A VILÁGÓCEÁN KÖPÜLÉSE
1. A MESE
A tejóceán köpüléséről szóló indiai mese lényege a következő. Egyszer,
a régmúlt időkben imígyen szólott Visnu, a mindenség forrása az Őelőtte
költői imákkal hódoló félistenekhez.:
- Próbáljátok meg előállítani a halhatatlanság nektárát! Először
szórjatok a tejóceánba mindenféle gyógynövényt, zöldséget és fűszert,
majd tegyétek meg a Mandara-hegyet köpülőfának, Vászuki kígyót pedig
kötélnek, s köpüljétek a tejóceánt rendíthetetlenül!
A szurák (istenek) tudták, hogy csak úgy győzhetik le az aszurákat
(démonokat), ha ők szerzik meg a halhatatlanság italát, az amritát. Ezt
a tejóceánból kellett kiemelniük, ami a szétválaszthatatlan kozmosz
volt, amelyből a mindenség kiemelkedett. Mivel ez még az isteneknek is
nehéz feladat volt, segítségül hívták a démonokat és megígérték, hogy
részt juttatnak nekik az amritából.
A félistenek és démonok ezután hozzáláttak a tejóceán köpüléséhez. A
Mandara-hegy lett a köpülőfa, a Vászuki óriáskígyó pedig a kötél, amely
a rudat forgatta. Visnu egyik inkarnációja, egy hatalmas teknősbéka,
Kúrma lett a köpülőfa számára az alap, amit a hátára vett, hogy a
súlyos aranyhegy el ne süllyedjen a tenger puha talajában. Kúrma
eredetileg azért jelent meg, hogy az özönvízkor az óceánba veszett
kincsek felszínre hozatalában segítsen.
A démonok a kígyót a feje felől, a félistenek pedig a farkánál ragadták
meg. Húzták-vonták sokáig, minden erejüket beleadva, ám különösebb
eredmény nélkül. Vászuki a sok rángatástól tüzet okádott, így a démonok
lombtalan, kormos fákhoz lettek hasonlatosak, mint az erdőtűz utáni
erdő. Végül maga Kúrma is áldását adta a köpülésre, mire a háborgó
óceán kiadta első termékét, a pusztító haláhala mérget. Ezt az előző
korszak felgyülemlett szennyének tartják.
A félistenek rémülten fordultak a nagyhatalmú Sivához, s kérték, mentse
meg a világot a méregtől. A könyörületes Siva a tenyerébe gyűjtötte a
mérget, majd megitta a haláhalát, de nem nyelte le egészen, amitől a
torka megkékült. Egy gyűrű alakú kék nyom maradt Siva torkán, akit
azóta kéktorkúnak neveznek.
A tejóceán köpülése ezután újult erővel folyt tovább. A Mandara-hegy
szirtjei egymásnak csapódtak, tűz ütött ki, amit Kúrma a négy égtáj
felé nyújtott lábaival az óceán vizét paskolva oltott ki. A permet
mindenkit felfrissített. Az alaktalan víztömeg lassan formálódni
kezdett, és megszületett a Nap, a Hold és a Sarkcsillag. Visnu a
sarkcsillagot a hegy tetejére tűzte, a Nap és a Hold körülötte táncolt.
Így keletkezett az évszakok váltakozása. A növények termőre fordultak,
az állatok táplálkoztak, párosodtak, vándoroltak és téli álomra
húzódtak. Megjelentek az első négy őselem, a föld, a tűz, a levegő és a
víz. A kiperdülő őselemeket Visnu négy kezével ragadta meg. A tűz lett
a harci korongja (szudarsan csakra), a víz a lótuszvirágja (padma), a
szél a kagylókürtje (sankha) és a föld a buzogánya (gada), maga pedig
éterként áthatotta az egész mindenséget.
Ezután jelent meg a tejóceánból Laksmí, a bőség és jószerencse
istennője, aki elhozta ajándékait is: Szurabhit (más néven
Kamadhenu-t), az életet és bőséget adó csodatehenet, a
kívánságteljesítő kalpavrksát, a legtündöklőbb kausztubha- és padmarága
ékszert és egyéb kincseket. Az óceánból egymást követően bukkantak elő
a köpülés termékei: Airávata, a négyagyarú elefánt. Uccshaisravá, a
hétfejű hófehér táltos paripa. A szépséges apszarák, akik a félistenek
bolygóin a szórakoztató hölgyek szerepét töltik be. Nidra, az alvás
istennője, aki Brahma női megjelenési formája. Parijata, a mítikus
korallfa. Váruni, az iszákosokra felügyelő félistennő, s végül Visnu
részinkarnációja, az orvostudomány szakértője, a gyönyörűszép
Dhanvantarí, kezében a halhatatlanság nektárát rejtő korsóval.
