ŰRLIFT AZ ÓKORBAN: A BÁBEL TORONY
"És
mondának egymásnak:
Jertek, építsünk magunknak várost és
tornyot,
melynek teteje az eget érje, és
szerezzünk magunknak nevet,
hogy el ne széledjünk az egész
földnek színén."
(Mózes I. 11.4.)
Bábel tornyát a mezopotámiai Babilonban építették fel az özönvíz utáni
időkben. A város lakóinak az volt a terve, hogy olyan magas tornyot
építenek, amely az égig ér. Az Isten (Jahve) azonban összezavarta az
építők nyelvét, hogy ne érhessék el célukat, s mivel emiatt nem
értették meg többé egymást, szétszóródtak Babilonból a Föld különböző
tájaira.
A héber mítoszok szerint Noé leszármazottai téglából és szurokból
akarták a tornyot megépíteni. A szumír leírások szerint Nimród király
építtette, hogy egy esetleges következő özönvizet annak tetejére
menekülve túlélhessenek. Ma a régészek úgy gondolják, hogy ez
valószínűleg a zikkurat lehetett, amit a helybeliek Báb-ilu-nak hívtak:
Isten kapujának. Ez egyébként a mai napig áll Babilon város közepén.
Kézai Simon a Gesta Hungarorum krónikában ezt írta Nimródról.: "...Az
özön víz után a kétszázegyedik esztendőben a Jáfet magvából eredt
Menroth óriás, Thana fia, minden atyafiával a múlt veszedelmére
gondolva tornyot kezdett építeni, hogy ha az özönvíz ismét találna
jönni, a toronyba menekülve a bosszuló ítéletet elkerülhessék..." Ez a
leírás nem a bibliából származik, mivel nem egyezik a Mózes első
könyvében olvashatókkal.
A babiloni krónikában, amit a Berosszusz nevű utolsó papjuk írt a Kr.e.
4. században ez szerepel.: "Midőn Belász, Jupiter (Jáfet) fia meghalt,
Nemrót a népével Sineár (Szumir) mezejére jött, ahol kijelölt egy
várost, és fölötte nagy tornyot alapított a víztől való megmenekülésnek
a 131. esztendejében, és uralkodott 56 évig, és a tornyot felépítette a
hegyek magasságáig."
A félbemaradt torony magasságát a különböző források igen sokfélének
adják meg. A leggyakoribbak a 100, 212 vagy 2484 méter, míg a
legmerészebb elképzelések szerint elérte a 70 mérföldet (126
kilométer), és az egyik harmadát tűz pusztította el, a másikat elnyelte
a föld, a harmadik pedig megmaradt.
Azt tudjuk, hogy az özönvíz előtti földi civilizáció sokkal fejlettebb
volt, mint azt manapság az iskolákban tanítják. Őseink űrhajókon
érkeztek ide más bolygókról, betelepülve a majdnem teljesen lakatlan
Földre több hullámban kb. 6000 évvel ezelőtt, amire az időszámításunk
(hun időszámítás) világosan utal. Az első évszázadokban komoly
technikai civilizációt építettek ki (Ataisz szigetén), melyet a
globális katasztrófa javarészt megsemmisített.
Az Ázsiába vándorolt túlélők elvileg képesek lehettek rá, hogy az
özönvíz utáni évszázadban legalább részben újjáépítsék világukat és
talán maradtak technikai eszközeik hozzá, hogy egy égig érő tornyot
építsenek - szó szerint.
Ma az égig érő torony elképzelése űrlift néven ismeretes. Lásd: Arthur
C. Clarke Az éden szökőkútjai c. fantasztikus regényét (Totem
Könyvkiadó, 1993.). Egy szén-nanocsőből növesztett, több száz vagy ezer
kilométer hosszú, erős kábel, amely a Föld felszínéről kivezet a
világűrbe (akár a geostacionárius pályamagasságig) és felvonóként
használható, hogy ne kelljen űrhajókkal feljuttatni mindent orbitális
pályára. Az űrlift megvalósításán már dolgoznak a NASA fejlesztői, de a
technológiai nehézségek miatt valószínűleg sok évtizedig várnunk kell
rá, míg egyáltalán elkezdődhet egy ekkora szerkezet építése.
Amennyiben Bábel-tornya egy ókori űrlift volt, nagy segítségére
lehetett volna az akkori civilizációnak, hogy fenntartsa jelenlétét a
világűrben. Az ok, miszerint az építők különböző okokból nem értették
meg egymást, és talán össze is vesztek a részleteken, ugyanúgy
okozhatta az építmény pusztulását, mint egy isteni beavatkozás
(baleset). Ha tényleg tűz ütött ki a torony középső részén, és a kábel
elszakadt, az alsó rész biztosan lezuhant. Magához húzta a Föld
gravitációja és talán a tengerbe csapódott, s most is ott fekszenek
darabjai a Perzsa-öböl fenekén. A középső rész vagy elégett a felső
légkörbe belépve, mint egy meteor, vagy a bolygó forgása miatt egész
távol zuhanhatott le, talán az Indiai vagy Csendes-óceánba. A kábel
felső harmada pedig megmaradhatott orbitális pályán vagy akár el is
sodródhatott az űrbe.
A kábel lezuhant részét, még ha nem is pusztította el a korrózió,
megtalálni akkor is szinte lehetetlen lenne. Mivel nem fémkábelről van
szó, hanem egy vékony, szénszálas, gyémánt keménységű anyagról, amit
fémkeresővel nem lehet kimutatni a mélyben, több méternyi iszap alatt.
Amennyiben az emberiség ismét elszánja magát egy új Bábel-torony
építésére, alapvetően kétféle megoldás közül válaszhatunk. Az űrlift
indulhat közvetlenül a talajról vagy valahonnan a légkör magasabb
zónájából. Egyáltalán nem muszáj ugyanis leérnie a földfelszínig,
keresztülnyúlva az atmoszférán, ahol ki van téve a szélviharoknak és az
időjárás viszontagságainak. Praktikusabb megoldás, ha csak benyúlik a
sűrűbb légrétegekbe, a sztratoszférába, kb. 15-20 kilométeres
magasságba. A végére akasztott fogadóállomásra már könnyű feljutni
léghajóval vagy repülőgéppel. Innen mehetnek tovább az emberek és teher
rakományok a kábelmászó liftekkel a világűrbe. A módszer előnye, hogy a
kábel szabadon lóg, nincs rögzítve a talajhoz, és így a rendszert érő
különféle erőhatások nem teszik próbára a szakítószilárdságát.
Készült: 2005.10.18.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz