GONDOLATOK A GYILKOSSÁGRÓL ÉS AZ
ÖNGYILKOSSÁGRÓL
"Az
élet a dolgok haláláról szól."
Amikor jobban utána nézünk, kiderül, hogy nem pontosan tisztázottak
társadalmi gondolkodásunkban a gyilkossággal és öngyilkossággal
kapcsolatos filozófiai fogalmak, elgondolások és értékrendek. Sokan
sokféleképp vélekednek az élet elpusztításáról, anélkül, hogy tisztában
lennének az élet és a halál igazi természetével és az ölés jelenségének
körülményeivel. Ebben az írásomban a teljesség igénye nélkül szeretném
bemutatni a gyilkosság és öngyilkosság leggyakoribb megítélési formáit
és a bennük rejlő ellentmondások közül néhányat.
1. A GYILKOSSÁG

A gyilkosság lényegében az, amikor egy ember megöl egy másik embert.
Jogilag ez lehet szándékosan (előre megfontolt szándékból) vagy
gondatlanságból elkövetett cselekmény, valamint baleset következménye.
Okozható közvetlenül (saját kezűleg) vagy közvetve (más személy,
élőlény vagy tárgy által), s elkövethető egyedül vagy csoportosan az
áldozat ellen. A körülményektől függ, hogy a társadalom és a
jogrendszer hogyan ítéli meg a felderített cselekményt és milyen
büntetéssel vagy jutalommal súlytja a tettest.
Önvédelemből megölni valakit gyilkosság, amennyiben békeidőben, civilek
között történik például egy összetűzés vagy bűncselekmény során. A
katonák és fegyveres testületek tagjai számára önvédelemből ölni nem
gyilkosság, mivel ők a munkájukat végzik. A társadalom által rájuk
ruházott fontos feladatot: a rendvédelmet hajtják végre. Csupán
megfelelő indoklás kell hozzá utólag, hogy felmentsék az illetőt, a
felelősséget az áldozatra hárítva.
Egy háborúban megölni az ellenséget nem számít gyilkosságnak, akár
katona, akár egy harcoló, a hazáját védő civil követi el azt. Sőt, sok
esetben kimondottan hőstettnek minősül, és még jutalmat (fejpénzt),
kitüntetést (megbecsülést) is lehet érte kapni. Feltéve, hogy az ország
megnyeri a háborút, mert ha elveszíti, akkor a megszállók szemében
gyilkosságnak számít és ezt többnyire szigorú megtorlással:
halálbüntetéssel honorálják. Ebből is látszik, hogy a törvényeket a
győztesek, a hatalmat éppen gyakorlók írják, vagyis nem létezik
egyetemes, mindenki által elfogadott ítélet az emberölés témaköre
kapcsán.
Egy már megszületett embert (újszülöttet, csecsemőt, gyereket,
felnőttet, öreget) megölni békeidőben gyilkosságnak számít, de a
magzatot elhajtani, megölni az anyja méhében nem az. Ez persze
országonként és koronként változik, ráadásul önkényesen meghúznak
különféle határokat is, hogy hány hónapos kortól gyilkosság az
abortusz. Ezt általában (praktikusan) az orvosok szakmai véleményére
alapozva döntik el, figyelmen kívül hagyva az egyházak elutasító
magatartását. A fő kérdés ilyenkor az, hogy a magzat meddig tekinthető
az anyai test részének, mint egyfajta szerv, és mikor válik önálló,
tőle független élőlénnyé. A magzatokat (lelküket) senki nem szokta
megkérdezni, hogy mit szólnak a megöletésükhöz. De gyilkosság esetén ez
egyébként sem szokás. Ebben a témában rengeteg ellentmondás rejlik,
amik főként az emberi lét kritériumait, és az élet mibenlétét, értékét
és jogi védelmét érintik.
Mivel az élet folyamatos átmenetekből áll a különféle jellegzetes
állapotok között (ivarsejt, zigóta, embrió, magzat, újszülött, stb.),
nem húzható igazi, egzakt határvonal, ami egy élőlény életének
kezdetét, illetve végét jelentené. Viszont ha nem húzunk határt,
dönteni sem tudunk, aminek ugyanolyan komoly következményei vannak,
mint bármilyen (megindokolt) döntésnek. A gyilkolás ténye tehát nem
kerülhető el. Arra vagyunk kényszerítve, felépítésünkből következően,
hogy gyilkolnunk kell, rendszeresen és elkerülhetetlenül.
A táplálékul szolgáló élőlények elpusztítása szintén ide tartozik, bár
azt senki sem tartja gyilkosságnak, csupán ölésnek, hisz biológiai
szükségszerűségről van szó. Az egyik élőlény a másik élőlény halála
árán tartja fenn önmagát. A más fajba tartozó élőlények megölése tehát
nem gyilkosság. Ez a kategória szigorúan csak a fajtársak közötti
cselekményekre van fenntartva. Mintha az erkölcs és morál csakis az
ember kiváltsága lenne, s állatot, növényt, mikrobát megölni semmilyen
körülmények között nem volna bűn. Így akár egy egész faj elpusztítása,
kiírtása sem gyilkosság, ahogy az sem, ha kimondottan pusztító
szándékból végzünk más élőlényekkel (élősködőkkel), az önvédelem,
kárelhárítás, egészségmegőrzés sajátos ürügyével.
A fő kérdés tehát igazából az, hogy a különféle körülmények között,
különféle ürügyekből elkövetett gyilkosságok közül melyek legyenek
azok, amiket tolerálunk (szemet hunyva felette) vagy szankcionálunk
(büntetünk). Itt nyilván a praktikus szempontok fognak dominálni. A
társadalmi hasznosságot kell szem előtt tartani. A filozófia, vallás,
morális és erkölcsi szempontok szükségképpen háttérbe szorulnak,
másodlagossá válva. A közösség által szabályozott és elismert módokon
végrehajtott gyilkosságok így megbocsátást nyernek, mint az élet
szükségszerű velejárói.
Ennek köszönhető, hogy a klinikai halál beállta után abbahagyni a beteg
újraélesztését nem számít gyilkosságnak. Ellenkező esetben az orvosok
nem vállalnák az ilyen betegeket, akik biztosan meghalnának, esélyük
sem maradna a halálközeli állapotból való visszatérésre. Ráadásul a
börtönök is hamar megtelnének orvosokkal, akikből gyorsan nagy hiány
alakulna ki a kórházakban. Ugyanígy nem számít bűnnek az sem, hogy
kiszedik a kvázi halott emberből a még élő, működő szerveit. Pedig ha
az illető egy része még él, akkor azt kiemelve teljesen halottá válik.
Igaz, ezáltal a szerv átültethető valaki másba, tehát a rész
megmenthető, miképpen a befogadó páciens is (egy gyilkosság árán).
Az örökítőanyag pusztulása vagy elpusztítása nem számít gyilkosságnak,
holott abból lesz az újabb élőlény. Nem gyilkosság a menstruáció és a
magömlés sem, mint természetes folyamat, miként az önkielégítést sem
tekintené senki tömeggyilkosságnak. Az élet roppant pazarló módon bánik
önmagával, veszni hagyva a fölösleget, de ha mi válunk fölöslegessé, a
halál árnyékában mégis méltatlankodva kiáltunk gyilkost. Ezt teszi az
egó káprázata az emberrel, aki merő önhittségből mindenki másnál
feljebbvalónak képzeli magát ezen a bolygón, mintha nem a természet
része lenne, hanem ura és irányítója.
A vaszektómia (ondóvezeték elkötés), kasztrálás, sterilizálás,
petefészek eltávolítás annak ellenére nem számít gyilkosságnak, hogy
ezzel egy kvázi halhatatlan élőlény élete fejeződik be véges idő alatt.
Ezen élőlény a mindannyiunkban jelenlévő DNS, ami folyton megújulva,
rekombinálódva él tovább évmilliókon át az utódokban. Az egyedek ugyan
halandóak, de a gének halhatatlanok. Feltéve, hogy hagyjuk őket
állandóan új és új testekbe költözni, mintegy reinkarnálódni. Ebből a
szempontból a DNS sokkal inkább élőnek tekinthető, mint az egyed, amely
hordozza, mégsem becsüljük meg kellőképp a jelentőségét az életünkben.
Egy jogerősen elítélt bűnözőt kivégezni a börtönben szintén nem számít
gyilkosságnak, mert ekkor a társadalom nem egy másik embercsoport,
hanem egy lázadó személy (a belső ellenség) ellen visel háborút. Ezért
a végrehajtót nem gyilkosnak, hanem hóhérnak nevezik. Bár azt meg kell
jegyeznünk, régen a hóhérnak is egy estét a börtönben kellett töltenie
a feladata végrehajtása után, mint elítéltnek, s csak másnap kapott
felmentést a hivatali tette után.
2. AZ ÖNGYILKOSSÁG

Az öngyilkosság lényegében az, amikor egy ember megöli saját magát.
Jogilag ez lehet szándékosan (előre megfontolt szándékból) vagy
gondatlanságból elkövetett cselekmény, valamint baleset következménye.
Okozható közvetlenül (saját kezűleg) vagy közvetve (más személy,
élőlény vagy tárgy által), s elkövetheti a tettes egyedül vagy
csoportosan az áldozat ellen. Mint a gyilkosság esetében, úgy itt is a
körülményektől függ, hogy a társadalom és a jogrendszer hogyan ítéli
meg a felderített cselekményt és milyen büntetéssel vagy jutalommal
súlytja a tettest.
Ha valaki megkér egy másik embert, hogy ölje őt meg, akkor az
gyilkosságnak számít, amit egyes esetekben (szemérmesen) eutanáziának
hívnak. A kegyes halál társadalmi elfogadását nagyban nehezíti az
egyének önzése és félelme a halállal szemben, valamint az a tény, hogy
senki sem szívesen vállalja magára a "hálátlannak" bélyegzett
feladatot. (Egy sült csirkecombot szinte bárki képes jóízűen megenni,
node ehhez elvágni a csirke nyakát és megkopasztani, feldarabolni már
piszkos munkának számít.) Holott az eutanázia bevezetése esetén minden
végrehajtó (gyilkos) joggal számíthatna rá, hogy munkáját a közösség
azzal hálálja meg, hogy amikor őrá kerül a sor, akkor őt is lesz aki
átsegíti a halálba.
Ha a társadalomban az öngyilkosság elfogadott és "népszerű" eltávozási
forma lenne, akkor az eutanázia problémája valószínűleg fel sem
merülne, mert a haldoklók önállóan is véget tudnának vetni az
életüknek, amikor jónak látják. A fő gond itt megint az önzés és
félelem, hogy az öngyilkosságot betegségnek, kóros viselkedésnek
tekintjük, ezért harcolunk ellene. Bár a páciens erőszakos életben
tartásának következményeit már nem vagyunk hajlandóak felvállalni,
elviselni. Ennek köszönhető, hogy az ember életének kezdete és vége
egyaránt méltatlan és ellentmondásos módon zajlik le, igazából
civilizálatlan körülmények között. Kórházban születni, orvosok által
kikényszerítve, majd "kezelve", elválasztva az anyától ugyanolyan
borzalmas élmény az újszülöttek számára, mint a végsőkig kezelve és
kínozva, nyomorultul elpusztulni egy kórházban, orvosokkal és ápolókkal
(idegenekkel) körülvéve.
További sajátos értékrendi válságot tükröz, hogy ha valaki cserben
hagyja a másikat (holott segíthetne) és hagyja meghalni (bármilyen
okból), az gyilkosságnak számít. Míg hagyni valakit, hogy megölje
magát, azaz szemethunyni felette és elfordulni - többnyire nem az. Ez
persze a körülményektől és a jogrendszertől is függ, nomeg az
önpusztítás módjától. Ha valaki közvetlenül megöli magát, gyorsan és
határozottan, az öngyilkosságnak minősül. Ha viszont szándékosan
életveszélyes hülyeséget csinál, például balesetveszélyesen vezet,
rendszeresen dohányzik, iszik, kábítószert fogyaszt, veszélybe sodorja
magát extrém sportokkal, akkor az nem számít öngyilkosságnak, csupán
elnézhető ostobaságnak.
Ha valaki balesetet okoz és emiatt meghal, az nem öngyilkosság, mivel
feltételezhető a gondatlanság vagy felelőtlenség, hibás
helyzetfelismerés a részéről. Ha dohányzással és alkohollal mérgezi
éveken, évtizedeken át a testét, az sem öngyilkosság, mivel
feltételezhető, hogy megszokta, függővé vált vagy nincs tisztában a rá
váró következményekkel (bár mindenki tudja, hogy ez nem igaz). A
rövidtávú előnyök hajszolása a hosszú távú életminőség kárára
meglehetősen elterjedt viselkedésnek számít, amit szinte mindenki
elkövet. Ha ez öngyilkosság lenne, akkor az egész emberiség egyénileg
és kollektívan is diliházba való, mert bárkinél megtaláljuk az erre
utaló nyomokat. Az életigenlés elfogadott ténye és természetessége
mellett állandóan ott van, letagadott mostohagyerekként a haláligenlés
szégyenlősen takargatott ténye.
Mindezek alapján elmondhatjuk, hogy öngyilkosságnak főként az a
viselkedés számít, amikor valaki szándékosan, "emberileg rövid idő
alatt" elpusztítja magát. Hosszú idő alatt csinálni vagy nem kellő
tudatossággal csinálni nem minősül annak. Kérdés, hogy az emberileg
rövid idő alatt mekkora intervallumot kell értenünk. Egy másodpercnél,
egy percnél, egy óránál, egy napnál, egy hétnél, egy hónapnál, egy
évnél húzzuk meg a határt? Itt megint beleütközünk abba a problémába,
hogy a dolgok folyamatos átmenetet mutatnak és csupán praktikus okokból
húzunk közéjük határvonalat. A nem kellő tudatossággal ugyanez a baj.
Micsoda egyáltalán az emberi tudatosság? Hogyan lehet mérni,
meghatározni vagy legalább felbecsülni? Egy gyerek tudatlannak számít
pusztán azért, mert kevés az információja a világról, melybe
beleszületett? Egy felsőfokú végzettséggel rendelkező ember tudatosnak
számít csak azért, mert iskoláit elvégezte és felnőttnek minősül a
társadalom szemében? Csupa érzékeny kérdés, amire valószínűleg sosem
tudunk majd egzakt válaszokat adni.
Aki másokért feláldozza a saját életét, hogy megmentse őket vagy
segítsen nekik, az sem számít öngyilkosnak, holott szándékos és gyors
volt a tette. Az ilyen ember hősnek és bátornak minősül, a
"hagyományos" (önmagát menteni próbáló) öngyilkos közben megvetendő,
bűnös, elítélendő, bolond és gyáva, stb. Pedig gyakorlatilag semmi
különbség a kettő között, főleg ha a mentőakció nem sikerül és az
áldozat is meghal. De még ha túl is éli (akit megmentettek), akkor is
meghal: csak valamivel később. Mivel mindenki halandó. Így az
életmentés valójában nem más, mint a halandó lény életidejének
meghosszabbítása. Ha ez mások életidejének megrövidítése révén történik
(áldozat), akkor úgymond életidő átadás történik. Valaki megrövidíti az
életét azért, hogy másét meghosszabbíthassa.
A katonák, testőrök, titkosügynökök, rendőrök, tűzoltók, mentők, stb.
hivatásszerűen kockára teszik az életüket másokért, tehát rendre az
öngyilkossággal játszanak. Sokan közülük még élvezik is a rendszeres
életveszélyt, tehát nótórius halálkeresőnek (bolondnak?) tekinthetők.
Az, hogy az emberiség masszívan szennyezi környezetét, és ezzel
folyamatosan sok millió ember halálát okozza, kollektív bűnösségnek
(népírtásnak) tekinthető. Végsősoron az egész faj és az otthonául
szolgáló bioszféra pusztulásával fog járni, mégsem minősül
gyilkosságnak, sem öngyilkosságnak a dolog. Mert ha nincs senki az
emberiségen kívül, aki megítélhetné, akkor nem is számít annak. Kérdés,
hogy kell-e egy független, pártatlan bíró az ítélethez vagy mi is
megítélhetjük magunkat helyesen? Mert magamat olyannak állítom be,
amilyennek akarom. Magyarázatot, mentséget, indoklást mindenre lehet
találni, meg az ellenkezőjére is.
3. A REINKARNÁCIÓ

A reinkarnáció lényege, hogy a lélek testet ölt az anyagi világban, és
ennek érdekében aláveti magát a feltudati törlésnek. A szándékos
felejtésnek, ami a túlvilági személyisége halálával jár. A szellemi
világ felől nézve tehát megszületni öngyilkosság. Bár a törlés nem
érinti a tudatalattit, amiben rejtve megmaradnak az emlékek és a
személyisége, később ahhoz nem fér hozzá, tehát mintegy elveszett a
számára az összes korábbi információja. Mindent elölről kell kezdenie,
ordító, tudatlan újszülöttként.
Amikor pedig valaki meghal és lelke elhagyja a testét, odaát újra
öntudatára ébred. Mintegy feltámad, megszületik a túlvilágon. Ismét
hozzáfér a tudatalattijában őrzött régi emlékekhez, mintegy egyesülve
önmaga tágabb, nagyobb részével. Valójában semmiféle halál és születés
nem történt, csak átmenet egyik állapotból a másikba, praktikus
okokból. Van-e értelme ilyen körülmények között egyáltalán
gyilkosságról és öngyilkosságról beszélni?
A lélek tényleges halála általában akkor következik be, amikor hosszú
útja végén visszaolvad a teremtőjébe. Megszűnik önállóan tevékenykedő
intelligencia lenni és része lesz egy magasabb tudatosságnak. Ebből a
szempontból a lélek születése a teremtőjének halála, aki mintegy a
teremtményébe reinkarnálódik. A lélek halála pedig a teremtőjének
feltámadása, újjászületése. Mert minden csak nézőpont kérdése.
Ha a halál fogalma alatt pusztán az információ törlődését, pusztulását
értjük, függetlenül az azt hordozó fizikai struktúrától, akkor a
teremtésben soha, senki nem hal meg. Hisz az információ örökké megmarad
az egészben, a morfogenetikai hullámtérben, más néven a világéterben.
Ezen belül is a lelkek információ tartalma tovább őrződik az akashában,
az istenek által működtetett adatbankban. Egy lélek fizikai pusztulása
így azt jelenti, hogy nem fut tovább programként (aktív élőlényként),
mivel elvesztette a futáshoz szükséges forrásrendszerét. Ez persze
megfelelő eszközökkel újrakelthető és az információ visszatölthető
belőle az akashából.
4. A KOLLEKTÍV FELELŐSSÉG

A gyilkosság és öngyilkosság megítélésekor fel kell tennünk a következő
fontos kérdést.: Hogyan határozzuk meg a cselekedetek, tettek és
események rossznak megítélt következményeivel kapcsolatban felmerülő
egyéni és kollektív felelősséget?
Ha ítélkezünk, mindig lesz rossz és bűn, tehát bűnöző is, aki bűnös.
Mivel az ítélkezés lényege, hogy a dolgokat jó és rossz csoportokra
választjuk szét. Ez mindig csakis önkényes és pontatlan lehet. A
valóság ugyanis komplex rendszerek egymásra épülő és elválaszthatatlan
összessége. A sejt, az ember, a társadalom, a Lélekfa, az egész
univerzum és a minden létező így (valamilyen mértékben) egyaránt
felelős mindenért. Ugyanakkor mindenki ártatlan is, hisz cselekedeteit
a környezet kényszerterei uralják, melybe beágyazódva éli életét. Hol
lehet akkor meghúzni a határt a részek között? Ki a felelős és ki nem a
történtekért?
A határ meghúzását (az ítélkezést) mindig az aktuálisan praktikus
szempontok szerint végezzük el. Annak megfelelően, hogy éppen mi a
kényelmes a számunkra (a bíró és nem az elítélt számára). Ez mindig
szubjektíven történik, és ezért elkerülhetetlenül önző és hibás módon
valósul meg, függetlenül attól, hogy a döntést törvényekkel
szentesítettük-e vagy sem.
A társadalom számára sokkal könnyebben kezelhető a konkrét személyre
korlátozott bűnösség, mint a csoportra kiterjesztett. Egy embert
könnyebb elítélni, mint egy nem pontosan meghatározható létszámú
országot vagy népet, folyton változó összetételű csoportot. Bár erre is
bőven láthatunk (mindenki által igazságtalannak ítélt) példákat. Mintha
egy ember konkrétabb létező lenne, mint egy csoport. Pedig ahogy a
csoport tagsága változik, úgy az ember sem marad állandó. Folyamatosan
cserélődnek a testét alkotó atomok, változik a lelkének információ
tartalma, egyszóval átalakul, újraszerveződik. Ha hét év alatt teljesen
lecserélődik egy ember testének minden atomja, akkor vajon milyen
alapon ítéljük el az illetőt a hét évnél régebbi cselekedeteiért? Hisz
elvileg neki ahhoz már semmi köze: a tettes rég szétoszlott a
bioszférában.
A bűnösség megítélése tehát roppant problémás kérdés. A gyilkos vagy
öngyilkos valóban bűnös-e tettében? Vagy inkább a közössége, környezete
az, ami olyan körülményeket teremtett a számára, hogy azzá legyen? Ha
valakit a környezete elítél, kiközösít, életét ellehetetleníti, és
ezzel mintegy kikészítik, öngyilkosságba kergetik, az furcsa módon nem
minősül gyilkosságnak, ahogy a lincselésnél sem lehet sokszor "tettest"
találni.
Érdekes lenne azt látni egyszer, hogy az öngyilkosok családját,
barátait bíróság elé állítják gondatlanságból elkövetett gyilkosság
vádjával. Sőt, ha tovább megyünk, akkor a munkahelyén dolgozó
kollégáit, főnökeit, az iskolai tanárait, a lakóhelye polgármesterét és
a közintézmények hivatalnokait (magát a bírót is), továbbá az orvosait,
szomszédait, sőt az ország politikusait is (meg mindenkit még feljebb a
létezési létrán) felelősségre kellene vonni (az Istenig bezárólag).
Persze ilyenkor mindenki bőszen tagadná, hogy bármi köze van a
dologhoz. Nem vállalna semmilyen felelősséget (érthető okokból) a
történtekért és a tettes szabad akaratára hivatkozna. Amit valamekkora
részben ő maga is csorbított folyamatosan a tevékenységével,
közvetlenül vagy közvetetten.
Ebből a szempontból nem az abortuszt választó anya (a beleegyező apa)
és a végrehajtó orvos lenne a gyilkos, hanem a magzat lelke. Mert ugyan
miért bújt bele egy olyan nőbe, akinek aztán nem kellett? Valószínűleg
meg sem kérdezte, hogy akarja-e őt gyermekének a nő. Aztán ha durván
kiebrudalják az anyaméhből, fel van háborodva, mint ártatlan és
tehetetlen áldozat, pedig őt és a születés angyalait kéne "lecsukni"
emiatt a túlvilágon. Hisz ők, tágabb tudatosságuk révén elvileg
lehetnének okosabbak a felsőbb dimenzióban, mint az a buta,
kihasználható nő, akire próbáltak rátelepedni, betolakodni az életébe.
5. A BŰN ÉRTELMEZÉSE

A kollektív felelősség kérdéséhez feltétlenül hozzátartozik a kérdés,
hogy pontosan micsoda a bűn, amit ítélni szeretnénk? Filozófiai
szemszögből nézve a bűnnek, mint cselekedetnek csak akkor van értelme,
ha valaki olyat csinál, ami kvázi visszafordíthatatlan károkozással jár
mások érdekszférájában. Vagy visszafordítható, de csak akkora erőforrás
ráfordítással, ami meghaladja a tettes lehetőségeit, tehát
gyakorlatilag jóvátehetetlen.
Jóvátehetetlen történés az, ami helyettesíthetetlen, kifizethetetlen,
összeragaszthatatlan, meggyógyíthatatlan, feltámaszthatatlan, stb.
Ebből következik, hogy csak egy gyenge, tudatlan, és a környezeti
kényszereknek (sorsnak, végzetnek) kiszolgáltatott közösségben van
értelme a rossznak és a bűnnek. S persze a velük együttjáró haragnak,
gonoszságnak, háborúnak, veszteségnek és szenvedésnek is.
Fogalmilag ez a lényege a bűnös dolgoknak. Az emberiség a fizikai
világban nem elég erős hozzá, hogy tetszése szerint uralja az anyagot,
irányítsa és alakítsa a természetet. Nincs hozzá elég tudásunk, sem
egyénileg, sem kollektívan. Bár folyamatosan törekszünk rá, hogy (önző
módon) fölébe kerekedjünk a környezetünknek, talán sosem leszünk rá
képesek, hogy igazi urai legyünk az általunk belátható világnak.
A szellemi fejlődésünk idővel megszűntetheti majd ezeket a bajokat és
végül meghozza a népnek a mennyországot. A boldog, paradicsomi
állapotot, amitől a jelenlegi rosszléti társadalmaink még nagyon messze
vannak sajnos. Bűn tehát ott nincs, ahol mindenki halhatatlan
(megölhetetlen), boldog (élvezi az életet) és mindene megvan (bármit
megteremthet) amit csak szeretne.
