1.
Az Isten önmaga
megteremtésével önmaga megismerésére
és
megértésére törekszik. Ezen
tevékenysége
során tapasztalja meg önnön
teljességének
végtelen valóságát. A teljes halmaz viszont
(lásd: A teljesség címû írást)
ellentmondásos, azaz paradox. Minden
dolgot és annak az
ellenkezõjét
is tartalmazza. Az Isten éppen ezért az értelem
megteremtésével
igyekszik rendezni az önmagáról szerzett
tapasztalatait.
A rendezés, rendszerezés halmazok, csoportok
képzésével
történik, amihez különbözõ logikai
elveket
használ. Az elemek valamely
meghatározott paraméterük
egybevágósága
által kerülnek egy halmazba. Ennek
eredményeképpen
az értelem konzisztens, egyértelmû rendszer(ek)be
szervezheti
a létezõ dolgokat.
Csakhogy a
valóság,
a teljességre törekvõ teremtés és
megismerés
paradox, vagyis logikával, értelemmel
egészében
nem kezelhetõ. A minden létezõ egyes
részhalmazai
önmagukban lehetnek logikusak és egyértelmûek,
de együtt nem. Ez az ellentmondásosság az, amely a
feldolgozhatatlansága
miatt õrületbe és szenvedésbe kergeti az
értelmes
lényeket.
A tökéletes
filozófia tehát, mely pontosan leírja a teljes
teremtést,
a valóságot, a minden létezõt,
szükségszerûen
paradoxonokkal teli, s ezért az értelem
számára
kész õrültségnek hat, mert logikátlan.
Ha következetesen végiggondoljuk, akkor ez a
leírás
lebontja,
lenullázza
önmagát,
mert benne minden állítás igaz és hamis
egyszerre.
A teljes halmaz így logikailag ekvivalenssé válik
az üres halmazzal.
Miért mondta
hát Buddha, hogy "minden lét szenvedés"? Az
értelem
a konzisztens világkép
megvalósítására
törekedvén logikusan mérlegel,
különbséget
tesz, összevet és dönt, egyszóval
ítélkezik.
A saját szubjektív
szemlélõpontjából
nézve keresi a számára
legjobb, leghelyesebb,
legigazságosabb
döntéseket és megoldásokat. Az
érzékelt
valóság paradoxonjai zavaró hatású,
nyugtalanító tapasztalatokként jelentkeznek a
számára,
mert szubjektíve igazságtalanok és
logikátlanok.
Ezen ellentmondásokat fel kell oldani, ami
többféleképpen
történhet.:
1. Meg kell változtatni az alkalmazott logikát, amivel rendszerezi a tapasztalatait. Ez a világkép átértékelése, ami sokszor valóságos traumát okozhat az értelemnek.
2. El kell tolni a szubjektív nézõpontot, azaz önmagát egy olyan helyre, ahonnét szemlélve eltûnik az ellentmondás.
3. Figyelmen kívül kell hagyni a zavaró hatású tapasztalatot. Ekkor a meglévõ logikával úgy ítéli meg, hogy az nem a valóság, csak illúzió, képzelõdés, halucináció, tévedés, félreértés, stb. Ez a dolgok tudomásul nem vétele, az elzárkózás.
A paradox
világ
tehát alapvetõen igazságtalan, amelyben az
értelem
igyekszik igazságot tenni önnön
konzisztenciája,
józan esze és rendezettsége
megõrzése
érdekében. Vagyis igyekszik kizárni a paradox,
õrült,
véletlen és para-jelenségeket a saját
világképébõl,
amelyek a világ
megtapasztalása
során folyamatosan jelentkeznek a számára. Ezzel
lényegében
a világ egy részét zárja el
magától,
vagyis elkerüli a teljességet, az egészet.
2.
Mivel a
létezésben
minden folyamatosan változik, gyakran elõfordul, hogy
mások
cselekedeteit, vagyis a világot körülöttünk
szubjektíven helytelennek, rossznak, igazságtalannak
ítéljük
meg. Mások is megteszik velünk ugyanezt, ugyanezen
okokból.
A
rosszat viszont szankcionálni
kell, eltávolítani a rendszerünkbõl.
A rossz ellen
tehát
a jóra törekvõ értelem harcolni kezd,
elítélve
azt. A bûnös büntetést érdemel, ami
lényegében
a rossz visszatükrözése, tehát
szenvedéssel,
fájdalommal, hátrányokkal jár az
elítélt
számára, amiért megsértette a mi
szubjektívan
konzisztens világképünk aktuális
játékszabályait,
igazságosnak megítélt törvényeit.
Vagyis
ha valaki rosszat tesz nekem és szenvedést (gondot,
problémát)
okoz, azt elítélem és igyekszem megbüntetni
("Amilyen
az adj-isten, olyan a fogadj-isten" és "Szemet
szemért...").
Ha a kettõnk
kapcsolatában én vagyok a domináns fél, az
erõsebb, akkor ez sikerül is. Ezért fontos
része
a viselkedésünknek az agresszió, a fajtársak
közti dominancia harc, mert így eldönthetõ,
hogy
melyikõnk törvénye, igazsága
valósuljon
meg, függetlenül a vitás helyzetek tényleges
igazságától,
az objektív valóságtól. A vitatkozás
célja eleve nem az, hogy eldöntsük, mi az
igazság,
hanem hogy kinek van igaza!
Amikor
szenvedést
okozok a másiknak, akit elítéltem,
lényegében
negatív visszacsatolást alkalmazok, hogy ezzel tereljem a
viselkedését, gondolkodását az én
törvényem
szerinti keretek közé. Az õ számára
szubjektíven
mi történik ekkor? Õ csinált valamit nekem,
amit
szubjektíve helyesnek és a lehetõ legjobbnak
tartott,
én pedig válaszul szenvedést okoztam neki, rosszal
jutalmaztam, válaszoltam rá. Tehát el fog engem
ítélni,
mint rosszat, és ennek megfelelõen reagál. A
többit
el tudjuk képzelni.
Megjelenik a
kapcsolatban
a félreértés és szubjektív
ítéletalkotás
miatt a konfliktus, az ítélkezés, a harc,
düh,
harag, gyûlölet, pusztítás és a
félelem
a megtorlástól (vendetta), a rossztól,
gonosztól,
fájdalomtól és szenvedéstõl. Vagyis
az igazságra törekvõ értelem az
igazságtalanságot
újabb igazságtalanság
elkövetésével
igyekszik kompenzálni. S megduplázza, sõt
megsokszorozza
a szenvedést, miközben éppen azt
próbálja
elkerülni mindenféle módon. Az
önmagáét
és a másokét. S mindez a teremtés
szubjektív,
paradox és illuzórikus természetébõl
következik. Az értelem megjelenése tehát
konfliktusokat
és szenvedést okoz a létezõ rendszereknek.
Mert minden törvény igazságot szolgáltat az
egyik
oldalnak, s ezzel igazságtalanságot okoz a másik
oldalon.
Isten megteremté
az értelmet, hogy rendszerezze a világot. Az
értelem
megteremté a törvényt, mint a rend alapját. A
törvény megszüli az igazságtalanságot az
igazság érdekében. Az
igazságtalanság
szenvedést okoz. Az szenvedés pedig pokollá teszi
a
teremtést. Így
következnek
egymásból a dolgok. A teremtés mindig
paradicsommal
kezdõdik, ártatlansággal és
boldogsággal,
majd jön a bûnbe esés, mint az értelem
teremtménye
és így lesz a világból pokol, a
jóból
rossz, a teremtésbõl pusztítás. A
tudás
almáját megkóstoló elsõ
emberpár
tette azért neveztetik eredendõ bûnnek, mert a
létezés
és a teremtés alapvetõ és
elkerülhetetlen
természetébõl ered, a
megnyilvánulásból.
3.
További
következménye
a világ paradox természetének a
meghasonulás
és megõrülés, a mazochizmus
(autoagresszió)
lehetõsége, veszélye. Az értelem a
saját
korábbi döntéseit és cselekedeteit
utólag,
az új tapasztalatok (következmények)
fényében
átértékeli, megítéli. Ha olyan
következtetésre
jut, hogy az valamiért helytelen volt, konfliktusba kerül
önmagával.:
"Rosszat tettem, mégha tudatlanul és
jószándékkal
is." Mert utólag mindig könnyebb okosnak lenni.
Ha sok ilyen rossz
cselekedet emléke összegyûlik bennünk, mert
sokszor
tudatlanul, nem elegendõ és megfelelõ
információ
birtokában döntünk, illetve
kisértéseknek,
zavaroknak és kényszernek vagyunk kitéve,
felmerül
az ítélet: rossz vagyok. Aki rossz az bûnös,
tehát
büntetést érdemel, szankcionálni kell a
viselkedését,
hogy úgymond jó útra térjen, s betartsa az
aktuális, szubjektívan meghatározott (és
folyton
változó) törvényeket.
Ekkor jön az
önbüntetés,
ami szenvedést okoz vagy lelki válságot
idéz
elõ (vezeklés) és félelmeket kelt a
tudatban.
Ezek együttesen rossz lelkiismeretet okoznak, és az
õrületbe
kergethetik az önmagával való küzdelem miatt
instabil,
zavarodott értelmet.
A
problémát
tovább fokozzák a
törvényszegéstõl
elrettentõ, "bûnmegelõzõ
célzatú"
fenyegetések, melyek minden társadalomban,
közösségben
bõségesen jelen vannak. A megtorlás
fenyegetõ
lehetõsége fizikai, érzelmi és szellemi
síkon
egyaránt jelen van
(börtönök,
erkölcsi
gátlások, megszégyenítés,
kiközösítés,
stb). Jelentõs részét képezi a
vallások
többségének is a hívek fenyegetése. Az
alvilág, a purgatórium, a pokol, a gyehenna, a
bosszúálló
és haragos Isten, a karmikus visszahatások, az
ördögök
és démonok, az átkok, stb. Még ha a
földi
igazságszolgáltatást meg is ússza az
értelem
csapdájában vergõdõ, tudatlan,
szerencsétlen
és törvényszegõ lélek, a
tudatában
akkor is ott van a korán belé nevelt
tanítás:
a túlvilágon sem menekülhet meg a szigor, a
fájdalmas
büntetés elõl.
Mi ez, ha nem szadizmus
másokkal szemben? Mi ez, ha nem mazochizmus önmagunkkal
szemben?
S az egymástól való
elkülönülés
illúziója csak megerõsíti mindezt. Ha nem
érzem
magam egynek a másikkal, könnyebb õt
elítélni,
nem szeretni és megbántani
valamely igazságosnak
vélt
ideológia nevében. Az egység
állapotából
való elkülönülést pedig az értelem
okozza a világ szubjektív rendezése,
részekre
osztása által.
4.
"Minden lét
szenvedés."
Buddha szava az értelemhez szól, elkeserítve azt,
miközben reménykedve keresi a boldogságot, de
hiába.
Mi hát a megoldás? Az értelem okozza a
szenvedést,
s az értelem keresi a boldogságot. Mégis
elérhetetlen
marad a számára.
A kutatásaink
során nem találtunk még jobb megoldást,
mint
a nirvána. Ahol nincs értelem, nincs igazság, de
igazságtalanság
sem, nincs törvény és illúziók. Ide
értelemmel
nem lehet eljutni, tehát hiábavaló minden
filozófiai
okoskodás és bölcselkedés, csak útban
vannak a tanítások,
mert elterelik a figyelmet a lényegrõl.
Ez a minden és
a semmi állapota egyszerre, a megvilágosodás, a
gnózis
pontállapota, az õsforrásé, ahonnan az
egész
világ kiárad, forogva vég nélkül. Itt
én vagyok az Isten, a magam paradox teljességében.
Aki ide eljutott, elérte a legvégsõ célt. S
látja, hogy a
szenvedés értelme
a teremtésben pontosan az, hogy ide visszajuttassa az
Egybõl
kiváló, s illúziókba merülõ
isteni
szikrákat, a lelkeket, melyek az egység
boldogságából
válnak ki önként, boldogan s tapasztalatlanul. Hogy
ledobva magukról az értelem terhét, tapasztaltan
térjenek
vissza az örök boldogság minden múlandón
túl lévõ állapotába. Ahol minden
lét
boldogság.
Készült: 2000. 08.16.