Ásvány
E szigetközi
falucska az, amelyre a mai magyarországi Csütörtökiek nagy része úgy gondol,
mint a család ősi fészkére. Való igaz, attól kezdve, hogy feltűnnek itt az
1730-as évek legelején, történetük és leszármazásuk egyértelműen, folyamatosan
nyomon követhető. /lásd bővebben: Csütörtöki
család ásványi története /
Ásvány története
Ásvány - ma
Ásványráró - magyar falu a Szigetközben, a Hédervári család ősi birtoka volt.
Ásványt Assowan alakban írják egy 1418. április 4-én
kelt oklevélben, amelyben Hederwara-i (Hédervárai/Hédervári) Lőrinc királynéi ajtónállómester
panaszt emelt Bews-i (Bősi) János ellen az 1417. évi
hatalmaskodásai miatt. Egy 1443-ból származó oklevél "Assowan"
néven említi. A falu részben a hédervári vár, részben
a rárói vár uradalmához tartozott.
1526. július 19-én II. Lajos király Laki Bakics
Pálnak és testvéreinek adományozta Héderváry Ferenc
több elkobzott birtokát, így Rárót és Ásvány felét is. 1532 nyarán az evangélikus Bakicsok erőszakkal akarták jobbágyaikat az evangélikus
vallásra áttéríteni. Ásvány lakossága nem akart áttérni, ezért Bakics Pál az ásványi templom lerombolásával fenyegette meg
őket. Utóbb mégis elérte a jobbágyok áttérését. 1544 előtt a másik földesúri
család tagjai, a Héderváryak is áttértek az
evangélikus hitre. 1550-ben Bakics Péter
elzálogosította birtokait Pálffy Péternek. 1554-ben a Héderváry
család kiadatta a „Hederwara tartományában mindön falunak jövedelme, adója, és szolgálatja”
című urbáriumot, mely Aswáni (Ásvány) falut is
említi. 1559-ben elhunyt Bakics Péter. Tőle leányai
révén a Balassa, Révay és Czobor
családok örököltek birtokokat Ásványon s Rárón.
1561-ben az egyházlátogatási jegyzőkönyv említi, hogy Ásványon nincs plébános,
és az egyházat teljesen felégették a törökök. Az egyház javai lutheránusok
(evangélikusok) kezében vannak. 1594 előtt az ásványi kovácsok már céhbe
tömörültek.
1616-ig
Ásványon birtokos a nemes Ásványi család. Ekkor a család eladván itteni
birtokait Jókára települt, egyes családtagok Csallóközcsütörtökre, ahol már a 17. század közepétől
előfordult az Ásványi családnév. A Jókán élő Ásványi
család egyes tagjai később felvették a Jókai családnevet. Ebből a családból
származott az írófejedelem Jókai Mór is, akinek „ásvai”
nemesi előneve Ásvány régies elnevezéséből ered.
1616-ban a szapi Balassa család kap új királyi adományt Ásványon,
ekkor veszik fel az Ásványi előnevet. 1628-ban újjáalakult az ásványi római
katolikus egyházközség. 1631-ben Forgách Zsuzsanna Ásványon végrendelkezett. Az
1630-as évek elején Héderváry István áttért a
katolikus vallásra, majd 1634 nyarán elvette a lutheránusoktól az ásványi
templomot, s átadta a római katolikus egyháznak. 1658-ban Ásványt mezőváros
jellegűként vagy mezővárosként említették. Az 1658. évi összeírás 35 egész és 3
félhelyes jobbágytelket említ Ásványon. Ugyancsak 1658-ban elkészült a rárói
vár leltára. Ráró fokozatosan Széchényi György győri püspök kezébe került, aki
1659 és 1686 között féltucatnyi birtokrészt vásárolt. Tőle Ráró Kaunicz Domokos és Apponyi Lázár kezére került, akiktől a
18. század elején Viczay Jób vette meg. A
keresztelési anyakönyveket 1681 óta vezetik a plébánián.
Ásványt a
17. század végén egy árvíz teljesen elmosta, Viczay
Ádám ezért telepítette át 1700-ban jobbágyait a falu mai helyére. A Duna
áradása 1709-ben elpusztította Oltva községet, amely a mai Ásványráró
közigazgatási területén, az új-szigeti határrészen feküdt. A hagyomány szerint a falu jelenleg
már a harmadik helyén fekszik (korábbi helyét egyesek a Jézus-sziget, mások Ótata környékére teszik). A falu határát a Duna
folyamatosan alámosta, ezért kényszerült egyre délebbre húzódnia.
1735-ben Viczay Jób gróf özvegye a Balassa-örökösök birtokrészeit megvette.
1738-ban a Ráróban részbirtokos báró Apponyi Lázár felépítette a kálváriát,
majd mellette a Mindenszentek-kápolnát és egy remetelakot. Napjainkra csak a
kálvária maradt fent. 1773-ban Ásvány és Ráró a gróf Viczay
család birtoka volt, azonban akkor Ráró öröklés révén gróf Viczay
Eszternek, báró Sándor Antalnénak jutott. A 19. század közepén Fényes Elek
szerint a Héderváry-uradalomhoz tartozó Ásványon
1300, a gróf Sándor Móric által bírt Rárón 500 fő élt, mindkét település híres
vizahalászatáról és káposztájáról, valamint hasznos legelőket bír a
szigetekben.
A falu igen
gyakran vált a Duna áradásainak áldozatává. A Duna folyása az árvizek és a
tudatos árvízvédelmi intézkedések miatt sokat módosult az évszázadok folyamán.
Néhol új medret vájt magának, máshol egész partokat mosott el, vagy új
szigeteket épített, ezért a lakosok csatornaépítésekkel, gátakkal védekeztek a
folyó szeszélyei ellen (ilyen gátak épültek már a középkortól például a
Szigetköz északi kapujában Csölösztőnél, valamint
Dunakilitinél). A Szigetköz déli kapuja pedig éppen Ásvány volt a Csilizköz és
Szigetköz találkozásánál.
A Duna régi
fő folyásirányaira a régi vármegyehatárokból is lehet következtetni, hiszen a
Duna folyásiránya fokozatosan változott, de a vármegyehatárok a régi helyükön
maradtak. Ezzel magyarázható, hogy Pozsony vármegye határa benyúlt
a mai Szigetközbe, Győr vármegye határa pedig átnyúlt a Csallóközbe. A Győr és Moson
vármegyék határán levő Duna–ágnak már csak nyomai fedezhetők fel.
Éppen az
1720-as évekből – tehát a Csütörtöki család Ásványra érkezésének idejéből –
vannak adatok igen jelentős árvízvédelmi intézkedésekre. A falu birtokosa ekkor
gróf Viczay Jób volt.
Az árvizek
okozta viszontagságok mellett a Duna gazdagságot és jólétet is adott a falunak,
ahogy azt Tompa Mihály - aki maga is megfordult errefelé - Ásvány című versében szépen megénekelte. Olyan
ősi, máshol elő nem forduló mesterségek maradtak itt fenn, mint az aranymosás,
vízimolnárság, kosárfonás, halászat. /Akit érdekel Ásvány részletes története,
annak Tamás Gyula: Feltámadás a hullámsírból című
monográfiáját ajánlom./
A Csütörtöki
család 1730 körül tűnt fel az ásványi aranymosó családok között.
Aranymosás
A falu
méltán leghíresebb kiváltsága az aranymosás volt. Az ásványi aranyászok külön
oklevelet kaptak Mária Terézia császárnőtől, melyben az egész ország területére
szabaddá tette nekik az aranymosást, csupán arra kötelezte őket, hogy mosott
aranyukat a győri harmincadhivatalba szolgáltassák
be. Itt a falu környékén terültek el a Duna mente leggazdagabb aranymezői.
A győri harmincadvámhoz tartozó aranybeváltó hivatalban a beváltási
kötelezettség miatt nyilvántartották az aranyászokat. Ezek a névsorok, valamint
az ásványi matrikula írott feljegyzései csaknem három évszázadra megvilágítják
az aranyászcsaládok hosszú sorát. Apáról fiúra
örökölték a tudományt, kívülállót nem avattak be a mesterség titkába,
legfeljebb csak nősüléssel keveredhetett idegen közéjük.
A
legrégebbről felkutatható ásványi aranyászok adatai 1681-ből valók. Mező
György, Csöbör György, Fazekas György, Gulyás Mátyás, Dobos János, Nagy György,
Sipos István, Horváth Márton, Harangozó Lőrinc, Máté Márton, Soós Ádám, Nagy
Lőrinc, Micsó György, Gutori
István, Vámos Ferenc aranyászott ez idő tájt a Dunán.
1719-ben
ugyanezek a családnevek szerepelnek nagyjából, újabbak közöttük Orós István (molnár is volt, de ráérő idejében aranyászott), Dániel Péter, Simon Márton, Vadas Márton,
Páli István, Farkas István.