6. TOVÁBBI PROBLÉMÁK

Vajon gyilkosságnak minősülne-e egy idelátogató földönkívüli élőlény
megölése? Akár intelligens, akár nem, nem számít embernek! Elvileg így
egy kalap alá kerül az állatokkal és növényekkel. Nincsenek
személyiségi (emberi) jogai, s emiatt felelősségre sem vonható
tetteiért a mi törvényeink alapján. Ha végre hivatalosan is
bekövetkezik ez a pillanat, s nem csupán titokban, lopva látogatnak
bolygónkra mindenféle idegenek, akkor sürgősen át kell majd értékelnünk
az eddigi jogi normáinkat, hogy megoldásokat találjunk a kapcsolatból
következő problémákra.
Ha egy ember testének szerveit fokozatosan lecseréljük mesterséges
szervekre, kiberorganikus részekre, akkor meddig számít még embernek?
Hány százalékban kell a testét az igazi, élő sejtjeinek alkotniuk? Ha
az embert, mint élőlényt elsősorban értelmes lényként határozzuk meg, s
nem mint puszta organizmust, akkor számít-e, hogy normál agysejtjei
vannak vagy beültetett idegi implantjai? Van-e jelentősége annak, hogy
valaki az emlékeit és a személyiségét az agyában (valójában lelkében)
tárolja vagy egy beültetett szuperszámítógépben? Ahonnan elvileg
kimásolható (megsokszorozható) lesz: törölhető, módosítható, másokba
áttölthető, stb.
Mikortól nem gyilkosság lekapcsolni egy "haldokló" kiberlény
életfunkcióit? Amíg igazi az agya? És ha tudunk majd olyan mesterséges
interfészt csinálni, amire rákapcsolódhat egy lélek, akkor egy teljes
egészében gépi testű "valami" majd élőlény státusszal bír vagy nem? A
halál elvileg az a romlási folyamat, ami nem visszafordítható. Egy
kikapcsolt memóriájú, vezérlésű kiberlény bármikor visszakapcsolható,
amíg a központi egységének információ tartalma sértetlen (vagy legalább
egy példány van belőle valahol). Így nem számít ténylegesen halottnak,
tehát a "megölése" sem lehet jogilag gyilkosság. Ha ebbe az irányba fog
haladni az emberiség fejlődése, végül teljesen értelmetlenné válik majd
a halál és gyilkosság fogalma, s persze ezzel együtt az életet is
alaposan át kell értékelnünk. De ez még odébb van, szerencsére. Az
emberiség roppant lustán fejlődik, így a filozófusoknak és jogászoknak
bőven lesz idejük a problémákon rágódni.
Ha a lélek teszi az embert, akkor gyilkosság az, ha egy lelkes lényt
ölünk meg? Mert lelke az állatoknak, növényeknek is van. Hasonló, de
nem teljesen ugyanolyan. Vagy csak az emberi típusú lélekre
vonatkoztatjuk a szabályt? De akkor egy isteni léleknek, aki közénk
reinkarnálódik és teljesen másmilyen (méretű, szerkezetű, programozású)
lelke van, a megölése gyilkosság lesz-e? Hisz ő ugyanúgy nem "ember".
Mondhatnánk erre azt, hogy az állatoknak állati, a növényeknek növényi,
míg az embereknek és a közéjük leszülető isteneknek emberi teste van.
Így a test (genetikai felépítése) dönti el a dolgot.
De akkor mi a helyzet egy test nélkül létező, szabad lélek (esetleges)
elpusztításával? Elvileg ez gyilkosság lenne, bár nem ölünk meg
semmiféle élő organizmust, sejteket. A túlvilágon létező lelkek erre a
kérdésre nyilván pontos válaszokat tudnának adni. Maga a lélekbarion
egy nagyon komplex felépítésű rendszer. Centrumában egyetlen fotinó
van, ami kelti és fenntartja az egészet. Elvileg ez a fénykvantum a
barion nélkül is életképes. Akkor a barion elpusztítása, lebontása a
fotinóról gyilkosság? Vagy egy fotinót nem tartalmazó, ún. üres
lélekbarion megszüntetése? Vagy egy szabad, lélekbarion nélküli fotinó
megszűntetése?
A kérdések messzire vezetnek, jelenlegi tudásunk határain túlra. Bármi
legyen is a helyes, egy biztos: az utánunk jövő nemzedékeknek,
lelkeknek is lesz min töprengeniük bőven. Egy olyan univerzumban, ami
végtelen változatosságban tartalmaz halandó élőlényeket.

Készült: 2006.05.12.-26.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz