DRÁMAJÁTÉK ÉS EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ
T A N T E R V
Az Arany János Tehetséggondozó Program első éves
oktatási-nevelési tervéhez
2000/2001
Ha a csillagra kattintasz, a második részhez jutsz.
Készítette: Wenczel Imre
Hitvallás
Az emberi kommunikáció szándékos és kölcsönös jelhasználat két vagy több
ember/embercsoport között annak érdekében, hogy
(emberi) kapcsolatot teremtsenek, tartsanak fenn egymással, esetleg azt
időlegesen vagy véglegesen szüneteltessék.
Ezért a kommunikációs folyamatban résztvevőknek
mindent meg kell tenniük, hogy ne csak közlésük tartalma legyen világos,
hanem annak megértésére is legyen esélye a másik félnek.
Hátha visszajelez -- "csak ennyit: vannak itt, s te nem vagy idegen" (J.
A.)
A drámajáték olyan közös csoportos
tevékenység, amely lehetőséget ad arra, hogy majd jobban (szebben?,
kevésbé félreérthetően?) kommunikáljunk, és "mellékesen" arra ad
alkalmat, amit mostanában sokan és sokszor elszalasztunk: a közös játékra.
Annak bevallása, hogy mindannyiunk személyisége fejlődhet (tanáré-diáké egyaránt) a kommunikációs és az ún. személyiségfejlesztő játékokban, azt is mondatja velünk, hogy a személyiségfejlődés kereteit modulálva inkább lehetőséget biztosítunk e játékokkal a személyiség fejlődéséhez, mint fejlesztjük azt.
A legdemokratikusabb programot kínáljuk tehát
a gyerekeknek ezáltal, azt a programot, amelyben sokkal inkább partnere
lehet egymásnak tanár és diák, mint a korábbi szokványos
tanítási/tanulási folyamatban.
Ami a legfontosabb: most sokkal több időt kaptunk arra, hogy egymással is - ne csak a tananyaggal - foglalkozzunk mi tanárok/diákok, mint amennyit általában kínál a sors.
Használjuk ki tehát minden előnyét!
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
Részei:
1. Óraszámok
2. Megjegyzések
3. A tantárgy specialitásai
4. A drámajáték rövid jellemzése
5. Tanóravázlatok/leírások/ “forgatókönyvek” példaképpen
5.1. Drámajáték gyakorlatok (“A” típusú játékok)
5.2. Dramatikus játék: “Élő adás” (“B” típusú játék)
5.3. Őrködés (komplex, ún. “D” típusú drámaóra vázlata)
6. Célmeghatározás
6.1. Néhány fontosabb szakirodalmi anyag a készség-/képességfejlesztéshez
7. Követelmények, értékelés
8. Feltételek
11. Zárásképpen
12. Ajánlott szakirodalom
1.
Óraszámok
Heti 3 tanórában gondolkodhatunk délelőttönként. Javaslatunk szerint ez két részre bontható. Előszöregyórás (tanórai 45 perc) tréningszerű, beszélgetésekkel, készségfejlesztéssel, csoportépítéssel, verbális és nonverbális kommunikációval, önismereti játékokkal, "A" és "B" típusú drámával foglalkozhatnánk,
majd – egy-két nap múlva – kétórás (kétszer 45, azaz 90 perc folyamatos együttlét) foglalkozást tarthatnánk, amelybe "beleférnének" a nagyobb ívű gondolatok és/vagy érzelmek, a feszítés-lazítás nagyobb mélységei, a relaxáció megtanulása, a szituációs gyakorlatok, és a "D" típusú drámaórák. Természetesen megtartható a három tanóra egyetlen ívben is. (Azonos téma, vagy hosszabb feldolgozási igény esetében a tanterv nem jelöli külön az 1 + 2-es órafelosztást.) Ha másképp csoportosítja valaki az órákat, újra kell gondolnia, és módosítania kell ennek a tantervnek a témaelosztását, illetve az alkalmazásra kínált módszereket.
Ha a gyerekek ennél több ilyen típusú együttlétet
kívánnak, akkor álljon rendelkezésükre a kollégiumban további egy
vagy két óra. (Ott nyílhat alkalom színjátszásra is.)
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
2.
Megjegyzések
A tanterv harmóniában van az általánosan megfogalmazott elvekkel, melyek az Arany János Készségfejlesztő Program kereteit adják. Így különösen fontos, hogy a Drámajáték és emberi kommunikáció ún. tanóráit (a tantárgy sepializációiról később!) olyan szakember tartsa, aki kommunikációból (gyakorlatból és elméletből egyaránt) és/vagy drámapedagógiából legalább középszinten képzett. Nyilvánvaló, hogy ennek a “tantárgynak” a tanítása-tanulása fokozottan személyiségfüggő.
Ami a szemléletmódot illeti, nagyon eltér a szokványos, poroszosnak
mondott módszerektől, ezért az ajánlott
szakirodalomból és a drámapedagógia gyakorlatából tájékozódva
– már gyakorlott szakemberként – érdemes a részletes, személyre/csoportra
szabott óratervek kidolgozásához hozzáfogni. Vázlatfüzetből való
olvasgatás közben nem lehet ezeket
a foglalkozásokat megtartani, bensővé kell válnia a célnak és a módszernek
egyaránt, ugyanis a tanulók reakciói, az általuk behozott információ
vagy intuíció könnyen átalakíthatja az eredeti elképzeléseinket.
A tervezésnek mégis – vagy talán épp ezért – igen nagy
szerepe van. Hogy milyen egy fókuszra kihegyezett drámaóra terve, arra
adunk példát.
3.
A Drámajáték és emberi kommunikáció (mint) tantárgy specialitásai
Az itt idézett két fogalom eleve szétfeszíti a kereteit mindannak, amit a mai iskolarendszer általában követel. Időben hosszabb vagy rövidebb együttlétet is igényelhet ugyanis egy tanóra, mint éppen 45 perc. Az alakzat, amiben a tanulók és a tanár létezik, néha percenként változik, tehát nem tűri azt az elrendezést, amelyben az egymás mögötti padokban a társaik hátát vagy a katedrára lépő tanárt láthatják csupán diákok. A legjobb (akár rituális kezdésként és/vagy befejezésként) a KÖR alakzat. Elképzelhető, hogy egy súlyos téma kifejtéséhez, kijátszásához éppen a tanulók őszinte reakciói miatt nem elég az előre meghatározott idő. Mit lehet akkor tenni az adott csengetési renddel és az adott termekkel, bútorzattal?
Ez a kérdés nem itt igényli a választ, hanem egyrészt az egyes tanórák részletes (térben és időben nagyon átgondolt) tervezésénél, másrészt a megvalósításkor az adott iskola feltételrendszereinek átgondolásában.
Mélységesen egyetértünk a Nemzeti alaptanterv megfogalmazásaival, ezért emeljünk ki onnan néhány mondatot! A drámajátékról a következőket írja a projekt készítője, Rudolf Ottóné:
"A drámapedagógia személyiségre figyelõ gyermekközpontú tevékenységét a játékra, cselekvésre alapozza.
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
Egy-egy foglalkozás időtartama akár 30 percig, akár 120 percig is tarthat. Így még az is lehetővé válik, hogy óraközi szünetek nélkül folyjék a tevékenység. "
4.
A drámajáték rövid jellemzése
Mindenekelőtt szögezzük le: a drámajáték nem színjátszás és nem színházlátogatási kurzus (bár mindkettő “belefér”). A drámajáték fogalma alatt azokat az A, B, C és D típusú csoportos játékokat értjük, amelyeknek jelenleg Magyarországon a legkiterjedtebb szakirodalma van az összes oktató-nevelő módszer közül.
Az "A" típusúak készségfejlesztő gyakorlatok; a "B" típusúak a “tegyünk úgy, mintha utazók, felnőttek, filmesek … stb. volnánk”, röviden a “mintha” játékai; a "C" típusú játékok (leegyszerűsítve) a színjátszás játékai; a "D" típusúak a tanítási dráma játékai - mindaz, amiről eddig szóltunk, elemeiben megjelenhet ez utóbbiban egyetlen nagy ívű folyamatba ágyazva… Különösen a tanítási dráma hatékonysága jól bemért már. A legfontosabb szakirodalom hozzá: G. Bolton: A tanítási dráma elmélete; Jonothan Neelands: Dráma a tanulás szolgálatában; illetve a Kaposi László által szerkesztett Drámapedagógiai olvasókönyv; elemeiben pedig Gabnai Katalin: Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak felnőtteknek c. könyve.(Részletes szakirodalom-jegyzék mellékelve.)
Idézzünk itt egy-egy példát az egyes játéktípusok rövid leírására
illetve vázlatára! Talán valamilyen útmutatással is szolgál, bár
az itt idézett “D” típusú 90 perces foglalkozás inkább a képzett
és vizsgázott drámapedagógusoknak mond
valamit. (A közölt játékok és foglalkozásrészletek megtalálhatóak
a győri Gyermekek Háza kiadványaiban, a veszprémi “Vegyede” sorozatban
illetve a Drámapedagógiai Magazinban.)
A Drámajáték és emberi kommunikáció tanterve
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
5.
Tanóravázlatok/leírások példaképpen
Nézzünk előbb egy “A” típusú gyakorlatsort!
5.1.
Drámajáték gyakorlatok
(példa a tervezésre)
Csoport: 7-8-9-10. évfolyam. (A drámajátékban járatlan csoport is játszhatja.)
Cél: Ismerkedés (névtanulás), a csoportkohézió megteremtésének első szakasza, a koncentráció fejlesztése, az egyéni és a közös mozgáskoordináció fejlesztése.
Eszközök: Néhány kisebb-nagyobb labda, csörgőlabda vagy babzsák.
Megjegyzés: Ha babzsák(ok)kal játsszuk, más jelleget kap az egész gyakorlatsor. (A labda pattan, a babzsák csak zuhan, esetleg üt; más lesz a dobás íve...) Ügyeljünk a balesetveszélyre!
Tér: A csoport létszámának megfelelő, lehetőleg négyzet alakú, bútorok nélküli, puha padlós terem. (Egy embernek legyen legalább két négyzetméternyi tere!)
Idő: 15-20 perc
1.
Körben állunk, a játszók nem szorosan egymás mellett olyan távolságba helyezkednek a szomszédaiktól, hogy meg tudják egymást érinteni. Mindannyian a kör közepe felé fordulunk. Egy labdával kezdjük a játékot.
Arany János Tehetséggondozó Program 9. évfolyam
2.
Körben, a kör közepe felé fordulva, terpeszben állunk. Akkora a terpesz, hogy könnyen átfér rajta az a labda, amivel játszunk. A játék folyamán nem változtatunk a terpesz nagyságán. Jobb lábunk szorosan a jobb szomszédunk bal lába, bal lábunk a bal szomszédunk jobb lába mellett. Úgy hajolunk előre, hogy a lábunk nyújtva marad.
A következő példa azt mutatja, hogy ilyen is lehet egy “B” típusú drámaóra, más néven dramatikus játék. Alkalmas egyébként sokféle készség fejlesztésére is a kínált keret, és beépíthető “D” típusú drámaórába is.
(A folytatáshoz FENT, a tengeri csillagra kell kattintani!!!)