FELNŐTTNEVELÉS
1. ELŐSZÓ
A jelenlegi társadalmi elképzelés a fiatalok képzésével, életre való
felkészítésével kapcsolatban az, hogy a különféle oktatási
intézményeknek kell a gyermekneveléssel foglalkozniuk. Ennek
következményeként az oktatási rendszerből frissen kikerülő ifjak
képzett gyermekek lesznek, nagyra nőtt kölykök, akik csak ekkor
kezdhetik meg, jobbára önállóan a felnőtt életre való felkészülés nehéz
feladatát. Ehhez a környezetüktől általában semmilyen érdemi segítséget
nem kapnak, mivel az elvárások szerint már felnőttnek kellene lenniük.
De nem így van.
Az általános és középiskola helyett ezért a főiskolákra, egyetemekre
hárulna a feladat, hogy a megnőtt gyerekekből valahogyan felnőtteket
neveljenek. Ezen intézmények természetesen nincsenek felkészülve semmi
ilyesmire és ráadásul nem is jut el idáig mindenki. Az ősidők óta
folytatott hibás gyakorlatnak köszönhetően világunk a felnőttnek látszó
gyermekek társadalma lett. Részben azért, mert minden generációt arra
alkalmatlan, még gyermeknek minősülő fiatal szülők és rosszul képzett
tanítók nevelnek fel, tovább adva nekik hibás elképzeléseiket. Részben
pedig, mert senkinek sincs épkézláb ötlete azzal kapcsolatban, hogy
mitől lesz valakiből felnőtt és egyáltalán, mit jelent felnőttnek lenni?
Az alábbiakban megpróbáltam erre az alapvető problémára válaszokat
találni, tömören ismertetve, pszichológiai szempontból mi tesz egy
intelligens lényt felnőtté, a közösségének érett egyedévé. Régen, a
természeti népeknél ez még nem volt kérdéses. Mindenki tisztában volt a
felnőtt lét kritériumaival, mivel a mostaha környezet hamar
kiszelektálta az éretleneket és alkalmatlanokat az életből. A mai
agyongondoskodó rendszerben a szelekció lényegesen puhábbá,
kifinomultabbá vált, elmosva a határokat az alkalmasság és az
éretlenség között.
2. A HALÁL

A felnőtt ember képes megfelelően, azaz önállóan szembenézni a halál,
az elmúlás tudatával. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy megtanulta
kezelni az életben elkerülhetetlen veszteségeket, kudarcokat, hibákat
és az ezekkel szükségképpen együttjáró lelki és testi fájdalmakat,
megpróbáltatásokat.
Az elmúlásnak, a dolgok megszűnésének két fő formája van: a
visszafordítható és a visszafordíthatatlan. Egyes veszteségek és károk
elvileg vagy gyakorlatilag pótolhatók, az elszenvedett sérülések
gyógyíthatók. Mások viszont nem. A rossz dolgok elmúlása sosem zavar
bennünket annyira, mint a jó dolgoké, amikhez ragaszkodunk. Az elmúlás
elfogadása tehát lényegében a ragaszkodás feladását jelenti, az
életünkből távozó dolgokról való lemondást. Ebbe beletartozik a saját
életünktől és környezetünktől való megválás is, szükség esetén. Mert
mindannyian halandók vagyunk és sebezhetőek.
3. A ROSSZ

A felnőtt ember képes helyes ítéletalkotással, önállóan felismerni az
életben előforduló mindenféle rosszat, gonoszat, a helytelen és
ártalmas dolgokat. Megtanulta távol tartani magát tőlük, s igyekszik
nem elkövetni őket, valamint másokat sem vezet tévútra, csal csapdába
vagy használ ki önnös érdekeit követve. Mivel ismeri a rosszat, nem
hagyja, hogy mások elkövessék azt ellene. Próbál egész életében a jóra
és társadalmilag elfogadott viselkedésre törekedni, és csak akkor
cselekszik rosszat, ha más választása nem marad, hogy megvédje magát az
őt érő támadásokkal szemben.
4. A FELELŐSSÉG

A felnőtt ember képes őszintén felelősséget vállalni saját magáért, a
saját életéért és birtokolt javaiért, majd később más emberek életéért
és javaiért is. Nem azt nézi állandóan, hogy lehet kibújni a rá háruló
felelősség alól, de habozás nélkül kibújik minden olyan felelősség
alól, amiről tudja, hogy igazából felvállalhatatlan lenne számára.
Vagyis nem hagyja, hogy mások rá hárítsák a felelősséget és bűnbakot
csináljanak belőle. Amit nem képes jól csinálni, azt inkább egyáltalán
nem csinálja. Tisztában van azzal, hogy csak úgy lehet belőle jó szülő,
ha gyermekeit felnőtté neveli, s nem pedig gyermekké, s ezt a feladatot
nem bízza másokra.
5. AZ ÖNÁLLÓSÁG

A felnőtt ember képes elszakadni a szüleitől, családjától, rokonaitól
és barátaitól, ha a helyzet úgy kívánja. Ennek megfelelően képes
mindenféle hétköznapi tevékenységet önállóan elvégezni, ami az
életbenmaradásához kell. Szükség esetén másokról is tud gondoskodni
legalább átmeneti jelleggel, amíg kiszolgáltatott helyzetben vannak.
Egy felnőttnek nincs szüksége állandó támogató környezetre ahhoz, hogy
boldoguljon, mert közönyös és ellenséges környezetben is megtanult
életben maradni, kellő éberséggel figyelve a lehetséges veszélyekre.
6. A FÉLELMEK

A felnőtt ember képes szembesülni a saját lelkében található különféle
természetes és tanult félelmekkel, az elszenvedett fájdalmak és traumák
emlékeivel. Ezek jobbára a gyermekkorából származnak és a felnőtté
válás nehéz útján haladva gyűjti őket össze az ember. Nélkülük nem
lehet helyes önismeretre szert tenni, ami önmagunk határainak,
korlátainak ismeretét jelenti elsősorban. Ennek megfelelően egy felnőtt
képes megküzdeni a saját belső, lelki ürességével, amit a
beteljesületlen vágyak és megéletlen lehetőségek okoznak, valamint a
környezet elutasítása és szeretetlensége. Mert a világ nem
szeretetotthon, hanem csatatér, ahol állandóan harcolni vagy menekülni
kell és semmi sem állandó, abszolút és megváltoztathatatlan.
Mindezek miatt egy felnőtt pontosan tisztában van az életének különféle
ellentmondásaival és igazságtalanságaival, önnön gyengeségeivel és
hiányosságaival. Tudja, hogy nem tökéletes és sosem lesz az, mégis
szakadatlanul küzd önmaga jobbá tétele érdekében.
7. A VÁGYAK

A felnőtt ember képes uralni, irányítani önnön természetes vágyait és
késztetéseit. Ennek megfelelően megvalósítható terveket készít önmaga
számára, rövid és hosszú távra egyaránt, amiket következetesen
igyekszik is végrehajtani. Tisztában van azzal, hogy kitartás nélkül
általában nem lehet eredményeket elérni, ugyanakkor a befektetett munka
és energia önmagában sosem garantálhatja a végeredményt és a sikert. A
kudarcok éppúgy hozzátartoznak az élete munkájához, mint a sikerek és
egyiket sem értékeli túl vagy alul, a másik kárára.
8. AZ EGYÜTTÉLÉS

A felnőtt ember képes segíteni önmagán és másokon, akikkel együtt él.
Ide tartozik az elsősegélynyújtás, a betegek gondozása, a rászorulóknak
támasz nyújtása és az életbenmaradáshoz fontos dolgok megtanítása a
társainak. Egy felnőtt tisztában van az általános emberi erkölcstannal,
ismeri a társadalmi együttélés szabályait és ezek fontosságát, amik
nélkül nem lehet másokkal együttélni. Mindezt a gyakorlatban is képes
alkalmazni és nem szorul állandóan mások tanácsaira, utasításaira,
parancsaira.
Ebből a szempontból nézve a katonák, mint parancsnak engedelmeskedő
bábúk, teljesen gyereknek tekinthetők, ahogyan a vallásos emberek is (a
nyáj), akik lelkipásztori segítségre, útbaigazításra szorulnak az
életükkel kapcsolatban.
9. ÖSSZEFOGLALÁS

Felnőtté válni nehéz feladat, ha nem a legnehezebb dolog az életben.
Főként azért, mert a fentebb említett kritériumokat nem csak
elméletben, hanem gyakorlatban is tudni kell, napi rendszerességgel
végigcsinálni, rutinszerűen.
Ha a társadalmunkban lennének felnőttnevelő intézmények, volna értelme
az érettségi vizsgának és az azt követő felnőtté avatási szertartásnak,
mellyel a közösség befogadja és teljes értékű tagjává választja az
egyént. Enélkül csak szánalmas vicc az, amit a középiskola végén vagy
az egyetemi diplomaosztón művelnek a végzősökkel, utánozni próbálva
ezen fontos beavatási aktust. Az eredmény rengeteg infantilis kölyök,
köztük sok sérült lelkű, félig felnőtt, félig gyerek emberkével, akik
tele vannak teljesíthetetlen igényekkel, viszont szinte mindenre
alkalmatlanok.
Készült: 2006.05.29.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz