SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA AZ ŰRHAJÓZÁSBAN MA
ÉS HOLNAP
A világűr jelenlegi és jövőbeni
emberes kutatásához nélkülözhetetlen a
csoportlélektan eredményeinek
felhasználása. Az űrhajók,
űrállomások, később pedig a más
bolygókra telepített kolóniák
személyzetének a földi
körülményektől eltérő, idegen,
különleges és veszélyes környezetben kell
nehéz és nagy figyelmet, elméleti és
gyakorlati szaktudást igénylő munkát
végeznie. Ezen tevékenységük során az
asztronauták fizikailag el vannak szigetelve az emberi
társadalomtól, a közösség nagyobbik
részétől. Interperszonális kapcsolataik az otthon
maradottakkal jelentős mértékben beszűkülnek. Az
elszigetelt csoportokon belül kialakuló
magatartásformák megváltozásának
kutatására az elmúlt évtizedekben
már több tudományos kísérletet
végeztek és végeznek ma is. Gondolok itt
elsősorban az atom tengeralattjárók és a
sarkvidéki kutatóállomások hónapokon
át elszigetelten élő személyzetére vagy a
nagy feltűnést keltett Bioszféra-2
expedícióra.
Ezen írásomban szeretném bemutatni mindazon
tényezőket és rizikófaktorokat, melyek
együttesen, többé kevésbé
befolyásolják, illetve megszabják,
megszabhatják az emberek viselkedését egy
űrbéli küldetés során. A
legénység összeválogatásakor ezek a
tényezők egyre fontosabbá válnak, ahogy a
világűrbeli tartózkodás ideje nő. A
kiválogatás kritériumainak és
módszereinek tehát igazodniuk kell a
csoportlélektan egyre fejlődő eredményeihez, melyek
alkalmazása nagymértékben megnövelheti egy
küldetés sikerességének
mértékét.

Az egyén viselkedését befolyásoló,
illetve meghatározó legfontosabb tényezők a
következők.:
1. Maga az egyén. Az
illető egészségi állapota és a
személyisége, a mindennapi életben szerzett
tapasztalatai, a családi háttere beleértve a
gyermekkori, meghatározó fontosságú
élményeket, az érzelmi életének
kiegyensúlyozottsága, valamint a lelki tisztasága
és spirituális fejlettsége. Az
intelligenciaszintje, a szélsőséges helyzetekhez
való alkalmazkodó képessége,
rugalmassága és tudati immunitása, a
személyiség irányultsága: az
extrovertált és introvertált, valamint a
szociális és individuális tulajdonságok
aránya, továbbá az önuralom és a
koncentrációs készség és
képesség. Az egyén világról alkotott
képe: milyen vallású, esetleg materialista,
értékrendjében milyen mértékben
szerepel az eszmei, tudás, pénz, hatalom és
sikerorientáltság. Rendkívül fontos
még a humorérzék, a kombinatorikai
készség és a kreativitás, valamint a
másokkal való kapcsolatteremtésben való
jártasság.
2. A csoport. A
legénység kiválogatása után az
összeszoktatás, a csoport belső
hierarchiájának kiépítése és
a feladatkörök behatárolása, a
munkamegosztás, valamint az egymásra
támaszkodás. A kölcsönös bizalom és
barátság kialakulása mellett fontos még a
csoporton belüli fegyelem és a hatékony
konfliktuskezelés, a csoport belső és külső
ingerekre adott reakcióidejének csökkentése,
ami veszélyhelyzetben létfontosságú, a
döntések meghozatalának módja, lásd:
egyszemélyi vagy csoportos, és a kollektív
felelősségvállalás. A legnagyobb
hatásköre és egyben felelőssége
természetesen a parancsnoknak vagy vezető testületnek van a
közösségen belül. Mindezen tényezőket
befolyásolja a csoport összetétele, tagjainak
személyes tulajdonságai szerint. Ilyenek még az
első pontban említetteken kívül az életkor,
nem, nemzetiség, beszélt nyelvek, kulturális
háttér és ezek minél változatosabb
megjelenése a csoporton belül. A heterogén
összetételű csoportok ugyanis rugalmasabban
reagálnak az őket érő hatásokra, viszont a
homogén csoportokban a belső fegyelem és hierarchia, a
szervezettség mértéke a nagyobb. Meg kell
találni a kettő között az egyensúlyt, hogy a
kedvező tulajdonságok egyszerre
érvényesülhessenek a küldetés
céljától és a lehetséges
problémáktól függően.
3. A célfeladat. A
küldetés időtartama, a Földtől, illetve a
kiindulási bázistól való
eltávolodás nagysága, az elvégzendő
célfeladatok fontossága, száma,
bonyolultsága, veszélyei, a kockázati
tényezők vállalása, a csoport
orientáltságának meghatározása,
lásd: eszmei, tudásbeli, gazdasági és
politikai célok és ezek aránya, melyek
együttesen befolyásolják a csoportot
összetartó vezéreszmét.
4. A környezet. A
legénység belső élettere a küldetés
során és a külső környezet, az útvonal
és a célterület beláthatósága,
felderíthetősége és veszélyei. A belső
élettér alapvetően két részre
osztható: lakótérre és munkatérre. A
lakótér tágassága, a személyzet
tagjai közti megosztása a territoriális
viselkedés szempontjából alapvető
fontosságú. Az emberek viselkedését,
hangulatát, igényeit befolyásoló
körülmények még: a
megvilágítás, a terület
beláthatósága és az azon való
tájékozódás
megkönnyítése, a lakótér belső
geometriai kiképzése, a formatervezés, a
színek, a felhasznált anyagok gondos, harmonikus
és változatos megválasztása, a
használati tárgyak célszerűsége és
esztétikája, a személyes holmik jelenléte,
a ruházat, háziállatok és
szobanövények, a levegő hőmérséklete,
páratartalma, nyomása, összetétele és
illata, stb.
Amennyiben a környezet nem megfelelő, az egyénre nehezedő
pszichikai nyomás hosszabb távon rontja a
teljesítőképességet és
feszültségeket, konfliktusokat idéz elő a csoporton
belül. Ennek kiküszöbölésére
hatékony eszköznek bizonyulhat a jövőben a
virtuális valóság használata, mellyel
pótolható, legalábbis az egyén tudata
számára sok környezeti szükséglet.
Példa: ha valakinek egy űrhajó fedélzetén
kedve támad sétálni egy mezőn, valami szép
tájon, elég föltennie a VV sisakot a fejére
és a vágya máris teljesült. A pszichikai
feszültségek oldására, pihenésre,
szórakozásra, tanulásra,
kommunikációra és munkavégzésre
egyaránt használható ez a módszer.
5. Az
életkörülmények az élettérben.
Ide tartozik a napi és heti időbeosztás, a
munkavégzés környezeti feltételei, a fizikai
szükségletek, lásd: az étkezés
változatossága és minősége, a
tisztálkodás lehetősége, a
mozgásigény kielégítése és a
testi erőnlét fenntartása különösen az
alacsony gravitációjú térben, a
legénység egészségi
állapotának folyamatos ellenőrzése, valamint a
privát szféra kialakítása. A pihenés
körülményei, a szabadidő
eltöltésének hasznos és változatos
módjai, a szaktudás ellenőrzése és szinten
tartása, a tanulás, a kommunikációs
lehetőség mértéke és formája az
otthoniakkal, a mentálhigiéné, a
kiegyensúlyozott érzelmi és szexuális
élet, továbbá a társasági
események: összejövetelek, rendezvények, stb.
lehetősége. Az életkörülmények
kialakításában fontos tényező még a
változatosság mértéke és a
biztonságérzetre való törekvés az
egyén és a csoport szintjén egyaránt.
6. A veszélyhelyzetek és
konfliktusok, valamint ezek kezelhetősége. Az
egyén és a csoport szélsőséges helyzetekkel
szemben tanúsított magatartását
nagymértékben befolyásoló tényezők:
a fegyelem, az önuralom, a lelki, szellemi és fizikai
megterhelés nagysága, az események
átláthatósága és
befolyásolhatósága, valamint az előre kidolgozott
és begyakorolt akciótervek ismerete a
válság megoldása során. A
személyesen átélt, korábbi gyakorlati
tapasztalatok nagyon sokat segíthetnek egy éles
helyzetben, ahol a személyzet szinte teljes
egészében magára van utalva. A csoport
összehangolása és reakcióidejének
csökkentése kulcsfontosságú, lásd:
második pont. A csoportot belülről fenyegető
veszélyek a küldetés időtartamától, az
elszigeteltségtől, a magatartásminták
megváltozásától és a külső
veszélyektől függenek.
Belső veszélyek: a
célfeladat, az értékrend, a vezéreszme, a
környezet és a körülmények
megváltozása, a demoralizálódás, a
feszültségek és a stressz az egyénen
belül és a csoportban, illetve a pszichikai nyomás
feloldásának lehetetlensége. A lehetőségek
és a mozgástér, a szabad akarat
beszűkülésének következménye a csoport
klikkekre bomlása, a dominanciára törekvés, a
homogenizálódás, mely válaszreakció
lehet a túlzott heterogenitásból eredő
problémákra, és a hátrányos
megkülönböztetés megjelenése az
ítélkezés, a kiközösítés
és a büntetés alkalmazásával. A
problémák többsége az ember
ösztönös viselkedéséből ered, ezek az
önfenntartás, a szexualitás, a
hatalomgyakorló és területszerző magatartás,
valamint az agresszió.
Külső veszélyek:
baleset, katasztrófahelyzet kialakulása, a
hibaelhárítást akadályozó fizikai,
technikai, informatikai tényezők, maga a világűr, mint az
ember természetes környezetétől idegen és
veszélyekkel teli közeg, más csoportokkal
való konfliktus kialakulása, ezek akár
földönkívüliek is lehetnek, illetve
szélsőséges esetben egy háborús konfliktus
az emberiségen belül, mely megoszthatja a
különböző nemzetiségű űrhajósokat.
Az egyéni és csoportos agresszió
szabályozása egy rendkívül kényes,
összetett és fontos feladat, melyet erőszakkal,
tehát agresszióval, parancsuralmi rendszerrel és
büntetéssel nem lehet megoldani, különösen
nem a világűrben. Ugyanakkor a szelídség és
engedékenység túlzott mértékű
előnyben részesítése sem válik az
űrhajósok javára lévén, hogy az
agresszió fontos részét képezi az
életképességnek a külső környezettel
szemben vívott harc során. A legjobb megoldás a
legénység gondos kiválogatása
teszteléssel, még a küldetés előtt, hogy az
agresszív és békés tulajdonságok a
lehető legkedvezőbb formában nyilvánulhassanak meg a
csoporton belül, egymással egyensúlyban.
7. Egyéb, előre
kiszámíthatatlan tényezők és
körülmények, beláthatatlan események
lehetősége. Az egyén és a csoport ezekhez
való hozzáállásának
javítása szimulált veszélyhelyzet
gyakorlatokkal, az éberség szinten
tartásával és a személyiség alapos
felkészítésével
valósítható meg. Az embereket
immúnissá kell tenni a pánikkal,
kapkodással, idegeskedéssel, fejetlenséggel,
rettegéssel és az ezzel járó
agresszióval, önzéssel és
menekülési kényszerrel szemben. Az egyén
életben maradása a világűrben a csoporttól
és az embert kiszolgáló gépektől függ,
tehát viselkedésében és
értékrendjében mindig szem előtt kell tartania a
többiek érdekeit és reakcióit.
Mindezen felsorolt szempontok alapján kell a
szociálpszichológia módszereivel
kiválogatni a lehető legalkalmasabb embereket az
űrhajózáshoz, különösen a hosszú
távú és nagy időtartamú
küldetések esetén. A közeli-távoli
jövőben minden bizonnyal megvalósulnak majd azok a tervek,
melyek űrállomások és más
égitestekre telepített bázisok,
állandó vagy ideiglenesen kihelyezett
kolóniák építését és
fenntartását célozzák. Az űrhajósok
ezen jövendő társadalma valószínűleg
elkülönül majd valamelyest az anyabolygó
"földhözragadt" emberiségétől, és ez az
értékrendek és szokások
megváltozásával, új
viselkedésminták kialakulásával
járhat. Az élő, hétköznapi kultúra,
nyelv, stílus, életritmus megváltozása
mellett például az ünnepek is reformon mehetnek
keresztül előbb vagy utóbb. Az űrhajósoknak
más dátumok lesznek majd fontosak, mint pl.: az ember egy
adott bolygóra történő első
lépésének évfordulói, a
világűrben életüket vesztett hősi halottak
emlékének napja, a
földönkívüliekkel való első
kapcsolatfelvétel dátuma, stb.
Az itt felvázolt szempontok egyértelművé teszik,
hogy az űrutazások sikeressége nagy
mértékben függ az emberi tényezőtől, az
egyén és a csoport viszonyának
rugalmasságától, s nem csupán a
személyzet tudományos
felkészültségétől, elméleti és
gyakorlati szaktudásától. Az ember egy
hihetetlenül érzékeny és kifinomult
élőlény, melynek igényei és
szükségletei nagymértékben
befolyásolják a viselkedését és
teljesítőképességét. A
szociálpszichológiának az űrhajósok
kiválasztása mellett az is feladata, hogy
felkészítse az embereket a világűr, mint
környezet által támasztott követelmények
elviselésére. A felkészítés
módszereinek folyamatos fejlesztését a gyakorlati
tapasztalatoknak kell elősegíteniük, hogy általuk
minél hatékonyabb lehessen az asztronauták
kiképzése.
Készült: 1996.03.
Frissítve: 2011.12.12.
Vissza a tartalomhoz
Következõ írás