A JÖVŐ MULTIVERZÁLIS FILMJEI
1. ELŐSZÓ
A digitális technika fejlődése napjainkban kezdi lehetővé tenni az
alkotók számára, hogy kilépjenek a hagyományos, lineáris filmek keretei
közül. Mostanáig az volt a természetes, hogy egy mozifilm vagy tévéfilm
egyféleképp mutatja be az elmesélni kívánt történetet, ahogyan a
fizikai valóságot is mindenki csak egyféleképpen érzékeli a saját
szemlélőpontjából. Ritka kivételt jelentettek ez alól az alternatív
befejezések és rendezői változatok, valamint a kihagyott jelenetek,
amik inkább hozzáadtak valami pluszt a műhöz, de többnyire nem
jelentettek igazán eltérő, önálló változatot a cselekmény fő vonalához
képest.
Ma viszont már lehetőség van arra is, hogy többféle, egymással
párhuzamos forgatókönyvet írjunk és valósítsunk meg egy témára, amit
ugyanazon színészekkel, díszletekkel és stábbal lehet egyszerre
elkészíteni és forgalomba hozni. Ez a jövő multiverzális filmjeinek
előnye a lineáris filmekkel szemben.
A többféle verzióban létező történet szálai lehetnek a szövegükben,
cselekményükben, befejezésükben különbözők, s a művet lemezen
megvásárló néző dönti el, melyiket válassza közülük. Így minden
alkalommal, amikor megnézi, többé-kevésbé más változatban láthatja
ugyanazt a sztorit.
A szórakoztatóipar mostanáig arra koncentrált, hogy folyton eredeti, új
ötletekkel álljon elő, míg a jövőben valószínűleg a meglévő ötletek
variálgatásával fogják kitölteni a piacot. Erre eddig a megfelelő
technológia hiányában nem volt lehetőség. A széles körben elterjedt DVD
szabvány és utódai, a nagyobb kapacitású HD DVD és Blu-Ray DVD lemezek
viszont lehetővé teszik, hogy a nagy méretű multiverzális filmeket is
fel lehessen írni egyetlen lemezre és zökkenőmentesen lejátszhatók
legyenek. A néző a lemez menűjéből kiválaszthatja, melyik verziót
szeretné megnézni, ami olyan, mintha több filmet kapott volna egynek az
áráért. Ráadásul a multiverzális technológia lehetővé teszi a
korlátozott interaktivitást, a beleszólást a cselekménybe az alkotók
által megadott kereteken belül.
Más műfajokban már régóta létezik a multiverzalitás jelensége. Ilyen
például a zeneipar, ahol a slágereknek a nagyobb kiadók rutinszerűen
készítik el a stúdió verzióját, a rádiómixét, a koncert verzióját, a
diszkó és klub mixet, valamint a videóklipet. Később pedig a nagyobb
slágereket más előadók is feldolgozzák, az éppen aktuális, trendi
stílusnak megfelelően. A számítógépes zeneszerkesztő programok ma már
bárki számára lehetővé teszik, hogy egy sláger karaoke verziójának
felhasználásával a saját énekhangját keverje rá a számra, egyedi művet
hozva létre. Idővel biztosan el fog jönni az a nap is, amikor ugyanezt
az emberek a filmekkel is megtehetik majd, digitálisan belemontírozva a
saját hangjukat, arcképüket a kedvenc filmjükbe, hogy igazi, egyedi,
családi filmet hozzanak létre a maguk szórakozására.
A szépirodalomban játékkönyvnek hívják az olyan műveket, amiben az
olvasó döntheti el, merrefelé kanyarodjon a cselekmény. Ezt egyszerű
választással, dobókockával, az összegyűjtött pontok alapján vagy más
módon teheti meg. A multiverzális filmek gyakorlatilag az ilyen
játékkönyvek filmes megvalósításának lehetőségét is felkínálják.
A technikai lehetőségek már évek óta adottak a korlátozott
interaktivitáshoz, de a számítógépes játékok iparágát kivéve még senki
nem próbálkozott vele más területeken. Amelyik nagy filmstúdió vagy
forgalmazó elsőként fogja ezt megvalósítani és piacra dobni, az olyan
forradalmat indít el, mint amilyen a mozgófilm feltalálása, majd a
hangosfilm és a színesfilm bevezetése volt hajdanán. Ez várhatóan 4-5
év alatt teljesen átformálja az egész filmipart a gyártástól a reklámon
át a forgalmazásig. Szó szerint új, párhuzamos dimenziókat tesz
elérhetővé az alkotók és a nézők számára egyaránt. De mit is jelent ez
a gyakorlatban?
2. A MULTIVERZÁLIS FILMKÉSZÍTÉS
A FORGATÓKÖNYV
A hagyományos filmek cselekménye alapvetően lineáris. Akkor is, ha több
szálon fut a cselekmény vagy elágazó, összetartó események
ábrázolásáról van szó, mert az egyes jeleneteket a filmbe lineárisan,
valamilyen sorrendben kell beillesztenie a vágónak. Ez a
törvényszerűség azonban mára elavulttá vált, mert a technológia
lehetővé teszi a párhuzamos eseményszálak ábrázolását, illetve a szálak
tetszés szerinti elágaztatását, összefonását.
A rendezők és forgatókönyvírók régóta kísérleteznek azzal, hogy lehetne
a valóságban párhuzamosan zajló eseményeket ugyanígy, párhuzamosan
bemutatni. Erre több módszert kitaláltak.:
1. A film több részből áll, amelyek mindegyike ugyanazt az eseményt
mutatja be, csak másféleképpen. Ezeket egymás után vetítik le. Példák:
A nő kétszer, A Lé meg a Lola című filmek.
2. A filmnek készítenek alternatív befejezést, ami csak a DVD változat
extrái közé kerül be. Példa: A nemzet aranya.
3. A filmet két változatban készítik el és ezeket egyszerre adják le
két tévécsatornán, a néző pedig eldöntheti, melyikre kíváncsi. Igaz,
hogy csak az egyiket tudja egyszerre megnézni (hacsak nincs otthon két
tévéje egymás mellett vagy nem tudja a háttérben felvenni videóra a
másikat), de legalább van választása. Ez a módszer a gyakorlatban nem
nyerte el a nézők tetszését, ezért egy-két film után felhagytak vele
(évekkel ezelőtt).
Ami közös ezen módszerekben, hogy egyik sem tud igazán kilépni a
hagyományos linearitás keretei közül. A technikai korlátok rányomják
bélyegüket az alkotók gondolkodására és a nézők szemléletére is. Ezen
pedig csak a technika fejlődésével és a benne rejlő új lehetőségek
kiaknázásával lehet változtatni.
Egy film élettörténete a forgatókönyvvel kezdődik. Ennek minősége,
kialakítása kulcsfontosságú a sztori sikeréhez. Kell egy jó ötlet, amit
megfelelő módon, bizonyos dramaturgiai szabályok betartásával kell
kidolgozni. Ebben vannak leírva tételesen a párbeszédek, kosztümök,
helyszínek, hátterek, vizuális trükkök, kameraállások, megvilágítás és
hangeffektusok.
Az írás során általában mindig több ötlete van a szerzőnek (pláne ha
több szerző van), mint amennyi belefér egy filmbe. Az ötletek száma
később csak gyarapodik, ahogy a forgatás során a színészek és a
készítők beszélgetnek, vitatkoznak róla és mindenki hozzáteszi a
magáét. A sztori ettől csak gazdagabb lesz, de sajnos a leghosszabb
mozifilm sem lehet elég hosszú ahhoz, hogy minden ötlet beleférjen.
Eddig a kihagyott ötletek szemétbe kerültek vagy jobb esetben a DVD
kiadás extrái közé lettek becsempészve, kihagyott jelenetek címszó
alatt.
A multiverzális filmeknél végre lehetőség nyílik arra, hogy az összes
ötletet meg lehessen valósítani. Igényesen kidolgozva, akár többféle
variációban is. Ez jelentős mértékben megkönnyíti majd az írók dolgát,
gazdagabbá teszi a filmet, ugyanakkor megadja a lehetőséget a
színészeknek és a rendezőnek, hogy többféle koncepciót is kidolgozzanak.
A hagyományos történetek logikailag lehetnek több szálúak, de
fizikailag maga a film akkor is egy szálú. Ezért hívjuk filmszalagnak.
A digitális technika viszont lehetővé teszi, hogy a film fizikailag is
"elágazzon", és a néző dönthesse el, melyik eseményvonalat kívánja
követni. A matematikában ezt a struktúrát gráfnak hívják (1. - 2.
ábrák).
A FORGATÁS
Az igényesebb filmek forgatása során a jeleneteket általában több
kamerával veszik fel egyszerre, amik különböző pozíciókból rögzítik
ugyanazt a cselekményt. Ennek számos előnye van. Egyrészt a
színészeknek nem kell többször eljátszaniuk ugyanazt a jelenetet
különböző kameraállások mellett. Másrészt a vágáskor nem merül fel
annak a veszélye, hogy eltérnek egymástól az egyes felvételek és ez
meglátszik a filmen. Nem ugranak az égen a felhők vagy nem kerül odébb
a Nap. Nem történhetnek figyelmetlenségből változások a díszletben,
amit az éles szemű rajongók rögtön kiszúrnak és az interneten
közzétesznek, "leégetve" vele az alkotókat.
Egy 1,5-2 órás nagyjátékfilm esetében 3-4 kamerával forgatva a
jelenetek többségét minimum 6-8 órányi nyers felvétel keletkezik,
amiből a vágó elkészítheti a filmet és az extrákat (werkfilmbe valók,
bakiparádé, alternatív befejezés, kimaradt jelenetek, stb.). A felvett
anyag nagyobbik része tehát valószínűleg a raktárban, majd a szemétben
végzi és sosem jut el a nézőkhöz. Vagy azért, mert rossz lett vagy mert
redundáns a végleges film jeleneteivel.
A kimaradó felvételeket egy multiverzális film esetében 80-90%-ban fel
lehet majd használni az alternatívák összeállításához. Ez nagy
könnyebbség lesz a vágók számára, mert nem kell megalkudniuk a jó
jelenetek között és szinte mindet felhasználhatják valamelyik verzió
összeállításához.
A forgatás persze némileg bonyolultabbá válik majd, de kellő
szervezéssel kezelhető marad a rendező számára. Néhány példa erre.:
1.
Helyszínek, hátterek és díszletek.
Ugyanazon cselekmény felvehető több hasonló vagy különböző helyszínen
is. Külső helyszínen vagy stúdióban egyaránt. Ugyanazon helyszín
hátterei, díszletei kisebb-nagyobb mértékben megváltoztathatók a
tárgyak kicserélésével, áthelyezésével, valamint a megvilágítási és
környezeti (időjárási) viszonyok megváltozásával, megváltoztatásával. A
bekamerázott helyszínen egyszerre készült különböző felvételekkel
egészen más hatást lehet elérni filmverziónként, attól függően, hogy a
rendező mit akar láttatni a nézővel, például melyik szereplő irányából
kívánja megmutatni az eseményeket.
2. Színészek
és kosztümök.
A színészek ugyanazon jelenetet többször is eljátszhatják
többféleképpen, más hanghordozással, gesztusokkal, érzelmekkel,
mozgással. Így nagyobb szabadságot kaphatnak a rendezőtől az
önkifejezésre, amitől a teljesítményük rugalmasabbá válik. Külön előny,
hogy kevésbé skatulyázódnak be a színészek bizonyos sztereotíp
szerepekbe (pl.: mogorva zsaru, harsány dumagép, kurvás csinibaba,
stb.), amik aztán kihatással lesznek az egész karrierjükre. Az egyes
jeleneteknél lehetőség van többféle kosztüm viselésére az adott verzió
stílusától függően. Egy erotikus jelenetet így meg lehet csinálni sok
ruhába vagy kevés ruhába öltöztetett szereplőkkel, illetve meztelenül
is. A módszer fontos előnye, hogy egy film többféle korhatári
besorolásnak is meg tud felelni, a verzióitól függően, ami eladhatóbbá
teszi a terméket a szélesebb piacon.
3. Trükkök és
vizuális effektusok.
A maszk és trükkmesterek a rájuk bízott jeleneteknél többféle módszert,
eszközt is kipróbálhatnak, fantáziadúsabbá téve az alkotást. A vizuális
effektusok szintén gazdagabbá teszik a végeredményt, mert lehetőséget
adnak, hogy többféle színvilággal és animációval árnyaljuk a
mondanivalót.
4. Operatőri
munka.
Az operatőrök a jelenetek többféle verziójú forgatásánál lehetőséget
kapnak rá, hogy mindig egy kicsit vagy nagyon másféle kameraállásból
vegyék fel az eseményeket, amivel szintén egyedi stílust, hangulatot
adhatnak az egyes verzióknak. Ennek csupán a film költségvetése szabhat
határt, mert az nyilvánvaló, hogy a költséges és nehezen előállítható
jeleneteket nem lehet többször vagy túl sokszor megismételni. Bár
valószínűleg a jövőben ez is változni fog, a digitális trükkök
fejlődésével és olcsóbbá válásával.
UTÓMUNKÁLATOK
A leforgatott nyersanyagok feldolgozása mindenki számára több
lehetőséget fog kínálni, minden szempontból. A speciális effektusok
készítői, a vágó, a hangmérnök és a zeneszerző együttműködése teszi
élvezhetővé a filmet és adja meg a mű végleges arculatát. Valószínűleg
jobb munkát tudnak majd végezni, ha sokkal nagyobb mennyiségű anyagból
dolgozhatnak, és szükség esetén cserélgethetik is az egyes verziók
jeleneteit, anyagait. Kicsit olyan ez a fajta vágás, mintha a
jeleneteket legóelemek módjára próbálnánk összekapcsolni, keresve az
egymáshoz leginkább illő stílusú, hangulatú beállításokat. A végső cél
az, hogy minden elem (felvétel) megtalálja a maga helyét valamelyik
film variációban.
A többféle alternatíva azt is lehetővé teszi, hogy többen vágják meg az
anyagot és mindenki a saját elképzelése szerinti változatot készítse
el. Vajon milyen lenne az a film, aminek az egyes verzióit a regényíró,
a forgatókönyvíró, a rendező, az operatőr, a vágó vagy a sztárszínész
vágta össze? Ha ugyanazon esemény mindenki számára másmilyennek látszik
és más mondanivalóval bír, akkor miért ne lehetne ezeket párhuzamosan
elkészíteni? A szubjektív valóság szubjektív ábrázolása érdekes
párhuzamok és ellentétek bemutatására adna lehetőséget. Mellesleg pedig
azok is kipróbálhatnák a vágás nehéz művészetét, akiket eddig a szakma
képviselői nem engedtek oda a vágóasztalhoz - jogosan.
A hang effektusok és háttérzenék ugyanígy hozzájárulnak a film
hangulatának kialakításához. A zeneszerző ugyanazon jelenethez többféle
zenét komponálhatna vagy a különféle verziójú jelenetekhez ugyanazon
zene más-más variációit készíthetné el.
A film elején és végén olvasható feliratok - az alkotók felsorolása -
szintén többféle verzióban készülhetnének, másféle betűtípussal,
háttérrel, zenével és futtatási sebességgel.
3. FILMFORGALMAZÁS
REKLÁMOZÁS
Egészen biztos, hogy az első években, évtizedekben nagy hatása lesz az
új filmeket népszerűsítő reklámokban annak, hogy az alkotást hányféle
változatban készítették el. Ezt úgy fogják majd hangsúlyozni, mint az
"egyet fizet kettőt kap" akciókat, hogy meggyőzzék a nézőket,
tulajdonképpen több filmet kapnak egy csomagban. Amik csak hasonlóak,
de nem azonosak. Így 4-5 vagy 10-20 alkalommal is meg lehet nézni őket
otthon, a megvett lemezről, mégsem válnak unalmassá, mert minden verzió
tartalmaz valami meglepetést, újdonságot vagy különlegességet.
A fő szabály továbbra is az lesz, hogy aki olyat tud produkálni, amit
korábban még senki sem, az lesz a nyerő az újdonság ereje és csábítása
miatt. Ahhoz tehát, hogy a multiverzális filmek gyors és átütő sikert
arassanak a piacon, feltétlenül szükség lesz rá, hogy egyszerre, kvázi
rövid időn belül több alkotás is ezen a módon készüljön el és kerüljön
forgalmazásra. Minél több műfajban, hogy az eltérő nézői csoportok
mindegyikéhez eljussanak ezek a filmek. Főleg Oscar esélyes
forgatókönyveket érdemes első körben feldolgozni, neves színészekkel,
hogy minél nagyobb legyen a bemutatás körüli médiakampány.
MOZIBAN
Mivel a mozi teljesen lineáris médium, ezért itt a multiverzális
filmnek csak egy változatát lehet levetíteni. Ezt hívhatjuk
alapváltozatnak vagy főverziónak, ami valószínűleg a rendezői változat
lesz majd többnyire a gyakorlatban. Hacsak a film tulajdonosa másként
nem dönt és előnyben nem részesíti valamelyik alternatív változatot a
saját ízlése, a közönség szavazatai vagy az üzleti érdekek szerint.
A filmforgalmazásban eddig az volt a bevett gyakorlat, hogy az új
filmeket először a mozikban mutatták be, és csak utána kerültek videó,
illetve DVD kiadásra, végül a televízióba. Ennek alapvetően a profit
maximalizálása volt az oka. Ha minden médiumhoz egyszerre került volna
a film, akkor sokkal kevesebben nézték volna meg a moziban, ami a mozi
üzemeltetőket gyorsan csődbe vitte volna.
A multiverzális filmeknél nem feltétlenül merülnek fel ilyen gondok,
mert megoldható, hogy minden kommunikációs eszközön a film más verziója
kerüljön egyszerre bemutatásra. A rendezői változat mehetne a moziban.
A tévében (mozicsatornákon) az egyik fő alternatívája (vagy akár több
is, ha minden csatornának más verziót adnak el). A DVD lemezeken pedig
a többi vagy akár az összes változat, ha mindegyik ráfér az
adathordozóra. A lényeg az, hogy az egyes médiumok ne kerüljenek a
forgalmazás során érdekütközésbe, tehát ne rontsák egymás üzletét, ami
elvileg az eltérő filmverziók segítségével megoldható lesz. Hogy a
gyakorlatban is beválik-e a módszer, az persze kérdéses. A nézettségi
statisztikák és bevételi adatok majd eldöntik, van-e létjogosultsága az
ilyen ötleteknek.
TELEVÍZIÓBAN
A hagyományos analóg televíziócsatornákon csak az alapváltozatot
lehetne levetíteni, de a digitális televíziózás és az internetes
televíziózás már lehetővé teszi, hogy a néző eldöntse, melyik verziót
(verziókat) akarja megnézni.
INTERNETEN
Az internet az a médium, ami egyre inkább magába szívja a régebbi
vetélytársait. Az újságokat, a rádiót, televíziót és mozit, hogy egy
interaktív, rugalmas és olcsó kommunikációs felületet kínáljon
mindenkinek, ami szinte bárhonnan és bármikor elérhetővé tesz bármit az
emberek számára. A benne rejlő előnyöket és lehetőségeket feltétlenül
figyelembe kell venni a multiverzális filmek terjesztésénél is. Íme
néhány egyszerű példa az internet felhasználására.:
Ha a rendező úgy dönt, hogy egy filmhez olyan sok alternatívát készít,
amennyi nem fér fel még a nagy, 50 Gb-s HD DVD lemezekre sem, akkor a
kimaradó változatokat ki lehet tenni a film honlapjára. Az internet
szerverek tárkapacitása egészen biztosan mindig sokszorosan meg fogja
haladni az otthoni adathordozókét, tehát nem jelent majd gondot akár
több száz vagy ezer alverzió publikálása sem. A szerverekről pedig a
nézők változatos feltételek mellett tölthetik le maguknak a
kiválasztott verziót (verziókat).
Az internetben rejlő interaktivitás felveti annak a lehetőségét, hogy a
film leforgatott jeleneteiből maguk a nézők fabrikáljanak maguknak új
verziókat, házilag vágva össze belőlük egy szerkesztő programmal
valamit. Meg lehetne adni a lehetőséget bárkinek, például némi pénz
befizetésével, hogy szabadon vagy bizonyos feltételekkel
felhasználhassa a film nyersanyagát és "rajongói változatokat"
készítsen, amiket a film honlapján publikálhatna is. A Csillagok
háborúja esetében ez a fajta filmkészítési játék már évekkel ezelőtt
megvalósult, tehát várható, hogy idővel terjedni fog a módszer.
Ehhez persze ki kell még dolgozni az egész folyamat szerzői jogi
hátterét, de a módszer a technika fejlődése és az emberi találékonyság
miatt mindenképpen el fog terjedni. A trend egyértelműen
megállíthatatlan, csupán lassítani lehet negatív hozzáállással és
korlátozó törvényekkel a megvalósulását.
Ehhez persze úgy kell leforgatni a film jeleneteit, hogy azok
legóelemszerűen összeilleszthetők legyenek egymással. Később a filmek
tulajdonosai arra is lehetőséget adhatnak a nézőknek, hogy több
teljesen különböző filmből próbáljanak új alkotásokat összefércelni,
igényük és fantáziájuk szerint. Az utóbbi években már erre is volt
példa, amikor egyes amerikai filmstúdiók az újabb filmjeikbe bevágtak
más, régebbi filmjeikből kiemelt látványos jeleneteket, hogy
spóroljanak a költségeken.
Az egészen biztos, hogy az így születő alkotásoknak kb. a 90%-a
egyszerű szemét lesz, viszont a maradék segít majd a felszínre hozni az
emberekben rejlő tehetséget. A stúdiók és producerek így könnyebben
felfigyelhetnek a tehetséges, amatőr forgatókönyv írókra, vágókra,
rendezőkre és felfuttathatják őket. Ahogy azt a zeneiparban már
rutinszerűen csinálják a lemezkiadók.
DVD ÉS MÁS
ADATHORDOZÓK
A DVD lemezek utódai, a HD DVD és a Blu-Ray DVD lemezek a következő
5-10 évben fognak elterjedni a világon. Ezek már elég nagy kapacitásúak
és gyorsak ahhoz, hogy a megnövekedett méretű multiverzális filmek is
elférjenek rajtuk kényelmesen, a szokásos extrákkal együtt (werkfilm,
bakik, bemutatók, interjúk, stb). A Blu-Ray lemez 27 Gb-s változatára
például 4-5 teljes mozifilm ráfér, tehát ennyi párhuzamos eseményszálat
lehet felírni rá. Egy 50-51 Gb-s HD DVD-re pedig akár 20-25 verziót is
fel lehet írni, a hozzájuk tartozó 10-20 különféle nyelvi
szinkronhanggal és feliratozással együtt.
Addig, míg ezek a lemezek elterjednek, a hagyományos DVD lemezek
kapacitása korlátozza le a film fizikai méretét, ami 4,7-8,54 Gb vagy a
kétoldalas lemezeknél 9,4-17,08 Gb lehet. A tömörítés mértékétől
függően ezekre 1-4 változat fér fel, ami simán megduplázható azzal, ha
egy tokban két lemezt adnak ki. A multiverzális filmek forgalmazásának
tehát már évek óta nincsenek technikai akadályai és a helyzet idővel
csak javulni fog.
4. TECHNIKAI MEGVALÓSÍTÁS
LEJÁTSZÁS
A multiverzális filmeknek fizikailag kétféle változata fog valószínűleg
elterjedni, amik a lejátszásuk módjában különböznek egymástól. Az
egyszerűbb változatnál minden egyes verzió egy önálló filmet jelent,
amiket egymás után írnak fel az adathordozóra. A néző csak választ a
lemez menűjéből és sorban megnézheti az alternatív sztorikat. A másik a
gráfszerűen elágazó, illetve összefonott, egymásba gubancolódó
történetekhez igazított technológia, ahol az egyes jelenetek a lemezen
nem feltétlenül egymás után következnek, hanem valamilyen meghatározott
sorrendben. Tehát az olvasófejnek ugrania kell a keresett részhez. Pont
úgy, mint a számítógépes játékoknál, amikor pályát kell váltani. Ott is
beletelik néhány másodpercbe, míg a szükséges elemeket a gép betölti a
memóriába és megjeleníti.
Ha megfilmesítünk például egy játékkönyvet, ahol az olvasó, illetve
néző dolga eldönteni, hogyan döntsön a főszereplő, illetve merre
kanyarodjon a történet, akkor az elágazások miatt töredezett lesz a
lemezre lineárisan felírt információ. Mivel azonban a nézőnek egyébként
is gondolkodnia kell a választáshoz, és kiválasztani a párbeszéd ablak
menűjéből a továbblépés irányát, ez nem fog gondot okozni a
gyakorlatban. A közvetlen elérésű flash memóriákártyák elterjedésével
pedig a probléma el is fog tűnni, mert ott nem számít, fizikailag hová
van eltárolva a keresett adat.
Az alábbi ábra a film logikai szálainak fizikai leképzését szemlélteti
a lineáris elérésű adathordozóra. A bonyolultabb szerkesztésű
multiverzális filmek esetében többféle matematikai leképzés is
lehetséges, amik közül a leghatékonyabbat kell kiválasztani.
A
MÉRETNÖVEKEDÉS KÖVETKEZMÉNYEI
A multiverzális filmek fizikai méretének jelenleg csak a technológia
szab határt. A későbbiek folyamán viszont, ha (évek múlva) megjelennek
a terrabájtos adathordozók, akár több száz vagy ezer variációban is
elkészíthetők lesznek az alkotások. Ennek a féktelen "lehetőség
burjánzásnak" azonban komoly korlátot fog szabni a nézők türelme és
kíváncsisága, vagyis az, hogy hányféle változatban lesznek hajlandók
megtekinteni a filmeket. Nem beszélve a gyártók és színészek
elszántságáról, hogy mennyi változatot lesznek hajlandók megírni,
leforgatni és eljátszani.
Szükség lesz tehát közvélemény kutatásokra és tudományos mérésekre,
hogy meg lehessen állapítani, legalább hozzávetőlegesen, hány
változatban érdemes elkészíteni egy filmet. Ha a legkitartóbb emberek
is megúnják 10-15 vagy 20 alkalom után megnézni ugyanazon film
variációit, akkor nincs értelme több száz vagy ezer alternatívát
elkészíteni. Hacsak nem készülnek az egyes változatok külön
célközönségnek, melyek tagjai nem keverednek egymással.
5. A MULTIVERZALITÁS LEHETŐSÉGEI
VARIÁCIÓS
LEHETŐSÉGEK
Egy multiverzális film variációi azok a lehetőségek, amik egy adott
történet megjelenítésének módjait, formai lehetőségeit érintik.
Többféle szempont és igény figyelembe vételével kerülhetnek
kialakításra, amiket már a forgatókönyv írásakor érdemes tisztázniuk az
alkotóknak (író, rendező, producer, jogász). Ezek közül a
legnyilvánvalóbbak a következők lesznek.:
1. Korhatár
besorolás.
A filmek korhatár besorolása több szempont alapján történik. Ilyen a
szexualitás ábrázolása, a káromkodás, az erőszakos jelenetek durvasága,
valamint az erkölcsi és politikai szempontból kifogásolható dolgok
"népszerűsítése".
Egy film eladhatóságát, forgalmazásának körülményeit manapság
jelentősen befolyásolja a korhatár besorolás. Akár meg is bukhat a
produkció pénzügyileg miatta, amit célszerű nem kockáztatni. De mi van
akkor, ha a filmet többféle verzióban is elkészítik? Ha úgy forgatják
le a kényes jeleneteket, hogy a film egyes változatai megfeleljenek a
különböző korhatár besorolásoknak. A DVD filmek esetében lehetőség van
arra, hogy a korhatáros verziót egy jelszó megadásával tudja csak a
néző megtekinteni, amit a vásárláskor külön lezárt borítékban
mellékelnek a lemezhez. Így a gyerekek nem nézhetnek otthon durva
filmeket, hacsak meg nem szerzik a kódot, aminek őrzése viszont már a
szülők felelőssége, nem a forgalmazóé.
Ezen módszer fontos előnye lenne még, hogy véget vetne a filmek
önkényes cenzúrázásának, ami a kereskedelmi tv csatornáknál általános
gyakorlattá vált az utóbbi években. A felnőtt nézők egyszerűen nem
szeretik, ha pusztán azért herélik ki a filmeket (jól-rosszul), hogy
alacsonyabb korhatár besorolással lehessen bemutatni őket. A
multiverzális technológiának köszönhetően ezután a kecske is jóllakna
és a káposzta is megmaradna. És persze a vérmesebb rendezők is kedvükre
kiélhetnék a vizuális szadizmusukat, amikor celluloidra nem való
ocsmányságokat tesznek bele a filmjeikbe.
2. Stílus.
Egy film stílusa, hangulata rengeteg tényező összjátékának az
eredménye. A fontosabbak ezek közül (párokba rendezve) a következők.:
Erotikus jelenetek vagy puritánság.
Káromkodásokkal fűszerezett szöveg vagy mértéktartó párbeszédek.
Erőszakos jelenetek (verekedés, lövöldözés, kínzás, halál,
szörnyűségek) vagy lágyabb, kultúráltabb megoldások az érzékenyebb
lelkű nézők és a gyerekek kedvéért.
Vicces szövegek (jópofaságok, poénkodások) vagy komolyabb szövegek
(visszafogottabb és választékosabb stílusban).
Szószátyár szereplők vagy szűkszavú szereplők.
Lassú cselekmény vezetés vagy gyors tempó.
Minden egyes variációhoz eltérő hangulatú zenét lehet keverni, továbbá
az egyes jelenetek színesíthetők azzal, hogy mindben kicsit másként
viselkednek a szereplők, de erről már volt szó korábban.
3. Kamera
állások és megvilágítás.
Vannak nézők, akik szeretik, ha közelről látják a szereplők arcát,
mások inkább távolabbról szemlélnék az eseményeket. Vannak színészek,
akik képesek az arcukkal mindent kifejezni, míg egyes színésznők
esetleg nem akarnak a ráncaikkal és plasztikai műtétjeikkel,
botoxozásukkal premierplánban büszkélkedni. Egész más hatást nyújt
továbbá a kamera magassága és dőlésszöge is (fentről, szemből, alulról,
stb.), valamint a helyszínen alkalmazott megvilágítás.
4. Díszletek
és kosztümök.
Ugyanazon jelenetek leforgathatók eltérő helyszíneken vagy különböző
díszletek között, amiknek szintén hangulatkeltő hatása lehet
megfelelően alkalmazva. A szereplők ruházatával és használati
tárgyaival ugyanez a helyzet. A meztelenség mértékével is szabadabban
bánhat a rendező, és az alkotást szponzoráló divatcégek és ruhagyárak
is elégedettebbek lesznek, ha minden verzióban más termékükben
láthatják a sztárokat.
5. Trükkök és
speciális effektusok.
A rendezők mindig látványosabb és vadabb dolgokat akarnak vászonra
vinni. Ez a trend elég régóta fennáll és valószínűleg a jövőben sem fog
megváltozni egyes műfajokban és főként a nagy költségvetésű filmeknél.
Ha többféle látványterv is készül egy alkotáshoz, akkor a költségvetés
függvényében akár mindegyiket meg lehet valósítani. Innentől kezdve
viszont tényleg csak az alkotók fantáziája szab majd határt a
látványvilágnak.
ALTERNATÍV
LEHETŐSÉGEK
Egy multiverzális film alternatívái azok a lehetőségek, amik a történet
alapváltozatától kisebb-nagyobb mértékben eltérnek, tehát különböző
cselekményeket és mondanivalót jelenítenek meg.
Egy történet többféleképpen elkezdődhet, sokféleképpen alakulhatnak
benne egyes részletek és a befejezése is változatos lehet. A
forgatókönyvírónak arra is lehetősége van, hogy elkalandozzon az
alapverzió műfajától és az egyes alternatívák teljesen másféle
megközelítéssel mutassák be az eseményeket, alig hasonlítva egymásra.
Arra már nagyon sok példát láttunk, hogyan képes egy színész több
szerepet eljátszani ugyanazon filmben, például önmaga ikertestvérét
vagy klónját. A multiverzális filmek viszont azt is lehetővé teszik,
hogy egy szerepet több színésszel készítsünk el, akik ezáltal
kellemesen egyedivé teszik az alternatívákat. A rendezőnek tehát
lehetősége van a szereplő válogatáson több ígéretesnek látszó embert is
kiválasztani, akik lehetőséget kapnak rá, hogy megmutassák, mire
képesek. Utólag aztán a nézők eldönthetik, például internetes
szavazással, hogy ki volt a legjobb szerintük az adott szerepben.
A fő kérdés igazából az, hogy mennyi fantázia és alkotókészség szorult
a forgatókönyvírókba, operatőrökbe, színészekbe és rendezőkbe? Mennyire
lesznek képesek élni az új technika nyújtotta előnyökkel és kihasználni
a benne rejlő lehetőségeket?
INTERAKTIVITÁSI
LEHETŐSÉGEK
A rajngók régóta vágynak már annak a lehetőségére, hogy
beleszólhassanak a kedvenc filmjeik elkészítésébe vagy cselekményébe. A
számítástechnika fejlődésével az álomból egyre inkább valóság lesz, ami
a következő lehetőségeket kínálja a nézők számára.:
1. A sikerfilmekből készített számítógépes játékok vagy a népszerű
játékokból készített filmek között szorosabb, közvetlenebb kapcsolat
hozható létre. Ha mindkettőt egy hordozóra írják fel, akkor a
néző-játékos könnyedén lépegethet át a filmből a játékba, vagyis
elmosható a határ a kettő között.
2. Idővel biztosan el fognak terjedni az olyan párhuzamos lejátszók és
megosztható mezejű tévéképernyők, amiken egyszerre több (4-6) tévé
csatorna műsora is nézhető lesz. A távkapcsolóval a műsorok hangját
tudja majd szabályozni a néző. A Vissza a jövőbe II. című filmben ezt
már láthattuk működés közben. Az ínyencek biztosan ki fogják próbálni,
hogy ugyanazon film egyes variációit egyszerre nézzék meg. Ehhez
azonban a lejátszó készülékeknek kell még fejlődniük, de 5-10 éven
belül biztosan piacra dobják majd őket.
3. A rendező lehetőséget adhat egyes (kiválasztott) nézőknek arra, hogy
szerepeljenek a filmjében. Jutalomként, pénzért vagy bármi más okból -
ürügyet rengeteget lehet találni. Tehát nem csak részt vehetnek
kívülállók a forgatáson (megfigyelőként), hanem rajongói tanácsadóként
beleszólhatnak már a legelejétől kezdve egyes alternatív változatok
megírásába, kialakításába. Ez arra is jó lenne, hogy a tehetséges
amatőr ötletemberek befussanak, felfigyeljenek rájuk a szakma
képviselői.
4. A dolog tovább fejleszthető odáig, hogy a rajongók szerepelhetnek is
a filmben statisztaként vagy akár főszereplőként. Ennek érdekében
lehetne csinálni egy "Megaszínész" versenyt a televízióban, ahol a
jelentkezők közül a legjobbak amatőr színészként szerepelhetnek egy
produkcióban (annak valamelyik verziójában).
5. Érdekes ötletnek tűnik még az, ha egyes variációk (és jelenetek,
elágazási lehetőségek) nem kerülnek fel a DVD adathordozóra, hanem a
filmet szponzoráló cégek felhasználhatják azt a termékeik
reklámozására. A film a terméket reklámozza, a termék pedig a filmet.
6. Egyes variációkat csak az internetről lehet majd letölteni
változatos feltételekkel. Például ha a regisztrált felhasználó kitölt
egy kérdőívet vagy megnyer valamilyen játékot a tévében, rádióban,
újságban, interneten.
7. Egyes variációk csak egy adott földrajzi területen (országban,
kontinensen) kerülnek forgalmazásra, mert más a nézők pszichológiája,
igénye, elvárása Kínában, Japánban, Indiában, Afrikában, Európában,
Amerikában, stb.
6. UTÓSZÓ
Valószínűnek tűnik, hogy a következő 5-10 évben az egész világon
elterjednek a multiverzális filmek és idővel ez lesz az általános
filmkészítési forma. A hagyományos lineáris filmezés pedig háttérbe
szorul és főként a retro filmesek körében marad meg, ahogy a
fekete-fehér filmezés is.
Komoly előny, hogy egy multiverzális film elkészítésének költségei a
hagyományos, lineáris filmével összehasonlítva azonosak vagy alig
valamivel magasabbak, hacsak nem verik magukat az alkotók extra
kiadásokba. A forgalmazás, reklámozás költségei szintén azonosak vagy
csak elenyésző mértékben magasabbak, mivel az adathordozók ára
elenyésző a fogyasztói árhoz képest.
Az is sokat számít, hogy egy meglévő és jól jövedelmező iparág piacát
kell az új műfajnak meghódítania, majd átvennie, tehát nem kell a
piacot kiépíteni. Ráadásul az egész nem igényel nagy infrastruktúrális
és technikai beruházást, csak ötleteket és kreativitást. Várhatóan ez
lesz a következő években, évtizedekben az ideális üzleti lehetőség,
ahol kevés beruházással nagy haszonra lehet szert tenni és
gyakorlatilag nincs rizikója. Még ha nem is tetszene a multiverzális
filmek ideája a konzervatívabb nézők egy részének, a filmek
alapváltozatát akkor is megnéznék, amennyiben jó maga a film.
Az alkotó művészek szabadabban eljátszogathatnak majd az ötleteikkel és
sokkal szorosabb kapcsolat alakul ki az alkotók és a közönség között.
Sok történet esetén felmerül a nézőben a kérdés, mi lett volna, ha...?
Ha bármi másként alakul a filmben?
És persze azt se feledjük, hogy a multiverzális filmek forgalmazásával
plusz bevételekre tehetnek szert az alkotók. A moziban és a tévében
lemegy a rendezői változat, a DVD-n pedig rajta lesz emellett 5-6 vagy
10-20 további variáció és alternatíva. Akinek ez nem elég, mert extra
változatokat is szeretne, az az interneten keresztül letöltheti magának
a többi variációt némi plusz pénzért vagy elkészítheti a saját
verzióját a leforgatott jelenetekből. A módszer logikailag hasonló lesz
a számítógépes programok kereskedelméhez, ahol van egy ingyenes,
egyszerű verziója a programnak és csak a full extrás változat
használatáért kell fizetni.
Készült: 2007.03.11.-20.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz