Ewan Steery

A STAR WARS UNIVERZUM JÁRMŰVEI

51-től 60-ig


51. NR-N99 tankdroid.51. NR-N99 tankdroid:
A szerkezetnek három gyengéje van. Az első, hogy a főlánctalpa elöl, felül és hátul fedetlen, vagyis könnyen sebezhető, megrongálható köténypáncélzat hiányában, így megbénítható a jármű. A második, hogy a fegyverzete nem körbeforgatható, amitől a hátulról és felülről érkező támadásokkal szemben védtelen. A harmadik pedig, hogy az optikai szenzorai kiálló karokon ülnek, így könnyen kilőhetők a gyenge páncélzatuk miatt.



51/b. ISP sikló.
51/b. ISP sikló:
Ugyanaz a baj vele, mint az összes többi légsiklóval: nyitott, nincs védőpajzsa. Hiába páncélozott maga a szerkezet, ha az utasait könnyű kilőni.







52. Koro-2 exodrive légsikló.
52. Koro-2 exodrive légsikló:
A mágneses fluxussal való levegőáramlás útján megvalósított meghajtás leírása elég zavaros, ráadásul kérdéses, hogy az így keletkező gázsugár ugyan miért lenne büdös és környezetszennyező?



52/b. XJ-6 légsikló:
52/b. XJ-6 légsikló.Vitán felül ez a légsiklók lerosszabbika, annyira sok hibája van. Nagyon gyors, de rosszul áramvonalazott az eleje. Nyitott és nincs rendes szélvédője, ami 720 km/h-s csúcssebességnél leviszi az utasok haját, sőt a fejét is. Nincs benne biztonsági öv, helyette tehetetlenségi csillapító és vonósugár generátorok préselik az ülésbe a két utast. Kérdés: mennyi erő kell akkor vezetés közben az előredőléshez és a kormány megfogásához, illetve a műszerfal nyomógombjainak megérintéséhez? Vagy a kesztyűtartóba való benyúláshoz? És mi történik, ha elromlik valamiért a rendszer? További apróság, hogy ez Greyshade szenátor illegális versenygépe. Hogyan parkolhat akkor vele a belvárosban és használhatja úgy, hogy a közlekedési rendőrség egyszer sem kapja el és kobozza el tőle a járművet? Lefizeti a robotrendőröket? És hogyan lehet, hogy Anakin könnyedén el tudja lopni a gépet a parkolóból? Nincs benne még egy vacak lopásgátló sem? Egy ilyen drága járműben?

53. T-16 Skyhopper:
53. T-16 Skyhopper.Mivel a két alsó szárnya (hordozópanelje) rögzített, nyilván ezek végeire száll le a gép, ami statikailag elég rossz megoldás. Annál is inkább, mert így a pilótafülke igencsak magasan van, kb. 3 méterre a talajtól, ami megnehezíti a beszállást. Mellékes kérdés, hogy hol van egyáltalán a pilótafülke bejárata? Ezt ugyanis lefelejtették a konstrukcióról (vagy álcázták). A gép hasa alá függesztett ormótlan lézerágyú pedig fölveti a kérdést, hogy minek egy civil közlekedési eszközre (futárgép és taxi) ekkora fegyver? Ami az 1200 km/h-s csúcssebesség közelében már igencsak rontja a gép manőverező képességét a rossz áramvonalazása miatt.



53/b. Taylander űrkomp.
53/b. Taylander űrkomp:
Végre egy jármű, amiről tényleg le tudom hinni, hogy képes repülni és arra használható, amire kitalálták. Kifejezetten űrhajó formája van, jól áramvonalazott, behúzható támasztólábakkal. A kérdés csak az: hol van a raktér bejárata? Hol lehet be-ki pakolni a rakományt? Erről az apróságról mintha megfeledkeztek volna.





54. MC80 kalamári csillagcirkáló.
54. MC80 kalamári csillagcirkáló:
Nagy, bonyolult felületű és minden darabja indokolatlanul egyedi kialakítású. Én mondjuk nem tenném egy hadihajó tatjára a főreaktort, mert egy hátulról jövő támadással simán kilőhető és megbénítható az egész. És a leírásból, valamint a tervrajzról kifelejtették, hol van a hajó hangárja, ahol a vadászgépeket és kisebb űrhajókat szállítja.





54/b. Tartan-osztályú járőrcirkáló.
54/b. Tartan-osztályú járőrcirkáló:
Egész hihető kialakítású hadihajó. Annyira, hogy nem is tudok belekötni rajta semmibe. Mindenesetre sokkal jobbnak tűnik a csillagrombolóknál.





55. Gungan bongo:
55. gungan bongo.Nagyon érdekes megoldásnak tűnik a tengeralattjáró tatjából hosszan kinyúló rugalmas meghajtóuszonyok alkalmazása. Vajon tényleg működhet ez a megoldás? A hajó szárnyainak kamráiban miért olajat tárolnak sűrített levegő helyett? Az olaj nem összenyomható, így sokkal nehezebb vele szabályozni a vízkiszorítást. Ha a jármű rendszereit úgy tervezték, hogy minél kevesebb energiát fogyasszanak, akkor miért erőtérpajzs zárja le az utasteret a víztől, ami áramkimaradás esetén rögtön megszűnik és vízbe fojtja a személyzetet? És miért kell egy ilyen kis, három személyes gépre katapultálható pilótafülke? Műszakilag ez eléggé megbonyolítja a felépítését, ráadásul a víz alatt, nagy nyomáson nem lehet igazi katapultálásról beszélni, legfeljebb csak leválásról. És végezetül: ha a Naboo vizeiben ilyen sok nagy veszélyes szörny él, miért nem szerelik fel a tengeralattjárókat ellenük hatékony védelmi rendszerekkel? Álcázóval, szörnyriasztóval, torpedóvetővel, szigonyágyúval, akármivel?

55/b. gungan harci jármű.
55/b. gungan harci jármű:
Ez egy két kerekű szekér, amiről gyakorlatilag nincs is leírás, csak a rajta szállított munícióról. Szerintem ciki volt betenni a sorozatba. Helyette érdemesebb lett volna inkább azt a droid vontatású lebegő taxit bemutatni, amivel Anakin és Padmé keresték Shmit Mos Espában.



56. V-szárnyú vadászgép.
56. V-szárnyú vadászgép:
Már a neve is hibás ennek a járműnek, mivel formailag inkább H-szárnyúnak kéne nevezni. Fő hibája, hogy a tetején van két ferdén fölszerelt védőpajzs lap, amik eltakarják a kilátást a pilóta és az asztroszer számára hátra és fölfelé, ráadásul olyan keskeny a rés köztük, hogy azon nem fér át a robot, vagyis nem tud ki-be mászni a foglalatába. A négy szárny emellett csak a hűtőbordák hordozójaként szolgál, semmi másra nem jó (fegyvertartó pilonnak például).





56/b. Recusant-osztályú romboló:
56/b. Recusant-osztályú romboló.Ehhez a hajóhoz van két kép az újságban, amiken nem nagyon lehet kivenni a gépet, sokkal inkább a Venator-osztályú hajókat és az Eta-2-eseket. A neten elérhető képei alapján a csontvázszerű romboló tele van pakolva ágyúkkal és csak egy része páncélozott. A törzsének hátsó része és a hajtóművek nem, így igen sebezhető.


57. X-34-es terepsikló:
57. X-34-es terepsikló.Ennek a gépnek a legfőbb hibája a három sugárhajtóműve, amik közvetlenül az utastér mögött hátul, kétoldalt és felül helyezkednek el. Menet közben ugyanis ezek gyorsan beszívják nem csak a sivatag porát, de az utasok sapkáját, parókáját és minden kisebb tárgyat is, ami nincs rögzítve az utastérben, így hamar tönkremennek a turbinalapátjaik. Ezen még az sem segít, hogy a beömlőnyílásokon szűrőbetétek vannak, mert ha ezek túl apró szeműek, hamar bedugulnak és rontják a szívóhatást, ha meg túl nagy szeműek, nem érnek semmit. Ráadásul a három hajtómű iszonyúan hangos, hamar megsüketítik az utasokat. További hiba, hogy az utastér nyitott, ami rontja a gép légáramlástani jellemzőit, valamint az elülső szélvédő túl alacsony és lekerekített, így nem védi az utasok fejét, szemét a széltől. Ebben legfeljebb törpék tudnának összekócolt haj nélkül utazni. 250 km/h sebességnél elég egy homokszem, ami a sofőr arcába vágódik és megvakítja, ha nincs rajta védőszemüveg. Márpedig Luke a filmben nem hordott magán szemüveget vagy védősisakot száguldozás közben.

57/b. V-35 Courier terepsikló:
57/b. V-35 Courier terepsikló.Ez a jármű az elbénázott X-34-es "javított" változata. A három turbinát a tetejére rakták, bár nem értem, miért szögletes alakúak? Négyszögletes házba kerek turbinalapátot rakni értelmetlen dolog. Az utastér szerencsére zárt, viszont benne elöl ül a két utas, mögöttük középen a sofőr, ami elég különös megoldásnak tűnik. A lebegtetést végző repulzor generátor pedig hátul túl sok helyet foglal el más típusokhoz képest.






58. Bantha-II. homokskiff:
58. Bantha-II. homokskiff.Ezt a technikai rémálmot maga az újság is mihaszna kíséret, illetve instabil repülő platform néven emlegeti, ami sokat elárul a tulajdonságairól. A fő hibái a következők: Teljesen nyitott a raktere, utastere és nincs rajta egyetlen ülés sem. 250 km/h sebességnél állva utazni egy ilyen repülő tákolmányon (főleg nagy távolságra, sivatagban, homokviharban) kész öngyilkosság, még úgy is, ha két kézzel kapaszkodik az ember a túl alacsony korlátba. A kormányzásra hátul két mélyen lelógó kormánylapát szolgál, elképzelni sem tudom, miként. Mindenesetre aerodinamikai kormánynak túl kicsik, fúvókák meg nincsenek rajtuk, de legalább rátettek két hosszú lándzsát, amik vége mélyen lelóg a hajótest alá, előrefelé, hogy minél könnyebben beleakadjon a talajba száguldás közben és felbuktassa a gépet vagy letörjön róla. Ez egyben a leszállást is akadályozza, ami még enélkül is problémás dolog, mivel a jármű hasa nem lapos, hanem ferde, így a sima talajon is előredőlő fedélzettel állapodik meg. A skiff hossza 9,5 méter, de közben állítólag 135 tonna rakomány szállítására képes. Na most egy szabvány, kis méretű teherkonténer kb. 6 méter hosszú és 2,5 méter széles, illetve magas. Ebbe 28-30 tonnát lehet belepakolni. Ha csak egy ilyet ráraknak a siklóra, az olyan magas lesz, hogy a hátul álló sofőr semmi nem fog látni előre. A 135 tonna terhelhetőséghez pedig négy ilyet kéne egymás tetejére tenni (10 méter magas!), ami elég groteszk látvány lenne. Van ugyan a gép hasában egy mágneses emelő, viszont az nem igen bírna el még egy tonnát sem, nemhogy százat, elvégre ez nem egy repülő daru. Ezért úgy vélem, jóval reálisabb azt feltételezni, hogy a skiff 1 tonnát bír el (vagy 9-10 utast, a feltüntetett 16 helyett). Azt pedig már meg sem kérdezem, hogy a hajóorr miért befelé lejt, nem kifelé, amivel csökkenti a fedélzet méretét.

58/b. E-szárnyú vadászgép:
58/b. E-szárnyú vadászgép.Az X-szárnyú utódának nevezett hajónak gyakorlatilag nem E alakúak a szárnyai. Viszont csak kettő van belőlük és azok is lefelé dőlnek, továbbá a hajtóművek a végükre vannak erősítve, amivel az a fő baj, hogy landoláskor könnyen megsérülhetnek, illetve beszippanthatják a koszt a talajról. És az sem volt jó ötlet, hogy közvetlenül a forró hajtóművek mellé szerelték be a lézerágyúkat, amik szintén felhevülnek lövöldözéskor. A harmadik lézerágyú a pilótafülke tetején meg egy rossz vicc, mivel egyrészt akadályozza a pilótafülke tetejének felnyitását, másrészt a gyors katapultálást. Ráadásul az ágyúcső belóg a pilóta látómezejének közepére és minden lövésnél elvakítja az illetőt a felvillanó lézernyaláb. Azt már meg se kérdezem, miért kellett az asztroszert hátul egy olyan zárt, védett foglalatban elhelyezni, amiből nem lát ki és így semmit sem tud csinálni menet közben?

59. Executor szuper-csillagromboló:
59. Executor-osztályú szuper-csillagromboló.Túl nagy és tohonya ahhoz, hogy egy űrcsatában eredményesen be lehessen vetni a jóval kisebb és fürgébb hadihajók ellen. A méretéhez képest szerintem túl sok rajta a fegyver: a 4000 turbólézerágyúnak, 250 ionágyúnak, 500 további lézerágyúnak, 250 rakétakilövő állásnak és 40 vonósugár generátornak egyszerűen nincs hely a burkolatán az egyéb kacatok mellett. Viszont a hatalmas hangárjai ellenére túl kevés rajta a TIE vadászgép: csak 144 db, ami nem elég a különféle hadműveletekhez (flottakísérés, támadás, felderítés - egyszerre). A támogatóhajók létszáma (200 db) hihetőnek tűnik, ahogy a szállított felszíni haderő nagysága is. Csak felmerül a kérdés: mi értelme van teherhajónak használni egy csatahajót? Ezt a feladatot a sima katonai deszanthajók is el tudnák végezni. Ahogy az is kérdéses, mi értelme van egy akkora hangárnak, amiben egy birodalmi-osztályú csillagromboló is dokkolni tudna? Elvégre ez nem egy űrállomás és pláne nem önjáró javítóműhely.
Az újságban az áll, hogy az Executornak volt egy ikerhajója, a Lusankya. Ellenben a wookieepedián ezen kívül még 8 másik Executor-osztályú szuper-csillagrombolóról lehet találni adatokat.

59/b. Aggressor-osztályú vadászgép.59/b. Aggressor vadászgép:
Az újságban helytelenül Agressor-nak írt jármű a legbénább űrvadászgépek egyike a star wars univerzumban. A pilótafülkéből való kilátást erősen akadályozza a kétoldalt előrenyúló kettős orr, rajta a vonósugár generátorokkal és lézerágyúkkal. Mögötte a hajótest pedig túl kicsi ahhoz, hogy elférjen benne a hajtómű és létfenntartó rendszer mellett a 8 utas helye is (utasok egy vadászgépben?). A szárnyak egyáltalán nem áramvonalasak és mivel csak egy hajtóműve van, manőverezni sem könnyű vele még az űrben sem, nemhogy a légkörben.




60. Vulture droid:
60. Vulture droid.Ez nem űrhajó és nem jármű, hanem egy repülő droid. A 2-2 lézerágyú a szárnyak csatlakozóiban helyezkedik el, fizikailag a lehető legrosszabb helyen, ahol normálisan a tartóváznak, illetve a lábnak is használható szárnyakat mozgató tengelyeknek kéne lenniük (vagyis ott nincs hely fegyvereknek). Amúgy micsoda ostobaság egy vadászgépnek használt droidot lépegető lábú felszíni harci egységként is használni? Ez abszurdum. Ráadásul az újságban az áll, hogy ezek a gépek hangszintetizátorok segítségével kommunikáltak a kisebb B1 és B2 droidokkal. Hol? Az űrben? Vagy a légkörben egy csata közben, miközben az égen repkednek és iszonyú csatazaj van? A létező leglassúbb és legrosszabb hatásfokú kommunikációs eszközt használják a jóval egyszerűbb és gyorsabb rádiózás helyett?

60/b. Consular-osztályú naszád.60/b. Consular-osztályú naszád:
Ennek a járműnek ugyanazok a hibái, mint a hozzá hasonló CR90-es korvettnek. Túlméretezett hajtóművek, rossz helyre rakott antennarendszer és oldalsó dokkológyűrűk, keskeny törzs. Plusz ráadásnak az orr alsó, henger alakú része mentőkabinként leválasztható a törzsről, ami nem igazán praktikus, hisz ez egyben utastér és szalon is. A meneküléshez semmi szükség egy kényelmesen felszerelt luxus szalonra.



Vissza a tartalomhoz