Magyar Airsoft Szabályzat
2010
NYILATKOZAT: az
airsoft játékosok nem képviselnek semmilyen katonai vagy félkatonai szervezetet,
politikai, vallási, vagy etnikai csoportot. Az airsoft a
paintballhoz hasonló, biztonságos, erõszakmentes, stratégai-taktikai játék,
melyet törvénytisztelõ állampolgárok százezrei ûznek világszerte. Az airsoft nem
kívánja a háborút, a fegyveres konfliktusokat dicsõíteni, nem a valóságot
szimulálja - csupán egy játék. Az airsoft eszközök olyan országokban is szabadon
birtokolhatók, ahol a legszigorúbb szabályozás alá esik a fegyvertartás.
E dokumentum a forrás feltüntetésével, változtatás nélkül,
szabadon terjeszthetõ. E dokumentumból származó minden más munkának szabad
terjesztésûnek kell lennie. A szerzõk fenntartják a munkájukhoz fûzõdõ elismerés
jogát, és egyúttal mentesítik magukat a mások által beiktatott módosítások
következményei alól. Ez a nyilatkozat elválaszthatatlan része a dokumentumnak.
* * *
MI AZ AIRSOFT?
A szó jelentése mûanyag gömblövedéket kilövõ, alacsony
energiájú légfegyverekre, és a velük ûzött csapatjátékra utal. Az
airsoft-fegyverek az eredeti eszközök hasonmásai, ám teljesen eltérnek az igazi
lõfegyverektõl. Teljesítményük tipikusan 0.5-3.3 Joule, ezért meg sem közelítik
a szabadon tartható légfegyverekre elõírt 7.5 J, vagy a festéklövõ-fegyverekre
érvényes 15 J korlátot. A “BB” gömblövedékek nem hagynak festéknyomot, így az
eltalált játékosnak kell a találatot jeleznie. Az airsoft tehát a résztvevõk
becsületességén, korrektségén alapszik - inkább komoly hobbi, mint versenysport.
BEVEZETÉS
A Magyar Airsoft Szabályzat (MASZ) a biztonságos, kulturált
játékhoz nyújt alapot. Minden játékosnak tisztában kell lennie a
benne foglaltakkal, és elfogadnia azokat. A MASZ „lefelé nyitott” rendszer,
tehát szabadon alkalmazhatunk a benne leírtaknál szigorúbb szabályokat!
Speciális szabályok és kiegészítések is bevezethetõk, amennyiben nem sértik a
biztonsági elõírásokat! A speciális szabályokra a játék meghirdetésekor, és
annak megkezdése elõtt is fel kell hívni a figyelmet!
ENERGIA ÉS SEBESSÉG
A fegyverek teljesítményét a lövedék csõtorkolatnál mért
energiája (Joule) határozza meg, mely a lövedék súlyának és sebességének
függvénye. A szabályzatban
feltüntetett m/s (vagy fps) értékek kizárólag 0.2
gramm súlyú BB-vel érvényesek, a bemérést mindig ilyen lövedékkel végezzük! (lásd
Kronózási melléklet) FIGYELEM!
Nehezebb lövedékkel mérve csak a sebesség csökken, a fegyver ereje nem változik!
Torkolati sebesség
(.20 BB)
|
Torkolati
energia
|
Kategória
|
m/s
|
láb/s (fps)
|
Joule
|
100
|
330
|
1
|
Kézi- és támogatófegyverek
(Max. 120 m/s, 400 fps)
|
106
|
350
|
1.1
|
120
|
400
|
1.5
|
130
|
430
|
1.7
|
Félautomata
mesterlövészfegyverek
(Maximum 150 m/s, 500 fps)
|
140
|
460
|
2
|
150
|
500
|
2.2
|
160
|
530
|
2.6
|
Ismétlõ mesterlövészfegyverek
(Maximum 180 m/s, 600 fps)
|
170
|
560
|
2.9
|
180
|
600
|
3.3
|
* A táblázatban feltüntetett fps és m/s értékek kerekítettek
BIZTONSÁGI SZABÁLYOK
0. Alapfeltételek: Airsoft
rendezvényt csak arra alkalmas, legális területen, a tulajdonos engedélyével, a
megfelelõ hivatalos szervek tájékoztatása után (pl. rendõrség, erdészet), a
törvényi háttér ismeretében szabad lebonyolítani (fegyver-, természetvédelmi-,
erdõ-vadgazdálkodási törvények, rendeletek). A környezet megóvása érdekében
biológiailag lebomló lövedék használata JAVASOLT! Minden résztvevõnek ismernie
kell a biztonságos fegyverkezelés (7-8. pont) és a játék szabályait. Alkoholt
vagy más cselekvõkészséget befolyásoló szert fogyasztani, azok hatása alatt
részt venni, ÉS A TERÜLETEN TARTÓZKODNI TILOS!
1. Szemvédõ használata: a
pálya teljes területén, az esemény teljes idõtartama alatt, minden játékosnak és
játékterület közelében tartózkodónak szemvédõt kell viselnie! Szemvédõt a játék
ideje alatt levenni SZIGORÚAN TILOS! Szemvédõ nélküli emberre lõni TILOS!
Védõfelszerelés nélkül pályán tartózkodó személy esetén a játékot azonnal fel
kell függeszteni!
2. Szemvédõ típusa: a
szemvédõnek minden irányból megfelelõ védelmet kell nyújtania, stabilan,
elmozdulás nélkül kell a szemüreget védenie, futás, intenzív testmozgás esetén
is. Erre a fejpánttal rögzített, teljesen zárt szemvédõk a legalkalmasabbak!
Csak az ANSI Z87.1 vagy EN 166-F szabványnak megfelelõ, vagy annál erõsebb
polikarbonát védõszemüvegek, paintball-airsoft maszkok használhatók! Acélrácsos
szemvédõ viselése engedélyezett, ha a huzalvastagság meghaladja a 0.6mm-t, és a
rács szövése 4x4mm-nél sûrûbb. Rácsos szemvédõt használatba vétel elõtt alaposan
tesztelni kell! Nem megfelelõ vagy sérült szemvédõ viselése TILOS és
BALESETVESZÉLYES!
Ha a szemvédõn védelmi fokozat nincs feltüntetve, úgy azt
viselés elõtt tesztelésnek KÖTELEZÕ
alávetni! A Játékszervezõ bármikor elrendelheti a tesztelést. Ilyenkor legalább
1.5 Joule (120m/s) teljesítményû
fegyverrel, minimum 3 lövést kell egyesével leadni a hátulról megtámasztott
szemvédõre, 1 méter távolságból. Az eszköznek törés-repedés nélkül kell
elviselnie a legerõsebb fegyverek lövéseit is.
3. Arcvédõ: rövid
távolságról, különösen épületharc (CQB) közben leadott lövésektõl a játékos
fogazata könnyen megsérülhet, ezért megfelelõ arcvédõ (mûanyag-, neoprén-,
rácsos maszk, 4-5 réteg kendõ, fogvédõ) viselése MINDENKINEK JAVASOLT! Aki
megfelelõ arcvédõ nélkül vesz részt a játékban, SAJÁT FELELÕSSÉGÉRE TESZI!
4. Egyéb védõfelszerelés: a
sérülések elkerülésére minél kevesebb bõrfelületet hagyjunk fedetlenül.
Gyakorló/terepruha, kesztyû, sapka vagy sisak, bakancs, térd és könyökvédõ
viselése JAVASOLT!
5. Találatjelzõ: játékból
kiállás jelzésére (lásd Játékszabályok, 3. pont) egy darab fluo-narancssárga
színû sapka vagy legalább 40x40cm-es kendõ KÖTELEZÕ!
6. Fegyver és lövedék: kizárólag
6mm mûanyag (vagy környezetbarát) BB gömblövedéket célbajuttató, maximum 3.3
Joule (180m/s) torkolati energiájú, sorozatgyártásban készült, vagy
azok teljes belsõ szerkezetével (csõ, hopup, meghajtás) rendelkezõ airsoft-légfegyverek
engedélyezettek. Fémbõl, üvegbõl, vagy egyéb magas keménységû anyagból készült,
nehezen deformálódó lövedékek használata TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES!
Lézer-irányzékon kívül bármilyen célzóberendezés használható. 8mm-es
airsoft-fegyverek, házilag barkácsolt, átalakított, és egyéb
lövõeszközökTILTOTTAK! Kiskorú, de minimum tizenhatodik évét betöltött személy
csak nagykorú felügyeletével használhat airsoft-fegyvert!
7. Fegyverhasználat:
a) Csak célzott lövést szabad leadni! Fedezék
mögül kitartott, ablakon-ajtónyíláson át bedugott, stb. fegyverrel, VAKTÁBAN
TÜZELNI TILOS ÉS BALESETVESZÉLYES! Kiállt játékosra, csapattársra,
megkülönböztetõ jelzést viselõ személyre lõni TILOS!
b) Kötelezõ minimális lõtávolság: 1.5
Joule (400 fps) feletti teljesítményû fegyverekkel sorozatlövést leadni és
20m-nél közelebbrõl játékosra lõni TILOS!
c) Épületharc: szabályait
a játék típusa határozza meg.
- Belterekre, rövid lõtávolságokra korlátozott játék: maximális
torkolati energia 1.1 Joule (350 fps) és RÖVID sorozatlövés
engedélyezett! Maximum feletti fegyverek TILTOTTAK!
- Épületharcot mellékesen tartalmazó játék: beltérben
és annak 10m sugarú körzetében maximum 1.5 Joule (400 fps) és
KIZÁRÓLAG egyes lövés engedélyezett! Sorozatlövés csak a 10m
zónán kívül, épületre- vagy abból kifelé tüzelve adható le.
d) 10m-nél
rövidebb lõtávolságnál, ha a szituáció lehetõvé teszi (pl. rajtaütés,
hátbakerülés), tüzelés helyett szólítsuk fel az ellenfelet a megadásra! (lásd
Játékszabályok, 6. pont)
e) Csõtorkolatot
játékoshoz érinteni, másik fegyverét megfogni vagy megérinteni,
közvetlen-közelrõl, rászorított csõtorkolattal lövést leadni SZIGORÚAN TILOS!
f) Állatra
TILOS lövést leadni!
g) A
játékos legyen tisztában fegyvere teljesítményével. A mérést mindig .20 gramm
súlyú BB-vel kell elvégezni! A bemérés megtagadása játékból kizárást von maga
után!
h) Gázüzemû
(HFC-134a, green gas, szén-dioxid, stb.) fegyvereknél mérést a helyszínen,
környezeti hõmérsékletre felmelegedett gáztartállyal kell elvégezni. Sose
használjunk olyan gázt, amit a gyártó nem javasol fegyverünkhöz, illetve aminek
nem vagyunk tisztában a teljesítményével! Nem megfelelõ hajtógáz használata
BALESETVESZÉLYES!
8. Fegyverkezelés: igyekezzünk
olyan körültekintõen forgatni az airsoft-eszközöket, mintha igazi fegyverrel
bánnánk!
- Játékon kívül lövést KIZÁRÓLAG a szervezõ által kijelölt
próbahelyen, biztonságos irányba szabad leadni!
- Játékterületen- és játékidõn kívül fegyverbe épített
biztosító használata KÖTELEZÕ!
- Csak a játék kezdetekor, a szervezõ utasítására helyezhetõ
tár a fegyverbe. A játék lefújásakor automatikusan, felszólítás
nélkül ürítsünk és biztosítsunk! A játék területén-, és a
próbahelyen kívül a tárat vegyük ki! Csõdugó használata
javasolt!
- FIGYELEM! A tár eltávolítása után a csõben még lövedék
maradhat! A teljes ürítéshez a tár eltávolítása után adjunk le
biztonságos irányba legalább 2-3 lövést!
- Csak akkor tegyük ujjunkat az elsütõbillentyûre, ha már
célra tartjuk a fegyvert. Minden más esetben a mutatóujjunknak a
sátorvason kívül a helye!
- Mindig kezeljük úgy a fegyvert, mintha töltve lenne. Amikor
csak lehetséges, a csõtorkolat biztonságos irányba mutasson,
másik játékost ne keresztezzen! Tüzelés
elõtt ellenõrizzük a cél mögötti területet.
- Az airsoft fegyvereket töltetlen állapotban, zárt
tárolóeszközben kell szállítani. A hozzátartozó lövedékektõl
elkülönítve, jól zárható helyen úgy kell tárolni, hogy
illetéktelen személyek ne férjenek hozzá. Javasolt
az akkumulátort is eltávolítani.
9. Nem játékosok a pályán: a
játékban nem résztvevõ személyek (felügyelõ, szervezõ, fotós-filmes, nézõ) a
védõfelszerelésen túl fluoreszkáló (láthatósági) mellényt, vagy más élénk színû
ruházatot kötelesek viselni! Kívülálló személy pályára tévedése esetén a játékot
haladéktalanul fel kell függeszteni! Megkülönböztetõ jelzést viselõ személyekre
SZIGORÚAN TILOS tüzelni! A játékszervezõ korlátozhatja a nem-játékos résztvevõk
számát, mozgásterét. A fotósok-filmesek jelenlétükkel nem zavarhatják a játékot.
10. Pirotechnika: pirotechnikai
eszközök használata TILOS – kivétel, ha a szervezõ másként rendelkezik. Ebben az
esetben is csak elõre meghatározott fajtájú, mennyiségû, hatályos jogszabályok
szerint szabadon birtokolható pirotechnika lehetséges! Pirotechnika kezelésénél
mindig viseljünk védõkesztyût! SOSE használjunk olyan eszközt, melynek nem
vagyunk tisztában a kezelésével! Petárda, gáz-riasztó fegyver, rendvédelmi
szervek számára gyártott fény és hanggránát (flashbang) használata SZIGORÚAN
TILOS! Füstképzõ pirotechnikát épületben, beltérben használni TILOS!
11. Baleset: amennyiben
a pályán ellátást igénylõ sérülés történik, a játékot haladéktalanul fel kell
függeszteni, és a szervezõt azonnal értesíteni kell!
FEGYVERKATEGÓRIÁK
FIGYELEM! A szabályzatban
szereplõ maximális teljesítményadatok nem kitûzött célok, amit a játékosnak el
kell érnie! Jelentõsen gyengébb fegyverekkel is maradéktalanul élvezhetõ a
játék! A pontosságot, lõtávolságot, a hatékonyságot legkevésbé a fegyver ereje
határozza meg!
Az airsoft fegyvereket az alábbi hat kategóriába soroljuk:
Kézifegyverek: általános
kategória. Géppisztolyok, gépkarabélyok, hadipuskák, pisztolyok, sörétes puskák,
alacsony teljesítményû ismétlõfegyverek tartoznak ide. Maximális energiájuk 1.5
J (400 fps) és tárkapacitásuk nem lehet több, mint 600 BB. Motoros tár
használata NEM engedélyezett!
Félautomata mesterlövészfegyverek: távcsõvel
felszerelt, legalább 95 cm hosszú, csak egyes lövés leadására alkalmas
félautomata puskák (pl. M14, M21/M25, PSG-1, G3SG/1, MSG90, SR-25/Mk11,
SPR/Mk12, Dragunov, M82A1). Maximális tárkapacitás 80 BB. Torkolati energiájuk
meghaladja az 1.5 Joule-t, maximum 2.2 Joule (500 fps). 20 méternél közelebbrõl
TILOS velük játékosra lövést leadni! Egyszerre egy darab lövedéknél nem lehet
több a levegõben! Minimális lõtávon belül használható második fegyver viselése
KÖTELEZÕ! Beltérben, közelharcra a minimális lõtáv megtartása mellett sem
használhatók, épületbõl kifelé tüzelésre viszont igen. Csak tizennyolcadik
életévüket betöltött személyek kezelhetik!
Ismétlõ mesterlövészfegyverek: távcsõvel
felszerelt, legalább 95 cm hosszú, kézi erõvel mûködtetett ismétlõpuskák (pl.
M700, M24, M40, L96A1, Steyr SSG, M200, DSR-1) Maximális tárkapacitás 40 BB.
Torkolati energiájuk meghaladja az 2.2 Joule-t, maximum 3.3 Joule (600 fps). 20
méternél közelebbrõl TILOS velük játékosra lövést leadni! Minimális lõtávon
belül használható második fegyver viselése KÖTELEZÕ! Beltérben, közelharcra a
minimális lõtáv megtartása mellett sem használhatók, épületbõl kifelé tüzelésre
viszont igen. Csak tizennyolcadik életévüket betöltött személyek kezelhetik!
FIGYELEM! A játékosnak ismernie kell a lõtávolság helyes
megbecslését! (Mekkorának látszik adott nagyításnál, távcsövön keresztül egy
emberalak, vagy annak részlete 20 méterrõl.) Játék elõtt javasolt a távolságot
pontosan kimérni és gyakorolni!
Támogató fegyverek: automata
mûködésre (sorozatlövésre) képes, nagykapacitású tárral ellátott golyószórók,
géppuskák. Villalábbal kell rendelkezniük, VAGY hasonlítaniuk valamely létezõ,
igazi csapattámogató fegyverre (M60, M249, M240, RPK, RPD, PKM, MG3/MG42, HK21).
Maximális energiájuk 1.5 J (400 fps). Tár korlátozás nincs! Ezt a
fegyverkategóriát a játék közben csak tizennyolcadik életévüket betöltött
személyek kezelhetik!
Gránátvetõk: nagymennyiségû
(14-180db) BB egyidejû kilövésére alkalmas, gázzal mûködû, 40mm airsoft
“gránátokat” befogadó, közelharcban használatos eszközök. Önállóan vagy
kézifegyverre erõsítve alkalmazhatók. Felszerelésük támogató- vagy
mesterlövészfegyverekre nem engedélyezett! Kizárólag 6mm BB lövedékkel mûködõ
gránátvetõ használható!
Aknák, gránátok: gázzal
vagy rugóval mûködtetett, kézi erõvel célba juttatott vagy telepített (pl.
botlódrótos) BB-szóró fegyverek, illetve csak hangjelzést kibocsájtó eszközök
(pl. sziréna, síp, pirotechnika). Használatuk kizárólag a játékszervezõ
engedélyével, speciális szabályokkal lehetséges! Játék befejezése után a
telepített eszközöket azonnal el kell távolítani a területrõl! Pirotechnikai
elven mûködõ BB-szóró eszközök használata SZIGORÚAN TILOS!
JÁTÉKSZABÁLYOK
1. Találat: A
játékos testét, ruházatát, felszerelését, illetve a fegyver bármely részét érõ
lövés találatnak számít. Csapattárs lövése, illetve a fedezéken, tereptárgyon,
növényzeten keresztül érkezõ lövedék is találatnak számít. Visszapattanó lövés
viszont nem találat! Levetett felszerelési tárgyakat (pl. fának támasztott
fegyver, földre helyezett hátizsák), taktikai pajzsot erõ lövés nem találat!
Szintén találatnak minõsül a „csendes dobatás” (lásd 7. pont)
2. Találat jelzése: a
találatot kapott játékos AZONNAL beszünteti a küzdelmet, majd AZONNAL FELEMELI
legalább az EGYIK KEZÉT, ÉS hangos, lehetõleg többszöri “MEGVOLT” vagy ”HIT”
kiáltással jelzi a találatot. A csak szóbeli találatjelzés NEM ELEGENDÕ! A
játékosra szabadon lehet tüzelni, amíg a találat jelzése nem egyértelmû! Tehát
csak FELTETT KÉZ ÉS HANGJELZÉS EGYÜTT érvényes! Nem szabad viszont kiáltani
"csendes dobatásnál" (lásd 7. pont).
3. Kiállás, visszaállás: találat
jelzése után a játékos feje fölé emeli vagy szíjra ereszti fegyverét, AZONNAL
NARANCSSÁRGA SAPKÁT VAGY KENDÕT helyez a fejére, és a játék megzavarása nélkül,
legrövidebb úton távozik a környékrõl. (Kivétel, ha a szabályok mást írnak elõ.)
Számítsunk rá, hogy kiállás közben további találatokat kapunk. A találatjelzõt
jól láthatóan, végig viselni kell! Heves küzdelem, épületharc közben
KÉZFELTARTÁSSAL, KIABÁLÁSSAL, TALÁLATJELZÕ LENGETÉSÉVEL VÉGIG JELEZNI KELL a
kiesett státuszt. A játékosra szabadon lehet tüzelni, ha nem egyértelmûen
azonosítható, hogy kiállt a játékból! Narancssárga sapkát vagy kendõt viselõt
TILOS lõni vagy fedezéknek használni!
Fokozott figyelemmel kell elhagyni a terepet, hogy ne váljunk
célponttá, fedezékké. Szükség esetén megtorpanhatunk vagy rövid ideig
várakozhatunk, ha így zavarjuk kevésbé a játékot. Épületharcnál a kiálló
távozásáig szüneteltetni kell a küzdelmet, ha nincs más lehetõsége a helyiség
biztonságos elhagyására. Ilyenkor hangos “KIJÖVÖK!” kiáltással folyamatosan
jelezze, hogy távozni készül.
A visszaállás szabályait a szervezõ határozza meg. Ha
felszerelés- vagy fegyverhiba miatt a játékos nem tudja folytatni a küzdelmet,
szabályosan ki kell állnia (lásd 2-3. pont), és elhagynia a játékterületet. A
hiba elhárítása után ugyanolyan módon állhat vissza, mintha kiesett volna –
amennyiben a játékszabályok ezt lehetõvé teszik. (Az akkumulátor cseréje nem
számít meghibásodásnak, ha helyben, gyorsan elvégezhetõ.)
4. Kommunikáció: találat
jelzése után a játékos NEM ADHAT ÁT SEMMILYEN INFORMÁCIÓT (mutogatással sem!) a
még játékban lévõknek! Legfeljebb a találat tényét, saját kiesését erõsítheti
meg! Ez különösen érvényes a medik-rendszerû visszaállást alkalmazó játékokra! A
szembenálló felek a játék ideje alatt ne kommunikáljanak egymással - kivétel, ha
ez a játék biztonságát, baleset elhárítását, illetve a játékélmény fokozását
szolgálja. Bármiféle vitatkozásnak, veszekedésnek, az ellenfélen ejtett vélt
vagy valós találatok bekiabálásának helye nincs! Tehát NEM SZÓLÍTJUK FEL a másik
játékost kiállásra!
5. Rádiózás: csak
PMR típusú adó-vevõ rádiók használata engedélyezett. A VOX (hangra érzékeny)
funkciót és a dallamos hívójeleket, csipogást kapcsoljuk ki, mert zavarja a
kommunikációt! Minél ritkábban forgalmazzunk a csapat számára fenntartott
csatornán, üzeneteinket fogjuk rövidre! (Közöljük nevünket, tartózkodási
helyünket, majd néhány szóban a lényeget.) A játékszervezõ engedélyével egyéb
rádiószabvány is alkalmazható, amennyiben megfelel a Nemzeti Hírközlési Hatóság
elõírásainak!
6. Megadásra felszólítás („Dobatás”): KIZÁRÓLAG
akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBÕL
támadhatna a biztos célt nyújtó ellenfélre. A felszólításnak hangosnak,
egyértelmûnek kell lennie (pl. “Dobd el!”, “Kezeket fel!”). Ha az ellenfél
megadja magát, AZONNAL jelezze a “találatot”, és álljon ki a játékból. (A
fegyvert nem kell eldobni.) Ha tétovázik, nem engedelmeskedik, a felszólítónak
lövéssel kell a találatot elérnie! Szembõl, nagyobb lõtávolságról, kis célpontot
nyújtó játékost, többszörös túlerõt nem szólítunk fel megadásra! Bármilyen
eszközzel dobathatunk (pl. mûködésképtelen fegyver, mesterlövészpuska) a
biztonsági szabályok megtartásával! Fontos mindkét fél részérõl a sportszerû
viselkedés, de mindig a dobatást kezdeményezõ hibája, ha az ellenfélnek van
ideje tüzet nyitni vagy fedezékbe húzódni!
7. Csendes dobatás: KIZÁRÓLAG
akkor alkalmazható, ha a játékos HÁTULRÓL vagy OLDALRÓL, MEGLEPETÉSBÕL, puszta
kézzel HÁROMSZOR-NÉGYSZER gyors egymásutánban meg tudja érinteni ellenfelét (pl.
vállát megütögeti). A csendes dobatást halk verbális felszólítással (pl.
„Megvoltál!”), is meg lehet erõsíteni. Az ellenfélnek ilyenkor nincs mérlegelési
lehetõsége, AZONNAL KI KELL ÁLLNIA a játékból (lásd 3. pont), de TILOS a
találatot hangosan jeleznie vagy társait egyéb módon figyelmeztetnie! Ilyen
módon szembõl támadni TILOS és balesetveszélyes!
8. Fizikai kontaktus: a
fejezet 7. pontjában ismertetett “csendes dobatást” leszámítva az ellenfelek nem
kerülhetnek semmilyen fizikai kontaktusba egymással! Fegyvert félreütni,
megérinteni, másikhoz játékoshoz hozzáérinteni TILOS!
9. Csalás, kezdõ mentalitás: az
airsoft-játék a becsületességen alapszik, ezért a csalókkal szemben a
játékszervezõk és játékfelügyelõk a legszigorúbban fognak eljárni! Csalni
játékban értelmetlen, hiszen az airsoft nem verseny, és elõbb-utóbb mindenki
tisztában lesz az illetõ személyével, ami végül teljes kirekesztést von maga
után. Nem éri meg!
Ne kiáltsunk azonnal csalót, ha ellenfelünk nem jelzi a
szerintünk biztosnak vélt találatot. Álljunk egészséges szkepticizmussal a
teljesítményünkhöz. Hátha mégsem találtuk el. Láttuk saját szemünkkel a
becsapódást? Gondosan céloztunk, vagy csak arrafelé lövöldöztünk? Tüzelt
egyáltalán a fegyverünk? Mozgó vagy kisméretû célpontot,
futó alakot könnyen elhibáznak a gyakorlott játékosok is. A legkisebb gally, az
aljnövényzet, és a szél is könnyedén eltéríti a lövedéket. Egy
bokor átlõhetetlen fedezéket jelenthet. Nagy lõtávolságnál úgy tûnhet, a lövedék
célba talált - valójábanméterekkel elõtte hullott
a földre. Elõfordulhat, hogy az adrenalin, az intenzív testmozgás (futás), és a
vastag öltözék miatt a játékos nem érezte, vagy nem hallotta meg a
találatot. Velünk is megeshet. Szóval feleslegesen ne panaszkodjunk, ne
gyártsunk összeesküvés elméleteket - különösen,
ha kezdõ játékosok vagyunk! Lõjjünk
inkább újra. Ha egyértelmû csalással találkozunk, kötelességünk a helyszínen
jelenteni a Játékszervezõnek!
10. Sportszerû viselkedés: igyekezzünk
minden körülmények között megõrizni a játék tisztaságát, kulturáltságát. Ne
átkozódjunk, ne keressünk kiskapukat a szabályok “megerõszakolásával”, mert ezek
rombolják a játékélményt. Ügyeljünk a természet megóvására, kerüljük a
szemetelést a pályán! Legyünk tisztában az érvényes szabályokkal. Tartsuk
tiszteletben a játékszervezõk és felügyelõk kéréseit, döntéseit, segítsük a
munkájukat. A találatot ne csak verbálisan, kézfeltartással is mindig jelezzük!
A vitás kérdéseket, szabálytalanságokat közvetlenül játék után, helyben
beszéljük meg, jelentsük a szervezõknek! Sérelmek utólagos felvetésének helye
nincs!
Ha bizonytalanok vagyunk, hogy találatot kaptunk vagy sem,
inkább álljunk ki. Ha két játékos nagyon rövid idõn belül (<2 másodperc) ér el
találatot egymáson, mindkét fél álljon ki. Nagyobb idõeltérés vagy hátrányosabb
pozíció esetén a „párbaj” vesztese azonnal szüntesse be a tüzelést, ne éljen
vissza a fönti illemszabállyal! Ha megadásra szólítanak fel minket, vegyük
figyelembe, hogy ellenfelünk a biztosnak vélt lövés helyett a békésebb megoldást
választotta. Csak akkor döntsünk a küzdelem folytatása mellett, ha
indokolatlannak érezzük a felszólítást! Mindannyiunk kötelessége csapattársait
udvariasan figyelmeztetni a fegyelmezett, sportszerû viselkedésre!
11. Korhatár: a
minimum életkorhatár tizenhat év, tizennyolcadik életévüket be nem töltött
személyek csak egy nagykorú játékos felügyelete mellett, írásos szülõi
engedéllyel (lásd Melléklet) vehetnek részt a játékokon.
SZÓJEGYZÉK
AEG (Automatic Electric Gun) - elektromotorral
meghajtott, önmûködõ airsoft légfegyver
AEP (Automatic Electric Pistol) - elektromotorral
meghajtott, önmûködõ airsoft légpisztoly
Airsoft (vagy Softair) - mûanyaggolyót
kilövõ légfegyver, vagy a vele ûzött játék
Airsoft légfegyver –
legfelebb 3.3 Joule torkolati energiájú légfegyver
ANSI Z87.1-2003 – USA munkavédelmi
szabvány
Automata – sorozatlövõ,
önmûködõ airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
BB - mûanyag gömblövedék
CQB (Close Quarters Battle) - közelharc,
épületharc
Csõdugó - csõtorkolatba
helyezhetõ vagy ráerõsíthetõ, feltûnõ színû biztonsági (lövésgátló) dugó
EN 166F – EU
munkavédelmi szabvány
Félautomata -
csak egyes lövések leadására képes airsoft fegyver, vagy tüzelési mód
Fps (feet / second) - sebesség
mértékegység, láb / szekundum, 1
fps = 0.33 m/s
GBB (Gas Blow Back) - gázzal
mûködõ légpisztoly, a gáz egy része a szán mozgatására fordítódik
GBBR (Gas Blow Back Rifle) -
gázzal mûködõ légpuska, a gáz egy része a „zár” mozgatására fordítódik
Gearbox - AEG/AEP fegyverek
fogaskerék-áttételes, dugattyús, villanymotoros meghajtószerkezete
Green gas - propángáz,
szilikonolaj adalékkal (erõsebb a HFC-134a-nál)
HFC-134a - elsõsorban GBB
pisztolyokhoz használt tetrafluoroetán gáz
Hicap tár - Kb. 200-nál
több BB-t befogadó, kézi felhúzószerkezettel ellátott, nagykapacitású tár
Hopup - a
BB lövedék repülését stabilizáló, lõtávolságot növelõ, csõfarra erõsített
szerkezet
Ismétlõfegyver - olyan
airsoft fegyver, aminél a kilövõszerkezet felhúzását, illetve a BB „csõre
töltését” is minden lövés elõtt kézi erõvel kell végrehajtani
Joule (J) - a lövedék
energiájának mértékegysége
Kronó (Chronograph) - lövedék
sebességét mérõ, elektronikus készülék
Légfegyver – 7.5 Joule
alatti torkolati energiájú, sûrített levegõ vagy egyéb gázzal üzemeltetett,
szilárd lövedéket kilövõ fegyver
Realcap tár – Realisztikus
(éles fegyverrel megyegyzõ) kapacitású tár
Lowcap tár – Kb. 40-80db
BB-t befogadó, alacsony kapacitású tár
Midcap tár – Kb. 80-200db
lövedéket befogadó, közepes kapacitású tár
Motoros tár – villanymotoros
felhúzószerkezettel ellátott nagykapacitású tár
NBB (Non Blow Back) - GBB
pisztoly egyszerûbb változata, a szán nem mozog
PMR (Personal Mobile Radio) –
polgári célra szabadon használható, kézi rádió adó-vevõ
Realcap tár – Kb. 10-40db
BB-t befogadó, „realisztikus” kapacitású tár,
Sátorvas - az
elsütõbillentyût (ravaszt) védõ keret
Spring („Springes”) - kézi
erõvel mûködtetett rugós, ismétlõ légfegyver
Taktikai pajzs –
kifejezetten lövedékek felfogására épített, a játékszervezõ által jóváhagyott
pajzs
Torkolati energia - lövedék
csõtorkolati energiája (lövedék súlyának és sebességének függvénye)
Melléklet I.
JÁTÉKSZERVEZÉSI AJÁNLÁS
A játékszervezési ajánlás iránymutatóul, segédletként
szolgál, hogy minél színvonalasabb rendezvényeket bonyolíthassunk le.
1. Alapkövetelmények: airsoft
játékot csak 18. életévét betöltött - alkohol vagy egyéb cselekvõkészséget
befolyásoló szer hatása alatt nem álló - személy bonyolítson le. A szervezõnek
tapasztalt, szabályokat pontosan ismerõ személynek kell lennie, legkevesebb 8-10
nyílt szervezésû játékon való részvétellel a
háta mögött. Javasolt, hogy gépjármûvel, mobiltelefonnal, internet eléréssel,
elsõsegély csomaggal, fluoreszkáló mellénnyel, és légfegyverek sebességmérésére
alkalmas eszközzel (“kronóval”) rendelkezzen. Harminc fõnél nagyobb létszámú
játékok lebonyolításához minimum kettõ szervezõ javasolt! Ötven fõt meghaladó
létszámnál játékfelügyelõket (tapasztalt játékosokat) javasolt kijelölni, akik a
szabályok betartására ügyelnek, felvilágosítást, segítséget nyújtanak a
résztvevõknek, és bíróként dönthetnek bármilyen vitás kérdésben. Nagylétszámú
rendezvénynél a szervezõk ne vegyenek részt a játékban, és biztosítsanak
egészségügyi felügyeletet! (Elsõsegély doboz, legalább elsõsegély tanfolyamot
végzett személy, stb)
2. Játékszervezõ felelõssége: a
játékkal kapcsolatos minden információ, különleges szabályok játék elõtt
kihirdetése, térkép szétosztása, a résztvevõk csapatokba osztása, és a játék
lebonyolítása. A játékszervezõnek a játék kezdetétõl annak befejezéséig
helyszínen kell tartózkodnia, és a játékosok rendelkezésére állni. Neki kell
eldöntenie a vitás kérdéseket, a szabályokat megsértõ személyeket
figyelmeztetni, kizárni, vagy eltávolítani a pályáról. Szintén feladata nem
megfelelõ játékkörülmények vagy balesetveszély esetén a játék felfüggesztése,
elhalasztása, vagy lefújása - az utóbbi esetben pedig a részvételi díj
költségekkel vagy az eltelt játékidõvel arányos visszafizetése. Ugyancsak
kötelessége a kezdõ, tapasztalatlan játékosokat az alapvetõ biztonsági
szabályokról tájékoztatni. A szervezõ köteles hulladékgyûjtési lehetõségrõl
gondoskodni, a pályán található veszélyforrásokat jól láthatóan elkeríteni,
megjelölni, vagy megszüntetni, illetve ezekre a játék elõtt felhívni a
figyelmet!
3. Játékszervezõ nem felelõs: a
játékosok testi épségéért, vagyontárgyaiért, a játékosok által gondatlanul vagy
szándékosan okozott károkért - különösen a játékosok hanyagságáért, a biztonsági
szabályok megsértéséért, nem engedélyezett vagy illegális felszerelés
önkényes használatáért. A játékosok saját felelõsségükre vesznek részt a
rendezvényen, és saját felelõsségükre használják a játékterületen lévõ
tereptárgyakat, jármûveket, épületeket!
4. Játék meghirdetése: a
játékot legalább 1-8 héttel a
lebonyolítás elõtt javasolt az arra alkalmas fórumon meghirdetni (elektronikus
vagy nyomatott formában). A
játékleírásban az
alábbi információkat érdemes feltüntetni:
- Játék elnevezése, helye,
ideje
- Szervezõk, felügyelõk neve,
elérhetõsége
- Játék kezdete, idõtartama,
befejezése
- Helyszín megközelíthetõsége
(térkép)
- Részvétel feltételei
- Részvételi díj (mi
foglaltatik benne)
- Minimális és maximális
létszám
- Kötelezõ
és javasolt felszerelés
|
- Különleges szabályok
leírása
- Rádiócsatornák elosztása
- Játékosok beosztása
- Részletes játékleírás,
program
- Játékterület térképe
- Magyar Airsoft Szabályzat elérhetõsége
- Szülõi engedély formanyomtatvány
(18 év alatt)
|
5. Jelentkezõk regisztrálása: a
jelentkezõket regisztrálni kell, és úgy beosztani, hogy az összeszokott csapatok
tagjai azonos oldalra kerüljenek - amennyiben ez nem borítja fel a
játékegyensúlyt. 18 év alatti személy jelentkezése esetén írásos szülõi
engedélyt, illetve a kiskorúért felelõsséget vállaló (játékban résztvevõ)
felnõtt nevét, telefonszámát kell elkérni. Ezen felül az alábbi adatokra lehet
szükségünk a jelentkezõktõl:
- Név, csapat
- Fegyverkategória,
teljesítmény
- Rendelkezik rádióval
(igen/nem)
|
A jelentkezõk listáját rendszeresen frissíteni kell.
Amennyiben a jelentkezõk létszáma nem éri el a meghirdetett minimumot, illetve
egyéb körülmények (idõjárás, pálya állapota, technikai problémák, stb.) nem
teszik lehetõvé a lebonyolítást, a rendezvényt legkevesebb 24 órával korábban le
kell fújni, vagy a játékkiírást a kisebb létszámnak megfelelõen módosítani!
Ha a jelentkezõk száma eléri a meghirdetett maximumot, zárjuk le a
regisztrációt, és a létszámon felülieket vegyük várólistára.
6. Feladatok a helyszínen: a
szervezõnek minimum egy órával a játék kezdete elõtt már a helyszínen javasolt
lennie. Nagyobb szabású rendezvény, rossz idõjárás esetén érdemes már elõzõ nap
szemlét tartani a pályán. A játékszervezõ fontosabb teendõi közé tartozik:
JÁTÉK ELÕTT
|
JÁTÉK UTÁN
|
- Próbahely kijelölése
- Védõfelszerelés ellenõrzése
- Fegyverek bemérése
- Kezdõk tájékoztatása szabályokról
- Létszámellenõrzés
- Csapatok végleges beosztása
- Különleges szabályok ismertetése
- Játékmenet ismertetése
- Pályabejárás, térkép ismertetés
- Játék kezdetének kihirdetése
|
- Játék befejezésének kihirdetése
- Vitás kérdések eldöntése
- Eredmény összesítése, kihirdetése
- Szemét, talált tárgyak összegyûjtése
- Kellékek elszállítása, pályabontás
|
Melléklet II.
SEGÉDLET AIRSOFT FEGYVEREK BEMÉRÉSÉHEZ
A biztonságos játék egyik alapfeltétele a fegyverek
teljesítményének rendszeres ellenõrzése. A bemérést egy tapasztalt játékos
(továbbiakban Kronómester) a helyszínen, lehetõleg minden játék elõtt végezze
el, megfelelõ lövedéksebességmérõ készülékkel (kronóval). Javasolt olyan
készüléket alkalmazni, amely fényviszonyoktól függetlenül mûködik. A mérést a
kijelölt próbahelyen végezzük. Védõszemüveg viselése mindenkinek KÖTELEZÕ!
Javasolt felszerelés:
- Mérõkészülék
- Pótelemek, akku
- Állvány
- Papír, toll, résztvevõk
listája
- Torkolati energia táblázat
- MASZ szabályzat
|
- Tárak (pl. MP5, M16, G3,
G36, AUG)
- .20 gramm súlyú BB
- BB gyorstöltõ
- „Green gas” hajtógáz
- Azonosítójel (matrica, gyorskötözõ, )
|
Mérés menete:
- Játékos az ÖSSZES fegyverével, TELJESEN ÜRÍTETT (azaz tár
eltávolítva és/vagy kiürítve, gáztartály üres, csõben nincs
lövedék) állapotban jelentkezik mérésre. A hopup-nak játékra
kész állapotban, a használt BB-hez beállítva kell lennie.
- A méréshez legalább egy darab ÜRES tárat és a megfelelõ gázt
is biztosítania kell (gyárilag feliratozott tárolóeszközben),
amennyiben a Kronómester nem rendelkezik vele!
- Mérés elõtt meg kell gyõzõdni arról, hogy az eszköz TELJESEN
ÜRÍTETT (lásd 1. pont), és játékra alkalmas 6mm
airsoft-légfegyver. Ha gázüzemû, akkor játékos által biztosított
hajtógáz típusát, gyártmányát is ellenõrizni kell. Szintén
tisztázandó, ha a fegyver 1.7 Joule fölötti teljesítményû, és ha
.25 grammnál nehezebb BB-hez van beállítva.
- A fegyver lövedékkel és gázzal megtöltését a Kronómesternek
kell végeznie! Méréshez KIZÁRÓLAG a saját .20 gramm súlyú, jó
minõségû BB-jét használja! Javasolt, hogy a Kronómester saját
tárakat használjon a méréshez! Játékos által megtöltött fegyvert
mérni TILOS!
- A Kronómester adjon le biztonságos irányba legalább 3-4
lövést. Ellenõrizze a normális mûködést. A fegyver ALKALMATLAN
bemérésre az alábbi esetekben (is):
- Jelentõs mennyiségû kenõanyag vagy bármi más távozik a
csövön át a lövedéken kívül (olajban úszó csõtorkolat,
csõszájfék, fröcskölés)
- Kevesebb vagy több BB-t lõ ki a normálisnál (kihagyás,
duplázás, csõbõl potyogás),
- Fegyvertípushoz képest abnormálisan alacsony vagy
össze-vissza változó lõtáv,
- Lövedékek röppályája rövid lõtávon (20m), abnormálisan
meredeken ível felfelé (45-foknál több) vagy egyéb irányba.
FIGYELEM! Nehéz lövedékhez beállított fegyverek .20 BB-vel
meredek röppályát fognak produkálni!
- Gáztartály hõmérséklete jelentõsen alacsonyabb a
környezeténél (várjunk 1-2 percet),
- A fegyverre sebességcsökkentõ toldalék vagy hasonló
alkalmatosság van szerelve.
A játékos a fegyver megtisztítása, kijavítása, megfelelõ
beállítása után jelentkezhet újra mérésre. Mérésre alkalmatlan fegyver NEM VEHET
RÉSZT A JÁTÉKBAN!
- Mérésre ALKALMAS fegyver csõtorkolatát a kronóhoz minél
közelebb, azzal párhuzamosan kell pozícionálni. A Kronómester
adjon le legalább 3 lövést a kronón keresztül. Ha mindhárom
lövés a megszabott maximum alatt van, a fegyver MEGFELELT. Ha a
mérés maximum alatti és feletti értékeket is mutat, alaposabb
vizsgálatot kell végezni (újabb mérés, azonos súlyú, más
gyártmányú BB használata, másik mérõeszköz, stb). Kivételes
esetben a Kronómester tekintettel lehet a mérõkészülékek +/-
1-3% hibahatárára és a különféle BB-gyártmányok közötti
szórásra. Ha a fegyver többszöri tesztelés után is a maximum
felett teljesít, TILOS a játékban résztvenni vele.
- Kronómesternek a sikeres és sikertelen mérések eredményét is
rögzítenie kell. A megfelelt fegyvereket látható helyen,
azonosító jelzéssel javasolt ellátni (pl. matrica, színes
kötözõszalag, stb). Javasolt, hogy az azonosító sérülésmentesen
ne legyen eltávolítható, de nem is károsíthatja a fegyvert.
- Ha indokoltnak látja, a Kronómester oly módon is
megjelölheti, lezárhatja a fegyvert, hogy annak nagyobb
teljesítményre állítását meggátolja (gyors rugó- vagy
cilindercserélõ gearboxok, állítható teljesítményû gázüzemû
fegyverek). Az azonosítót a játék végéig TILOS módosítani,
kicserélni, eltávolítani, vagy bármilyen módon visszaélni vele.
Az erre irányuló cselekmények azonnali kizárást vonnak maguk
után! Az elvesztett, sérült azonosítót jelenteni és pótolni
kell!
- A Kronómester játék közben is végezhet szúrópróbaszerû
méréseket, ellenõrizheti az állítható teljesítményû fegyvereket
|