A teljes halmaz úgy definiálható,
hogy az egy olyan halmaz, amelynek minden létező és
elképzelhető elem az eleme. Tehát az olyan
típusú
kérdésekre, amelyek azt kérdezik, hogy egy 'x'
elem
eleme-e a teljes halmaznak, a válasz minden esetben az, hogy
igen.
Erre egy automatát is lehet konstruálni,
amelynek egy bemenete és egy kimenete van. A bemeneten
jönnek
a kérdések, a kimeneten meg a válaszok. Amennyiben
az igen válasznak az '1'-es jelet feleltetjük meg az
automata
kimenetén, akkor az automata a konstans '1'-et
állítja
elő (a bemenettől függetlenül).
Ha az "eleme-e" részt kivesszük (vagy
lecseréljük
"igaz-e"-re) a kérdésekből, akkor az összes
eldöntendő
típusú kérdés halmazát kapjuk,
amelyeket
ha nem kérdés formájában tesszük fel,
hanem állításként fogalmazzuk meg, akkor a
matematikai logika állításait -
kifejezéseit
kapjuk meg, persze a megfelelő formalizálás után.
Erre az állítás halmazra igaz lesz az, hogy benne
minden állítás és negáltja
(tagadása)
is megtalálható - mivel minden
állítást
tartalmaz.
A teljes halmaz, mint matematikai modell
ellentmondásos
tehát. Sőt az is igaz, hogy ha egy modellben mindössze
egy ellentmondás felfedezhető, akkor benne minden
állítás
és annak tagadása is igazzá válik, azaz a
modell
állítás halmaza ekvivalens lesz a teljes
halmazzal.
Ezek után egy teljes halmazt konstruálni
igen egyszerű: Definiálni kell egy modellt, amelynek 2
axiómája
van; egy tetszőleges modellbeli állítás és
annak negáltja. Ez garantálja azt, hogy a tetszőleges
állítás bizonyítható (igaz) lesz a
modellben.
A fentiek alapján egyenlőre úgy tűnik,
hogy a teljes halmazzal nincs "semmi különösebb"
probléma,
attól eltekintve, hogy ellentmondásos. Pl.: Egy olyan
kérdésre,
hogy létezik-e egyáltalán ilyen halmaz
bátran
mondhatjuk, hogy igen, hiszen az előző bekezdésben
pont annak a receptjét adtuk meg, hogy hogyan lehet egy ilyen
halmazt
definiálni.
A teljes halmaz léte amúgy is
nyilvánvaló,
mert hát a matematikusok legnagyobb mumusa az
ellentmondásosság.
Ettől félnek és rettegnek állandóan,
és ezt próbálják minden áron
elkerülni,
mióta a matematika történelmében kialakultak
az axiomatikus rendszerek. Már csak azért is nagy
probléma
ez, mivel a dolog igen csak cikis természetű: Ha egy rendszer
kellően erős (van benne végtelen sok elem), akkor
az Isten (sem) tudja megmondani, hogy az a rendszer
ellentmondásos-e
vagy sem. Ugyanis az olyan típusú
állítás,
ami az ilyen rendszerek ellentmondásosságát
bizonyítaná
vagy cáfolná, az kívül esik a vizsgált
rendszeren. Egy ilyen rendszer pl.: a valós számok
modellje,
amelyet nap, mint nap pár milliárd ember (a
gépeket
nem is számítva) használ holt nyugodtan. Pedig nem
árt azt tudni, hogy ennek ellentmondásossága sincs
sem bizonyítva, sem cáfolva. És a rendszer
ellegéből
fakadóan benne az ilyen típusú
állítás
se nem bizonyítható, se nem cáfolható...
Van egy olyan halmazelméleti tétel, amely
a teljes halmazt veszi górcső alá, és annak
létezését próbálja igazolni,
legalábbis
ebből az alapfeltevésből indul ki, majd az
öntartalmazó
halmazok számosságbeli ellentmondása
alapján
arra a következtetésre jut (indirekt
bizonyítási
mód), hogy a teljes halmaz nem létezik.
Arról persze bölcsen hallgat mind a
tétel,
mind pedig a bizonyítás, hogy egy teljes halmazt
még
egy gyerek is játszva tud konstruálni, azaz
létezik
ilyen halmaz. Ez két dolgot jelent:
1. Ez az, amire minden matematikus kapásból gondolna: Találtunk egy ellentmondást a halmazelméletben, azaz a halmazelmélet ellentmondásos, és mint ilyen a továbbiakban hasznavehetetlen; el kell dobni és csinálni kell egy jobbat.
2. Ez az, amire senki sem gondolna:
Tegyük
fel a teljes halmaznak ezt a két állítást:
a. Igaz-e, hogy létezik a teljes
halmaz.
b. Igaz-e, hogy nem létezik a
teljes
halmaz.
A teljes halmaz azt fogja válaszolni mindkét
állításra, hogy igaz, mivel benne minden
állítás
igaz.
A 2. pont következtetései egy kicsit
matematikusabb
megfogalmazásban:
a. Ha a teljes halmaz létezik,
akkor mivel az tartalmazza önmaga létezésének
tagadását, ezért a teljes halmaz
nem létezik.
Világos ugye?
b. Ha a teljes halmaz nem létezik,
akkor viszont létezik az üres halmaz, mint a teljes halmaz
komplementere; benne semmilyen állítás nem igaz.
Így
például az az állítás sem igaz, hogy
a teljes halmaz nem létezik, tehát a teljes halmaz
létezik.
Egyértelmű nem?
Tehát van egy olyan halmazunk, ami
"létezik
is meg nem is". Ez azt jelenti, hogy nincs abszolút
igazság.
Ez olyan, mint az Isten létezése; van akinek
létezik
és van akinek nem. Senki sem téved.
A dolog kulcsa abban rejlik, erre a misztikusnak tűnő
teljes halmazra, illetve üres halmazra vonatkozóan, hogy
azok
egymás negáltjai (komplementerei) úgy, hogy
közben
azonosak is egyszerre.
Egy kis példával demonstrálom az
elmondottakat:
- Legyen 'x' egy állítás és '|x' az 'x'
tagadása.
- A teljes halmazban mind 'x', mind pedig '|x' igaz.
- Az üres halmazban sem 'x', sem pedig '|x' nem igaz.
- Mivel 'x' tagadása '|x' es '|x' tagadása 'x'
ezért,
mind 'x', mind pedig '|x' igaz az üres halmazban.
Nézzük tehát, hogy mit csinál a matematika az ellentmondásosság feloldására: Kardot ránt az üres halmaz (az Isten nem létezik) mellett.
Mindezt így teszi:
1. Az üres halmazt axiomatikusan
igaznak fogadja el.
2. A teljes halmaz létét
axiomatikusan ellehetetleníti (pl.: kizárja az
öntartalmazó
halmazokat stb.)
3. A teljes halmazt modell specifikusan
definiálja. Ezért:
a. A teljes halmaz továbbra is
az üres halmaz negáltja.
b. De már a teljes halmaz nem
azonos
az üres halmazzal.
A fentiek alapján nyilvánvaló,
hogy
a lényeget dobtuk ki (hallgattuk el, titkoltuk el, stb) ezzel.
Nézzük ezek után, hogy hogyan lehetne
tisztességen kezelni egy ellentmondásos halmazt. Mert
hát
mi sem tudunk egy olyan rendszert kezelni, ahol egyszerre egy
állítás
igaz is, meg nem is. A megoldás az előző mondat egy
szavában rejlik: egyszerre nem lehet egy
állítás
igaz is, meg hamis is. De egymás után miért ne
lehetne
egy állítás igaz is meg hamis is? Húzzuk
szét
a rendszert az időben, mindjárt nem lesznek
problémáink:
Egy falevél egyszerre egy meghatározott színnel
bír,
de egy év alatt a színskála valamennyi
színét
felveszi. Tehát a falevél minden színnel
bír,
de nem egyszerre!
Az axiomatikus rendszer helyett az alábbi
időalapú
rendszert kéne felvenni: A kiindulási alaprendszer a
teljes
halmaz, illetve az üres halmaz (kinek mi tetszik), amely a
lét
és a nem lét között vibrál. Ezzel csak
igaz
dolgot állítunk:
1. A teljes halmaz azonos az üres
halmazzal.
2. A teljes/üres halmaz
létezik.
3. A teljes/üres halmaz nem
létezik.
4. A 2.-ből következik a 3.
és a 3.-ból következik a 2.
Készült: 2000.02.03.