AZ UPANISADOK EZOTERIKUS JELENTÉSE
Az upanisad szó szanszkrit nyelven ülés-t jelent, ami a mester mellé telepedésre utal. Ezek javarészt az i.e. X. és VI. század közötti időszakban tanító hindu bölcsek kinyilatkoztatásait tartalmazzák a valóságról. Eredetileg titkos tanítások, és szent iratok, melyekből összesen 108 darab van, és verses vagy prózai formában tárgyalnak különböző filozófiai témákat. Bölcseleti és misztikus kérdésekkel, az erkölcsiség, az örök élet mibenlétével, a lélekvándorlással, és a karmával, valamint a teremtéssel foglalkoznak. Összességükben védanta irodalomnak is nevezik őket (véda: tudás).
Az alábbiakban kiemeltem néhány érdekes gondolatot az első 11 upanisadból, melyek A Tan Kapuja Buddhista Főiskola jegyzeteként jelentek meg Farkas Lőrincz Imre gondozásában, Tenigl-Takács László fordításában és előszavával 1993-94-ben. A zárójelbe tett, piros betűs megjegyzések a tanítások ezoterikus jelentésének érthetőbbé tételét szolgálják.1. Ísa-upanisad - Az Úr (Isten) titkos tanítása.
Ez a vers az Egyről, az egész és teljes létezőről szól, valamint a tudásról és nemtudásról, a létről és nemlétről. Érdekessége, hogy kétezer évvel ezelőtt élt Indiában egy Ísa nevű próféta, akit a fennmaradt feljegyzések alapján egyértelműen Joshua ben Miriam-mal, azaz Jézus Krisztussal azonosítanak. Ő a Júdeában történt keresztre feszítése és feltámadása után Indiába ment, ahol sokáig tanított, gyógyított és ott is halt meg, 94 éves korában. A sírja máig megvan és szentként tisztelik a környéken élők.2. Aitaréja-upanisad - A Különb Asszony fiainak titkos tanítása.
Ebben a versben a teremtés kezdeteiről van szó. A kulcsszavak és jelentésük a következő: áradat (az őskáosz), fényterek (a levegőég, a téridő), halott (a föld, az anyag) és vizek (az időhullámok).
A léleknek három lakhelye van: szem (amiben tükröződik és amin át metakommunikálunk), ész (a talamuszban található maga a lélek, mint az intelligencia központja), szívüreg (a szinusz csomóban van egy kihelyezett, ütemadó alközpontja a léleknek, de erről nem sokat tudunk még).
A világot a felismerés (kölcsönhatás) vezérli, ez az alap, a Hatalmas (a Teremtőúr).3. Kausítaki-upanisad - A Tépőmadár fiainak titkos tanítása.
Az istenek a szélbe (világéterbe) szállva halnak meg, de nem vesznek el, hanem kiemelkednek belőle megint (az információmegmaradás törvénye). Ugyanez történik a lélekkel, lélekzéssel is (az emberi lélekkel és annak működésével).
A lélekzet a felismerés, a felismerés a lélekzet (kiáradás).4. Taittiríja-upanisad - A Fogoly fiainak titkos tanítása.
A legnagyobb üdv azé az emberé (léleké), ki meghallja a tudást és vágyát lebírta (megvilágosodott). Azt nem éri többé félelem és nem gyötrik többé kérdések.
Aki itt van az Emberben (lélek) és aki ott van a Napban (Mindenható) az Egy (rendszert képez).5. Talavakára-upanisad - A tapsolók titkos tanítása.
Ismerőké a nemtudás, nemtudóké az ismeret (Ez mondat a tudás, mint tapasztalás révén begyűjtött információk szubjektív használhatóságának értékét összegzi).
A Hatalmas (Isten) titkos tanának alapja a lemondás, az önuralom és a tettek, tagjai a tudások (a védák), otthona az igazság.6. Prasna-upanisad - A kérdések titkos tanítása.
Akik a Lelket keresik lemondással, tisztasággal, hittel és tudással, azok a Napba (a Mindenható székhelyére, az Aranyvárosba, azaz tulajdonképpen a mennyországba) jutnak, az életerők gyűjtőhelyére, ahol öröklét van, s nincs félelem.
Az Atya 5 lábú, 12 részes, 7 kereke és 6 küllője van (Ez a térforrás pontos jellemzése: 5 forrás helyezkedik el a 12 élű oktaéder csúcsain, de összesen 7 forráshely van a rendszeren és ebből 6 forráshely van a felszínén).
A Lélek a szívben lakik. 101 vezetéke van, ezek mindegyikéhez újabb 100 kapcsolódik, azokhoz pedig 72 000. (Tehát összesen: 727 200 000 db. Jó lenne rájönni, mire utalhat ez a szám pontosan! Amennyiben a lélek forrásainak számáról van szó, úgy a szöveg hibás, mert az az agyban található. Ha itt a szinusz csomóban működő alközpontra gondoltak, akkor ez jó nagy ciklikus rendszer lehet, vagy pedig az emberi test véredény rendszerére utal és megadja az erek és kapillárisok számát.)7. Mándúkja-upanisad - A Béka titkos tanítása.
Az upanisad irodalom legtömörebb alkotása a Lélek (a Hatalmas, tehát a Mindenható) tulajdonságairól szól, melyet négy negyedre oszt fel, ismertetve tulajdonságait.8. Katha-upanisad - A legenda titkos tanítása.
Ez hat virágfűzérnek nevezett versre oszlik, melyek a Halál tanításait tartalmazzák a halhatatlanságról, egy Nacsikétasz (Vágybíratlan, azaz aki nem bír vágyakkal) nevű hősnek. Az utolsó virágfűzérben a 11-12-13. versszakok a létezőről szólnak és annak létfilozófiai tulajdonságairól.9. Mundaka-upanisad - A tarranyírtak titkos tanítása.
Három verses tanításból áll, melyek a Hatalmasról (az Istenről) való tudásról és a Lélek megvilágosodáshoz vezető útjáról szólnak.10. Svétásvatara-upanisad - A Fehér Öszvér titkos tanítása.
Hat verses tanításból áll, melyek végigveszik a teremtés lépéseit. Az első tanítás 4. versszaka számszerű információkat tartalmaz valamiről, ami: 12 végű, 3 kerékből áll, 50 küllő erről, 20 arról alkotja, 6 db nyolcas (benne) a mindenség szála, továbbá 2 okú, 3 utas, tompulni 1 is elég. A hindu filozófusok ugyan találtak rá magyarázatokat, hogy mi lehet ez, de az időfizikai megfejtés még várat magára.
A következő, 5. versszakban viszont a térszeránról van szó, egyértelműen. Itt 5 forrásból 5 folyó árad (nem ered, tehát nem vízfolyóról van szó!), 5 szélhullám (időhullám), 5 eszmélőn-gyökeres, 5 örvényes, 5 fájdalomhullám, 50 ágú, 5 a gátja. Ráadásul hozzáteszi a 6. versszakban, hogy ez egy forgó kerék, ami egyben Kerékforgató (hatású) is.
Az ötödik tanításban szereplő Ősbölcs (okforrás) alá még külön oda is teszi a fordító a megjegyzést, hogy ez a lét kezdete, az aranymag (hogy egyértelmű legyen). A 9. versszakban pedig ismét egy fontos adatot közölnek, megadva a lélek (szentély, tudatalatti) fizikai méretét. Ez a hajszál századrészének százada, vagyis 0,0001 része.11. Cshándógja-upanisad - Az énekmondók titkos tanítása.
A külön kötetben megjelent, főleg prózai tanításokat tartalmazó írás nyolc részre oszlik, melyek számos témával foglalkoznak.
Első tanítás.
A zengés (világéter) halhatatlan és rettenthetetlen, s ilyenek a benne elrejtőző istenek (információk) is.
A 3-4-5-6. szakaszok a teremtésről és az istenekről szólnak. A 8. szakasz a teremtés egyes lépéseit tartalmazza, hogy mi miből fakad (milyen az oksági viszonyuk): a mennyből fakad a víz, abból az étel, abból a lélekzet, abból a hang, amiből a dal áll.
Az előének istene (lényege) a lélekzet, a Felcsendítésé a Nap, az utóéneké az étel.
Második tanítás.
A vizekben az ötrészes dalnak kell szentelődni (továbbá az évszakokban, a nyájakban és az életerőkben). A beszédben a hétrészes dalnak kell szentelődni (továbbá a Napban, a magából kimértben és a halálon túlvivőben).
Itt is 22 szótagról beszélnek, mint a Zohárban, ahol a héber ABC 22 betűjével jelöltek valamilyen időbeli folyamatot.
Harmadik tanítás.
Az istenek (itt ciklikus forrásrendszerek) nem esznek, nem isznak, hanem jóllaknak (életben maradnak) attól, hogy nézik a nektárt (a saját múltjukat, visszakanyarodva belé).
A 16. szakasz szerint az ember élete maximum 116 év lehet, az alábbi felosztásban: az első 24 év a fiatalkor, a következő 44 év a felnőttkor, végül az utolsó 48 az öregkor. Figyelemre méltó tény, hogy ezek szerint 3000 évvel ezelőtt az emberek tovább éltek, mint napjainkban, amennyiben ezek a számok nem valami más dolog paramétereit adják.
A 19. szakasz teremtésfilozófiai elbeszélése szerint a világ kezdetben nemlétező volt (megnyilvánulatlan), ez létezővé lett (megnyilvánult), Tojás lett belőle (téridő univerzum buboréka), ami 1 év után szétnyílt kétfele (diásszá bővítette a Mindenható).
Negyedik tanítás.
A négy tizenhatodos negyedei, akikről tanítást kap a főhős (Igazvágy, a Leányanya Fia) a Hatalmas (Mindenható) első fraktális időszál elágazásait jelentik, akik a kabalában a négy arkangyal. Név szerint: Messzeséges, Végtelen, Tündökletes, Otthonos.
Ötödik tanítás.
A második szakaszból megtudjuk, hogy a lélekzet (itt a másolati források értelemben használják) másik ismert neve: ana, étke: anna (a Nagy Anya által kiárasztott hullámtér, amelyben az univerzumok lebegnek).
Hatodik tanítás.
A 2. szakasz a Létről és nemlétről szól és ezek egymáshoz való viszonyáról, valamint az időforrások látszólagos felszaporodásáról. A 8. szakasz 4. versszaka és a 9. szakasz 2. mondata szintén.
Hetedik tanítás.
22. szakasz: Csak az örömét lelő teremt egyedül (vagyis az Isten élvezi a teremtés folyamatát).
A 26. szakaszban a Lélekről, mint látóról adnak meg egy számsort: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 111, 20000. Egyelőre nem tudni a jelentését.
A hetedik tanítás egyben kinyilatkoztat egy kulcsszavas sorozatot is arról, hogy mi minél nagyobb a világon. Ezek növekvő sorban: név, szó, ész, akarat, eszme, elmélyedés, felismerés, erő, étel, víz, hő, űr, emlékezés, remény, lélekzet.
Amiket a tanítványnak fel kell ismernie egymásra következően: győztes, igazság, felismerés, gondolkodás, hit, termékeny talaj (a tudás befogadására), teremtés, öröm, hatalmasság.
Nyolcadik tanítás.
Ennek 15 szakasza két témát ölel fel. Az első hatban a lélekről és vágyairól találhatunk tanításokat, oktatási segédleteket a mesterek számára, az utánuk következők pedig egy tanmesét alkotnak. Ebben két istenség, a Hódító (az istenek közül) és a Világló (az ördögök közül) elmennek a Teremtőúrhoz, hogy a Lélekről kapjanak tanításokat.
Ahhoz, hogy szabad legyél minden világban, meg kell ismerned a Lelket és az igazi vágyakat. Ezt (a vágyaid) a szívben találod, amit a valótlanság (illúzió) elfed.
A Lélek a gát, ami szétválasztja a világokat (párhuzamos dimenziókat), hogy össze ne folyjanak (vagyis a tudatot a kiválasztott téridő esszencia rezgéstartományába kényszeríti).Készült: 2002. január 09.