(Szeretett páromnak, Aki távol van tõlem)
Az ember általában olyan társat
választ
magának, aki pozitív értelemben véve
hatással
van rá, befolyásolja õt. A szeretett
személyben
éppen az a vonzó, hogy a jelenlétének,
közelségének
lelkünkre gyakorolt hatása jó
érzéseket
kelt bennünk. Elõhívja belõlünk a
legjobb,
legnemesebb, legkedvesebb tulajdonságainkat, a legvonzóbb
oldalunkat. S ezáltal mi is pozitív hatást
gyakorlunk
a másikra, tehát a kapcsolat
kölcsönhatássá
válik. Ez fejezõdik ki abban az együttes
örömben,
amit az egymást szeretõ lelkek éreznek az
együttlétkor.
A kapcsolat azért van, hogy megváltoztasson
minket. Jó irányba módosítsa a
szokásainkat,
viselkedésünket, gondolkodásunkat,
értékrendünket.
Megszépíti szemünkben a világot, mert a
megvalósult
vágyak tapasztalatát nyújtja
személyiségünknek,
gazdagítva és kiteljesítve azt. Ideális
esetben
ekkor teljesen fedésbe kerül egymással az a
világkép,
amit szeretnénk érzékelni és az, amit
ténylegesen
érzékelünk (Pontosabban a figyelmünk
érzékenysége
alá esik a különbségük
mértéke).
Az ekkor megjelenõ elégedettség és nyugalom
lesz a forrása annak a harmóniának, amely a
lélek
belsõ mennyországaként ismeretes, és
amelynek
elérése mindannyiunk célja.
A kapcsolat akkor mûködik, ha dinamikus
változás,
megújulás jellemzi, tehát a vágyak
megvalósulása
boldogságot eredményez és ciklikusan
visszacsatolódva
újabb vágyak születését idézi
elõ.
Ez a rekurzív szeretet és kreatív
együttlét
azután minden ciklussal egyre erõsebbé
válik,
ahogy a két entitás megtanul idomulni egymáshoz. A
lelkek tánca ez, amit minden új szeretõ kapcsolat
kialakításakor meg kell tanulni, és
jóformán
az alapoktól indulva újra fel kell építeni
magunkban.
Mivel mindannyian mások vagyunk, az Egy
aszimmetrikus
és egyedi felépítésû
tükörképei
a teremtésben, ezért minden kapcsolatunk más
viselkedésbeli
eljárásokat igényel. Ezen illeszkedés
sikeres
megvalósítása és begyakorlása,
rutinná
tétele a legfontosabb feladat az új partnerrel
való
viszonyunkban. A személyiségrendszereink
rugalmassága,
változásra való képessége
tehát
döntõ fontosságú a siker
érdekében.
Ezért találnak maguknak a fiatalok könnyebben
társat,
mert még nem kötötték meg õket a
korábbi
kapcsolatok jó és rossz tapasztalatai,
megszokássá
szilárdult rutinjai.
Sajnos tény, hogy az információs
rendszerek idõvel elzajosodnak, ellentmondásossá
válnak,
ami ellen védekezniük kell. Ennek legegyszerûbb
módja
pedig a ragaszkodás a kialakult személyiséghez,
ami
a megrögzöttség és lelki merevség
kiépítését
vonja maga után. A régi tapasztalatok
rögzítése,
megõrzése és a jelenre való
alkalmazása,
rendszeres felidézése fogja eredményezni a
konzervatívizmust
(tradicionalitást), s ezzel az öregedést. A
személyiség
elemeinek túlszabályozása, védõ
és
korlátozó falakká építése (az
én elhatárolódása a
külvilágtól)
pedig a késõbbiekben komoly
akadályává
válik a változásnak, tehát a kapcsolatnak.
Ha valaki azzal a szándékkal lép
be egy kapcsolatba, hogy annak alakulása során õ
maga
nem kíván, nem hajlandó megváltozni, akkor
ezzel a változás terhét és
nehézségeit
igyekszik áttolni a partnerére és a
külsõ
környezetre. Mintegy elvárja, hogy olyannak fogadják
el, amilyen, s idomuljanak hozzá, mint valami biztos ponthoz,
szilárd
alappillérhez. A két ember tánca ebben az esetben
egyoldalúvá válik, ahol az egyik fél,
már
ha hajlandó ilyesmire, kénytelen folyton
körbeugrálni
a másikat, mint szolga az urát. Pedig tudjuk jól,
hogy egy társas kapcsolat szépségét
és
örömét éppen a
kölcsönösség
adja, a visszacsatoltsága okán.
Egy szolga törõdhet az urával,
tisztelheti,
félheti, engedelmeskedhet neki, de szeretni soha nem lesz
képes
azzal a hévvel és örömmel, amire egy olyan
ember
képes, akinek nem kell alárendelt szerepet
eljátszania
egy kapcsolatban. Az ideális eset természetesen az volna,
ha a két ember egymást egyenlõként
tudná
tisztelni és szeretni, mintegy szimmetrikus viszonyt
képezve.
Ez az, amire folyton törekszünk, mégis csak rövid
idõre sikerül (a kapcsolat teljes
idõtartamához
képest) megvalósítanunk. Egy kapcsolat ugyanis
mindig
cselekvést, aktivitást von maga után. A
cselekvéshez
pedig döntés szükséges és
mérlegelés,
megfelelõ mennyiségû és
minõségû
információ és szabad akarat. Ezen dolgokban pedig
mindannyian különbözõk vagyunk
egymástól
(kinek mennyi adatott a kérdéses pillanatig).
Éppen
ettõl lesz dinamikus a kapcsolatunk, hogy nem vagyunk
egyformák,
bár egyenlõként bánunk a másikkal.
Férfi és nõ fontos feladata engedni
és segíteni a másikat abban, hogy a maga
domináns
területén (ahol elõnyben van a másikkal
szemben)
kibontakozhasson, dönthessen és cselekedhessen, sõt
vezethessen bennünket. Társadalmunkban ezt nevezzük
családi
munkamegosztásnak, ahol a mûszaki feladatokat, a
nehéz
és veszélyes fizikai munkát a férfiak
végzik,
míg a fészek körüli teendõk, a
lakberendezés,
fõzés, ruházatról gondoskodás
és
utódnevelés elsõsorban a nõk feladata. A
férfi
dolga a kapcsolatot övezõ külvilággal
való
érintkezés, míg a nõ a kapcsolat
belvilágát,
intim zónáját igyekszik alakítgatni,
széppé
és hangulatossá (otthonossá) varázsolni.
A párkapcsolat az a területe az
életünknek,
ahol soha nem lehetünk kellõen felkészültek
és
gyakorlottak, tapasztaltak. Mert minden ember más,
tulajdonképpen
egy önálló kis univerzum, saját belsõ
törvényekkel és a számunkra titkos, rejtett
összefüggésekkel.
Komplex információs rendszerek vagyunk, véges
és
folyton változó szabadsági fokkal,
alkalmazkodási
képességgel rendelkezõ intelligenciák. A
számunkra
még önmagunk felfedezése is komoly
kihívást
jelent, nemhogy egy másik entitásuniverzum
megismerése.
Éppen ezért a társas kapcsolatok a jelenlegi
tudatossági
szintünkön (az anyagi világban) mindig jelentõs
mértékben tartalmaznak olyan illuzórikus,
képzelt
elemeket, amelyekkel kitölteni igyekszünk a helyes
viszonyuláshoz
szükséges tudásunk hézagait.
Ez a hézagpótlás a
képzelgés,
fantáziálás, elvárás,
hallgatólagos
megegyezés, amikor azt feltételezzük, hogy a
másik
ugyanazt akarja, gondolja, képzeli, várja el, amit mi.
Mindez
természetesen önámítást jelent a
gyakorlatban,
és illuzórikus volta csak akkor derül ki, ha a
kapcsolatot
belsõ vagy külsõ konfliktus kezdi megterhelni,
deformálni
valamely irányba. Ezeket a deformáló
erõket,
ezerféle formában megjelenõ sodró,
kényszerítõ
hatásokat nevezzük azután sommásan az
élet
nehézségeinek, problémáinak. S mivel
eredetüket,
okukat és mûködésüket
általában
nem ismerjük, ezért a megoldásukra, hatékony
kezelésükre sem vagyunk képesek.
Mindezen nehézségeknek
köszönhetõ,
hogy az ember, aki korábban jó hatással volt
rám,
idõvel (sajnos) megváltozik a számomra és
elveszíti
vonzó jellegét. Így foszlik szét lassan a
harmónia
és boldogság illúziója, hogy átadja
helyét a konfliktus, feszültség és
probléma
illúziójának, mely végül
eltávolítja
egymástól a táncoló emberpárt, s
tovasodorja
õket a teremtés áramlataiban. A szeretett
párunk
végül eltûnik a figyelmünk
hatósugarából,
s csak az emlékek maradnak velünk az idõk
végezetéig,
legyenek azok jónak vagy rossznak értékeltek az
ítélkezõ
elménk számára.
Személyiségünk
megújulását,
új kapcsolatokba való elmerülését
pedig
a felejtés jótékony fátyla segíti
elõ,
mely eltakarja, de nem törli a korábbi
élmények
lelkünkben rögzült képeit. Azért
felejtjük
el a régi tudást, hogy újat tanulhassunk. Egy
másik
embertõl, aki hatással lesz ránk.
Készült: 2001.05.08. - 15.