KRONODIVERGENCIA
A kronodivergencia szó szerint időcsúszást jelent. Ebben az írásunkban
a térugrást végző űrhajók sajátidejének az anyabolygó (kiindulási
bázis) sajátidejéhez képest mérhető elcsúszását, mint fizikai
jelenséget szeretnénk tömören bemutatni. Ez a térugrás technológiájának
egyik (fontos) mellékhatása. A részletek megértéséhez időfizikai
előképzettség szükséges, ami megszerezhető az Eseményhorizont korábbi
és leendő cikkeinek olvasgatásával.
1. AZ IDŐCSÚSZÁS
A térugrás az a folyamat, mikor egy űrhajó a lokális térforrásának
manipulációja által kiszinkronizálódik, teljes egészében (anyagában) az
általunk ismert és belátott téridő hullámteréből. Ilyenkor átkerülhet
valamelyik párhuzamos térbe (univerzumba), aszinkron térbe
(hiperterek), másik dimenziószintre konvertálódhat (fölfelé vagy
lefelé) vagy kikerülhet a téridőből (a nemtér-nemidőbe, a
szeparátorba). A klasszikus térugrás célja a nemtér-nemidőn keresztül
megvalósított, fénynél gyorsabb utazás (áthelyeződés) a téridőben. A
hajó ilyenkor fizikai mozgás nélkül máshol és máshol jelenik meg a
téridőben, amikor visszaszinkronizálódik oda.
A térugrás közben (szükségszerűen) mindig fellép időugrási jelenség is
a környezeti téridő lokális sajátidejéhez képest. Ez történhet a múltba
vagy a jövőbe egyaránt. Az űrhajó picit hamarább vagy később tér
vissza, mint kellene. A dolog úgy vehető észre, ha az anyabolygón
(ahonnan indult és ahová visszatér a jármű) és a hajón lévő két,
indulás előtt szinkronizált atomórát az utazás után összehasonlítjuk.
Eltérő időt fognak mutatni. Ez a kronodivergencia (időelcsúszás)
jelensége. A csúszás mértéke (mai ismereteink szerint) főként a
térugrás pontosságától, tehát lényegében (de nem kizárólagosan) a
technikai korlátoktól függ. Így erősen változó lehet, a néhány század
másodperctől a több percig (sőt óráig, napig, évig) terjedhet.
Több térugrás esetén a körülményektől függően különféle irányú és
mértékű időcsúszások történnek, amik összeadódnak, így növelhetik vagy
csökkenthetik egymást. Az időcsúszást befolyásoló tényezők: a térugró
hajtómű műszaki paraméterei (pontossága), a navigációs berendezés
műszaki paraméterei (pontossága), az ugrás fizikai távolsága (a
téridőben mérve), a nemtér-nemidőben való tartózkodás időtartama (az
űrhajó fedélzeti idejében mérve), a téridőben uralkodó gravitációs
viszonyok zavaró hatása (az indulási és érkezési ponton), a téridő
lokális szerkezete és ennek hatása (az indulási és érkezési ponton), a
nemtér-nemidőben az űrhajót érő zavaró hullámtéri hatások
(térszennyezés).
2. KÖVETKEZMÉNYEK
Az időcsúszásnak sokféle következménye van. Az alábbiakban tömören
felsoroljuk azokat, amiket már ismerünk. A még ismeretlen veszélyek és
kockázati tényezők felfedezése a gyakorlati térugrások során lesz
lehetséges.
Az űrhajó emberi személyzete a visszatéréskor látszólag semmi különöset
nem fog észrevenni, amennyiben kis elcsúszás történt. Pár másodperc
vagy perc esetén csak az órákat kell beállítani az otthoni időnek
megfelelően. Ha viszont több napos, netán éves időutazást végeztek,
akkor elég zavaró lehet újra beilleszkedni egy másfajta világba. Ez
főleg akkor jelent gondot, ha a hajó akkorra tér vissza (a múltba),
amikor még nem is létezik a kiindulási bázisa, sőt a térugrást, mint
technológiát sem találták fel. A távoli jövőbe ugrás nem ennyire drámai
élmény. Szinte mindenki örülni fog a rég elveszett, majd megkerült
űrhajósoknak (feltéve, hogy létezik még a civilizáció). Mivel a nagy
távolságú időcsúszás már az időgép, időutazás tárgykörébe tartozik,
ezért ennek következményeit itt nem részletezzük. Erről majd egy külön
írásban lesz szó.
A kis méretű időcsúszás az ember testi egészségében gyakorlatilag nem
okoz semmilyen károsodást, szervi elégtelenséget vagy más bajt. Ennek
oka, hogy az ilyenkor keletkező makro időhurok gyakorlatilag azonos a
teremtésben normálisan megtalálható számtalan (hagyományos) mikro
időhurokkal, önfenntartó visszacsatolással, ami minden teremtett
rendszer működésének fizikai alapja. Mivel minden teremtmény
(energiakvantum, anyag és lélek) az időforrások sajátidőben
visszacsatolt és folyton újrakeletkező másolataiból áll, ezek nem egy
eszményien rövid (nulla vékonyságú jelen) időpillanatban léteznek
fizikailag, hanem egy idősávban, tartományban. Ennek hossza szintén
változó, ingadozó és egyedi, tehát egy adott vastagságú időszakasz
(jelenszakasz).
A kis méretű időcsúszás az ember lelki egészségére elméletileg veszélyt
jelenthet. Azért csak elméletileg, mert az ezzel kapcsolatos gyakorlati
kutatások (több emberen végzett kisérletek) nem mutattak ki eddig
semmilyen károsodást a pácienseknél, bár az elvi lehetőségét sem
lehetett kizárni annak, hogy történhet ilyen.
Ha egy ember előrébb kerül az időben, mint a környezete, a lelkét,
testét, atomjait a környezetéhez fűző időszálai a múltjába fognak
vezetni. Az időszálak a nemtér-nemidőn keresztül korlátlanul összekötik
a másolati időhurkokat a keltésük fizikai okai miatt. Ennek folyamatát
itt nem részletezzük. A gond az, hogy az időszálakon keresztül
gyakorlatilag azonnali információ átvitel zajlik az időforrásrendszerek
között, állandóan és kölcsönösen oda-vissza. A jövőben lévő ember tehát
állandó információs befolyásoló hatás alatt áll, ami a múltjából
érkezik. Fordított esetben ugyanez a helyzet. A múltjában tartózkodó
ember folyamatosan értesül a jövőben történő eseményekről. Mintha egy
időtelefonra lenne kapcsolva a teste.
Hétköznapian megfogalmazva állandó déja vu, utánérzés és más
paraélményei lehetnek (ha érzékeny rá a lelke). A déja vu, magyarul
élményvisszhang a jövőbelátás következménye, amikor valamivel
kapcsolatban azt érzem, hogy ez már megtörtént korábban. Az utánérzés
múltbalátás, amikor visszhangszerűen újra felidéződnek a korábbi
pillanatok. A távolbalátás szintén működhet ugyanezen elv alapján, ha
az időszál két végén lévő forrásrendszerek kvázi egyidejűek, de mindez
nem jelenti azt, hogy csak eme módon valósítható meg a múltba, jövőbe
és távolba látás. Vannak rá másféle mágia technikák is, de itt ezeket
sem részletezzük.
A gyakorlatban akkor találkozhatunk (mi, itt a Földön) időcsúszással,
ha eltérítenek a földönkívüliek. Titokban felvisznek az űrhajójukra
(akár testben, akár csak asztráltestben), valamely célból. Az űrhajójuk
fedélzetén másfajta sebességgel telik a lokális idő, mint a Földön
(mivel máshonnan, másmilyen időközegből jöttek). Ha közben még egy kis
űrutazásra is elvisznek (ami során térugrást végeznek), pláne megnő a
kronodivergencia lehetősége és mértéke. Mikor visszahoznak, általában
nem végeznek időtrimmelést, visszaszinkronizálást, ezért a különbség
megmarad.
A hatás az esemény után a legerősebb, illetve ha a fizikai testtel
(ruházattal) együtt vittek el, mert ekkor a testünk összes atomjának
időszálai más környezeti időszakaszba vezetnek. Mivel azonban az ember
testében állandóan cserélődnek az atomok (légzés, anyagcsere),
elkeveredve a környezettel, az időhurokban áramló információs
szennyezés mértéke is csökkenni fog, bár sosem szűnik meg teljesen
(szétszóródik a bioszférában, egyfajta időszennyezést okozva). Az ember
lelke ugyanis nem cserélődik, így ennek időcsúszása megmarad. A
keveredés miatt előfordulhat, hogy valakinek több időszakaszba is
vezetnek időszálai, mert minden eltérítés után másfajta
elcsúszottsággal hozták vissza. Így egyszerre lehet többféle távolságú
jövőbe és múltba látása is.
A jelenség akkor fog igazi technikai problémát jelenteni a számunkra,
ha az űrhajóink kommunikációját időszálakon keresztül akarjuk
megvalósítani. Nem az a baj, ha az űrhajó számítógépe a bázison marad
és onnan irányítja a hajót, hanem ha a forgalomirányítás a térfigyelő
(radar) rendszerén látott gépet az időszálakon keresztül akarja
irányítani, utasítani. Egy példa, hogy világosabb legyen a gond.: Az
irányítótiszt látja a visszatérő űrhajót adott sebességgel, adott
irányba mozogni. Utasítja a hajót (az időszálas kommunikátoron
keresztül), hogy csináljon (vagy ne csináljon) valamit. Ha a hajó
őhozzá képest a jövőben van, késve kapja meg (felőle nézve) az
üzenetet. A késedelem balesetveszélyes lehet bizonyos esetekben. Ha a
hajó a múltban van, hamarább kapja meg, minthogy elküldte volna, ami
szintén meglepetéseket és kommunikációs félreértéseket, irányítási
problémákat okozhat.
A problémára szerencsére léteznek különféle megoldások, bár ezek
technikai megvalósítása sok fejtörést fog még okozni a fejlesztőknek és
kivitelezőknek.
3. AZ IDŐTRIMMELÉS
A hazatérő űrhajót az anyabolygó (űrkikötő) sajátidejéhez kell
visszaszinkronizálni valahogyan. Ez a korrekció történhet például
célirányosan kivitelezett téridőugrásokkal, azaz időtrimmeléssel, hogy
eltüntessük a különbséget.
Mivel a nagy pontosságú atomórák nagy, drága és súlyos szerkezetek, nem
célszerű a kisebb űrhajók fedélzetére telepíteni őket, hogy hazatérve
megállapítható legyen velük az időcsúszás mértéke. Ehelyett lehet egy
sokkal olcsóbb módszert használni, aminek lényege, hogy a jármű
visszaérve megáll orbitális pályán a bolygó körül, egy bemérő bója
mellett. Ez pontosan leméri az érkező kronodivergenciáját a
következőképpen.
Az űrszonda először megméri, milyen messze lebeg tőle a hajó. Ezután
egy "ping" jelet küld a saját időszálas kommunikációs vonalán a flotta
fővezérlő számítógépének, ami ezt azonnal (pontosan ismert
késedelemmel) továbbítja időszálon az űrhajónak. Annak fedélzetén el
kell helyezni egy rádióantennát (lehet gravitációs adó is), ami leadja
a jelet a térben. A szonda veszi ezt a jelet és a visszatérési
késedelméből levonja a térbeli fizikai távolság (plusz a két
időszálvonal átjátszási késedelme a fővezérlő számítógépben!)
hullámfutási idejét. A két időszálon való jelátfutást nem kell
beleszámolni, mert az eszményien kicsiny, az attoszekundum tört része.
Ha 0 az eredmény (az előre meghatározott pontossági korláton belül
marad), akkor a hajó sajátideje kvázi megegyezik a bolygó felszíni
sajátidejével (az otthoni jelen). Ekkor a jármű simán leszállhat. Ha az
eredmény pozitív szám, tehát valamennyit késik a jel a várhatóhoz
képest, akkor a hajó a jövőben van. Ha az eredmény negatív szám, vagyis
hamarább visszajön a jel, mint elvileg szabadna (minthogy a szonda
elküldte), akkor a hajó a múltban van. Tehát az időcsúszás mértéke
egyenlő a mért futási késedelem mínusz a számított késedelemmel.
A pontos kronodivergencia számításhoz célszerű lenne gravitációs vagy
elektromágneses hullámokat használni, mert azok fix (E=1) sebességűek,
eltérően pl. a fénytől (lézeres távmérés) és jól mérhető a dopplerjük.
Túl nagy időcsúszás esetén ez a módszer nem használható, mert az
űrhajósoknak nyilván nem lesz kedvük napokat, netán éveket várni
orbitális pályán, hogy megtudják, mennyi a csúszásuk. Ilyenkor más
megoldáshoz kell folyamodni a trimmelés érdekében.
Ha ismert az időkülönbség, azt korrekciós időugrással (netán
ugrásokkal, a technikai korlátok miatt) meg kell szűntetni vagy
legalábbis elhanyagolhatóan csekély mértékűre kell csökkenteni. A
pontossági korlátot a gyakorlati tapasztalatok alapján célszerű
meghatározni, de ajánlatosnak tűnik csak az egy másodpercnél rövidebb
időkülönbséget engedélyezni és szigorúan betartatni minden űrhajóval. A
más bolygókról érkező űrhajókat nem kell trimmeltetni, mivel azok
számára a saját bázisuk otthoni ideje a mérvadó. Gondot főként az
okozhat, ha valaki saját űrhajón megy el és egy másikon jön vissza,
mert ilyenkor nem csak a bolygótól, de az ahhoz igazodó űrhajójától is
el fog térni valószínűleg.
Az űrhajó a szinkronizáció érdekében a saját jövőjébe ugorhat egy
helyben lebegve is, térbeli mozgás, térugrás nélkül. Mert oda megy,
ahol még nincs. Kívülről nézve ilyenkor a hajó eltűnik egy időre a
térből, majd újra megjelenik ugyanott. A múltjába viszont csak
mozgással kombinálva ugorhat, valahová távolabbra, nehogy ütközzön
önmagával és katasztrófát, időparadoxont idézzen elő a megsemmisülése.
És persze az sem szerencsés, ha az egy időben két példányban létező
űrhajó személyzete önmagával kezd társalogni az érdekesség kedvéért.
Hogy mekkora időtávolságra lehet ugrani egyetlen vagy több szándékos
térugrással, (időgépként használva az űrhajót), azt nem tudjuk, de
nyilván vannak objektív korlátai, ahogy a trimmelésnek is. Ez a téma
sem fér bele ebbe a rövid összefoglalóba.
4. AZ IDŐSZÁLAK ÁTFŰZÉSE
Ha az ugrással végzett időtrimmelés nem valósítható meg bármely okból,
van egy alternatív megoldás a probléma kezelésére. Ez a fraktális
átfűzés. Minden időszálat, ami az űrhajót és rakományát, személyzetét a
honi kikötőhöz, bolygóhoz kapcsolja, valahogyan el kell vágni, majd
visszafűzni ugyanoda. Pontosabban át kell fűzni a más időtartományba
vezető időszálakat az aktuális jelenbe. Minden szálat oda, ahová
tartozik.
Itt nem lehet hibát elkövetni, mert az halálos veszélyekkel jár. Az
élőanyag fraktálról leszakadó időrendszerek a szerkezetüktől függően
károsodhatnak vagy annihilálódhatnak a pillanat töredéke alatt (meghal
a személyzet, eltűnik az űrhajó, megszakad a kommunikációs kapcsolat,
stb.). Az átfűzésnek tehát azonnalinak kell lennie. A legjobb módszer,
ha előbb felfűzzük a hajót a jelenre, majd leválasztjuk a régi
szálairól. Ennek technikája és mellékhatásai olyan bonyolultak, hogy
külön értekezések témái lesznek a későbbiekben.
Az időszál átfűzés előnye, hogy a kevert sajátidejű rendszereket is
szinkronizálja. Hátránya viszont, hogy egy nagy méretű jármű átfűzése
(sok ezer tonnás űrhajó) nyilván nem lesz gyerekjáték technikailag.
Erre - jelenlegi ismereteink szerint - csak a legfejlettebb idegen
civilizációk és az istenek képesek megbízhatóan (párkák, nornák).
Ha idegen bolygóra utazunk, ahová semmilyen időszál nem kapcsol minket,
akkor ott természetesen nem fognak fellépni az időcsúszás miatti
visszhangosodási anomáliák sem. Célszerűnek tűnik viszont alaposan
meggondolni, milyen anyagokat és élőlényeket szállítgatunk egyik
bolygóról a másikra és vissza, a keveredés elkerülése érdekében. Ez szó
szerint minden atomra vonatkozik, tehát a tüdőnkben marad idegen légkör
molekuláira vagy a hajó leszállótámjaira tapadt porra is. Az idegen
időszál rendszerekkel való fizikai kölcsönhatásokról és
következményeikről szintén külön cikkekben foglalkozunk majd.
Készült: 2003.02.16. - 2007.10.14.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz