TEREMTÉSFILOZÓFIA A SZEGEDI DÓMON
"A
forma és a rezgés egymást idézik."
Szeged városának elöljárói az 1879-es nagy árvíz után fogadalmat
tettek, hogy hatalmas templomot emelnek Szűz Mária tiszteletére, ha a
város újra felépül. Csak 1913-ban kezdték el építeni Schulek Frigyes és
Foerk Ernő tervei alapján a folyópart közelében, a régi Szent Demeter
templom helyén a Dómot, amit 1930-ban szenteltek föl. Az épület két
tornya 81 méter magas, kupolája 53,6 méteres. Itt láthatók az ország
legnagyobb toronyórái, melyek számlapja 4,3 méter átmérőjű.
Az alábbiakban szeretném bemutatni - saját készítésű fotóim
segítségével - a Dóm főbb építészeti motívumait és szakrális
díszítményeit, melyek szemléletesen és matematikai pontossággal
ábrázolják a teremtés kezdeti lépéseit és főbb elemeit. Ezen ábrák
együttesen igazi szent hellyé teszik a templomot, melynek különleges
belső légköre megnyugtatja a betérő lelket és segít ráhangolódni a
Teremtő Istenre. Az építmény alól, a földből áradó különleges
földsugárzási zónának köszönhetően a Dóm, mint egy jól behangolt
adóantenna sugározza szét a városra szent rezgését, meghatározva a
város életét és arculatát. Ez legtisztábban a kupola alatt és az épület
geometriai középpontjában, az oldalbejárat magasságában érzékelhető.
A szegedi fogadalmi templomról az érdeklődők itt találhatnak további
információkat:
http://www.dom.szeged.hu/
1. A TORNYOK
A két torony látszólag teljesen egyforma. Csupán éles szem veszi észre,
hogy a folyó (VÍZ) felől álló a Teremtő (Nagy) Anyát jelképezi, míg a
város felőli a Teremtő (Öregisten Idő) Atyát. A toronycsúcsok alatt,
középen látható egy kis fehér kapu, csúcsán vízkereszttel. Ennek
boltíves díszítése az Anya torony esetében kis félkörökből (VÍZ) áll,
az Atya torony esetében pedig kis csúcsos (TŰZ) lótuszlevelekből.
Ha megszámoljuk a vörös téglából épült tornyon keresztben látható fehér
csíkokat és csíkszerű, körbefutó díszítéseket, azt látjuk, hogy
fentről, a forrást jelző gömbtől lefelé haladva nyolc csík van. Ez
alatt helyezkedik el az óra (az idő szimbóluma). A 6-7-8 csíkok között,
a tachion teremtési zónájában vannak a kilátó erkélyek, ahonnan be
lehet látni a várost (teremtett világot). Ez matematikailag teljesen
korrekt ábrázolása a Teremtőnek.
A Dóm építészeti motívumai mindkét Teremtőt megjelenítik több helyen,
többféleképpen, megidézve szent rezgésüket a formai hasonlóság révén. A
főbejárat homlokzatán faragott domborműveken látható az öt elem (tűz,
víz, föld, levegő, éter) szimbóluma. Mivel Szűz Mária a női princípium
megszemélyesítője, akinek a templomot szentelték, ezért az ablakok és
boltívek mind lekerekítettek. Az összes torony és tornyocska ugyanakkor
hegyes csúcsú, melyek azt jelzik, hogy a női Teremtő is egy TŰZ
tachion, Akinek hullámtere belül VÍZ típusú az időhurkok miatt.
2. A BEJÁRATOK
Mivel a térre néző főbejáratokat többnyire nem használják, az emberek a
város felőli oldalon nyíló boltíves kapun léphetnek be a szentélybe. Ne
feledjük: a Dóm folyó felőli oldala női típusú, a város felőli férfi
típusú. Ezt azzal is jelezte az építész, hogy a két oldalsó bejárat
boltívének díszítése ugyanígy csúcsos, illetve lekerekített. Mivel
pedig a keresztény egyházban az Atya tisztelete a domináns, elnyomva a
női princímpiumot, természetes, hogy az atyai oldalt használják
bejáratnak. Az anyai oldal (talán a felszentelés óta) zárva van, ami
kissé különös egy Istenanyának szentelt épület esetében. A bejáratok
két oldalán látható oszlopok csavarodó mintázata szintén pontosan
mutatja a helyes forgásirányokat. A bal oldalon fentről lefelé balra
csavarodik, a jobb oldalon jobbra, mindkét oldalbejáratnál.





Mivel az Atya jobbos csavarodású, az Anya pedig bal, rájöhetünk, hogy
az épület eleje a Dóm-tér felé, a bejárat irányába néz (amerre a pap is
fordul mise közben, szemben a hívőkkel). Ha az egyház tanításai
kiegyensúlyozottak lennének a férfi és női oldal szempontjából, a
főbejáraton át engednék be az embereket, ahogy azt eredetileg tervezték.
3. A FALAK
Belül, a csarnokban feltűnő, mennyire agyondíszítettek a falak. Szinte
egyetlen tenyérnyi hely sem maradt üresen, mindenhol különféle
bonyolult teremtési minták láthatók, amikből csak a legjellemzőbbeket
mutatom meg az alábbi fényképeken. Időforrások, időhurkok, időszálak
láthatók mindenütt, változatos formákban és méretekben. Mandorla alakú
keretekben számos szent és bibliai alak is helyet kapott a falakon, de
felismerhetők a térszerán és a fotinó ábrái, valamint a különféle
forgás szimbólumok (szvasztikák).








A mennyezeti boltíveken egyedi mintázatba gubancolódó csíkok
szemléltetik a teremtésben résztvevők összekapcsolódását, az élet
szövedékét. Az ablakok száma szintén a teremtésre jellemző értékeket
adja, bármerre nézünk. Ötös, hatos, hetes, nyolcas, tízes és tizenhatos
ablakcsoportok figyelhetők meg, gyönyörű díszítéssel, mely csak
belülről látszik színesnek a beeső Nap fényében. Kívülről az ablakok
teljesen szürkék és jellegtelenek.










4. AZ OLTÁR
A főoltár felső sarkaiban két betű látható: balról az alfa, jobbról az
omega jele. Ezzel is jelezte a tervező, hogy itt látható minden fontos
dolog a kezdettől a végig, ami csak létezik a teremtésben. És tényleg
így van. Az oltár tetején még a Sierpinsky-háromszög motívuma is helyet
kapott, a teremtés fraktális szerkezetére való utalásként.

Elől a fehér márványból készült oltár asztalon öt darab lyuk látható. A
két szélső azért különbözik a középső háromtól, mert az időhurok
működésének egy fontos titkára hívja fel a figyelmet. Az időhurokban az
első és az utolsó forráskép a fontos. Az első azért, mert ő teszi
lehetővé a rendszer keletkezését, akivel elindul a keltési folyamat. Az
utolsó pedig azért, mert ő teszi lehetővé az újrakeltést, a folyamat
megismétlését. Vele zárul körré az ív (alfa és omega), hogy elérje a
teljességet.
A főoltártól balra áll a márvány papi szószék. Ennek kőkorlátján a
tachion geometriai ábrája látható. A mintázat egyrészt elárulja, hogy a
tachion belül forog, méghozzá emanációnként felet fordul (az
időforrás), bal felé (a csúcs felől nézve). Ez teljesen pontos
ábrázolás, bár az időfizikával foglalkozó szakembereknek (a saját
elmondásuk szerint) nagyon sokat kellett dolgozniuk rajta, mire
rájöttek ugyanerre a matematikai modellezés során.
A növekvő körökben szintén fontos információk lettek elrejtve. Az első
körben két betű látható összefonva: F (Fiú vagy Fiat azaz Legyen) és E
(Emanáció). A második kör kerületén körben 16 négyzet látható, a
harmadik körön két négyzet és 28 háromszög, a negyediken pedig szintén
30 csúcsa van a körbekígyózó vonalnak. Ha a harmadik körben lévő két
négyzetet két-két háromszögnek tekintjük, amik összeérnek, akkor
összesen 32 háromszöget látunk, amik egyébként nyílsorozatszerűen
hátrafelé mutatnak. A jelek duplázódása azt jelzi, hogy a tachion
belsejében az időgömbök kettős idősűrűséget hoznak létre, melynek eredő
taszítási vektorai ráadásul hátrafelé mutatnak. Az első kör a
fejbuborék, amiben egyszeres az idősűrűség. A második buborék kezd csak
összeérni a harmadikkal, s ekkor válik az egyszeres idősűrűség
kétszeressé.
A tachion ábra alatt, jobb oldalon függőlegesen szögletes díszítés
látható, bal oldalon lekerekített. Mindkettő két egymást keresztező
vonalból áll: az Atya és az Anya egymást keresztező időszáláról van
szó, melyek a Fiút, a teremtést létrehozták. A Fiú szerkezetéről
árulkodik, hogy a jobb oldalon, tehát a tachion feje (forrása) felől öt
egész négyzetet adnak ki a hurkok, míg a bal oldalon (a feneketlen
mélység, a hullámtér felől) hat köröcske látható. Tehát: a Fiú öt
forrásból áll, akik hat helyen keltődnek újra az időhurokban.
Készült: 2006.11.11.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz