A FILM JÖVŐJE
1. A FILM EVOLÚCIÓJA
A film a XIX. század utolsó évtizedében született meg, s a XX.
században terjedt el az egész világon, mint mozgóképet és hangot
szolgáltató médium. Kezdetben voltak a fekete-fehér némafilmek, de
gyorsan megjelent a hangos film és a színes film is, először csak a
mozikban. A század derekára emellett kialakult a televíziózás, s
mindkét technika kép és hangminőségét azóta is fejlesztik, lassan de
biztosan. Pár évtizedbe tellett csupán, hogy a film elterjedjen az
egész világon, s a lakosság nagy része számára megfizethető
szolgáltatássá váljon. A filmtechnika hosszútávú fejlődése azonban
ezzel korántsem állt meg, evolúciója tovább zajlik új, érdekes
irányokban.
Ebben az írásomban tömören összefoglaltam a filmre váró lehetséges
jövőket, külön fejezetekben tárgyalva a filmfelvevők, filmlejátszók és
adathordozók fejlesztésének főbb irányvonalait. A filmtechnika alig
múlt száz éves, így botorság volna azt hinnünk, hogy a következő
évezredekben nem fog jelentős változásokon átmenni, hasonlóan szinte
minden találmányhoz, amit eddig az ember alkotott. De bármilyen legyen
is a jövőnk, egy biztos: a képet és hangot közvetítő médium valamilyen
formában mindig helyet kap majd benne, vagyis sosem fog eltűnni az
életünkből.
Magának a filmkészítésnek a technika fejlődéséből fakadó távlati
lehetőségeit egy külön írásban foglaltam össze, A jövő multiverzális
filmjei címmel. Akit érdekel a különféle kommunikációs médiumok
jövőbeli evolúciója, annak ajánlom elolvasásra még A könyv jövője című
írásomat.
2. A FILMFELVEVŐK EVOLÚCIÓJA
Régen nagy és nehéz kamerákkal kellett műanyag szalagra felvenni a
jeleneteket. Aztán megjelentek a kicsi és könnyű videókamerák, majd a
még kisebb digitális vevők, amik révén közvetlenül a számítógépek
számára kezelhető formában kerül rögzítésre a felvétel.
Valószínűsíthető, hogy ez a trend a jövőben is folytatódni fog, vagyis
a kamerák egyre kisebbek lesznek, egyre élesebb és színhűbb képet
készítenek, továbbá egyre nagyobb tárkapacitással rendelkeznek majd.
A titkosszolgálatok igényeinek köszönhetően évtizedek óta léteznek
miniatürizált, ceruza vagy gyufásdoboz méretű kamerák és mikrofonok is,
sőt gyógyszerkapszulában elférő vevőt is készítettek már az emberi
bélrendszer vizsgálata céljából. A vállalati és családi kémkedés
gyorsan fejlődő iparának köszönhetően pedig egyes országokban bárki
vásárolhat kémkamerákat és lehallgatókat, hogy embertársai után
kutakodjon. Már valóság a szemüvegbe épített felvevő, ami napközben
folyamatosan, kényelmesen hordható és bármikor bekapcsolható. Nem köti
le az ember kezét, nem kell tartani, és gyakorlatilag azt rögzíti, ami
éppen az illető látóterében van.
Ha tovább folytatódik a méretcsökkenés, előbb-utóbb a rovarok hátára
(hasára) is felszerelhető lesz egy kamera, s ennek nem csak a
biológusok és természetfilmesek látják majd hasznát. Manapság a mozgó
panoráma felvételekhez állványokra, darukra vagy helikopterre szerelt
kamerákra van szükség, amik viszonylag nagyok, nehézkesek és drágák.
Mennyivel könnyebb lenne szitakötőket vagy szúnyogokat felküldeni
távirányítással a levegőbe, hogy parányi biorobotokként közvetítsenek a
magasból? A rovarok ugyanis sokkal hatékonyabb és gazdaságosabb repülő
szerkezetek a maguk kategóriájában, mint bármilyen ember alkotta
gépezet. Ennél kisebb felvevőt készíteni már csak akkor érdemes,
például egy mikrobára vagy nanorobotra erősítve, ha a mikroszkópikus
világot akarjuk lencsevégre kapni. Ennek azonban határt szab a látható
fény hullámhossza, így nem valószínű, hogy valaha is kisebb kamerák
készülnének egy gombostű fejénél.
Elvileg tehát semmi akadálya annak, hogy a miniatűr kamerák elérjék azt
a méretet, amikor már az ember testébe is beültethetők. A szemgolyóba
implantált felvevőnek azonban komoly hátránya, hogy működését zavarja a
szemhéj lecsukódása (pislogás), a pupilla méretének változásai,
valamint a szemben lévő folyadék (csarnokvíz) törésmutatója. Ráadásul a
készülék energia ellátását is meg kell oldani valahogy (a testből), nem
beszélve a felvétel továbbításáról (rádión vagy időszálon) egy külső
adattároló és megjelenítő egység számára. Mindezen hátrányok miatt nem
valószínű, hogy valaha is kamera implantátummal fognak dolgozni az
operatőrök. A vakok számára azonban fölöttébb hasznos lehet a
találmány, amennyiben a készülék által rögzített kép átadható a
látóidegnek.
Más megoldásnak ígérkezik a gondolatolvasó gép kameraként való
használata, amikor az ember által látott képet veszi a készülék és
alakítja filmfelvétellé. Ugyanez visszafelé lehetőséget ad rá, hogy a
kép közvetlenül az ember agyába, pontosabban lelkébe vetüljön, sajátos
hallucinációként. Ez a technika rögtön maga után fogja vonni az összes
többi érzékszervi élmény rögzítését és sugárzását is, amik együttesen
élményfelvételként lesznek átadhatók másoknak. A hangosfilmet így
javarészben felváltja az élményfilm, ami a látott, hallott, szagolt,
ízlelt és tapintott benyomásokat közvetíti, nem beszélve a
gondolatokról, egyensúlyi élményekről és a többi, kevésbé feltűnő
érzékszerv közvetítette jelekről (szexuális szaglás, belső hormonszint,
emésztő rendszer állapota, sejtek közérzete, stb).
Az érzékszervi élmények rögzítése minőségileg új távlatokat fog nyitni
az emberiség előtt, lehetővé téve a minden eddiginél szorosabb és
intimebb kapcsolatot az emberek között. Ez természetesen rengeteg
pszichológiai és filozófiai, erkölcsi problémát is felvet majd a
technikával való visszaélések, a kereskedelmi hasznosítás és a katonai,
oktatási, gyógyászati alkalmazások következtében. Ahogy a hangosfilm az
elmúlt száz évben alapvetően átformálta a társadalmat és megváltoztatta
az emberek viselkedését, kommunikációs szokásait, úgy az élményfilmek a
következő évszázadokban még mélyebb változásokat fognak okozni.
Ma még elképzelni is nehéz, milyen lesz az a jövő, de a téma iránt
érdeklődőknek ajánlom Kocsis Ferenc:
Esszencia expedíció
(2006) című fantasztikus regényét. Ebben a gondolatvezérléses, fejbe
ültetett interfészt és időszálas köztudatot használó társadalom képét
mutatja be a szerző, ahol hétköznapi dolog az élmények rögzítése,
közzététele, sőt szerkesztése, manipulálása. A mű letölthető a szerző
honlapjáról (lásd a linkek között: Frank Winking Irodalmi Honlapja).
A filmfelvevők fejlődésében további, minőségi ugrást fog jelenteni a
három dimenziós képrögzítők megjelenése, amik révén a térbeli dolgokról
különböző szögekből, egyszerre készíthetők egymást átfedő képsorok,
amik segítségével valódi három dimenziós film szerkeszthető. Ez már
alkalmas lesz rá, hogy megfelelő kivetítő segítségével a levegőben
lebegve jelenítődjön meg, ne pedig a sík képernyőn, álholografikus (ál
3D-s) képként. A sci-fi művekben rendre megfeledkeznek ugyanis arról a
fantaszták, hogy a hagyományos kamerákkal felvett jelenetek nem
alkalmasak rá, hogy térbeli képet alkossunk belőlük. Az igazi térbeli
képnek 360 fokos szögből kell nézhetőnek (körbejárhatónak) lennie
(legalább oldalnézetből, ha felülről és alulról nem is). Ehhez pedig
minden oldalról egyszerre kell rögzíteni a látványt.
A 3D-s képben látható tárgyak lényegében lokálisan 2D-s felületek, amik
térbeli görbülettel, domborzattal rendelkeznek, ezért járhatók körül.
Mivel a felvétel a látható fény tartományában készül, a tárgyaknak
nincs belseje. Csupán üres légbuborékok tartalom nélkül. Amelyik
oldaláról nem készült felvétel a tárgynak, az a holttér miatt hiányos
domborzatú lesz, vagyis bele lehet látni a belsejébe. Ahhoz, hogy belső
szerkezettel rendelkező, tényleg tárgyszerűnek tűnő hologramokat
alkothassunk, arra van szükség, hogy a felvételt a tárgyon áthatoló
spektrumú fénnyel vagy más sugárzással készítsük el (röntgen hologram).
Ettől persze a néző még nem fog belelátni a tárgyba, csak ha
képszerkesztővel felszeleteli vagy meghámozza előbb a saját szeme
számára.
A 3D-s ember szemének szükségszerűen a 2D-s megjelenítés a
legkényelmesebb és leginformatívabb, míg a 3D-s kivetítők inkább a 4D-s
emberek számára hasznosak. 4D-s látással nem gond belelátni egy 3D-s
felvételbe és mélységében élvezni a filmet, míg a 2D-s kép épp olyan
információ szegénynek tűnik, mint a 3D-s ember számára az 1D-s
(szálszerű) felvétel (például a csomóírás vagy a morze jelsor).
Valószínű, hogy évezredek múlva, amikor az istenek visszaemelik a 3D-s
Földet és a rajta tenyésző emberiséget a 4D-s kiterjedésbe, a puszta
fizikai szükséglet fogja kikényszeríteni a technológiai váltást. Ami a
2D-s filmezés végét fogja jelenteni gyakorlatilag az új, 4D-s emberiség
számára.
A tárgyakról mélységi, 3D-s felvételt készíteni jelenleg csak az
orvosok számára sürgető feladat, hogy minél pontosabb képet kapjanak az
emberi szervezetben lejátszódó folyamatokról. Az iparban inkább a
munkadarabok minőségének ellenőrzésére használható, mert kellő
felbontás esetén felderíthetők általa a belső törések, repedések,
lyukak, öntési vagy megmunkálási hibák.
3. A FILMLEJÁTSZÓK EVOLÚCIÓJA
A XX. században az volt a szokás, hogy a moziknak és televíziós
csatornáknak volt egy előre rögzített műsora. Azaz meg volt szabva,
hogy mikor mit játszanak és a nézőknek ehhez kellett alkalmazkodniuk.
Aztán a házi videómagnók, majd a számítógépek és DVD lejátszók
megjelenésével végre lehetőség nyílt rá, hogy a néző döntse el, mikor,
mit akar megnézni. Feltéve, hogy előre beszerezte azt és eltárolta
magának. Régen könyveket és újságokat gyűjtöttek az emberek emiatt,
majd jöttek a hanglemezek és magnókazetták, végül a videókazetták és
DVD lemezek. A technológia folyton változik, a gyűjtőszenvedély azonban
örök. Vagy mégsem?
Saját gyűjteményt fenntartani csak akkor érdemes, ha más módon nem
lehet tetszés szerinti időpontban hozzájutni az igényelt filmekhez. Az
internetes televíziózás azonban már most is lehetővé teszi, igaz még
csak keveseknek, hogy a néző maga döntse el, mikor, mit kíván megnézni.
Méghozzá anélkül, hogy letöltené és valamilyen hordozón eltárolná
magának a filmet, ami többlet kiadással jár és sok macerával. A jövő
egyértelműen abba az irányba mutat, hogy megszűnnek a fix műsorrendben
sugárzó tévé és rádió adások, s helyüket átveszik a bármikor letölthető
anyagokat kínáló csatornák. Ugyanígy visszaszorulnak majd az újságok és
magazinok papírra nyomott változatai is, ahogy a postai levelezés is
kezd a múlté lenni egyre inkább. Azonban ez még önmagában nem fogja
megszüntetni a gyűjtögetést.
A filmek beszerzésének ára az a döntő tényező, ami elsődlegesen
rögzítésre készteti az embert. Hisz manapság olcsóbb egymás közt
másolgatni vagy a tv-ből fölvenni a filmeket, illetve az internetről
letölteni illegálisan, mint megvenni jó minőségű hordozón, de fölöttébb
drágán. Ez várhatóan még sokáig nem fog megváltozni, de a "sokáig" nem
örökre szóló időtartam.
Végül biztosan eljön a pillanat, amikor olcsóbb lesz az interneten
keresztül kiválasztani és megnézni a filmeket, mint letölteni és
eltárolni. A gyártók és forgalmazók számára ez mindenképpen előnyösebb
lenne, mint hiábavaló harcot folytatni az illegális kópiák ellen. Mert
amit érdemes ellopni, azt el is lopják az emberek, függetlenül attól,
mennyire vigyáznak rá a gazdái. Az emberi természetnek ez olyan
alapvető tulajdonsága, amit nem lehet kiírtani belőle.
További haszna lehet a dolognak, hogy remélhetőleg csökkenni fog az
anyagok redundanciája. Mert igazából az erőforrások pazarlásával ér fel
az a gyakorlat, hogy a népszerűbb filmek és zeneszámok sok millió
példányban léteznek szerte a világon. A távoli jövőben ehelyett
elképzelhető, hogy a globális hálózaton minden anyag csak egy (vagy pár
tucat) példányban fog létezni, amihez bárki (elvileg) korlátlanul
hozzáférhet. Redundanciára minden rendszernek szüksége van a hibák és
az adatvesztés elkerülésére, de millió számban nyomni és írni lemezeket
azért, hogy mindenki külön élvezhesse a tartalmukat, nem igazán
hatékony megoldás hosszabb távon.
A múltban a lejátszó készülékek viszonylag nagyok és nehezek voltak,
ezért az embernek oda kellett mennie hozzájuk ha nézni akarta őket. El
kellett menni a moziba vagy leülni a televízió elé otthon a megfelelő
helyre. A jövőben ez is meg fog változni, mert nagy igény van rá, hogy
a technika alkalmazkodjon az emberhez, ne fordítva. Tehát egyre jobban
elterjednek a hordozható készülékek a miniatürizálás miatt, így a
zsebünkben vagy a szemüvegünkben, kontaktlencsénkben bárhová magunkkal
vihetjük a tévé képernyőt, sőt az egész számítógépet.
A gondolatolvasó gépek megjelenésével a klasszikus (CRT, LCD, plazma)
és újfajta (elektronikus papír) képernyőknek is bealkonyul, mert a kép
és hang egyenesen az ember agyába, lelkébe fog vetülni. Végre nem lesz
szükség a szemünk és fülünk használatára és erőltetésére naphosszat.
Eltűnnek az olyan betegségek, mint a monitorvakság, walkman süketség,
íróasztal előtti meggörnyedés, és a család minden tagja azt nézhet és
hallgathat egyidőben, egymástól függetlenül és a többieket nem zavarva,
amit csak akar. Ez valószínűleg a szórakozóhelyeket is barátságosabbá
teszi, mert a dohányzás kitiltása után az üvöltő zenére sem lesz többé
szükség.
Az utcai reklámok azonban így sem fognak eltűnni, sőt várható, hogy az
óriásplakátok és kirakatok tapéta képernyőkre cserélése állandó, zavaró
képszennyezésként fogja elcsúfítani a jövő településeit. A közvetlenül
az agyba sugárzott reklámok és manipulatív technikák ellen ugyanakkor
teljes erőből fel fog lépni minden felhasználó, bárhogy erőltessék is a
lakosságra ezeket a multinacionális cégek. A gondolat és belső lelki
élet szabadságát efféle módszerekkel korlátozni egyetlen normális
társadalomban sem lehet, legfeljebb a kemény diktatúrákban.
A vallások viszont még profitálhatnak is a technika fejlődéséből,
amennyiben képesek alkalmazkodni a lehetőségekhez. Például az agyba
sugárzott virtuális mennyországok és spirituális élvezetek
bemutatásával intenzívebbé tehetik a híveik lelki életét. Ennek negatív
folyományaként az is valószínű, hogy megjelennek majd a virtuális
kábítószerként ható élményanyagok, amik nem kémiai úton, hanem
szellemileg fogják rabságba és nyomorba dönteni az élvezőiket. Ez ellen
a hatóságok és civil szervezetek ugyanolyan hiábavaló harcot
folytathatnak majd, mint most a füvezés és az alkoholizmus ellen.
Az utolsó lépés a lejátszók evolúciójában a beültetés, hogy a
készüléket ne lehessen elhagyni, és folyamatosan, kényelmesen
használható legyen bárhol és bármikor. Ezek az agyba ültetett
számítógépes interfészek végül teljesen mobilizálják a társadalmat,
mert megszűnik a média hardvereihez való fizikai, földrajzi
kötöttségünk. Megszűnnek a mozik, a lakásokból pedig eltűnnek a
televíziók, filmlejátszók, zenelejátszók, mindenféle kazetták és
lemezek, kézi kamerák, távkapcsolók, személyi számítógépek, telefonok,
valamint a karórák és fali órák is. Nem beszélve a könyvekről,
újságokról, jegyzet füzetekről, diktafonokról, tollakról, ceruzákról és
radírokról. Az időszálas távközlés pedig fölöslegessé teszi a telefon
vezetékeket, optikai kábeleket, fésű és parabola antennákat, átjátszó
műholdakat és az összes vezetékes vagy rádiós adatátviteli technikát. A
falakon mindenhol tapéta képernyők lógnak majd poszterek és festmények
helyett, amik programozható, álló vagy mozgó tartalmakat jelenítenek
meg a gazdájuk kívánsága szerint.
Mai szemmel nézve furcsán üres és egyszerű lesz ez a világ a sok
háztartási kütyü meg kábelgubanc nélkül, de csak annak, akinek nincs a
fejében ilyen implantátum. Pont emiatt várható majd, hogy a társadalom
két jól elkülönülő rétegre oszlik: az implantosokra, akik tagjai a
globális köztudatnak, és az elzárkózókra, akik különféle okokból
megmaradnak a régebbi technikák mellett. Szegénységük miatt,
egészségügyi okokból, merő konzervatívizmusból vagy a hatalommal
szembeni félelmeik következtében. Ilyen szegregáció manapság is
megfigyelhető a mobil telefonnal rendelkezők és nem rendelkezők között,
valamint a számítógép használók és nem használók között. Ahogy régen a
vezetékes telefon, a televízió, a rádió, a könyvek és újságok, valamint
az írni-olvasni tudás osztotta meg a lakosságot.
4. A FILM ADATHORDOZÓK EVOLÚCIÓJA
Kezdetben volt a celluloid, majd megjelentek a különféle hangszalagok
és videószalagok. Ma a mágneses és optikai lemezeknél és memóriáknál
tartunk, amik digitálisan tárolják a mozgóképet és hangot, változatos
minőségben a tömörítési technikáknak köszönhetően. A következő
évtizedekben ezek az adattárolók még biztosan egyeduralkodók lesznek a
technikában, bár kezdik elérni a tárolókapacitásuk határait.
Általános tendencia az adathordozóknál, hogy egyre kisebb helyen, egyre
bonyolultabb módon tudunk egyre több információt eltárolni.
Folyamatosan javul a hordozók írásának és olvasásának sebessége is, így
a másolás egyre hétköznapibb tevékenységgé válik bárki számára. Az
ember türelmetlensége közben mégis állandó, mert ma is ugyanolyan nehéz
kivárni a nagyságrendekkel több információ átvitelének idejét, mint
régen. Pedig hol vagyunk már attól, hogy a szerzeteseknek kellett a
kódexeket hónapok kitartó munkájával lemásolniuk egy példányban?
Ma percek alatt lemásolható egy olyan film, aminek az elkészítése
hónapokat vett igénybe a stáb részéről. Sokkal gyorsabban, mint ahogy
megnézni lehet a művet, és mindössze fillérekért, szemben a film
gyártási és forgalmazási költségeivel. Ez az aránytalanság valószínűleg
a későbbiekben is megmarad, sőt növekedni fog. Technikailag már ma is
lehetséges lenne, hogy egy DVD minőségű filmet egy másodperc alatt
letöltsön valaki az internetről a nagy sebességű optikai kábelen
keresztül. Így emberileg már tényleg "elég gyors" az információkhoz
való hozzáférésünk, míg agyilag semmivel sem lettünk nagyobb
kapacitásúak, sebesebben gondolkodók. Egy másodperc alatt lejátszani
egy filmet legalábbis élvezhetetlen és felfoghatatlan lenne a nézők
idegrendszere számára.
A mágneses, optikai, holografikus és szubatomi szintű módszereket
idővel biztosan fel fogja váltani a kvantum alapú adattárolás, de ez is
csak átmeneti megoldás lesz a folyamatosan növekvő igények számára. A
gigabájtokból tehát terabájtok, petabájtok, majd exabájtok lesznek,
aminek legfőbb előnye a megőrzött filmek és hangok minőségének
fokozatos javulásában lesz megfigyelhető. Ez a tendencia már elindult,
miután a tömörítésben és takarékos adattárolásban elértük az alsó
határokat, így a jövőben az egyre nagyobb állományok elterjedése lesz
az általános. Ennek első jele a HD TV és DVD megjelenése, ami élesebb
és színhűbb képet kínál jobb hangminőséggel, nagyobb méretben.
Jól látható, hogy az emberiség információ termelő kapacitása, és a
tárolás mohó szüksége szigorúan monoton nő, a végtelenbe tartva. A
rendelkezésünkre álló eszközök egyelőre még képesek kielégíteni eme
vágyakat, így kérdéses, hogy ki fog előbb belefáradni a növekedésbe,
feladva a sajátos versenyt: az ember vagy a technikája?
A kvantumbitek kimerítése után várhatóan eljutunk a teljesen
transzcendens adattároláshoz, ami a gravitációs hullámok repülési
idejében őrzi meg az információt két átjátszó állomás között, a
hullámok frekvenciamodulációja formájában. Ennek elméletileg nincs
szaturációs határa, csak a zajszűrő, erősítő és hibajavító
rendszereknek, amiken keresztül visszaalakítható a jel emészthető
formába. Az unverzumban az istenek ilyen rendszereket használnak a
számukra fontos "mindentudás" megőrzésére, amit mi ősi nevén akashának
hívunk.
Az emberi lélek szintén időhullámokat használ az emlékeinek
eltárolására, ami ellentétben a digitális adatrögzítéssel teljesen
analóg megoldás, és a lehető leggyorsabb és leghatékonyabb, amit csak
kitaláltak eddig a teremtésben. A gondolatolvasó gépeink ehhez képest
bizony nagyon lassúak és primtívek lesznek, szűk átviteli kapacitással.
Két lélek között gépek segítségével átvinni az adatokat (ahogy ma is
csináljuk) fölöttébb gazdaságtalan megoldás, amit idővel biztosan fel
fog váltani a közvetlen telepátia.
Amint az emberiség megszabadul a technika csúcsát jelentő beültetett
gondolatolvasó interfészektől, és a lelkek közvetlenül fognak
gondolatokat és élményeket cserélni, a gépek utolsó nyomai is eltűnnek
az életünkből. Ahogy a gyógyult beteg elhajítja mankóit, hogy újra a
saját lábán szaladgáljon a világban, úgy az ősi paraképességek ismét
elterjednek a fajon belül. Ez pedig megszűnteti a technikai fejlődést,
hogy helyettesítse a lelki fejlődéssel.
Nem lesz többé szükség a felhalmozott filmek és zenék digitális
tárolására, mert ehelyett a lelkek közvetlenül magukban fogják hordozni
ezeket, és csak ilyenformán. Ez persze már ma is így van, csupán nem
tanultuk még meg, hogyan őrizzük meg emlékezetünkben kristálytisztán az
élményeinket, nem beszélve a telepatikus továbbítás fortélyairól. De
amint úrrá leszünk a felejtés jelentette akadályokon, a jövő emberének
elég lesz egy futó pillantást vetnie a másikra, hogy közben (egy
másodperc alatt) átküldjön a lelkének akár több tucat filmet és zenei
felvételt is tiszta élmény formájában. Kicsit olyan lesz a dolog, mint
régen a szájhagyomány, amikor embertől emberig közvetlenül terjedt az
információ, mechanikus közvetítés nélkül, és mindenki a fejében
hordozta közösségének összes (fontos) tudását.
A társadalmi össztudat ennek köszönhetően egy globális intelligenciát,
kollektív emlékezetet fog eredményezni, ami nyilván kapcsolódik majd a
szomszédos csillagrendszerek civilizációinak hasonló rendszereihez,
valamint a magasabb dimenziószintek világaihoz. Így a galaktikus
köztudaton keresztül végül az emberiség, mint öntudatra ébredt
szuperlény adatbázisa összeolvad az univerzum mindentudásával, az
isteni akashával és annak részeként működik tovább.
Készült: 2007.08.08. - 10.10.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz