A MEGBOCSÁTÁS FOLYAMATA
1. "Ha keresed a bajt magadnak, a
társaságban megtalálod."
Minden kapcsolat (másokhoz való viszonyulás) elkerülhetetlenül együtt
jár különféle konfliktusokkal. Ezek során a résztvevő felek deformálják
egymás információs, energetikai és anyagi struktúráját, azaz kárt
okoznak a másiknak, és közben ők maguk is megsérülnek, különböző
veszteségeket, károkat szenvednek el. Eme csatározások következménye a
karmikus kapcsolat, mely leróvandó adósságok, bosszúállás és más
kötöttségek formájában alakítja ki az illetők életúját, befolyásolva
későbbi sorsukat.
A megbocsátás elvileg azt jelenti, hogy az ember kinyilvánítja, nem vár
kártérítést a másiktól a veszteségei miatt. Nem akar bosszút állni az
ellenfelén, vagyis nem érzi szükségét a kiegyenlítésnek, az
igazságtételnek. Tudomásul veszi az elszenvedett helyzetet és nem
törekszik szándékosan a fennálló aszimmetria megszűntetésére. Ez a
tudatos lemondás a szemet szemért elv alkalmazásáról.
A megbocsátásnak csak ott van értelme, olyan teremtési környezetben,
ahol a teremtmények képesek egymásnak vagy egymás birtokainak,
perifériáinak, érdekszféráinak kárt okozni. Ahol az elszenvedett
sérüléseket, veszteségeket önerőből nem tudják a teremtmények gyorsan
és könnyen pótolni. Ahol az emberek nem tudnak szabadon megteremteni
bármit és tetszőlegesen közlekedni, helyet változtatni. A
mennyországban mindezen dolgok könnyen megvalósíthatók, így elvileg ott
nincs konfliktus, sem bűn, sem karma, sem szenvedés.
A bűnnek és bosszúnak tehát csak a szükség világában van értelme,
létjogosultsága, ahol a teremtmények mindenféle korlátok közé szorítva
kénytelenek élni sebezhető, szánalmasan korlátozott életüket. Ahol az
egyik ember bebörtönözheti, kizárhatja, korlátozhatja, szegénységben és
nélkülözésben tarthatja a másikat. Ahol kiszolgáltatottak vagyunk
egymásnak, és ugyanakkor semmi sem kényszerít rá minket arra, hogy
tekintettel legyünk a másikra és gondoskodjunk a jólétéről.
Az ilyen pokolian rossz életkörülmények elhárítására számos módszer
született már a történelem folyamán. Ennek ellenére tény maradt, hogy
az emberi jogok tiszteletben tartása, a törvények és a jóléti
társadalom intézményei csupán csökkenthetik ezen kiszolgáltatottságot,
de nem képesek teljesen megszűntetni azt. Mivel a teremtésben mindig
létrejönnek olyan helyzetek, amelyekben elkerülhetetlenek a
konfliktusok. Amikor könnyebb harcolni, mint békét kötni és engedni a
másiknak.
2. "Nem tanulni, hanem felejteni
jöttünk a Földre."
A megbocsátás nem jelent felejtést. Akivel korábban konfliktusom volt,
annak megbocsátani helyes dolog, mert így elengedem magamból a
visszavágás kényszerét. Nem kötöm az életemet hozzá az igazságtevés
kényszerével. Ugyanakkor elfelejtenem a történteket ostobaság lenne,
mert mindig fennáll a lehetősége annak, hogy a következő alkalommal,
amikor hasonló helyzetbe kerülök vele (vagy mással), újra ugyanaz a
rossz (veszteség) megtörténhet velem (velünk).
Aki tehát elfelejti a múltban megesett tapasztalatait, az nem tanult a
történtekből, így ismétlésre van kárhoztatva. Legközelebb újra hasonló
helyzetbe kerülhet és kezdődik minden előlről. Aki viszont emlékszik,
az a tudása miatt bizalmatlanná, paranoiássá, gyanakvóvá válik
mindenkivel szemben. Ez végül odáig fajul, hogy kerülni kezdi a
környezetével a kapcsolatot, mivel ez a legegyszerűbb módja a
konfliktusok elkerülésének. Végül az illető remetévé válik és teljesen
egyedül marad.
Mivel a teremtés nem csak aszimmetrikus, hanem ellentmondásos is, a
bizalmatlanság természetes és szükségszerű jelenség minden intelligens
rendszer számára. Így a bölcs lelkek mindig remetévé válnak a tudásuk
miatt. Aki viszont egyedül marad, az életképtelenné válik, mert kilép a
közösségből, mely gondoskodhatna róla és megvédhetné más veszélyektől.
A tudás tehát, mely segít életben maradni és elkerülni a
konfliktusokat, végül halálos csapdává válik és megöli hordozóját.
Ennek következménye, hogy a halál elkerülhetetlen. Még a legnagyobb
bölcsek és tudósok sem válhatnak soha halhatatlanná, mivel az öröklétre
nem létezik recept.
Az olyan közösség, melynek tagjai nem ismerik a megbocsátást, az
állandó igazságtétel (revans) miatt pokollá teszik egymás életét.
Végtelen szenvedésre ítélik egymást (zéró tolerancia elve) és ez végül
megöli őket, szétbomlasztva a közösséget. Az ilyen csoportban senki sem
képes huzamosabb ideig megmaradni. Jó példát nyújtanak erre az
erőszakos társadalmak, melyek ciklikusan ismétlődő erőszakos
belháborúkkal tizedelik meg saját népességüket, folyamatosan felőrölve
belső rendszerüket.
Az olyan közösség, melynek tagjai ismerik és gyakorolják a
megbocsátást, folyamatosan kerülik a konfliktusokat, az agressziójuk
kinyílvánítását egymás felé. Úgy tűnik, ezzel mennyországot valósítanak
meg, pedig valójában csak a pokol egy másik formáját hozzák létre
stratégiájukkal. Az állandóan eloldott karmikus kötelékek ugyanis oda
vezetnek, hogy mindenki kerülni igyekszik a másikkal való újbóli
kapcsolatot. Az általános bizalmatlanság végül teljesen felbontja az
ilyen közösséget, mert ha nincs konfliktus, nincs kapcsolat sem.
Atomjaira (egyedeire) esik szét a társadalom és mindenki magányos
remete (szingli) lesz. Így viszont nem lehet egy közösséget működtetni,
fenntartani. Az élet is értelmetlenné válik mindenki számára és a
lelkek megérnek rá, hogy feladva azt meghaljanak (előbb testben, majd
lélekben). A lelkek halála az a folyamat, amikor visszaolvadnak a
teremtőjükbe.
Láthatjuk tehát, hogy mindkét véglet (stratégia a konfliktusok
kezelésére) pusztuláshoz vezet, amennyiben sikerül megvalósítani. Mint
oly sok más esetben az életben, úgy itt is a középút jelenthet
megoldást, a reakciók ellentmondásos keverése. Szükség van rá, hogy
legyenek olyan dolgok, bűnök, melyek nem megbocsáthatók és muszáj őket
megbosszulni. És fontos, hogy tudjunk felejteni, megszabadulva a régi
rossz tapasztalatainktól, melyek távol tartanak minket az élet
konfliktusokban gazdag áramlásától.
Talán ezért kell felejtéssel reinkarnálódniuk a lelkeknek, folyton új
testbe, új környezetbe, új díszletek közé, hogy ezzel is lassuljon a
megvilágosodási folyamatuk sebessége. Különben nagyon gyorsan a végére
érnének a fejlődésüknek és kiszabadulnának az élet körforgásából. Az
Isten, mint élőlény számára a hosszú élet, a teremtés sokáig való
fenntartása az előnyös, így neki érdeke, hogy minél tovább tartson a
lelkek útja a rendszerében. Így a megvilágosodás útján haladva a
legfőbb akadály, amit a lelkeknek le kell győzniük, az maga az Isten, a
rendszer, amely ellenáll a halálos szintű bölcsességnek, tudatosságnak,
folyamatosan butítani próbálván önnön részeit.

Készült: 2006.05.25.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz