GONDOLATOK A KÖZÖSSÉGI TÖRVÉNYEKRŐL
Az ember által alkotott törvények abban különböznek a természeti
törvényektől, hogy meg lehet szegni őket. A közösségi törvények éppen
ezért csak akkor érnek valamit, ha a közösség összes tagjára
vonatkoznak és szükség esetén erőszakkal is be lehet tartatni őket.
Ettől függetlenül persze figyelmen kívül hagyhatók, megkerülhetők és
felülbírálhatók maradnak, mivel létüket csak megállapodás szentesíti.
Akár önmaga felett van valakinek hatalma, mint szabad embernek, akár
mások felett, mint uralkodónak, mindig ugyanazokkal a problémákkal kell
megküzdenie a közösségi törvények alkalmazása során. Az alábbiakban
szeretném tömören felsorolni ezeket a problémákat és lehetséges
megoldásaikat, elsősorban filozófiai szemszögből vizsgálva őket.
Ha valaki mindig, minden helyzetben betartja a közössége által
érvényben lévőnek tekintett törvényeket, az még nem garantálja a
konfliktusmentes életet számára. Sajnos a törvények feltétlen
alkalmazása sokszor viheti az embert különféle rossz, hibás és
katasztrófális helyzetekbe. Mert a törvényeket az alkotóik a már
ismert, korábban előfordult helyzetek ismeretében hozták. Mivel pedig a
világ állandóan változik, mindig akadhatnak olyan új helyzetek, amik
még sosem voltak és amelyekre nincs törvény. Vagy van, de helyessége,
alkalmazhatósága különböző okokból megkérdőjeleződik vagy egyenesen
tarthatatlanná válik.
Ha valaki minden alkalommal, amikor csak a helyzete úgy kívánja,
önkényesen megszegi a törvényt, előbb-utóbb le fog bukni és akkor a
közössége megbünteti. Mert a tettek beszélnek, és következményeik nem
titkolhatók el a végtelenségig. Ha a közösség nem képes erőszakkal
érvényt szerezni a saját törvényeinek, például mert a törvényszegő
erősebb, nagyobb hatalommal bíró, és fölébe helyezkedik a szabályoknak,
akkor abból számos konfliktus származik hamarosan. Történelmi
tapasztalat, hogy a királyok, diktátorok és istenek szeretik fölébe
helyezni magukat a közösségüknek, hogy nyugodtan élhessenek és
visszaélhessenek a hatalmukkal. Az ebből származó lázadások, a többi
ember rosszallása és ellenlépései aztán idővel legyőzik az uralkodót,
visszaállítva a (viszonylagos) rendet.
Ha valaki hajlandó alávetni magát a közösségi törvényeknek, akkor
általában két rossz közül választhat.:
1. Megszegi valamelyik törvényt, ha egy rendkívüli helyzetben ez így
helyes és elszenvedi utána a büntetést a "jól végzett" munkájáért
cserébe. Ez ugye rossz dolog a számára, mert senki sem szereti, ha belé
rúgnak hálából azok, akiknek elvileg segített a törvényszegéssel.
2. Betartja a problémás törvényt és nem érdekli, hogy ezzel rosszat
tesz, mert más szempontok szerint helytelenül cselekszik. Elvégre
mindig lehet takarózni a törvénykönyvvel: nem tehettem másként!
Katonáknál ez a "parancsra tettem" hivatkozás.
Ekkor viszont a rosszul végzett munkájáért cserébe fogják az illetőt
kritikák érni. Ami esetleg a büntetésig, felelősségrevonásig durvulhat
egyes esetekben. Aki ugyanis feltétlenül alárendeli magát a
szabályoknak, az szolgája a helyzetnek, nem ura. A társadalom azonban
sokszor elvárja tagjaitól, hogy uralják a felmerülő helyzeteket és
próbálják megoldani őket, akár (kisebb-nagyobb) törvényszegések árán
is. Ezt nevezzük felelős (felnőtt) viselkedésnek. Persze az, hogy mi
számít jónak és helyesnek egy adott szituációban, erősen nézőpont
kérdése. Az ilyen viták eldöntésére hozták létre a bíróságokat,
ítélőszékeket.
A hatalom gyakorlása kapcsán felmerülő ellentmondások és problémák
megoldására találták ki sok ezer éve a demokráciát, amikor a közösség
rendszeresen megválasztja a vezetőjét, különböző (népszerűségi)
kritériumok alapján. Az efféle ráruházott (nem feltétlen) hatalom
hátránya, hogy mindig a többség elképzeléseitől függ, nem az aktuálisan
adódó helyzetek tényleges megoldásának sikerességétől.
Hiába szeretne egy demokratikusan választott vezető jól cselekedni, ha
az nem tetszik a közösségének, mert az embereket vezérlő egyéni, önző
érdekek felülkerekednek a magasabb szintű megfontolásokon. A
népszerűtlen döntések meghozatalának nehézségei így gyakorlatilag
megakadályozzák, hogy a demokráciában rejlő előnyök érvényesülni
tudjanak. A választóinak kiszolgáltatott vezető lényegében a szolgáinak
szolgájává válik, s mint ilyen, jobbára tehetetlen lesz a
válsághelyzetekben. Ha pedig valaki nem dönthet szabadon, legjobb
tudása szerint arról, hogy mi történjen, azaz nem élhet a hatalmával,
akkor nincs hatalma a rábízott rendszer felett. A demokrácia így
rejtett anarchiává válik, álcázott fejetlenséggé, amit nem kormányoz
valódi, cselekvőképes erő.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a demokrácia ugyanolyan rossz
módja a közösség irányításának, és a hatalom gyakorlásának, mint a
diktatúra, mert képtelenség olyan döntéseket hozni, amik mindenki
számára megfelelnének. A döntéshozó számára így a fő kérdés sohasem az,
hogy mi lenne a legjobb megoldás, hanem az, hogy kinek a számára,
részére szülessen elfogadható, jó megoldás.

Készült: 2003.12.08.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz