Ewan Steery
A STAR WARS
UNIVERZUM JÁRMŰVEI
51-től 60-ig
51. NR-N99 tankdroid:
A szerkezetnek három gyengéje van. Az első, hogy a
főlánctalpa elöl, felül és hátul
fedetlen, vagyis könnyen sebezhető, megrongálható
köténypáncélzat hiányában,
így megbénítható a jármű. A
második, hogy a fegyverzete nem körbeforgatható,
amitől a hátulról és felülről érkező
támadásokkal szemben védtelen. A harmadik pedig,
hogy az optikai szenzorai kiálló karokon ülnek,
így könnyen kilőhetők a gyenge páncélzatuk
miatt.
51/b. ISP sikló:
Ugyanaz a baj vele, mint az összes többi
légsiklóval: nyitott, nincs védőpajzsa.
Hiába páncélozott maga a szerkezet, ha az utasait
könnyű kilőni.
52. Koro-2 exodrive légsikló:
A mágneses fluxussal való levegőáramlás
útján megvalósított meghajtás
leírása elég zavaros, ráadásul
kérdéses, hogy az így keletkező
gázsugár ugyan miért lenne büdös
és környezetszennyező?
52/b. XJ-6 légsikló:
Vitán felül
ez a légsiklók lerosszabbika, annyira sok hibája
van. Nagyon gyors, de rosszul áramvonalazott az eleje. Nyitott
és nincs rendes szélvédője, ami 720 km/h-s
csúcssebességnél leviszi az utasok haját,
sőt a fejét is. Nincs benne biztonsági öv, helyette
tehetetlenségi csillapító és
vonósugár generátorok préselik az
ülésbe a két utast. Kérdés: mennyi erő
kell akkor vezetés közben az előredőléshez és
a kormány megfogásához, illetve a műszerfal
nyomógombjainak megérintéséhez? Vagy a
kesztyűtartóba való benyúláshoz? És
mi történik, ha elromlik valamiért a rendszer?
További apróság, hogy ez Greyshade szenátor
illegális versenygépe. Hogyan parkolhat akkor vele a
belvárosban és használhatja úgy, hogy a
közlekedési rendőrség egyszer sem kapja el és
kobozza el tőle a járművet? Lefizeti a robotrendőröket?
És hogyan lehet, hogy Anakin könnyedén el tudja
lopni a gépet a parkolóból? Nincs benne még
egy vacak lopásgátló sem? Egy ilyen drága
járműben?
53. T-16 Skyhopper:
Mivel a két
alsó szárnya (hordozópanelje)
rögzített, nyilván ezek végeire száll
le a gép, ami statikailag elég rossz megoldás.
Annál is inkább, mert így a
pilótafülke igencsak magasan van, kb. 3 méterre a
talajtól, ami megnehezíti a beszállást.
Mellékes kérdés, hogy hol van
egyáltalán a pilótafülke bejárata? Ezt
ugyanis lefelejtették a konstrukcióról (vagy
álcázták). A gép hasa alá
függesztett ormótlan lézerágyú pedig
fölveti a kérdést, hogy minek egy civil
közlekedési eszközre (futárgép és
taxi) ekkora fegyver? Ami az 1200 km/h-s csúcssebesség
közelében már igencsak rontja a gép
manőverező képességét a rossz
áramvonalazása miatt.
53/b. Taylander űrkomp:
Végre egy jármű, amiről tényleg le tudom hinni,
hogy képes repülni és arra
használható, amire kitalálták. Kifejezetten
űrhajó formája van, jól áramvonalazott,
behúzható támasztólábakkal. A
kérdés csak az: hol van a raktér bejárata?
Hol lehet be-ki pakolni a rakományt? Erről az
apróságról mintha megfeledkeztek volna.
54. MC80 kalamári csillagcirkáló:
Nagy, bonyolult felületű és minden darabja indokolatlanul
egyedi kialakítású. Én mondjuk nem
tenném egy hadihajó tatjára a főreaktort, mert egy
hátulról jövő támadással simán
kilőhető és megbénítható az egész.
És a leírásból, valamint a
tervrajzról kifelejtették, hol van a hajó
hangárja, ahol a vadászgépeket és kisebb
űrhajókat szállítja.
54/b. Tartan-osztályú járőrcirkáló:
Egész hihető kialakítású hadihajó.
Annyira, hogy nem is tudok belekötni rajta semmibe. Mindenesetre
sokkal jobbnak tűnik a csillagrombolóknál.
55. Gungan bongo:
Nagyon érdekes
megoldásnak tűnik a tengeralattjáró
tatjából hosszan kinyúló rugalmas
meghajtóuszonyok alkalmazása. Vajon tényleg
működhet ez a megoldás? A hajó szárnyainak
kamráiban miért olajat tárolnak sűrített
levegő helyett? Az olaj nem összenyomható, így
sokkal nehezebb vele szabályozni a
vízkiszorítást. Ha a jármű rendszereit
úgy tervezték, hogy minél kevesebb energiát
fogyasszanak, akkor miért erőtérpajzs zárja le az
utasteret a víztől, ami áramkimaradás
esetén rögtön megszűnik és vízbe fojtja
a személyzetet? És miért kell egy ilyen kis,
három személyes gépre katapultálható
pilótafülke? Műszakilag ez eléggé
megbonyolítja a felépítését,
ráadásul a víz alatt, nagy nyomáson nem
lehet igazi katapultálásról beszélni,
legfeljebb csak leválásról. És
végezetül: ha a Naboo vizeiben ilyen sok nagy
veszélyes szörny él, miért nem szerelik fel a
tengeralattjárókat ellenük hatékony
védelmi rendszerekkel? Álcázóval,
szörnyriasztóval, torpedóvetővel,
szigonyágyúval, akármivel?
55/b. gungan harci jármű:
Ez egy két kerekű szekér, amiről gyakorlatilag nincs is
leírás, csak a rajta szállított
munícióról. Szerintem ciki volt betenni a
sorozatba. Helyette érdemesebb lett volna inkább azt a
droid vontatású lebegő taxit bemutatni, amivel Anakin
és Padmé keresték Shmit Mos Espában.
56. V-szárnyú vadászgép:
Már a neve is hibás ennek a járműnek, mivel
formailag inkább H-szárnyúnak kéne nevezni.
Fő hibája, hogy a tetején van két ferdén
fölszerelt védőpajzs lap, amik eltakarják a
kilátást a pilóta és az asztroszer
számára hátra és fölfelé,
ráadásul olyan keskeny a rés köztük,
hogy azon nem fér át a robot, vagyis nem tud ki-be
mászni a foglalatába. A négy szárny
emellett csak a hűtőbordák hordozójaként
szolgál, semmi másra nem jó (fegyvertartó
pilonnak például).
56/b. Recusant-osztályú romboló:
Ehhez a hajóhoz van két kép az
újságban, amiken nem nagyon lehet kivenni a gépet,
sokkal inkább a Venator-osztályú hajókat
és az Eta-2-eseket. A neten elérhető képei
alapján a csontvázszerű romboló tele van pakolva
ágyúkkal és csak egy része
páncélozott. A törzsének hátsó
része és a hajtóművek nem, így igen
sebezhető.
57. X-34-es terepsikló:
Ennek a gépnek a
legfőbb hibája a három
sugárhajtóműve, amik közvetlenül az
utastér mögött hátul, kétoldalt
és felül helyezkednek el. Menet közben ugyanis ezek
gyorsan beszívják nem csak a sivatag porát, de az
utasok sapkáját, parókáját és
minden kisebb tárgyat is, ami nincs rögzítve az
utastérben, így hamar tönkremennek a
turbinalapátjaik. Ezen még az sem segít, hogy a
beömlőnyílásokon szűrőbetétek vannak, mert ha
ezek túl apró szeműek, hamar bedugulnak és
rontják a szívóhatást, ha meg túl
nagy szeműek, nem érnek semmit. Ráadásul a
három hajtómű iszonyúan hangos, hamar
megsüketítik az utasokat. További hiba, hogy az
utastér nyitott, ami rontja a gép
légáramlástani jellemzőit, valamint az elülső
szélvédő túl alacsony és
lekerekített, így nem védi az utasok fejét,
szemét a széltől. Ebben legfeljebb törpék
tudnának összekócolt haj nélkül utazni.
250 km/h sebességnél elég egy homokszem, ami a
sofőr arcába vágódik és megvakítja,
ha nincs rajta védőszemüveg. Márpedig Luke a filmben
nem hordott magán szemüveget vagy védősisakot
száguldozás közben.
57/b. V-35 Courier terepsikló:
Ez a jármű az elbénázott X-34-es
"javított"
változata. A három turbinát a tetejére
rakták, bár nem értem, miért szögletes
alakúak? Négyszögletes házba kerek
turbinalapátot rakni értelmetlen dolog. Az utastér
szerencsére zárt, viszont benne elöl ül a
két utas, mögöttük középen a sofőr,
ami elég különös megoldásnak tűnik. A
lebegtetést végző repulzor generátor pedig
hátul túl sok helyet foglal el más
típusokhoz képest.
58. Bantha-II. homokskiff:
Ezt a technikai rémálmot maga az
újság is
mihaszna kíséret, illetve instabil repülő platform
néven emlegeti, ami sokat elárul a
tulajdonságairól. A fő hibái a következők:
Teljesen nyitott a raktere, utastere és nincs rajta egyetlen
ülés sem. 250 km/h sebességnél állva
utazni egy ilyen repülő tákolmányon (főleg nagy
távolságra, sivatagban, homokviharban) kész
öngyilkosság, még úgy is, ha két
kézzel kapaszkodik az ember a túl alacsony
korlátba. A kormányzásra hátul két
mélyen lelógó kormánylapát
szolgál, elképzelni sem tudom, miként.
Mindenesetre aerodinamikai kormánynak túl kicsik,
fúvókák meg nincsenek rajtuk, de legalább
rátettek két hosszú lándzsát, amik
vége mélyen lelóg a hajótest alá,
előrefelé, hogy minél könnyebben beleakadjon a
talajba száguldás közben és felbuktassa a
gépet vagy letörjön róla. Ez egyben a
leszállást is akadályozza, ami még
enélkül is problémás dolog, mivel a
jármű hasa nem lapos, hanem ferde, így a sima talajon is
előredőlő fedélzettel állapodik meg. A skiff hossza 9,5
méter, de közben állítólag 135 tonna
rakomány szállítására képes.
Na most egy szabvány, kis méretű teherkonténer kb.
6 méter hosszú és 2,5 méter széles,
illetve magas. Ebbe 28-30 tonnát lehet belepakolni. Ha csak egy
ilyet ráraknak a siklóra, az olyan magas lesz, hogy a
hátul álló sofőr semmi nem fog látni előre.
A 135 tonna terhelhetőséghez pedig négy ilyet kéne
egymás tetejére tenni (10 méter magas!), ami
elég groteszk látvány lenne. Van ugyan a
gép hasában egy mágneses emelő, viszont az nem
igen bírna el még egy tonnát sem, nemhogy
százat, elvégre ez nem egy repülő daru. Ezért
úgy vélem, jóval reálisabb azt
feltételezni, hogy a skiff 1 tonnát bír el (vagy
9-10 utast, a feltüntetett 16 helyett). Azt pedig már meg
sem kérdezem, hogy a hajóorr miért befelé
lejt, nem kifelé, amivel csökkenti a fedélzet
méretét.
58/b. E-szárnyú vadászgép:
Az X-szárnyú utódának
nevezett
hajónak gyakorlatilag nem E alakúak a szárnyai.
Viszont csak kettő van belőlük és azok is lefelé
dőlnek, továbbá a hajtóművek a végükre
vannak erősítve, amivel az a fő baj, hogy landoláskor
könnyen megsérülhetnek, illetve
beszippanthatják a koszt a talajról. És az sem
volt jó ötlet, hogy közvetlenül a forró
hajtóművek mellé szerelték be a
lézerágyúkat, amik szintén felhevülnek
lövöldözéskor. A harmadik
lézerágyú a pilótafülke tetején
meg egy rossz vicc, mivel egyrészt akadályozza a
pilótafülke tetejének felnyitását,
másrészt a gyors katapultálást.
Ráadásul az ágyúcső belóg a
pilóta látómezejének közepére
és minden lövésnél elvakítja az
illetőt a felvillanó lézernyaláb. Azt már
meg se kérdezem, miért kellett az asztroszert
hátul egy olyan zárt, védett foglalatban
elhelyezni, amiből nem lát ki és így semmit sem
tud csinálni menet közben?
59. Executor szuper-csillagromboló:
Túl nagy és tohonya ahhoz,
hogy egy űrcsatában eredményesen be lehessen vetni a
jóval kisebb és fürgébb hadihajók
ellen. A méretéhez képest szerintem túl sok
rajta a fegyver: a 4000 turbólézerágyúnak,
250 ionágyúnak, 500 további
lézerágyúnak, 250 rakétakilövő
állásnak és 40 vonósugár
generátornak egyszerűen nincs hely a burkolatán az
egyéb kacatok mellett. Viszont a hatalmas hangárjai
ellenére túl kevés rajta a TIE
vadászgép: csak 144 db, ami nem elég a
különféle hadműveletekhez
(flottakísérés, támadás,
felderítés - egyszerre). A
támogatóhajók létszáma (200 db)
hihetőnek tűnik, ahogy a szállított felszíni
haderő nagysága is. Csak felmerül a kérdés:
mi értelme van teherhajónak használni egy
csatahajót? Ezt a feladatot a sima katonai deszanthajók
is el tudnák végezni. Ahogy az is kérdéses,
mi értelme van egy akkora hangárnak, amiben egy
birodalmi-osztályú csillagromboló is dokkolni
tudna? Elvégre ez nem egy űrállomás és
pláne nem önjáró javítóműhely.
Az újságban az áll, hogy az Executornak volt egy
ikerhajója, a Lusankya. Ellenben a wookieepedián ezen
kívül még 8 másik
Executor-osztályú szuper-csillagrombolóról
lehet találni adatokat.
59/b. Aggressor vadászgép:
Az újságban helytelenül Agressor-nak írt
jármű a legbénább űrvadászgépek
egyike a star wars univerzumban. A pilótafülkéből
való kilátást erősen akadályozza a
kétoldalt előrenyúló kettős orr, rajta a
vonósugár generátorokkal és
lézerágyúkkal. Mögötte a hajótest
pedig túl kicsi ahhoz, hogy elférjen benne a
hajtómű és létfenntartó rendszer mellett a
8 utas helye is (utasok egy vadászgépben?). A
szárnyak egyáltalán nem áramvonalasak
és mivel csak egy hajtóműve van, manőverezni sem
könnyű vele még az űrben sem, nemhogy a
légkörben.
60. Vulture droid:
Ez nem űrhajó
és nem jármű, hanem egy repülő droid. A 2-2
lézerágyú a szárnyak csatlakozóiban
helyezkedik el, fizikailag a lehető legrosszabb helyen, ahol
normálisan a tartóváznak, illetve a lábnak
is használható szárnyakat mozgató
tengelyeknek kéne lenniük (vagyis ott nincs hely
fegyvereknek). Amúgy micsoda ostobaság egy
vadászgépnek használt droidot lépegető
lábú felszíni harci egységként is
használni? Ez abszurdum. Ráadásul az
újságban az áll, hogy ezek a gépek
hangszintetizátorok segítségével
kommunikáltak a kisebb B1 és B2 droidokkal. Hol? Az
űrben? Vagy a légkörben egy csata közben,
miközben az égen repkednek és iszonyú
csatazaj van? A létező leglassúbb és legrosszabb
hatásfokú kommunikációs eszközt
használják a jóval egyszerűbb és gyorsabb
rádiózás helyett?
60/b. Consular-osztályú naszád:
Ennek a járműnek ugyanazok a hibái, mint a hozzá
hasonló CR90-es korvettnek. Túlméretezett
hajtóművek, rossz helyre rakott antennarendszer és
oldalsó dokkológyűrűk, keskeny törzs. Plusz
ráadásnak az orr alsó, henger alakú
része mentőkabinként leválasztható a
törzsről, ami nem igazán praktikus, hisz ez egyben
utastér és szalon is. A meneküléshez semmi
szükség egy kényelmesen felszerelt luxus szalonra.
Vissza a tartalomhoz