1740-ben
szerepel először az ásványi aranyászok között: Köpcsényi
István, Beke János, Gyökér György, Angyal Ferenc, Bedő Pál, Csütörtöki
György.
1761-ben a
régi Horváth, Fazekas, Nagy, Máté, Soós, Simon, Páli családok mellett újak, Bán
György, Hideg István, Bukor Márton,
1795-ben
pedig Bősi György, Lentse János, Foltényi
János, Tóth Vendel.
1831-ben 72,
1870-ben 102 család élt Ásványon aranymosásból.
/Forrás: Timaffy László – Szigetközi Krónika/
A szigetközi
települések jelentős részében éltek aranyászok, de a leghíresebb aranyász-község
Ásvány volt. Az itteni aranymosók technikája volt a legkifinomultab
az egész Kárpát-medencében. Az ásványi aranyászok 96-97 %-os aranykihozatallal
dolgoztak, s a kézi szérkézésnél és a foncsorításnál sem volt több veszteségük 1-2 %-nál.
Ahogy Pantó Dezsó geológus és
bányamérnök megjegyezte: „Láttam dolgozni aranyászokat az erdélyi ponyvás szérekkel Verespatak mellett, a
Mura, Dráva mentén a horvátokat meredeken állított rovátkolt asztalukkal, de
azok a munka jósága, tökéletesség tekintetében közel sem járnak az
ásványiakhoz. Azok a munkát elnagyolták. Sok nyersanyagot pazaroltak, sokat és
nagy veszteséggel dolgoztak fel, míg az ásványiak munkáját a gondosság és a jó
kihozatal jellemzi.”
Ajánlott
videó: Filmhíradó részlet 1932-ből az ásványi aranyászok
technikájáról.
Ásvány és
Lipót környéke a legkedvezőbb aranymosó-helyekkel rendelkezett, mert a Duna itt
tele volt apró szigetekkel, amelyek évről évre változtak. A folyó szabályozása
azonban néhány év alatt jelentősen átalakította a Nagy-Duna medrét és
mellékágait. Ásványtól keletre eltűnt az a talán alakulóban lévő kis sziget is,
amelyik egy 1884-ben készült katonai térképen a folyam
közepén látható, s a neve Aranyozó sziget volt.
/Forrás: Uzsoki András – Adalékok az aranymosás történetéhez és
technikájához./
Az
aranymosás rendkívül fárasztó munka volt, és sosem hozott annyi jövedelmet,
hogy valaki meggazdagodjon belőle, mégis az aranymosó a maga ura lehetett, a
napszámot, jobbágyterheket aranyban válthatta ki. A mesterséget a helyiek egyes
korokban fő jövedelemforrásként, máskor csak jövedelem kiegészítésként űzték,
ahogy a szükség úgy kívánta.
Ahogy a
közismert szigetközi népdal is mondja:
„Halász, vadász, aranyász, üres zsebben kotorász,
ha szegény is vígan él, egész nap csak vizet mér.”
Az aranyász mesterség szigorúan csak apáról fiúra szállt, családon kívüliek
csak házassággal kerülhettek az aranyász családok közé. Ezért is
elgondolkodtató, hogy Csütörtöki Györgyöt – az első Csütörtökit a faluban - a
korabeli ásványi források már 1740-ben aranymosóként említik. Felmerül a
kérdés, hogy vajon már aranymosóként érkezett a faluba, vagy itt tett szert a
mesterségre benősülés révén? Csallóközcsütörtökön,
Csütörtöki György szülőhelyén nem mostak aranyat, mivel távolabb esett a
Dunától, de a környező dunamenti településeken, pl.
Vőkön, Illésházán, Jókán,
Somorján sokan foglalkoztak aranymosással.
A Csütörtöki család ásványi történetének
legfontosabb forrása az egyházi anyakönyv, un. Matricula jegyzéke, a helyi és környékbeli temetők
sírfeliratai, valamint az adóösszeírások
névjegyzéke, a járási szolgabírói iratok.
A legkorábbi adatok az 1730-as évekből valók. Ez
alapján a családfa mintegy 300 évre visszavezethető. A régies, kézzel írt
szövegek – kiváltképp, hogy 1836-ig kizárólag latinul íródtak – mai szemmel
nehezen olvashatók, ezért az esetleges pontatlanságokért előre is elnézést
kérek. Az egyházi anyakönyvezést 1895-ben váltotta fel a polgári anyakönyvezés.