GYŰJTŐSZENVEDÉLY
"Ha a
ruha teszi az embert, akkor a
gyűjtemény a gyűjtőt."
Szinte minden ember az élete folyamán legalább egyszer végez gyűjtögető
tevékenységet. A többség még gyermekkorában, de sokan felnőttként is
erős késztetést éreznek arra, hogy bizonyos dolgokat összegyűjtsenek,
felhalmozzanak maguknak. Nem akármiket, hanem a számukra különlegesnek,
fontosnak, értékesnek vélt tárgyakat, amik sok esetben ritkák, egyediek
és szépek. Birtoklásuk örömet okoz, megszerzésük sikert jelent,
boldogságot nyújt, továbbá gyönyörködtet és mások számára is vonzó
lehet.
Egy gyűjtemény birtoklása, legyen szó bármilyen trófeáról, őszinte
büszkeséggel tölti el a tulajdonosát, aki azt féltő gonddal óvja, őrzi,
ápolja és igyekszik gyarapítani, időt és erőt nem kímélve. A
belefektetett munkától csak még értékesebbé válik a számára, és a
gyűjteménnyel kapcsolatos tevékenységek mély lelki szükségleteket
elégítenek ki, főként a birtoklás és uralás témájában. A tárgyakat
sokkal könnyebb uralni, rendelkezni felettük, mint az élőlényeket,
ennek ellenére mégis sokan vannak, akik növényeket, állatokat vagy
esetleg embereket gyűjtenek maguk köré (színészek, politikusok,
szoknyavadászok, rabszolgatartók).
Ha valamiből túl sok van, a gyűjtő válogatni kezd. Mindent nem lenne
célszerű gyűjtenie, csak azt, ami különleges, valami érdekes apróságban
eltérő a többi hasonló dologtól. Mindez abból a (sokszor nem is
tudatos) felismerésből fakad, hogy az egyedi dolgok birtoklása a
birtokosukat is egyedivé teszi, s ezzel értékessé és vonzóvá mások
számára.
Az értéktelenség rombolólag hat az egóra. Ezért aki a saját személyes
képességeivel nem tud kitűnni a környezetében, az mindenféle kacatokat
aggat magára, hogy általuk növelje önnön népszerűségét és
biztonságérzetét. Nem véletlen, hogy a gazdag emberek imádják a
vagyonukat értékes tárgyakba, műkincsekbe, ékszerekbe fektetni, de a
szponzorálás, jótékonykodás, mecénás tevékenység oka is innen
eredeztethető. Az emberek többségének nagy szüksége van rá, hogy fontos
legyen és hasznos, értékes a közössége számára. A gyűjtögetés ennek a
célnak a legkönnyebben megvalósítható módozatát jelenti sok esetben.
A gyűjtés alapvetően a szerzés, a vadászat és bekebelezés aktusa. Ennek
során lehetőség nyílik különféle kapcsolatok kiépítésére a hasonszőrű
emberekkel, akik szintén ugyanabban érdekeltek. Velük lehet szövetséget
kötni, cserélni, üzletelni, konkurrenciaharcba keveredni vagy épp lopni
és rabolni tőlük. Így sokféle társas szükséglet elégülhet ki a központi
téma köré szerveződve, ami igazából nem cél, hanem csak ürügy a
kommunikációra és ezáltal az egó megerősítésére.
Egy gyűjtemény darabjai alapvetően a formájuk (hasonlóságuk és
egyediségük), tehát az információ tartalmuk alapján kerülnek
összeválogatásra. Az ember igazából információt gyűjt (lásd a
múzeumokat és különféle magán gyűjteményeket) a környező világából, s
ez nagyrészt független attól, hogy valóban szüksége van-e az
életbenmaradásához eme információra. A lényeg maga a szerzés és
felhalmozás, gondolva a bizonytalan jövőre, amikor majd hiány alakulhat
ki a kérdéses dolgokból.
Tágabb értelemben minden lélek ezt csinálja egész életében, a
megteremtésétől (egyedi létének kezdetétől) a megszűnéséig
(visszaolvadásáig). Információkat gyűjt a világról, s a számára
értékeseket, jókat megtartja, őrzi, ápolja, élvezi, míg az
értékteleneket, a rosszakat eldobja, elfelejti, kizárja önmagából,
tehát megsemmisíti. Élményeket és tudást gyűjtünk, hogy később legyen
mire emlékeznünk, legyen mire támaszkodnunk, amiből erőt meríthetünk az
élet nehézségeivel szemben vívott harcunkhoz.
A lelkek a fejlődésük során először megelégszenek azzal, hogy élményt
szerezzenek, közvetlenül megtapasztalva bizonyos dolgokat, melyek felé
a vágyaik és a kiváncsiságuk hajtja őket. Később, az intelligenciájuk
bonyolultabbá válásával nekilátnak a tapasztalataikat feldolgozni,
rendszerezni, értékelni és kivonatolni, sajátosan szubjektív szempontok
alapján. Végül egyre inkább az elméleti tudást, az élmények sokatmondó
kivonatát őrzik csak meg, tehát a tapasztalatok lényegét, amit később
fel lehet majd használni hasonló helyzetekben.
Ez a folyamat a kincsek mennyekben való gyűjtése, ami igazából nem
lopható el tőlünk. A feltudati felejtés csak az emlékezést gátolja, de
nem törli ténylegesen a korábbi életekben felhalmozott ismereteket a
lélekszentélyből. Ezen ismerethalmaz az, ami valóban egyedivé és
különlegessé tesz bennünket, értékessé a Teremtőnk szemében. Az egó
vágya valójában erre irányul: értékesnek és fontosnak lenni annak
számára, aki majd befogad minket.
A lélek egyedi kincseinek gyűjteménye (a tudomás) ugyanakkor mégsem
azonos a klasszikus értelemben vett mennyországgal, mert az sokkal több
annál. A mennyország azon kincsek gyűjteménye és lelőhelye a lelkek
számára, ahol minden igazán jó dolog megtalálható és elérhető,
élvezhető. A megvalósult vágyak és lehetőségek tárháza, egyfajta
kívánságműsor a kiéhezett gyűjtők számára.
Az Isten a legnagyobb gyűjtő az univerzumban. Ő az általa teremtett és
szabadon engedett lelkeket gyűjti be az univerzumából, minden teremtési
korszak végén, az aktuálisan futó idők végezetén. Ennek során megítéli
őket, miközben összegyűjtött kincseiket magához veszi és legfőbb
élvezőként igyekszik örömét lelni bennük. Innen ered a Krisna hit
lényege (Isten a legfőbb élvező). Ennek megfelelően a teremtés legfőbb
parancsolata így hangzik.: Gyűjts szép, élvezetes, boldogító élményeket
és jó tudást az életed során, hogy az Isten örömét lelje benned.
Egyszóval légy boldog.

Készült: 2005.11.02.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz