Magfalva
"A MAG szó a Mintaként Alkalmazott Gondviselés
elnevezést rövidíti, de benne van a névben az a
stratégia, amit a természet használ a túléléshez. Ha
közelít a sötétség, jön a tél, a teremtés
összegyűjti az élet továbbviteléhez szükséges
legfontosabb anyagokat, tudást, energiát és magokat
alkot.
Ezek a magok hosszú ideig – néha évezredeken
keresztül – őrzik az élet mintáját, majd
ha újra kedvezővé válnak a körülmények,
kicsíráznak és újjáteremtik az életet. A magyar nép
nevében (azaz feladatában) is benne van a mag.
A MAG-ot tudóstársaimmal, barátaimmal hoztuk létre
1997-ben. Ekkorra már világosan látszott, hogy az a
fajta fogyasztói civilizáció, amelyben élünk, még a
mi életünkben összedől. Elsődleges célunk
az volt, hogy a katasztrófa előtt minél több
ember függetleníthesse magát a nagy ellátó
rendszerektől (gáz-, víz-, villany-hálózatok,
nagyüzemi mezőgazdaság és élelmiszeripar,
egészségügy stb.), esélyt adva magának és a
családjának a túlélésre.
Erre a legkézenfekvőbb megoldást a hagyományos,
önellátó paraszti gazdálkodás nyújtja, amely
évezredeken keresztül bizonyított, amelyben még
nagyszüleink is éltek. Ez az életmód nemcsak
egészséges, tiszta élelmiszert, kényelmes, otthont
adó házat és emberhez méltó életet jelentett, hanem
– mivel a házépítéstől a
mezőgazdasági munkákig mindent kalákában
végeztek – közösséget is. Ez a közösségi lét,
és az általa nyújtott védelem és biztonság hiányzik
ma mindnyájunknak. Ezt próbálja a MAG visszaadni az
embereknek.
A MAG önszerveződő, önvezérelt önellátó
közösségek hierarchikus rendszere."
Géczy Gábor
A teljes cikk:
Magfalván jártunk
|
– Kezdhetjük egy elcsépelt kérdéssel? Honnan indult s hogyan jutott el Magfalva alapításának gondolatáig?
– Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből származom, Csengeren születtem, középiskolába a badapesti Eötvös József Gimnáziumba jártam. Diplomámat a Kossuth Lajos Tudományegyetem matematika–fizika szakán szereztem 1989-ben. 1990-ben Akadémiai Doktori Ösztöndíjat nyertem az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Természetföldrajz Tanszékére. Itt a természetben előforduló önhasonló alakzatokat (fraktálok) vizsgáltam. Ez vezetett arra, hogy felfigyeljek bizonyos – a természet minden szintjén felbukkanó – alapformákra.
Megdöbbentett, hogy ezek az univerzális formák alapmotívumként szerepelnek a természeti népek ábrázoló művészetében és a magyar népművészetben is. Az ezeket ismerő népek belesimultak a tájba, melyben éltek, hihetetlen tárgyi és szellemi tudást birtokoltak, ellentétben a ma „magascivilizációk”-nak tartott kultúrákkal. Kutatóútjaimon sorra vizsgáltam Egyiptomot, Mezopotámiát, Görögországot stb., és mindenütt azt tapasztaltam, hogy a táj és a tájban élő ember harmonikus kapcsolatának megbomlása miatt sivatagosodtak el ezek a területek. A mi világunk is e felé halad, ezért hoztuk létre a MAG-ot és kezdtünk beleMagfalva építésébe.
– Mit jelent a MAG rövidítés?
|
|
Magfalva (az önfenntartó települések egyik
mintájaként emlegetett közösség) alapítóját,
Géczy Gábort kértük fel hogy ismertesse meg
olvasóinkat is munkásságával.
|
– A MAG szó a Mintaként Alkalmazott Gondviselés
elnevezést rövidíti, de benne van a névben az a
stratégia, amit a természet használ a túléléshez. Ha
közelít a sötétség, jön a tél, a teremtés
összegyűjti az élet továbbviteléhez szükséges
legfontosabb anyagokat, tudást, energiát és magokat
alkot.
Ezek a magok hosszú ideig – néha évezredeken
keresztül – őrzik az élet mintáját, majd
ha újra kedvezővé válnak a körülmények,
kicsíráznak és újjáteremtik az életet. A magyar nép
nevében (azaz feladatában) is benne van a mag.
A MAG-ot tudóstársaimmal, barátaimmal hoztuk létre
1997-ben. Ekkorra már világosan látszott, hogy az a
fajta fogyasztói civilizáció, amelyben élünk, még a
mi életünkben összedől. Elsődleges célunk
az volt, hogy a katasztrófa előtt minél több
ember függetleníthesse magát a nagy ellátó
rendszerektől (gáz-, víz-, villany-hálózatok,
nagyüzemi mezőgazdaság és élelmiszeripar,
egészségügy stb.), esélyt adva magának és a
családjának a túlélésre.
Erre a legkézenfekvőbb megoldást a hagyományos,
önellátó paraszti gazdálkodás nyújtja, amely
évezredeken keresztül bizonyított, amelyben még
nagyszüleink is éltek. Ez az életmód nemcsak
egészséges, tiszta élelmiszert, kényelmes, otthont
adó házat és emberhez méltó életet jelentett, hanem
– mivel a házépítéstől a
mezőgazdasági munkákig mindent kalákában
végeztek – közösséget is. Ez a közösségi lét,
és az általa nyújtott védelem és biztonság hiányzik
ma mindnyájunknak. Ezt próbálja a MAG visszaadni az
embereknek.
A MAG önszerveződő, önvezérelt önellátó
közösségek hierarchikus rendszere. Egyetlen cél tart
össze bennünket: ma az emberek többsége a másikból
él, mások rovására sikeres, mások munkájából
gazdagszik meg. Mi igyekszünk másokért élni. Jelenleg
kb. 50 MAG-közösség van határainkon innen és túl.
– Ez a XXI. század nagy kísérlete: képesek
vagyunk-e újra emberi közösségeket alkotni, melyet a
félelem (pénz, politika, hatalom…) helyett a
szeretet épít fel és tart egyben? Évezredekig ilyen
közösségek alkották az emberi társadalmakat, ezt
próbáljuk meg újra felépíteni. Három éve megvettünk
egy 50 hektáros területet Monor és Gomba között, itt
próbáljuk megvetni a lábunk. Az általunk elképzelt
falu kb. 10 házból fog állni, melyekhez 5 ha
földterület tartozik. A telek (kb. 1 ha) minden
lakónak saját tulajdona, a szántó (1 ha), a
legelő (2 ha) és az erdő (1 ha) osztatlan
közös tulajdonban marad. Ez az erdő- és
legelőbirtokosság segíti a közös gazdálkodást
(csorda, ménes, épületfa, tüzelő…).
A falu lakói a faluépítő közösség soraiból
kerülnek majd ki. Ha elkészül a falu, eleinte csak
pár család fog kiköltözni, a többiek pedig fedezik
majd költségeiket (üzemanyag, telefon stb.), cserébe
az ottlakók egészséges élelmiszereket adnak, rendben
tartják a többiek portáit is. A falut olyan mintának
szánjuk, amely – reményeink szerint –
segíti a helyi MAG-okat a saját falujuk
felépítésében. És ezek a falvak egyszer majd
összeérnek…
A mintaadást tartjuk legfontosabbnak. Azt hogy kijön
ide valaki, megtanul földházat építeni, vermet ásni,
önállóan gazdálkodni, és ez a tudás nem avul el soha,
és az övé marad. Alapelvünk, hogy a falu önellátó,
önvezérelt, a természettel együttműködő
egység legyen, kizárólag természetes, helyi
építő anyagokból épülhet fel (30 km-es körzeten
belülről próbáljuk beszerezni az
építőanyagot), a gazdálkodásban hagyományos
fajtákat és eljárásokat használunk. Mangalicát, hucul
lovat, kopasz nyakú tyúkot tartunk, saját búzából
saját magunk sütjük a saját kemencénkben kenyerünket.
Régen a falun élők mindent meg tudtak termelni,
csak a petróleumot és a sót hozták kívülről.
Ezeknek az ismereteknek újra közkinccsé kell válnia,
anyanyelvi szintű tudássá.
Elhitették a parasztokkal, hogy az ő tudásuk már
elavult, csak az a jó, ami városról jön, és a
parasztok sajnos elhitték. Nem vették észre, hogy a
televíziótól a banán ízű tamponig csupa
felesleges bóvlit kapnak az értékeik helyett. Nem
vették észre, hogy lassan mindenki beteggé és
boldogtalanná válik körülöttük a „szép új
világ” halálos ölelésében. Vissza kell adni a
parasztság tartását, meg kell mutatni, hogy az ő
tudásuk valódi érték, nem avul el, és nem válik
szemétté, mint a jogi, számítástechnikai, orvosi stb.
ismeretek többsége. Minél egyszerűbb valami,
annál maradandóbb, és ami a legegyszerűbb: az
örök!
– A bárka program egy nagyszabású túlélő
program, legutóbb egy Noé nevű úriember
vezette…ϑ Ha közelít a tél, egyre sötétebb
és hidegebb lesz, az élet burkot – bárkát épít
magának, hogy túlélje a számára kedvezőtlen
időszakot. A Biblia szerint az emberiség telét
is egy bárkában vészeltük át, amikor az Isten
letörölte a Földről a tévútra tévedt
emberiséget. Kísértetiesen hasonlít a mostani helyzet
az akkorihoz, számos természeti és társadalmi
folyamat arra utal, hogy tévedéseinkért nemsokára
fizetnünk kell.
A jelen kor embere egyre kiszolgáltatottabb, egyre
függőbb a civilizáció által létrehozott ellátó
rendszerektől. Minél bonyolultabb egy rendszer,
annál inkább hajlamos az instabilitásra, a kaotikus
viselkedésre, az összeomlásra. Házainkat régen a
faluszéli erdőből hozott tüzelővel
fűtöttük, ma több ezer kilométerről kapjuk
a földgázt, a villanyt... Régen a konyhakertben
megtermett minden, ma a világ szemetét esszük a
külföldi áruházláncokból…
A folyamatosan bonyolódó, idegen érdekeket kiszolgáló
pókháló lassan már emberi létünket is veszélyezteti.
Régen az emberek teremtettek, és élvezték teremtésük
gyümölcsét: a termést, ma mindenki csavar egy –
az egész emberiséget elpusztító – gépezetben. A
pók kiszolgálására csapdába esett, körbenyálazott
áldozatok kellenek: a gépezet a hitelek, és számlák
csapdájában vergődő emberek életerejét
szívja.
A pókhálóból önerőből nehéz kiszabadulni,
mert a pók már belénk fröcskölte mérgét,
eltunyultunk, elpuhultunk elődeinkhez képest
mind testben, mind lélekben. Magunktól képtelenek
lennénk változtatni szokásainkon, mindenki rabja az
angol vécének és a falból folyó meleg víznek. Ezért
segít minket a Teremtő a pókháló
elpusztításával. Az egyre szélsőségesebbé váló
időjárás, az egyre több konfliktussal járó
emberi kapcsolatok hatását nem tudja követni a
pókháló. Az egyre nagyobb árvizek elmossák a gátakat,
az egyre nagyobb forróságok felisszák a
vízkészleteket, az egyre több helyen fellángoló
háborúk megeszik a globalizációt. Valamit bízzunk a
Jóistenre is!
De fel vagyunk készülve az Özönvízre? Melyikünk tudna
ma villany, gáz, gyógyszerek nélkül élni? Hányan
tudnánk egy kályhát megépíteni, szappant főzni,
vagy egy tehenet megfejni? Hányan ismerik a
gyógynövényeket, az ehető vadnövényeket? Hány
embernek van ma valós, a természetben használható
tudása? Ki tud ma bárkát építeni?
A bárka program célja, hogy minél több
lehetőséget adjunk egy családnak vagy nagyobb
közösségnek az önellátásra. Ha valaki csak annyit
megtesz, hogy kályhát épít, és kutat ásat, már sokat
tett a kiszolgáltatottsága ellen. Ha egy közösségben
valaki megtanul hagyományos módon gyógyítani
(gyógynövények, csontkovácsolás, kenés…), már
csak súlyosabb esetekben kell külső segítség.
Ha egy közösség képes arra, hogy egymást segítse, a
bankoktól a „szociális hálóig” minden
bilincs lehull róla. És határ a csillagos ég!
A hagyományos paraszti kultúrában minden ember
elsősorban paraszt volt: értett a növényekhez,
állatokhoz, házépítéshez, de ezen felül mindenki
valami többletet adott a közösségnek: bíráskodott,
kovácsolt, gyógyított, vagy a lelkeket terelgette.
Mindenki a helyén volt, mindenki a dolgát végezte,
mindenki része volt az egésznek, ezért egészséges
volt.
Nem kell újra feltalálnunk a meleg vizet, a
hagyományok felelevenítése mindenben segítséget
nyújt. A népi gyógyítástól az évköri ünnepekig, a
piacok szervezésétől a közbirtokosság
(erdőbirtokosság, legelőtársulat stb.)
működtetéséig minden tudás megtalálható néprajzi
gyűjteményekben, vagy a köztünk élő öregek
emlékezetében. Eljött az idő, hogy a girhes
gebénk parazsat kapjon: a világ táltos lovakra vár!
– Ha egy élő szervezetet szélsőséges
támadás ér, megszűnik a központi vezérlés és az
egyes szervek „önálló életre kelnek”.
Önellátóvá, önvezéreltté válnak, amíg vissza nem áll
az egészség. Az emberiség is csak akkor tudja túlélni
a támadást, ha élő szervezet mintájára kisebb
önellátó, önvezérelt közösségekbe szerveződik.
Hogy térhetünk át a vészműködésre? Minden
önellátás alapja a föld. El lehet merengeni marsbeli
űrtelepeken, földalatti túlélő városokon és
öko/bio/enviro falvakon, de ezek elméletek, soha
senki sem próbálta ki tartósan őket.
Egyetlen olyan rendszert ismerünk, amely évezredek
alatt sem élte fel környezetét, bizonyíthatóan
gazdagította az élő tájat, és emberi életet
biztosított tagjai számára: ez a hagyományos,
önellátó paraszti kultúra. Az önellátó paraszti
kultúrákat mindenütt ugyanaz a betegség sorvasztotta
el, megjelent a rákos daganat a tájban: a nagyvárosi
lét. A daganat minden életerőt elszívott a
tájból (embert, táplálékot, nyersanyagot) és
méreganyagaival (árutermelő gazdálkodás) a
maradék egészséges tájat is tönkretette. A
nagyvárosok kiszolgálására jött létre a pókháló.
A betegség létrejöttét megismerve a gyógyítás
viszonylag egyszerű:
– el kell sorvasztani a
daganatokat (ki kell költözni a nagyvárosokból)
– nem kell több mérget
beengedni (ki kell lépni az árutermelésből)
Mindkét feltétel teljesül, a hagyományos módon,
földből élő, önellátó és önvezérelt vidéki
falvaknál. Nyilván mindenkiben felmerül, hogy akkor
miért menekülnek faluról az emberek? A falusi emberek
többsége ma nem a földből él, hanem éhbérért
városba ingázik, faluját csak alvóhelyként használja.
Az egyre kevesebb földből élő vidéki ember
az árutermelés rabja: búzáját 30 forintért veszik
meg, majd visszavásárolja a 300 forintos kenyeret
(kb. fél kiló búzát tartalmaz). A traktoráért
1 000 000 (azaz egymillió) kiló búzát (100
vagonnyi) ad. A kegyelemdöfést a pók szolgálatában
álló, a népétől elszakadt hatalom adja meg, aki
elveszi a falutól a postát, iskolát, közigazgatást,
persze a „fejlődés” nevében. De
„az élet él és élni akar”, ezért egyre
több falu próbál önellátóvá válni. (Legutóbb a
szabolcsi Rozsály keltett nagy feltűnést, ahol
az emberek a városból visszacsurgatott
„segélyek” helyett földjeik erejét
használva, önellátással törtek ki a hálóból.) Csak rá
kell erősíteni a magától beinduló önvédelmi
folyamatokra: ez a Bárka Program. (Rozsályról a
következő, azaz májusi lapszámunkban írunk. a
szerk.)
– A legfőbb akadály a pók mérge: saját
lustaságunk és a belénk csepegtetett kishitűség
(kicsik vagyunk, nem engedik, turáni átok stb.) de a
természet – szerencsére - hamarosan nyakon csap
bennünket. A második akadály a belénk nevelt
mítoszok, a technikai fejlődésbe vetett hit, a
munkahely szükségessége, a nyugdíj, a „tanulj,
hogy érvényesülhess” hibás mintái. Az akadályok
harmadik csoportja külső: az ISO, a HAACP, az
APEH, az EU állítólagos előírásai, melyek ma
lehetetlenné teszik egy falu normális működését,
de még az egészséges táplálkozást is. Ők a
pókháló alkotóelemei, legegyszerűbb megoldás nem
beléjük gabalyodni.
Ha az ember céget, egyesületet hoz létre, pályázik,
láthatóvá válik: máris a pók győzött. Egy
pókhálón kétféle stratégiával lehet átjutni: vagy
elég nagy az alany, és átszakítja (ez a multik
módszere), vagy elég kicsi ahhoz, hogy átcsússzon a
hálón. Ezt a hálót nem önellátó gazdaságokra
tervezték, ha nincs elszívható pénz a rendszerben,
nem tudnak mit kezdeni a közösségekkel. Ezért
akadályozza mindenhol a hatalom a helyi pénzek
bevezetését.
– A legfontosabb a bárkát építők
összegyűjtése, és közösséggé kovácsolása. Erre a
természet az esőcseppeket mutatja mintául. Az
esőcseppek a tengerből emelkednek fel, és
útjuk végén oda térnek vissza. A földre hulló
esőcseppnek önmagában nincs esélye arra, hogy a
sok ezer kilométeres utat megtegye, ezért összefog a
többiekkel. Az esőcseppek erekké, patakokká
duzzadnak, a patakok folyóvá terebélyesednek, így
együtt végül elérik a tengert.
Ehhez olyan közösségi helyekre (mag-házakra) van
szükség, amely a közösségi ünnepektől a
kályhaépítő tanfolyamig, a helyi piacoktól a
gazdakörökig mindenkinek otthont nyújt, mindenki
magáénak érzi. Ezeknek a házaknak a közösség
erejéből, a közösség adományaiból és munkájából
kell felépülniük, mert a közösséget a közös cél és a
közös ritmus (a rítusok) szervezi eggyé. A
pályázatokkal, „támogatásokkal” ez az
erő vész el.
Egy
délvidéki ismerősöm mesélte, hogy a
Balkán-háborúnak még híre-hamva se volt, az öreg
paraszt nénikék már elkezdték felvásárolni a
tartós élelmiszereket, ruhákat, használati
cikkeket: ösztöneik megsúgták a közeledő
vihart. Hallgassunk a belső hangokra: ne
várjuk meg a háborút!
IP
Írta: AgrárUnió |
2009 április 21. |