SIVA NATARÁDZSA TITKA
1. AZ ÁBRÁZOLÁS
A hindu Siva isten kozmikus táncosként való ábrázolása kő és bronz
szobrokon igen elterjedt Indiában és a legtöbb saiva templomban
megtalálható. Úgy nevezik: Siva Natarádzsa. A Natarádzsa szanszkrit
nyelven azt jelenti: "a Tánc Ura" vagy "Tánckirály".
A négy karú Siva isten kibomlott hajfürtökkel, egy törpén
(Apaszmárapurusán) állva táncol, ami az emberi tudatlanság szimbóluma.
Jobb hátsó kezében damarut tart (homokóra formájú dob), jobb elülső
keze abhaja-mudrában van (félelemoszlató kéztartásban), ahol a tenyér
kifelé fordul és az ujjak felfelé mutatnak. A bal hátsó kéz agnit
(tüzet) tart egy edényben vagy közvetlenül a tenyerén, a bal elülső
karját gadzsahaszta (elefántormány) tartásban keresztezi a mellkasa
előtt (csuklója lazán leengedve, miközben ujjai lefelé, a felemelt bal
lábára mutatnak). Siva hajfürtjei több fonatban terülnek szét
kétoldalt, s közöttük Gangá (a Gangesz folyót megtestesítő istennő)
alakjai, virágok, egy koponya vagy kagyló és a holdsarló találhatók. Az
isten alakját lánggyűrű övezi (prabhámandala). Ezt a táncfajtát, amely
a Natarádzsa legelterjedtebb megjelenítése, a szanszkrit értekezések
bhudzsangatrászának, a kígyó remegésének nevezik.
A Natarádzsa-ábrázolás jelentését úgy szokták megfogalmazni, hogy az
Sivát, mint a világegyetem minden mozgásának eredetét jeleníti meg,
amelyet a lángok köre szimbolizál. A tánc célja az emberek
megszabadítása az érzékcsalódásoktól, helye pedig a Csidambaram,
amelyet a világegyetem középpontjának neveznek, valójában a szívben
található.
A tánc kézmozdulatai Siva öt tevékenységét (panycsakritja)
szimbolizálják. A teremtést (dob), a védelmet (félelemoszlató), a
pusztítást (tűz), a megtestesülést (a földön szilárdan megvetett láb)
és a megszabadítást (a magasba lendülő láb).
2. A TÁNC JELENTÉSE
A Siva Natarádzsa ábrázolás a térszerán szerkezeti felépítését és
működésének titkát rejti magában. Hasonlóan a szfinx és griff
ábrázolásokhoz, ebben az esetben is az történt, hogy a teremtés
titkaiba beavatottak tanításait a téridőről a hozzá nem értők
megpróbálták emberi fogalmakkal értelmezni és valahogyan ábrázolni,
képileg megjeleníteni. A tánc azt jelenti, hogy Siva mozgásban van,
tehát egy dinamikus, térben és időben változó folyamatot kellett a
szobrászoknak rögzíteniük - a lehető legkifejezőbb (leginformatívabb)
pillanatában.
Bár az egyes szobrok részleteikben különböznek, a leglényegesebb
szimbólumok megmaradtak az évezredek alatt és a hozzáértő szemnek
árulkodnak a titokról. Siva isten egy tűzkörben áll, tehát a TŰZ
ciklusát ábrázolja, jeleníti meg előttünk. A "kígyó remegése" kifejezés
világosan utal rá, hogy a TŰZ kígyóinak modulált (irányított)
mozgásáról van szó.
A bal hátsó kezében egy lángot tart, amivel jelzi, hogy maga a kéz a
TŰZ, vagyis az alak minden végtagja egy tachiont reprezentál az
időhurokban. A szobor úgy lenne pontos, ha minden végtagján tüzek
lobognának, de mivel a szobrászok számára ez túlságosan zavaró és
érthetetlen dolog lett volna, és persze nem akarták Sivát lángok közt
égő istenként ábrázolni, ezért csak az egyik végtagján hagyták meg a
lényeget. Ez történik akkor, ha a pontos tudományos leírást a hozzá nem
értők felülbírálják és nagy okosan kijavítják, elrontva a megoldást.
A jobb hátsó kézben tartott damaru dob egyrészt a Hang forrása. Mert a
térszerán minden egyes forráspontja által kiárasztott téridő esszencia
a modulációjában hordozza magán az információt, amit a misztikában
Hangnak vagy Zengésnek hívnak. Siva minden végtagjára damarut kellett
volna tenni, megintcsak a pontosság kedvéért, de ez szintén ütközött a
szobrászok emberi elképzeléseivel, ezért egyre redukálták a számát.
Másrészt a dob homokóra alakú. Ez az idő közismert szimbóluma, a
jelenponton átfolyó időé. A damarut középen kell megfogni a nyakánál,
vagyis a jelenénél és ide-oda forgatva kell rázni, hogy a kötélen lógó
golyó a két végére feszített bőrökhöz csapódva doboljon. Mert a
jelenpont forog: a spínje kettő, ezért kell rajta mindig csak felet
fordítani.
A jobb elülső kéz előre tartott tenyere közismert gesztus a mai napig
("nyugalom"), nem csupán mágikus mudra. Itt a lényeg valójában az irány
kijelölése. Figyeljük meg, hogy minden végtag másik irányba mutat. A
jobb láb lefelé, ezen áll a táncos (időhurok). A bal láb jobbra lefelé,
illetve szobortól függően teljesen jobbra mutat (Siva szemszögéből
nézve). A bal hátsó kéz balra mutat, a jobb hátsó kéz fölfelé. A jobb
elülső kéz előre, viszont a bal elülső kéz nem mutat a hatodik, hiányzó
irányba, hátrafelé. Ehelyett behajtja az isten, maga előtt tartva,
befelé fordított tenyérrel. A tenyér iránya így hátrafelé mutat.
Ha egy gömbbe illesztjük Sivát, akkor a térkereszt öt irányát kapjuk
meg, plusz a hiányzó hatodik irányra egy utalást. Sivának megvan mind a
hat végtagja, de csak öt irányul kifelé, a gömb felszíne felé, a
hatodik be van húzva középre. Így próbálták meg jelezni, hogy a
térszeránban öt időforrás létezik körben az időhurokban, de a hatodik
hiányzik a tánc közben. Csak a tánc (ciklus) végén jelenik meg egy
pillanatra a hatodik helyen, amikor a piramis formáció oktaéderré
egészül ki.
Siva az emberi tudatlanságon áll a jobb lábával. A tudatlanság
információhiányt jelent, vagyis azt jelzi, hogy a térszerán keletkezése
és működése az őskáosz sötétjében megy végbe. Siva tudatlanul születik,
mivel kezdetben még nincs információ (a szó emberi értelmében) a puszta
létezésben. A későbbiek során aztán folyamatosan tanul, információt
gyűjt, tárol és feldolgoz magában a teremtés során. Így lesz egyre
okosabb, de minden tudása továbbra is a tudatlanságon alapul, a létezés
információtlanságán. Azért a jobb lábán áll, mert a térszerán
tachionjai jobbos forgásúak, mint az Atya okforrás, Aki csinálta őket
magából.
Siva hajfürtjei azért utalnak a Gangesz folyó istennőjére, mert a
rendszer közepén VÍZ típusú, tehát női rendszer egzisztál (az Anya
okforrás másolata, a királylány). A haj szétterülése utal a VÍZ típusú
hullámtér kiáradására körben. Ezt erősíti a holdsarló, mint női
szimbólum, valamint a koponya, ami utalhat az anyagi részecskékre
(barionok), amik női forgásúak. A hajfürtök közt kagylót ábrázoló
szobrok is elárulnak valamit, mert a kagyló geometriája egy spirálgömb,
miként a téridő szerkezete.
A térszerán tánca maga a téridő keltési folyamata, aminek célja az
érzékcsalódások világának létrehozása és fenntartása, valamint a bennük
keletkező teremtmények (emberek) tanítása, hozzásegítése a
megvilágosodáshoz (tudás). A Csidambaram a világegyetem (téridő
univerzum) középpontja (térforrás), ami a szívben van. A szív kifejezés
itt egy hibás utalás arra, hogy az időhurok belsejében (szívében) egy
szív alakú, geometriájú hullámtér forog körbe (az önfenntartási tánc
során).
Siva öt tevékenysége tehát: teremtés (új időhurkok keltése), megtartás
(a másolatok létét fenntartó hullámtér), pusztítás (a teremtmények
élete az alkotójuktól függ), megtestesülés (anyagi testbe lépés és
illúziókba merülés) és megszabadítás (kiszabadítás az anyag
illúziójából). Siva nem a földön áll szilárdan, hanem egy emberalakon,
tehát a rendszer nem áll semmin (talajon), mert önmagában álló,
pontosabban lebegő lényről van szó.
Készült: 2007.02.12.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz