ÉLETCÉLOK ÉS ÉLETTEVÉKENYSÉGEK
"Aki
időt veszt, életet nyer."
1. A CÉLOK
Minden rendszer, amely él a teremtésben, alapvetően két dolgot művel az
élete folyamán: mozog (helyet változtat a térben) és fenntartja önmagát
(kiterjed az időben). Az élet tevékenységeinek így mindig van célja,
irányultsága, mely jól meghatározhatóvá, s lényegében definiálhatóvá
teszi azt. Az alábbiakban ezen célokat és az elérésükhöz szükséges
tevékenységek lényegi jellemzőit vizsgáljuk meg a teremtésfilozófia
módszereivel.
A térbeli mozgás célja lényegében az élőlény fennmaradásához és
boldogulásához szükséges dolgok, erőforrások irányába való haladás,
elmozdulás, közeledés, tehát az önfenntartás. Ide tartozik a szükséges
dolgok megszerzése mellett a rossz dolgok elkerülése is, az elmenekülés
a veszélyektől.
Az időbeli önfenntartás célja lényegében az élőlény működéséhez
szükséges belső és külső struktúrák megteremtése, működtetése,
karbantartása, javítása, fejlesztése, valamint az élettevékenységek
során elszenvedett veszteségek pótlása. A működést veszélyeztető, rossz
dolgok elpusztítása vagy eltávolítása szintén ide tartozik.
Minden struktúra, dolog, melyre az élőlényeknek szüksége van,
alapvetően anyagból, energiából és információból áll. Amennyiben az
anyagot és az energiát lokális, létező időhurok rendszerként határozzuk
meg, a belső lényegük a létezésük információtartalmára fog redukálódni.
A tényre, hogy ezek léteznek és bizonyos paraméterekkel, jellemző
tulajdonságokkal rendelkeznek. Így elmondhatjuk, hogy minden dolog
alapvetően információból áll.
Ha az élőlények információból építik fel magukat és információra van
szükségük az életfolyamataikhoz, akkor az élet nem más, mint az
információ áramlása, meghatározott törvényszerűségek szerint. Másként
megfogalmazva az élőlények minden tevékenysége, életcélja lényegében az
információk összegyűjtésére, feldolgozására, kezelésére, tárolására és
kibocsátására irányul. A témában lásd még: Az entrópia effektus című
írást az Eseményhorizont 2005. évi anyagai között.
Ha tehát az univerzum létezésének célja az élet megvalósítása és
fenntartása, akkor az egész univerzum létezésének (a teremtésnek) a
legvégső lényege és célja az információ. Az Isten számára az
információ, mint új ismeret önmagáról a saját létezésében rejlő
lehetőségek megvalósításának oka, eszköze és célja. Az ezzel
kapcsolatos tevékenységek azok, melyek formálják és kialakítják a
teremtést, megszabva annak működését, belső törvényeit.
2. A TEVÉKENYSÉGEK
Ha megvizsgáljuk, hogy az életünk során milyen alapvető tevékenységeket
végzünk, akkor azokat négy alapvető csoportba lehet sorolni a mozgás
szempontjából, amik két főcsoportba sorolhatók: közeledés (kölcsönhatás
szándéka) és távolodás (elkülönülés szándéka). Ennél lejjebb nem lehet
menni a téma boncolgatásában, ezért most induljunk el inkább felfelé, s
vizsgáljuk meg, hogy eme négy alapvető csoport hogyan működik az
életünkben, irányítva az önfenntartásra irányuló cselekedeteinket.
1. A számunkra jó dolgokat meg kell szereznünk, hogy birtokoljuk,
uraljuk, használjuk és élvezzük azokat.
2. A számunkra jó, de valamiért nem megszerezhető vagy túl drága
dolgokról meg kell tanulnunk lemondani, kibírni valahogy nélkülük,
illetve mást keresni a helyükbe.
3. A számunkra rossz dolgoktól meg kell szabadulnunk, próbálva
megszűntetni, kijavítani vagy elpusztítani őket, tehát lényegében
harcolnunk kell velük.
4. A számunkra rossz, de valamiért nem eltávolítható,
megszűntethetetlen, kijavíthatatlan vagy elpusztíthatatlan, tehát
legyőzhetetlen dolgok elől el kell menekülnünk. Ki kell kerülnünk őket,
távol tartani magunktól és a számunkra jó dolgoktól a hatásukat.

Ezen tevékenységek teszik ki az érett, felnőtt élőlények életének java
részét, millió féleképpen megnyilvánulva a gyakorlatban. Felnőttnek
lenni tehát azt jelenti, hogy tisztában vagyunk eme tevékenységeinkkel
és képesek vagyunk az aktuális lehetőségeinkhez mérten optimálisan
felmérni, mikor melyik döntést kell meghoznunk. A döntések
elkerülhetetlenek, mivel a nem döntés is döntés bármely helyzetben,
azaz sodródás az eseményekkel.
3. GYERMEKEK ÉS FELNŐTTEK
Gyermeknek azon élőlény (ember) tekinthető, aki a négy alapvető
választásból valamelyiket nem képes kielégítő szinten alkalmazni. Ez
persze erősen helyzetfüggő, mert mindig adódhatnak olyan szituációk,
amikor képtelenek vagyunk optimális döntést hozni, s mintegy gyermeki
módon, éretlenül, hibásan vagy ostobán reagálunk. A helyzet megítélését
nehezíti, hogy általában a szükségesnél mindig kevesebb információval
rendelkezünk a helyes döntések meghozatalához, így folyton fennáll a
kockázata a hibázásnak.
Ha az információk mennyisége elegendő, akkor elvileg képesek vagyunk
tökéletes, helyes döntést hozni, még egy ellentmondásos, sőt
kimondottan lehetetlen helyzetben is. Az más kérdés, hogy ez a döntés
mások számára nem mindig bizonyul majd helyesnek, az ő szubjektív
szemszögükből nézve. A lényeg mindenképpen az, hogy az adott helyzetben
látszólag helyes döntést hozzunk. Később, utólag visszatekintve az
eseményekre, mivel már jóval több információnk van a körülményekről,
általában másképp látjuk a dolgokat. Megváltoztatjuk a véleményünket, s
talán meg is bánjuk döntésünket. De ettől nem leszünk éretlenek, sőt
inkább bölcsek, hisz a múlt átértékelése jelzi számunkra, hogy immáron
többet tudunk a dolgokról, gyarapodott a tudásunk, érettebbek,
felnőttebbek lettünk.
Az információhiány (tudatlanság) tehát lényegében tökéletlenség, amit
leegyszerűsítve működésbeli fogyatékosságként is felfoghatunk. A
fogyatékos élőlény az, aki nem rendelkezik az egészségéhez szükséges
összes perifériával, rendszeralkotóval. Ebből a szempontból a
nélkülözők, szegények, betegek is fogyatékosok, bár ebben az értelmében
(sajnos) nem szoktuk használni a szót.
A mi társadalmunkban a gyermeknevelés eléggé féloldalú, mert az első és
negyedik pontok megtanulására helyezi a hangsúlyt a fiataloknál. Élvezd
a jót és menekülj el a rossz elől. Így a második és harmadik pontokkal
való elméleti és főként gyakorlati szembesülés az élet sorsfordító
jellegű pillanataiban válságként jelentkezik az emberek számára. Nehéz
lemondani a jóról és még nehezebb megharcolni a rosszal. A sorsfordító
események közé tartoznak a tinédzserkorban általános lázadások,
hisztizések, a különféle embertpróbáló betegségek az élet minden
szakaszában, a különféle csalódások (a világgal szembeni
elvárásainkban), az ezek miatt fellépő depresszió, menekülési vágy, és
még számtalanféle deviancia, ami az életünket színesíti és megkeseríti.
A gyakorlatias felnőttnevelés inkább az ősi kultúrákra volt jellemző,
ahol a szegénység (hiánygazdaság) és a szerzetesi élet (zárda nevelés)
megtanította a fiatalokat az egészséges szintű lemondásra. A
küzdősportok, a hadsereg, a forradalmi mozgalmak és háborúk pedig a
harcra, kitartó küzdelemre.
Mivel itt az élet fennmaradásához szükséges legalapvetőbb
tevékenységekről van szó, azt kell mondanunk, hogy ezek általánosan
elterjedt ismerete és alkalmazása nélkül bizony infantilis, éretlen
társadalom jön létre. A gyermekek országa pedig szinte
elkerülhetetlenül, fokozatosan életképtelenné válik, mert működési
egyensúlya felborul. Az egyik pólus hanyagolása a másikat is
elsorvasztja, összeomlasztva az egész rendszert.
A fogyasztói társadalomban tisztán megfigyelhető tendencia, hogy az
emberek nem tudnak lemondani a jó dolgokról. Nem képesek, nem akarnak
áldozatot hozni, veszíteni, adózni, elfogadni a hanyatlást, mint az
élet szükségszerű velejáróját. Továbbá nem harcolnak az igazságért, a
rossz dolgok megszűntetéséért, közönyösen eltűrve a katonai, jogi,
pénzügyi és sokféle más típusú zsarnokságot. Ehelyett az élvezetet és a
menekülést favorizálják, örökösen (és ösztönösen) visszahúzódva a
problémák elől. Úgy tartja a mondás, hogy "szarnak-bajnak nincs
gazdája". Ez a felelőtlenség aztán a szar és a baj felhalmozódásához
vezet, amibe végül mindenki belefullad, még a kevés számú felnőtt is.
Hogy mennyire általános viselkedésről van szó, azt szépen mutatják a
kábítószerek és élvezeti cikkek fogyasztásával kapcsolatos adatok. És
itt nem csupán a kémiai kábítószerekre kell gondolni, hanem még nagyon
sok más dologra, amik ezzel egyenértékűek hatásukban. Ilyen az
édességek túlzott fogyasztása, a szórakozás (bulizás) rendszeres
hajszolása, a felelősség elutasítása, ami főként a gyermekvállalási
kedv megcsappanásának formájában mér lassú, de alapos és nehezen
kivédhető csapást az emberiségre.
4. A TÖKÉLETES KÉPESSÉGEK
Elvileg az élettevékenységek tökéletes megvalósításához egy embernek
(vagy bármilyen más élőlénynek) a következő professzionális
képességekkel kellene rendelkeznie.:
1.
Teleportáció: Mozgás.
Akaratlagos irányítással történő önáthelyeződés a térben bárhová, akár
a Föld területén, akár ezen kívülre, pl. egy másik bolygóra. Az ugrás
történhet a mi téresszenciánkon belül vagy azon kívülre is, amikor
valamely párhuzamos univerzumba kerül át az illető. Az ugrás továbbá
történhet időben is: a múltba vagy a jövőbe. A teleportáció lényege
tehát a korlátlan és kvázi azonnali (rövid idejű) áthelyeződés bárhová
a téridőben, tehát a szabad mozgás megvalósítása.
2.
Teremtés: Önfenntartás.
Elsősorban önmagam, másodsorban a fontos perifériáim akaratlagos
irányítással történő előállítása, megteremtése a szükségleteimnek
megfelelően. Képesség arra, hogy bármikor megteremthetem,
újrateremthetem vagy lebonthatom, megszűntethetem a testem és a
birtokolt dolgaim, tárgyaim magam körül. Úgy, ahogy akarom, tehát pl.
ha megbetegszem vagy megsérülök, akkor azonnal egészségesre, fiatalra,
szépre és jóllakottra teremthetem magam. Ez az önfenntartás
legtökéletesebb, leggyorsabb és legegyszerűbb módja, mert nem függ a
külső környezeti feltételektől, mások segítségétől, együttműködésétől.
Szorosan kapcsolódik a mozgáshoz, mert a két dolog kombinálható
egymással: itt eltűnök, lebontva magam, aztán ott megjelenek, felépítve
magam.

Ha valaki képes erre a két műveletre, rutinszerűen és sokoldalúan,
akkor gyakorlatilag felnőtt a teremtés azon kihívásához, amit a
világegyetem minden élőlénnyel szemben támaszt: életben tud maradni
bármilyen környezetben. Nem függ többé az aktuális környezetétől, nem
kiszolgáltatott (mint egy gyermek) a világnak és ezért csak igen
nehezen zsarolható, kényszeríthető külső hatásokkal. Az ilyen élőlény
ugyanakkor halhatatlan is, hisz bármikor újrateremtheti önmagát és
perifériáit. Továbbá felnőtt, mert felelős módon képes megfelelni a
világ kihívásainak, megküzdve velük (harcolva vagy elmenekülve előlük).
Egyben szabad élőlény, a szó legszorosabb értelmében, mert a négy fő
élettevékenységében nem korlátozható.
Egy ilyen képességű embert minden bizonnyal földre szállt istennek
tekintenénk, igazi csodatévőnek, aki felette áll a természeti környezet
korlátainak és kedve szerint formálja önmagát és a világát. Sokkal
szabadabban és könnyebben, mint azt az emberiség valaha is megtette.
Pedig csupán azt teszi, amit minden más élőlény is, csupán
hatékonyabban, egy teremtő istenség módjára.
Nem véletlenül mondta annakidején az az ember, aki könnyedén képes volt
mindezekre, hogy: "én vagyok az út, az igazság és az élet". Ő sikeresen
megvalósította és kinyilvánította mindenki előtt a jó példát,
megmutatva az előttünk álló perspektívákat, a fejlődésünkben rejlő, még
kiaknázatlan lehetőségeket.
A teleportáció és a teremtés megvalósítása tehát minden élőlény
legfontosabb feladata, végső célja az univerzumban. Az ehhez szükséges
információ megszerzésének útját pedig mágiának és megvilágosodásnak
hívjuk.

Készült: 2004.03. - 2006.10.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz