A TAGADÁS TÁRSADALMA
"Én nem vagyok te."

1.

Az emberi közösségünkben mára sajnos egy igen gyakori, szinte általános tapasztalattá vált az, hogy ha bárki, bárkinek, bármit mond, bármirõl, bármiért, akkor általában a másik személy azonnal ezzel ellentétes álláspontra helyezkedik. Nemet mond rá, tagadja, cáfolja, elutasítja a dolgot, tehát ellenáll neki. A két ember reflexbõl polarizálódik, szembenáll egymással. Ez érdekes módon többnyire független attól, hogy mirõl van szó, és hogy ténylegesen jó vagy rossz dolog a vitázók számára. Mi lehet ennek az oka?
Minden gondolat és szóbeli kijelentés teremtõ (megvalósító) erejû, amely hat a többi emberre és az õ személyes világukra. Ha nem tagadnák az én állításomat, teremtésemet, szándékaimat, akkor egyet kellene érteniük vele. Ebben az esetben viszont követniük kellene a szavaimat, ami megváltoztatná az életüket, a saját terveiket, szándékaikat, tehát a teremtésüket. Ebbõl következõen végül nem azt csinálnák, amit õk szeretnének, hanem amit mások (pl. én) mondanak nekik. Alárendelõdnének a másik embernek.
Mint értelmes lények, mindannyian rendelkezünk identitással és önzéssel. A puszta fennmaradásunk érdekében védjük magunkat attól, hogy mások befolyásoljanak, irányítsanak, uraljanak bennünket. Fõként akkor, ha az uralom nem kellemes a számunkra. A születésünktõl kezdve tanuljuk az önállóságot, ami a gyakorlatban önálló döntéseket és cselekvést, tehát önirányítást jelent.
Aki önálló, annak gyakran harcolnia kell a szabadságáért. Hamar megtanuljuk hát féltékenyen õrizni a saját szubjektív szabadságunkat, és mindenkit reflexbõl kizárunk, aki ezt háborgatni merészeli. A társadalmunk (és minden olyan közösség, amelynek individuumok a tagjai) tehát alapvetõen a szeparációra épül. Az egyedek egymástól való elkülönülésérõl (pontosabban a kapcsolatok szabályozásáról) szól a közösségi élet. Az identitásom lényegében annak a kinyilvánítása, hogy mely paramétereimben különbözöm a közösségem többi tagjától, és ez miért jó az én számomra.
Az elkülönülésnek többféle oka lehet. A szeretetlenség, a részvétlenség, az önzés, a félelem, az információk hiánya vagy téves volta, egyszóval mindazon falak, amelyeket mi építünk magunk köré, egymás közé az életünk során. Mert az élet lényege a fennmaradás érdekében jónak tekintett dolgokhoz való vonzódás, és a rossznak tekintett dolgoktól való eltávolodás, elszigetelõdés. Kissé tréfásan megfogalmazva: a jó dolgokat üldözzük, a rosszak elöl menekülünk.

2.

Érdekes módon nemcsak mi, hanem a gépeink, eszközeink, mûszereink (teremtményeink) többsége is a szeparáció megvalósításában segít, fõként a hasznosnak tekintett jel és a zavaró tényezõk szétválasztását elvégezve (szûrés, erõsítés). A szokásaink, törvényeink, gátlásaink feladata ugyanez. Meghúzni a határokat a territóriumok védelme, megmaradása érdekében. Ebbõl következik az a törvény, hogy semmiféle élet nem tud létezni és fennmaradni élõhely, terület, tér (és idõbeli kiterjedés) nélkül, amelynek fennmaradása és uralása biztosítja az élõlény megmaradását (véges mértékben).
Az életet fenntartó (vagy összetartó?) kényszerterek, mint szeparáló falak eredõje, összessége alkotja társadalmunk vázát, ami lényegében mindannak a kinyilatkoztatása, hogy mit nem akarunk, mit nem fogadunk el, mivel szemben vagyunk elutasítóak. Az elõttünk álló lehetõségek közül ugyanis sokkal könnyebb kizárásos alapon dönteni, mint igenléssel. A választás lényege tehát az, hogy bizonyos (értékes) paraméterek alapján végigvesszük a lehetõségeinket, és eldöntjük, melyik nem felel meg a kritériumoknak, melyik nem jó. Ezzel az elutasításra kerülõ dolgokat határozzuk meg önmagunk számára.
Tehát könnyebb a számomra azt megmondani, hogy mit nem akarok, mit nem tudok, mint azt, hogy mit akarok, mit tudok. Mert ami az elutasítások után megmarad, kizárásos alapon annak kell lennie a jó megoldásnak. Ez egy módszer a jó dolgok megtalálására. Ugyanakkor megnyugtató a számunkra az a tudat, hogy nincs másik, mégjobb lehetõség akkor, ha a döntés elõtt már minden verziót végigvettünk és elõzetesen megvizsgálva elimináltunk (kizártunk).

3.

Egy közösség csak akkor tud tartósan fennmaradni, ha a tagok bizonyos dolgokban egyetértenek, megegyeznek. A közös dolgok metszete, a csoport célja, elképzelései, kollektív teremtése teszik közösséggé az egyébként önzõ és önálló entitásokat. A közösséget összetartó törvények tehát azt mondják meg, mit nem szabad a tagoknak elutasítaniuk, megtagadniuk. Mit kell elfogadniuk, mint játékszabályt ahhoz, hogy ide tartozhassanak. Ez a tagadások tagadása.
Mivel minden játékszabály logikus (konzisztenciára törekvõ), a létezés viszont alapjaiban egy ellentmondásra épül, mindig minden szabályra lehet találni kivételt vagy ellenszabályt. Minden logikai rendszer ellentmondásossá tehetõ megfelelõ módszerekkel. Hogy az ebbõl következõ paradoxonokat és a lebomlást, átfordulást a közösség megelõzze, szankcionálni, védeni kell a csoportot összetartó idearendszert. Ez lesz a hit (vallás) és a tudás (paradigma) védelme.
Ennek legjobb módja a zavaró és romboló dolgok távol tartása vagy a harc ellenük. A rendszerek többnyire így csúsznak el a dogmatizmus és fanatizmus felé. Mert vagy engednek az univerzum sodró erõinek hagyva, hogy felbomlasszák, átalakítsák õket, új irányokba terelve a közösség mûködését vagy ellenállnak, és akkor harcolniuk kell a változások ellen. A harc pedig fájdalommal, szenvedéssel, pusztítással jár és energiát von el a közösség céljaitól. Egy idõ után tehát azt fogjuk észrevenni, hogy már nem a célokért mûködik a szervezet, hanem az elõtte támadó akadályok leküzdéséért dolgozik, harcol. S így persze szintén célját téveszti. Nem valamiért lesz, hanem valami ellen.

4.

Az idõfizikában a tagadás, negatív visszacsatolás a beérkezõ erõhatásra analógiát mutat az emanációs taszítási kölcsönhatással. A jelenforrásokat elhagyó idõhullámok sugárirányban taszítják a forrásokat. Ez megfeleltethetõ egy közösségben a félelemnek, a szeparációnak, eltávolodásnak és elkülönülésnek egymástól. A szeretet tehát az, amikor a VÍZ típusú hullámteret kifordítjuk ömagából és TÛZ típusúvá teremtjük, gyorsítjuk. Ekkor a kettõs idõsûrûségû kúpban a belépõ forrásra vonzóerõ kezd hatni, amely befelé szív, tehát megjelenik a szeretet, a közeledés, a befogadás, az egyesülés, ami a körpályán haladó tachion számára a táplálék, a szer, amely eteti (szer-etet) a jelent, amikor az a múltjában halad és egy látszólagos képet éltet ezzel önmaga elõtt.
Ahhoz, hogy két ember kapcsolata az elsõ találkozásuk (kölcsönös realizálódás) után szeretetbe forduljon, nem pedig elutasításba és harcba, netán közönybe, megfelelõ körülmények között, megfelelõ módon kell kapcsolatba kerülniük. Ezen játékszabályok, (pl. udvariasság, udvarlás, protokoll) teszik lehetõvé, hogy kijátszva az általános és alapértelmezett taszítást, elég közel kerülhessenek egymáshoz ahhoz, hogy átmenjen a kapcsolat vonzásba és körpályára álljanak egymás körül. Ezen körpályát, ciklikus rendszert persze a környezet folyamatosan háborgatni fogja, vagyis soha nem válik (zárul) abszolút stabillá és állandóvá (örök szerelem nincs). Ezért a ciklikus rendszerek és az emberi kapcsolatok mozgása egyaránt kaotikus lesz, méghozzá egy különös attraktorral jellemezhetõ. Lásd: 1. ábra. Nem ismétlõdnek teljes pontossággal a rendszer pályaelemei, csak hasonlóságok figyelhetõk meg a kapcsolatban és végül (törvényszerûen) mindig elszakadással végzõdik az egész (az élet vége a halál).
A fenti analógiák alapján még a következõ létfilozófiai felismerésekre juthatunk.: Minden múlandó a teremtésben az eredendõ szeparáció, taszítás, elutasítás, emanációs felfúvódás, tehát a létezés természetébõl fakadó szeretetlenség, szeretethiány miatt. A teremtett rendszereket a szeretet, mint vonzóerõ tartja össze, és a félelem, mint taszítóerõ bomlasztja szét. A szeretet (vonzódás önmagamhoz) megjelenése tehát az Istenben egyenlõ a teremtéssel (önteremtés=önszeretet).
A teremtés pedig mindig virtuális, látszólagos, mert önnön múltamba lépve önnön képemet látom, s hiszem valódinak. Tehát a szeretet is egy olyan látszólagos jelenség lesz a gyakorlatban, amely nélkül a másolati rendszerek (és az emberi kapcsolatok) képtelenek fennmaradni.
Mindent megteszünk a szeretet érdekében, hogy fenntartsuk, védjük és erõsítsük, de hosszú távon mindig veszítünk. Lebomlik és semmivé foszlik az egész illúzió (elhal), s nyomában üresség marad, melyet aztán újabb illúzióval próbálunk kitölteni. Az Istennek a teremtési folyamat során azt kell felismernie, hogy nincs szüksége (kívülrõl jövõ) szeretetre, mert õ önmagában teljes és egész, s létét nem a látott képekbõl nyeri, mint a másolati létezõk, hanem õ okozza azokat. Nem szorul rá a táplálékra, mert azt õ maga szüli, magából, magának. Õ a szeretet, s a világ ennek csak tökéletlen tükrözõdése.

1. ábra - Különös attraktor a koordinátarendszerben.

Készült: 2001.09.21.

Vissza a tartalomhoz

Következõ írás