A korsóban lévő amritáért nyomban ölre mentek a szurák és az aszurák.
Négy cseppje a harc közben négy városra hullott, majd a démonok
megkaparintották, hogy csak az övék legyen. A félistenek ekkor ismét
Visnuhoz fordultak, hogy segítsen nekik. Visnu egy csodálatos nővé,
Móhinivé változott és csáberejével kicsalta a démonoktól az italt. Így
lettek az istenek halhatatlanok.
2. A MESE JELENTÉSE
A tejóceán az őskáosz hullámtere. Visnu a monász térszerán, vagyis a
Mindenható, Brahma megtartó aspektusa. Az istenségek a neki
engedelmeskedő másolati térszeránok, míg a démonok a nem
engedelmeskedő, önfejű térszeránok. A Mandara aranyhegy a Teremtő
okforrás tachion hullámtere. A Vászuki óriáskígyó maga Visnu
fizikailag, a térszerán, mivel öt feje van (öt Atya). Kúrma, a
teknősbéka a térszeránnak azt a tulajdonságát testesíti meg, hogy
alapul szolgál a tejóceán feneketlen mélységében minden tevékenységhez.
A démonok a munka során azért égtek meg és lettek feketék, hogy ezzel
is jelezze a mese: eredetileg pontosan olyanok voltak, mint a
félistenek. Csak azért lettek mások, mert a másik oldalra álltak, a
kígyó másik végét ragadták meg. A kígyó két vége mégsem pusztán a jó és
rossz oldalt jelenti, a teremtés polarizációját, hanem valami sokkal
izgalmasabb dologról szól a történet.
Az ötfejű kígyó ide-oda mozgása a köpülőrúd körül kétpont oszcillációt
jelent, a térszerán forrásainak kétféle újrakeltődési folyamatát.
Felváltva keltődik a rendszer a két végállapotban, a félistenek és a
démonok oldalán. Ez valószínűleg a diász téridő keletkezését meséli el,
amikor az öt forrás ide-oda jár a tizenegy forráshelyen. Az előző
teremtési korszak monász téridő volt, majd miután végetért, Visnu az
őskáoszban vele együtt megmaradó másolati térszeránok segítségével
olyan perturbációra kényszerítette a saját forrásrendszerét, hogy
térszorzással két térhatost kezdjen el kelteni felváltva.
A haláhala méreg, mint az előző teremtési korszakok felgyülemlett
szennye nem más, mint az információ. A teremtés elpusztítása csak az
időforrások megszűnésével jár, az általuk kibocsátott időhullámok nem
szűnnek meg, hanem repülnek, terjednek tovább a végtelenségig, magukon
hordozva a tudást, a forrásuk mozgásállapotát. Az új teremtéshez a régi
teremtés emlékétől is meg kell szabadulni, hogy ne mérgezhesse meg az
újat. Ez azonos azzal, hogy minden újjászületéskor feltudati törléssel
költöznek testbe a lelkek, hogy elfelejtsék az előző életeiket és
lehetőségük legyen újra kezdeni az életet.
Siva, aki Brahma pusztító aspektusát jeleníti meg, azáltal közömbösíti
az információs mérgezést, hogy befogadja magába. De nem nyeli le,
vagyis nem kívánja megemészteni és beépíteni magába (asszimilálni).
Csupán az a célja, hogy magába zárva az információt, elzárja azt az új
teremtéstől, hogy ne zavarhassa azt meg. Az információ így megmarad a
torkában elrejtve, amin kék elszíneződést okoz. Ezzel jelzi, hogy még
ott van, de nem jelent veszélyt.
Fizikailag ez az elszíneződés valószínűleg arra utal, hogy a térszerán
forrásrendszere kékeltolódást szenved az információ perturbációs hatása
miatt. A kékeltolódás az energiakvantumok esetén azt jelenti, hogy az
időhurok körülfordulási átmérője lecsökken, miközben a tachionok
sebessége nő, a ciklusidő pedig csökken. Magyarul bepörög tőle a
rendszer, gerjesztett állapotba kerül a hatására. Ez egyben azt is
jelenti, hogy a diász keltéséhez a térszeránnak megfelelő gerjesztett
állapotba kell kerülnie, amiről a félistenek, vagyis a teremtmények
hullámterei (köpülés) gondoskodnak.
A tejóceán köpülése az időhullámtér perturbálásának felel meg. A
korábban nyugodt, tiszta tenger egyre zavarosabbá válik a folyamat
hatására, mert turbulenciák, idő örvények keletkeznek benne. Ezek a
különféle teremtmények, amik sorra kiemelkednek az óceánból
(megnyilvánulnak). Mindnek egyedi struktúrája és szerepe van, vagyis
itt egy komplex teremtési folyamat leírását olvashatjuk mesének
álcázva. Nap, Hold, Sarkcsillag: égitestek. A négy elem és Visnu, az
ötödik elem jelenléte egyértelműen jelzi, hogy a teremtés alapelemeinek
keletkezéséről van szó. Víz: tardion, Tűz: tachion, Levegő: téridő,
Föld: neutron, Éter: komplex hullámtér.
Az évszakok változása az idő ciklikus természetére utal, vagyis
megszűnik az őskáoszra jellemző kaotikus állapot. A téridő kezdi el
uralni a létezést és rendet rak, elrendezi az időbeli folyamatokat.
Laksmí, a jószerencse istennője azért jelenik meg, mert a teremtés
beindításához szerencsére volt szükség a létezésben, viszont miután a
térszerán megszületett, utána már a teremtés folyamata irányíthatóvá és
tervezhetővé vált az Isten számára. A kívánságok ezáltal válnak
teljesíthetőkké, megvalósíthatókká.
Airávata, a négyagyarú elefánt a föld elemet, vagyis a neutront, az
anyagi részecskét testesíti meg. A hétfejű táltos paripa a fotinó
(fénykvantum), ami a téridőben keletkezik. A Parijata korallfa
egyértelműen az Életfára utal. Azért hívják korallfának, mert az
Életfáról az emberek azonnal valami növényre gondolnak, holott ezen a
fán lógnak, léteznek az állatok és minden más teremtmény is. A korallok
állatok, akik maguk építik házaikat, ezért ezt jó hasonlatnak találta a
mese írója a valóság érzékeltetésére.
Valószínűleg az összes többi teremtmény is konkrét rendszereket jelöl,
de a szöveg alapján nem lehet egyértelműen azonosítani őket. Így ezt a
feladatot meghagyjuk azoknak a szakértőknek, akik többet tudnak a hindu
vallásról és utána tudnak nézni a mese szereplőinek. Ezek jellemző
tulajdonságai alapján biztosan ki fog derülni, mi mit jelent valójában.
A halhatatlanság nektára az a tudás, ami a teremtéshez és az őskáoszban
való megmaradáshoz szükséges. Azért halhatatlanok az istenségek, mert
sikerült ezt megszerezniük, míg a teremtményeik nem jutottak hozzá. Az
istenségek a téridőn kívül is megmaradnak, a teremtmények viszont nem,
ezért azok csak addig létezhetnek, amíg van téridő. Visnu azért csalta
ki a démonoktól az amritát, hogy a vele ellenkezők, a lázadók halandók
legyenek. Ez jelképezi azt, hogy a lázadás mindig múlandó dolog, nem
tarthat örökké.
Befejezésül alább olvashatók Visnu Isten tulajdonságai. Ezt már nem
kommentáljuk, hogy hagyjunk egy kis munkát az olvasóknak is. A
megfejtéseket be lehet küldeni az Eseményhorizontnak.
3. VISNU ISTEN TULAJDONSÁGAI
Visnu az anyagi teremtés fenntartója. Etimológiailag a Visnu szó azt
jelenti, hogy "aki mindent áthat, mindenbe behatol". Ő a hinduizmus
három fontos istensége (Brahmá, Siva és Visnu) közül az egyik. Brahmá
és Siva, akik az anyagi világban ható szenvedély és tudatlanság
működéséért felelősek, csupán félistenek, Visnu pedig a Legfelsőbb Úr
megnyilvánulása, aki az összes félistennek (Brahmának és Sivának is) az
irányítója. Ő maga a jóság minőségének irányításáért felelős.
Legfelsőbb Úrként teljes mértékben rendelkezik a hat fenséggel, amelyek
a gazdagság, a hatalom, a szépség, a hírnév, az erő és a lemondás.
Lemondott, mivel semmihez sem ragaszkodik az anyagi világban, bár
minden az övé.
Visnunak egy másik közismert és igen népszerű neve Náráyana. A szó a
következőket jelenti:
1. Aki az okozati vizeket választotta lakhelyéül (Visnu az okozati
óceánon fekve teremti meg az univerzumokat).
2. Aki minden emberi lény lakhelye.
3. Aki az emberek szívét választotta lakhelyéül.
4. Aki minden ember végső célja.
Az előző ciklusbeli univerzum elpusztítása után és a következő
univerzum megteremtése előtt Náráyana, a Legfelsőbb Istenség elaludt
hatalmas, Ananta Sésa nevű kígyóágyán, mely a Ksíramudra (tejóceán)
vizén lebeg. Egyik lábát hitvese, Laksmí ölében pihenteti, aki lágyan
masszírozza azt. Ahogyan így álmodik a következő teremtésről, egy
lótuszvirág sarjad köldökéből, melyen Brahmá istenség ül. Miután
felébred, arra utasítja Brahmát, hogy folytassa a teremtés folyamatát.
Visnu az anyagi teremtés érdekében három formában nyilvánul meg. Ezek a
formák teremtik meg és tartják fenn az univerzumot. Az első forma
Mahá-Visnu, vagy más néven Káranodakasájí-Visnu, aki az Okozati-óceánon
egy kígyóágyon fekve, pusztán ki- és belélegzésével teremti meg és
pusztítja el az univerzumokat. A kígyóágyat Ananta Sésa, Visnu kígyó
alakú kiterjedése alkotja. A második forma Garbhodakasájí-Visnu, aki
behatol minden univerzumba, és megteremti bennük az élőlényeket.
Harmadik formájában Ksírodakasájí-Visnuként megjelenik minden élőlény
szívében (sőt behatol minden atomba is), s ezért az élőlények
Felsőlelkeként is ismeretes. Ezen Ksírodakasáji-Visnuból terjednek ki
mindazok az isteni formák, amelyek a későbbiekben "Visnu
inkarnációiként" fognak részletesebben szerepelni.
A Garbhodakasájí-Visnu köldökéből kinövő lótuszvirágon születik meg
Brahmá, az első élőlény, aki teremtő hatalmat kapva folytatja az
univerzumon belüli teremtés folyamatát, létrehozva más élőlényeket (pl.
a félisteneket) és megteremtve az univerzum változatosságát.
Visnu örök társa Laksmí, a szerencse istennője, akit Srídévínek is
neveznek. Srídéví általában kinyílt lótuszvirágot tart a kezében. Visnu
másik hitvese Bhúdéví, kezében kék lótuszvirággal (melynek szirmai néha
össze vannak csukódva). Ha mindkét hitves jelen van az Úr Visnuval,
akkor Laksmí a jobb oldalán, Bhúdéví pedig a bal oldalán áll. Gyakran
láthatjuk őket úgy is, ahogy a kígyóágyon fekvő Visnu lábainál ülve
szolgálják Őt.
Vannak templomok, ahol Laksmí és Nárájana múrtiját úgy láthatjuk, hogy
az Úr Nárájana (Visnu) ül, Laksmídéví pedig az ölében foglal helyet.
Visnut általában négy karral ábrázolják, melyekben kagylókürtöt
(sankha), harci korongot (csakra), buzogányt (gada) és lótuszvirágot
(padma) tart. Harci korongját Szudarsannak, buzogányát pedig
Kaumodakinak hívják. Van egy Nandaka nevű íja is. Visnu, ahogyan Krisna
is, kék színű, és sárga ruhát hord. Mellkasán a Kaustubha nevű ékszert
viseli. Néha nyolc karja is lehet, amelyekben kagylókürtöt, korongot,
buzogányt, lótuszvirágot, íjat, nyilat, kardot és pajzsot tart.
A buzogány és a korong azt jelképezik, hogy az Úr megbünteti a
démonokat és a gonosztevőket. A lótuszvirággal és a kagylókürttel
megáldja híveit. Amikor valamely inkarnációja megjelenik ezen a
bolygón, amellett, hogy elpusztítja a démonokat, a vallásos elvek
ellenségeit, híveit is megvédi.
Az Úr Visnu arca vidám, s a lótusz virágához hasonlít. Mellkasán a
Srívatsza jelet viseli, amely egy fehér szőrtincs. A ragyogó Kaustubha
drágakő ékkövekkel és gyöngyökkel díszítve függ nyakában, amely mellett
gyönyörű virágokból készült füzér emeli ki arcának szépségét. Azt
tartják, hogy az Úr Visnu mosolygó arca az egész világnak örömöt szerez.
Készült: 2007.02.17.-19.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz