítsunk! A játék területén-, és a próbahelyen kívül a tárat vegyük ki! Csõdugó használata javasolt!

  • FIGYELEM! A tár eltávolítása után a csõben még lövedék maradhat! A teljes ürítéshez a tár eltávolítása után adjunk le biztonságos irányba legalább 2-3 lövést!

  • Csak akkor tegyük ujjunkat az elsütõbillentyûre, ha már célra tartjuk a fegyvert. Minden más esetben a mutatóujjunknak a sátorvason kívül a helye!

  • Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne. Amikor csak lehetséges, a csõtorkolat biztonságos irányba mutasson, másik játékost ne keresztezzen! Tüzelés elõtt ellenõrizzük a cél mögötti területet.

  • Az airsoft fegyvereket töltetlen állapotban, zárt tárolóeszközben kell szállítani. A hozzátartozó lövedékektõl elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. Javasolt az akkumulátort is eltávolítani.

9. Nem játékosok a pályán: a játékban nem résztvevõ személyek (felügyelõ, szervezõ, fotós-filmes, nézõ) a védõfelszerelésen túl fluoreszkáló (láthatósági) mellényt, vagy más élénk színû ruházatot kötelesek viselni! Kívülálló személy pályára tévedése esetén a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni! Megkülönböztetõ jelzést viselõ személyekre SZIGORÚAN TILOS tüzelni! A játékszervezõ korlátozhatja a nem-játékos résztvevõk számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek jelenlétükkel nem zavarhatják a játékot.

10. Pirotechnika: pirotechnikai eszközök használata TILOS – kivétel, ha a szervezõ másként rendelkezik. Ebben az esetben is csak elõre meghatározott fajtájú, mennyiségû, hatályos jogszabályok szerint szabadon birtokolható pirotechnika lehetséges! Pirotechnika kezelésénél mindig viseljünk védõkesztyût! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem vagyunk tisztában a kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi szervek számára gyártott fény és hanggránát (flashbang) használata SZIGORÚAN TILOS! Füstképzõ pirotechnikát épületben, beltérben használni TILOS!

11. Baleset: amennyiben a pályán ellátást igénylõ sérülés történik, a játékot haladéktalanul fel kell függeszteni, és a szervezõt azonnal értesíteni kell!

FEGYVERKATEGÓRIÁK

FIGYELEM! A szabályzatban szereplõ maximális teljesítményadatok nem kitûzött célok, amit a játékosnak el kell érnie! Jelentõsen gyengébb fegyverekkel is maradéktalanul élvezhetõ a játék! A pontosságot, lõtávolságot, a hatékonyságot legkevésbé a fegyver ereje határozza meg!

Az airsoft fegyvereket az alábbi hat kategóriába soroljuk:

Kézifegyverek: általános kategória. Géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok, sörétes puskák, alacsony teljesítményû ismétlõfegyverek tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps) és tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár használata NEM engedélyezett!

Félautomata mesterlövészfegyverek: távcsõvel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, csak egyes lövés leadására alkalmas félautomata puskák (pl. M14, M21/M25, PSG-1, G3SG/1, MSG90, SR-25/Mk11, SPR/Mk12, Dragunov, M82A1). Maximális tárkapacitás 80 BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 1.5 Joule-t, maximum 2.2 Joule (500 fps). 20 méternél közelebbrõl TILOS velük játékosra lövést leadni! Egyszerre egy darab lövedéknél nem lehet több a levegõben! Minimális lõtávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZÕ! Beltérben, közelharcra a minimális lõtáv megtartása mellett sem használhatók, épületbõl kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

Ismétlõ mesterlövészfegyverek: távcsõvel felszerelt, legalább 95 cm hosszú, kézi erõvel mûködtetett ismétlõpuskák (pl. M700, M24, M40, L96A1, Steyr SSG, M200, DSR-1) Maximális tárkapacitás 40 BB. Torkolati energiájuk meghaladja az 2.2 Joule-t, maximum 3.3 Joule (600 fps). 20 méternél közelebbrõl TILOS velük játékosra lövést leadni! Minimális lõtávon belül használható második fegyver viselése KÖTELEZÕ! Beltérben, közelharcra a minimális lõtáv megtartása mellett sem használhatók, épületbõl kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

FIGYELEM! A játékosnak ismernie kell a lõtávolság helyes megbecslését! (Mekkorának látszik adott nagyításnál, távcsövön keresztül egy emberalak, vagy annak részlete 20 méterrõl.) Játék elõtt javasolt a távolságot pontosan kimérni és gyakorolni!

Támogató fegyverek: automata mûködésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott golyószórók, géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létezõ, igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42, HK21). Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps). Tár korlátozás nincs! Ezt a fegyverkategóriát a játék közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!

Gránátvetõk: nagymennyiségû (14-180db) BB egyidejû kilövésére alkalmas, gázzal mûködû, 40mm airsoft “gránátokat” befogadó, közelharcban használatos eszközök. Önállóan vagy kézifegyverre erõsítve alkalmazhatók. Felszerelésük támogató- vagy mesterlövészfegyverekre nem engedélyezett! Kizárólag 6mm BB lövedékkel mûködõ gránátvetõ használható!

Aknák, gránátok: gázzal vagy rugóval mûködtetett, kézi erõvel célba juttatott vagy telepített (pl. botlódrótos) BB-szóró fegyverek, illetve csak hangjelzést kibocsájtó eszközök (pl. sziréna, síp, pirotechnika). Használatuk kizárólag a játékszervezõ engedélyével, speciális szabályokkal lehetséges! Játék befejezése után a telepített eszközöket azonnal el kell távolítani a területrõl! Pirotechnikai elven mûködõ BB-szóró eszközök használata SZIGORÚAN TILOS!

JÁTÉKSZABÁLYOK

1. Találat: A játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érõ lövés találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon, növényzeten keresztül érkezõ lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés viszont nem találat! Levetett felszerelési tárgyakat (pl. fának támasztott fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot erõ lövés nem találat! Szintén találatnak minõsül a „csendes dobatás” (lásd 7. pont)

2. Találat jelzése: a találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd AZONNAL FELEMELI legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehetõleg többszöri “MEGVOLT” vagy ”HIT” kiáltással jelzi a találatot. A csak szóbeli találatjelzés NEM ELEGENDÕ! A játékosra szabadon lehet tüzelni, amíg a találat jelzése nem egyértelmû! Tehát csak FELTETT KÉZ ÉS HANGJELZÉS EGYÜTT érvényes! Nem szabad viszont kiáltani "csendes dobatásnál" (lásd 7. pont).

3. Kiállás, visszaállás: találat jelzése után a játékos feje fölé emeli vagy szíjra ereszti fegyverét, AZONNAL NARANCSSÁRGA SAPKÁT VAGY KENDÕT helyez a fejére, és a játék megzavarása nélkül, legrövidebb úton távozik a környékrõl. (Kivétel, ha a szabályok mást írnak elõ.) Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat kapunk. A találatjelzõt jól láthatóan, végig viselni kell! Heves küzdelem, épületharc közben KÉZFELTARTÁSSAL, KIABÁLÁSSAL, TALÁLATJELZÕ LENGETÉSÉVEL VÉGIG JELEZNI KELL a kiesett státuszt. A játékosra szabadon lehet tüzelni, ha nem egyértelmûen azonosítható, hogy kiállt a játékból! Narancssárga sapkát vagy kendõt viselõt TILOS lõni vagy fedezéknek használni!

Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet, hogy ne váljunk célponttá, fedezékké. Szükség esetén megtorpanhatunk vagy rövid ideig várakozhatunk, ha így zavarjuk kevésbé a játékot. Épületharcnál a kiálló távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs más lehetõsége a helyiség biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos “KIJÖVÖK!” kiáltással folyamatosan jelezze, hogy távozni készül.

A visszaállás szabályait a szervezõ határozza meg. Ha felszerelés- vagy fegyverhiba miatt a játékos nem tudja folytatni a küzdelmet, szabályosan ki kell állnia (lásd 2-3. pont), és elhagynia a játékterületet. A hiba elhárítása után ugyanolyan módon állhat vissza, mintha kiesett volna – amennyiben a játékszabályok ezt lehetõvé teszik. (Az akkumulátor cseréje nem számít meghibásodásnak, ha helyben, gyorsan elvégezhetõ.)

4. Kommunikáció: találat jelzése után a játékos NEM ADHAT ÁT SEMMILYEN INFORMÁCIÓT (mutogatással sem!) a még játékban lévõknek! Legfeljebb a találat tényét, saját kiesését erõsítheti meg! Ez különösen érvényes a medik-rendszerû visszaállást alkalmazó játékokra! A szembenálló felek a játék ideje alatt ne kommunikáljanak egymással - kivétel, ha ez a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a játékélmény fokozását szolgálja. Bármiféle vitatkozásnak, veszekedésnek, az ellenfélen ejtett vélt vagy valós találatok bekiabálásának helye nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK FEL a másik játékost kiállásra!

5. Rádiózás: csak PMR típusú adó-vevõ rádiók használata engedélyezett. A VOX (hangra érzékeny) funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást kapcsoljuk ki, mert zavarja a kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára fenntartott csatornán, üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási helyünket, majd néhány szóban a lényeget.) A játékszervezõ engedélyével egyéb rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben megfelel a Nemzeti Hírközlési Hatóság elõírásainak!

6. Megadásra felszólítás („Dobatás”): KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBÕL támadhatna a biztos célt nyújtó ellenfélre. A felszólításnak hangosnak, egyértelmûnek kell lennie (pl. “Dobd el!”, “Kezeket fel!”). Ha az ellenfél megadja magát, AZONNAL jelezze a “találatot”, és álljon ki a játékból. (A fegyvert nem kell eldobni.) Ha tétovázik, nem engedelmeskedik, a felszólítónak lövéssel kell a találatot elérnie! Szembõl, nagyobb lõtávolságról, kis célpontot nyújtó játékost, többszörös túlerõt nem szólítunk fel megadásra! Bármilyen eszközzel dobathatunk (pl. mûködésképtelen fegyver, mesterlövészpuska) a biztonsági szabályok megtartásával! Fontos mindkét fél részérõl a sportszerû viselkedés, de mindig a dobatást kezdeményezõ hibája, ha az ellenfélnek van ideje tüzet nyitni vagy fedezékbe húzódni!

7. Csendes dobatás: KIZÁRÓLAG akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBÕL, puszta kézzel HÁROMSZOR-NÉGYSZER gyors egymásutánban meg tudja érinteni ellenfelét (pl. vállát megütögeti). A csendes dobatást halk verbális felszólítással (pl. „Megvoltál!”), is meg lehet erõsíteni. Az ellenfélnek ilyenkor nincs mérlegelési lehetõsége, AZONNAL KI KELL ÁLLNIA a játékból (lásd 3. pont), de TILOS a találatot hangosan jeleznie vagy társait egyéb módon figyelmeztetnie! Ilyen módon szembõl támadni TILOS és balesetveszélyes!

8. Fizikai kontaktus: a fejezet 7. pontjában ismertetett “csendes dobatást” leszámítva az ellenfelek nem kerülhetnek semmilyen fizikai kontaktusba egymással! Fegyvert félreütni, megérinteni, másikhoz játékoshoz hozzáérinteni TILOS!

9. Csalás, kezdõ mentalitás: az airsoft-játék a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal szemben a játékszervezõk és játékfelügyelõk a legszigorúbban fognak eljárni! Csalni játékban értelmetlen, hiszen az airsoft nem verseny, és elõbb-utóbb mindenki tisztában lesz az illetõ személyével, ami végül teljes kirekesztést von maga után. Nem éri meg!

Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a szerintünk biztosnak vélt találatot. Álljunk egészséges szkepticizmussal a teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el. Láttuk saját szemünkkel a becsapódást? Gondosan céloztunk, vagy csak arrafelé lövöldöztünk? Tüzelt egyáltalán a fegyverünk? Mozgó vagy kisméretû célpontot, futó alakot könnyen elhibáznak a gyakorlott játékosok is. A legkisebb gally, az aljnövényzet, és a szél is könnyedén eltéríti a lövedéket. Egy bokor átlõhetetlen fedezéket jelenthet. Nagy lõtávolságnál úgy tûnhet, a lövedék célba talált - valójábanméterekkel elõtte hullott a földre. Elõfordulhat, hogy az adrenalin, az intenzív testmozgás (futás), és a vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, vagy nem hallotta meg a találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne gyártsunk összeesküvés elméleteket - különösen, ha kezdõ játékosok vagyunk! Lõjjünk inkább újra. Ha egyértelmû csalással találkozunk, kötelességünk a helyszínen jelenteni a Játékszervezõnek!

10. Sportszerû viselkedés: igyekezzünk minden körülmények között megõrizni a játék tisztaságát, kulturáltságát. Ne átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok “megerõszakolásával”, mert ezek rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására, kerüljük a szemetelést a pályán! Legyünk tisztában az érvényes szabályokkal. Tartsuk tiszteletben a játékszervezõk és felügyelõk kéréseit, döntéseit, segítsük a munkájukat. A találatot ne csak verbálisan, kézfeltartással is mindig jelezzük! A vitás kérdéseket, szabálytalanságokat közvetlenül játék után, helyben beszéljük meg, jelentsük a szervezõknek! Sérelmek utólagos felvetésének helye nincs!

Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem, inkább álljunk ki. Ha két játékos nagyon rövid idõn belül (<2 másodperc) ér el találatot egymáson, mindkét fél álljon ki. Nagyobb idõeltérés vagy hátrányosabb pozíció esetén a „párbaj” vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést, ne éljen vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük figyelembe, hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást választotta. Csak akkor döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha indokolatlannak érezzük a felszólítást! Mindannyiunk kötelessége csapattársait udvariasan figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszerû viselkedésre!

11. Korhatár: a minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolcadik életévüket be nem töltött személyek csak egy nagykorú játékos felügyelete mellett, írásos szülõi engedéllyel (lásd Melléklet) vehetnek részt a játékokon.

 

 

SZÓJEGYZÉK

 

 

AEG (Automatic Electric Gun) - elektromotorral meghajtott, önmûködõ airsoft légfegyver

AEP (Automatic Electric Pistol) - elektromotorral meghajtott, önmûködõ airsoft légpisztoly

Airsoft (vagy Softair) - mûanyaggolyót kilövõ légfegyver, vagy a vele ûzött játék

Airsoft légfegyver – legfelebb 3.3 Joule torkolati energiájú légfegyver

ANSI Z87.1-2003 – USA munkavédelmi szabvány

Automata – sorozatlövõ, önmûködõ airsoft fegyver, vagy tüzelési mód

BB - mûanyag gömblövedék

CQB (Close Quarters Battle) - közelharc, épületharc

Csõdugó - csõtorkolatba helyezhetõ vagy ráerõsíthetõ, feltûnõ színû biztonsági (lövésgátló) dugó

EN 166F  EU munkavédelmi szabvány

Félautomata - csak egyes lövések leadására képes airsoft fegyver, vagy tüzelési mód

Fps (feet / second) - sebesség mértékegység, láb / szekundum, 1 fps = 0.33 m/s

GBB (Gas Blow Back) - gázzal mûködõ légpisztoly, a gáz egy része a szán mozgatására fordítódik

GBBR (Gas Blow Back Rifle) - gázzal mûködõ légpuska, a gáz egy része a „zár” mozgatására fordítódik

Gearbox - AEG/AEP fegyverek fogaskerék-áttételes, dugattyús, villanymotoros meghajtószerkezete

Green gas - propángáz, szilikonolaj adalékkal (erõsebb a HFC-134a-nál)

HFC-134a - elsõsorban GBB pisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz

Hicap tár - Kb. 200-nál több BB-t befogadó, kézi felhúzószerkezettel ellátott, nagykapacitású tár

Hopup - a BB lövedék repülését stabilizáló, lõtávolságot növelõ, csõfarra erõsített szerkezet

Ismétlõfegyver - olyan airsoft fegyver, aminél a kilövõszerkezet felhúzását, illetve a BB „csõre töltését” is minden lövés elõtt kézi erõvel kell végrehajtani

Joule (J) - a lövedék energiájának mértékegysége

Kronó (Chronograph) - lövedék sebességét mérõ, elektronikus készülék

Légfegyver – 7.5 Joule alatti torkolati energiájú, sûrített levegõ vagy egyéb gázzal üzemeltetett, szilárd lövedéket kilövõ fegyver

Realcap tár – Realisztikus (éles fegyverrel megyegyzõ) kapacitású tár

Lowcap tár – Kb. 40-80db BB-t befogadó, alacsony kapacitású tár

Midcap tár – Kb. 80-200db lövedéket befogadó, közepes kapacitású tár

Motoros tár – villanymotoros felhúzószerkezettel ellátott nagykapacitású tár

NBB (Non Blow Back) - GBB pisztoly egyszerûbb változata, a szán nem mozog

PMR (Personal Mobile Radio) – polgári célra szabadon használható, kézi rádió adó-vevõ

Realcap tár – Kb. 10-40db BB-t befogadó, „realisztikus” kapacitású tár,

Sátorvas - az elsütõbillentyût (ravaszt) védõ keret

Spring („Springes”) - kézi erõvel mûködtetett rugós, ismétlõ légfegyver

Taktikai pajzs – kifejezetten lövedékek felfogására épített, a játékszervezõ által jóváhagyott pajzs

Torkolati energia - lövedék csõtorkolati energiája (lövedék súlyának és sebességének függvénye)

 

Melléklet I.

JÁTÉKSZERVEZÉSI AJÁNLÁS

A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként szolgál, hogy minél színvonalasabb rendezvényeket bonyolíthassunk le.

1. Alapkövetelmények: airsoft játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb cselekvõkészséget befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A szervezõnek tapasztalt, szabályokat pontosan ismerõ személynek kell lennie, legkevesebb 8-10 nyílt szervezésû játékon való részvétellel a háta mögött. Javasolt, hogy gépjármûvel, mobiltelefonnal, internet eléréssel, elsõsegély csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és légfegyverek sebességmérésére alkalmas eszközzel (“kronóval”) rendelkezzen. Harminc fõnél nagyobb létszámú játékok lebonyolításához minimum kettõ szervezõ javasolt! Ötven fõt meghaladó létszámnál játékfelügyelõket (tapasztalt játékosokat) javasolt kijelölni, akik a szabályok betartására ügyelnek, felvilágosítást, segítséget nyújtanak a résztvevõknek, és bíróként dönthetnek bármilyen vitás kérdésben. Nagylétszámú rendezvénynél a szervezõk ne vegyenek részt a játékban, és biztosítsanak egészségügyi felügyeletet! (Elsõsegély doboz, legalább elsõsegély tanfolyamot végzett személy, stb)

2. Játékszervezõ felelõssége: a játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok játék elõtt kihirdetése, térkép szétosztása, a résztvevõk csapatokba osztása, és a játék lebonyolítása. A játékszervezõnek a játék kezdetétõl annak befejezéséig helyszínen kell tartózkodnia, és a játékosok rendelkezésére állni. Neki kell eldöntenie a vitás kérdéseket, a szabályokat megsértõ személyeket figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén feladata nem megfelelõ játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése, elhalasztása, vagy lefújása - az utóbbi esetben pedig a részvételi díj költségekkel vagy az eltelt játékidõvel arányos visszafizetése. Ugyancsak kötelessége a kezdõ, tapasztalatlan játékosokat az alapvetõ biztonsági szabályokról tájékoztatni. A szervezõ köteles hulladékgyûjtési lehetõségrõl gondoskodni, a pályán található veszélyforrásokat jól láthatóan elkeríteni, megjelölni, vagy megszüntetni, illetve ezekre a játék elõtt felhívni a figyelmet!

3. Játékszervezõ nem felelõs: a játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által gondatlanul vagy szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a biztonsági szabályok megsértéséért, nem engedélyezett vagy illegális felszerelés önkényes használatáért. A játékosok saját felelõsségükre vesznek részt a rendezvényen, és saját felelõsségükre használják a játékterületen lévõ tereptárgyakat, jármûveket, épületeket!

4. Játék meghirdetése: a játékot legalább 1-8 héttel a lebonyolítás elõtt javasolt az arra alkalmas fórumon meghirdetni (elektronikus vagy nyomatott formában). A játékleírásban az alábbi információkat érdemes feltüntetni:

- Játék elnevezése, helye, ideje

- Szervezõk, felügyelõk neve, elérhetõsége

- Játék kezdete, idõtartama, befejezése

- Helyszín megközelíthetõsége (térkép)

- Részvétel feltételei

- Részvételi díj (mi foglaltatik benne)

- Minimális és maximális létszám

- Kötelezõ és javasolt felszerelés

- Különleges szabályok leírása

- Rádiócsatornák elosztása

- Játékosok beosztása

- Részletes játékleírás, program

- Játékterület térképe

- Magyar Airsoft Szabályzat elérhetõsége

- Szülõi engedély formanyomtatvány

(18 év alatt)

5. Jelentkezõk regisztrálása: a jelentkezõket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az összeszokott csapatok tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szülõi engedélyt, illetve a kiskorúért felelõsséget vállaló (játékban résztvevõ) felnõtt nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen felül az alábbi adatokra lehet szükségünk a jelentkezõktõl:

- Név, csapat

- Fegyverkategória, teljesítmény

- Rendelkezik rádióval (igen/nem)

A jelentkezõk listáját rendszeresen frissíteni kell. Amennyiben a jelentkezõk létszáma nem éri el a meghirdetett minimumot, illetve egyéb körülmények (idõjárás, pálya állapota, technikai problémák, stb.) nem teszik lehetõvé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával korábban le kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelelõen módosítani! Ha a jelentkezõk száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a regisztrációt, és a létszámon felülieket vegyük várólistára.

6. Feladatok a helyszínen: a szervezõnek minimum egy órával a játék kezdete elõtt már a helyszínen javasolt lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz idõjárás esetén érdemes már elõzõ nap szemlét tartani a pályán. A játékszervezõ fontosabb teendõi közé tartozik:

 

JÁTÉK ELÕTT

 

 

JÁTÉK UTÁN

- Próbahely kijelölése

- Védõfelszerelés ellenõrzése

- Fegyverek bemérése

- Kezdõk tájékoztatása szabályokról

- Létszámellenõrzés

- Csapatok végleges beosztása

- Különleges szabályok ismertetése

- Játékmenet ismertetése

- Pályabejárás, térkép ismertetés

- Játék kezdetének kihirdetése

 

- Játék befejezésének kihirdetése

- Vitás kérdések eldöntése

- Eredmény összesítése, kihirdetése

- Szemét, talált tárgyak összegyûjtése

- Kellékek elszállítása, pályabontás

 

 

 

Melléklet II.

SEGÉDLET AIRSOFT FEGYVEREK BEMÉRÉSÉHEZ

A biztonságos játék egyik alapfeltétele a fegyverek teljesítményének rendszeres ellenõrzése. A bemérést egy tapasztalt játékos (továbbiakban Kronómester) a helyszínen, lehetõleg minden játék elõtt végezze el, megfelelõ lövedéksebességmérõ készülékkel (kronóval). Javasolt olyan készüléket alkalmazni, amely fényviszonyoktól függetlenül mûködik. A mérést a kijelölt próbahelyen végezzük. Védõszemüveg viselése mindenkinek KÖTELEZÕ!

Javasolt felszerelés:

- Mérõkészülék

- Pótelemek, akku

- Állvány

- Papír, toll, résztvevõk listája

- Torkolati energia táblázat

- MASZ szabályzat

- Tárak (pl. MP5, M16, G3, G36, AUG)

- .20 gramm súlyú BB

- BB gyorstöltõ

- „Green gas” hajtógáz

- Azonosítójel (matrica, gyorskötözõ, )

Mérés menete:

  1. Játékos az ÖSSZES fegyverével, TELJESEN ÜRÍTETT (azaz tár eltávolítva és/vagy kiürítve, gáztartály üres, csõben nincs lövedék) állapotban jelentkezik mérésre. A hopup-nak játékra kész állapotban, a használt BB-hez beállítva kell lennie.

  2. A méréshez legalább egy darab ÜRES tárat és a megfelelõ gázt is biztosítania kell (gyárilag feliratozott tárolóeszközben), amennyiben a Kronómester nem rendelkezik vele!

  3. Mérés elõtt meg kell gyõzõdni arról, hogy az eszköz TELJESEN ÜRÍTETT (lásd 1. pont), és játékra alkalmas 6mm airsoft-légfegyver. Ha gázüzemû, akkor játékos által biztosított hajtógáz típusát, gyártmányát is ellenõrizni kell. Szintén tisztázandó, ha a fegyver 1.7 Joule fölötti teljesítményû, és ha .25 grammnál nehezebb BB-hez van beállítva.

  4. A fegyver lövedékkel és gázzal megtöltését a Kronómesternek kell végeznie! Méréshez KIZÁRÓLAG a saját .20 gramm súlyú, jó minõségû BB-jét használja! Javasolt, hogy a Kronómester saját tárakat használjon a méréshez! Játékos által megtöltött fegyvert mérni TILOS!

  5. A Kronómester adjon le biztonságos irányba legalább 3-4 lövést. Ellenõrizze a normális mûködést. A fegyver ALKALMATLAN bemérésre az alábbi esetekben (is):

  • Jelentõs mennyiségû kenõanyag vagy bármi más távozik a csövön át a lövedéken kívül (olajban úszó csõtorkolat, csõszájfék, fröcskölés)

  • Kevesebb vagy több BB-t lõ ki a normálisnál (kihagyás, duplázás, csõbõl potyogás),

  • Fegyvertípushoz képest abnormálisan alacsony vagy össze-vissza változó lõtáv,

 

  • Lövedékek röppályája rövid lõtávon (20m), abnormálisan meredeken ível felfelé (45-foknál több) vagy egyéb irányba. FIGYELEM! Nehéz lövedékhez beállított fegyverek .20 BB-vel meredek röppályát fognak produkálni!

  • Gáztartály hõmérséklete jelentõsen alacsonyabb a környezeténél (várjunk 1-2 percet),

  • A fegyverre sebességcsökkentõ toldalék vagy hasonló alkalmatosság van szerelve.

A játékos a fegyver megtisztítása, kijavítása, megfelelõ beállítása után jelentkezhet újra mérésre. Mérésre alkalmatlan fegyver NEM VEHET RÉSZT A JÁTÉKBAN!

  1. Mérésre ALKALMAS fegyver csõtorkolatát a kronóhoz minél közelebb, azzal párhuzamosan kell pozícionálni. A Kronómester adjon le legalább 3 lövést a kronón keresztül. Ha mindhárom lövés a megszabott maximum alatt van, a fegyver MEGFELELT. Ha a mérés maximum alatti és feletti értékeket is mutat, alaposabb vizsgálatot kell végezni (újabb mérés, azonos súlyú, más gyártmányú BB használata, másik mérõeszköz, stb). Kivételes esetben a Kronómester tekintettel lehet a mérõkészülékek +/- 1-3% hibahatárára és a különféle BB-gyártmányok közötti szórásra. Ha a fegyver többszöri tesztelés után is a maximum felett teljesít, TILOS a játékban résztvenni vele.

  2. Kronómesternek a sikeres és sikertelen mérések eredményét is rögzítenie kell. A megfelelt fegyvereket látható helyen, azonosító jelzéssel javasolt ellátni (pl. matrica, színes kötözõszalag, stb). Javasolt, hogy az azonosító sérülésmentesen ne legyen eltávolítható, de nem is károsíthatja a fegyvert.

  3. Ha indokoltnak látja, a Kronómester oly módon is megjelölheti, lezárhatja a fegyvert, hogy annak nagyobb teljesítményre állítását meggátolja (gyors rugó- vagy cilindercserélõ gearboxok, állítható teljesítményû gázüzemû fegyverek). Az azonosítót a játék végéig TILOS módosítani, kicserélni, eltávolítani, vagy bármilyen módon visszaélni vele. Az erre irányuló cselekmények azonnali kizárást vonnak maguk után! Az elvesztett, sérült azonosítót jelenteni és pótolni kell!

  4. A Kronómester játék közben is végezhet szúrópróbaszerû méréseket, ellenõrizheti az állítható teljesítményû fegyvereket