A FÉNYCSILLAG JÁTÉKA

   Polinézia őslakóinak egyik kedvelt, kétszemélyes játéka a csillagjáték, eredeti nevén a Mu-torere. A játék egy szabályos nyolcágú csillagot formázó táblán folyik (1. ábra). A csúcsokon lévő mezők neve a mauritiusi bennszülöttek nyelvén kevai, a központi mező a putaki. A játékosoknak 4-4 bábúja, kavicsa van, amiket körben állítanak fel úgy, hogy egyikük az 1, 2, 3, 4 mezőkről indul, másikuk az 5, 6, 7, 8-ról.

1. ábra: Mu torere játék táblája.

   A bábúk csak a pirossal jelzett vonalak mentén tolhatók át másik mezőre, elsőként a 9-esre. A játékosok nem léphetnek olyan bábúval, aminek mindkét oldalán a körben (kevain) saját bábú áll, tehát kezdéskor valamelyik szélsővel kell kezdeniük, hogy a másik is léphessen. A cél a másik tovább lépésének megakadályozása. Az ellenfelet csak olyan bábúval szabad feltartani, ami ellenséges bábú vagy üres mező mellett áll.
   A játék neve: mu-torere ősi hun nyelven mű-térerő-t jelentett, még az Ataisz elsüllyedése előtti korszakban. A csendes-óceáni bennszülöttek, az 5000 évvel ezelőtti kontinentális katasztrófa (vízözön) túlélőinek leszármazottai máig hűen megőrizték ezt és még sok mást a népi kultúrájukban. Nagyon lényeges dologról van szó: a fénykvantum szerkezetéről. A fotinó síkvetületi képe egy nyolcágú csillagot formáz, melynek csúcsai az energiakvantum keltési rendszerének forráshelyét jelzik. A térben ez a nyolc forráshely egy kockát ad ki.
   A mű-térerő játék táblája és szabályai tehát azt mesélik el nekünk, sok ezer év távlatából, hogyan működik a térerő ebben a szimmetriarendszerben. A bábúk (források) a játék menete során két csoportra oszthatók. Van 7 bábú, ami áll és 1 ami mindig éppen mozog, egyik helyről a másikra ugorva. Az ugrás történhet a csillag köré írható körvonal mentén (oldalazás) vagy a középpont irányába be-ki (átlóugrás). Ennek megfelelően a fotinóban 7 időforrás léte villan fel ciklikusan körben, egy torz kocka csúcspontjain, a 8. forrás pedig állandóan "lebegtetett" állapotban van. Vagy bezárja a kört vagy a testátlók metszéspontjában látszik felvillanni. A folyamat dinamizmusát, és ugyanakkor önfenntartó jellegét, a fénykvantum tartósságát a kétféle lépéstípus megfelelő kombinációja adja.

   A játék menetét elemezve az alábbi felismerésekre juthatunk.:

1. Kezdje a játékot a fehér. Minden kevai-ra három helyről lehet lépni (a két szomszédjáról és a putakiról). Ha a lépő játékosnak csak egy bábúja van ezeken, nincs választási lehetősége. Ha kettő, választhat, milyen irányt szab a játék menetének. Ha nulla, vesztett, három bábúja pedig nem lehet az üres mező körül, mert akkor már győzött (az ellenfél nem tudott lépni).

2. Indulás után a játék determinisztikus módon a 4. lépéskor ágazik el háromfelé. Választása a feketének lesz. Innen kezdve több végteleníthető lépéssor hurokra nyílik lehetőség, melyből kiút csak akkor van, ha valaki hibázik.

3. A kevaikra összesen kilenc féleképpen lehet elhelyezni a nyolc bábút. Az első a kezdés állapota: 4 fehér, 4 fekete sorban. A maradék nyolc helyzetből hat páros formáció, tehát egymás színbeli inverze (negáltja). Két olyan állás van, aminek az inverze önmagát adja. Az első ha a fehér-fekete bábúk felváltva állnak körbe, mert ezt 45 fokkal síkban elfordítva (a táblát) önmagát kapjuk. A második a páros szembenállás, ami 180 fokkal elfordítva önmagát adja. A maradék három állás inverze síkban körbeforgatva nem adja vissza a párját, csak a térben körbeforgatva (tükrözve).

4. A játéknak az vet véget, ha valamelyik fél egy csoportba tömöríti a bábúit a tábla valamelyik oldalán, ahol beszoríthatják, elvágva az üres mezőtől. A legrövidebb játékmenet ami optimális esetben a győzelemhez vezet hat lépéses és a fehér veszt.

   A fény mellett a térnek, az energia másik formájának is létezik saját játéka, ami Indiából származik. Ez a do-guti azaz párjáték vagy beszorítós. Itt a táblán öt mező van és két-két bábúval játsszák (2. ábra). Az egyik játékos bábúi az 1, 2 mezőkre, a másiké a 3, 4-re kerülnek. A cél ugyanúgy beszorítani a másikat, mint a mű-térerőnél. A tábla a térszerán öt forrásának kergetőzését mutatja be egy síkba kilapított piramis csúcspontjai között. Létezik 7 mezős változata is 3-3 bábúval, ami ugyancsak a téridő titkát őrzi.
További társasjátékok leírása található a www.terebess.hu oldalán.

2. ábra: Do-guti játék táblája.

Készült: 2004.01.11.

Következő írás

Vissza a tartalomhoz