A HÁROMPONT TÉTEL
1. BEVEZETÉS
Bármely halmaz vagy elem meghatározható tulajdonságai (jellemzői,
paraméterei) minimálisan két állapotot vehetnek föl a szemlélő számára.
Ez az egy bitnyi információ, ami leírja, hogy a szemlélt dolog
rendelkezik-e egy adott tulajdonsággal. A bit (binary unit)
információelméleti alapegység, ami a hír információtartalmának
számszerű mennyiségét fejezi ki. Ez a hírben szereplő állapot
valószínűségének kettes alapú negatív logaritmusa. Egy bit tehát egy
50%-os valószínűségű esemény bekövetkezéséről vagy elmaradásáról
tudósít.
A létfilozófiában az egy bitnyi információ maga a létezés: az, hogy a
szemlélt pont létezik (a bit értéke: egy) vagy nem (a bit értéke:
nulla) a szemlélő számára. Egy pont önmagában megnyilvánulatlan, mert
senki sem látja és ő sem látja önmagát. Ezért nincs semmilyen
paramétere, semmit sem mondhatunk róla. Két pont egymás számára
megnyilvánul, mert látják egymást és van egy bitnyi jellemzőjük:
léteznek. Az egy bitnyi információnak még nincs mértéke, mert nincs
mihez mérni, nem lehet semmivel összehasonlítani. Az egy bitnyi
információ éppen ezért nem tekinthető valódi információnak
(ismeretnyereségnek), nevezzük tehát protoformációnak.
Három pont egymás számára történő megnyilvánulása már lehetővé teszi a
különbségtételt az összehasonlítás miatt. A szemlélő számára az egyik
ilyen, a másik olyan. A továbbiakban jelöljük ezt a három pontot A, B
és C betűkkel és vizsgáljuk meg a kölcsönhatásuk következményeit.
Két időben létező pont egymáshoz képest eltérő sebességgel foroghat,
amit ők kölcsönösen érzékelnek is, de a forgás iránya (balos vagy
jobbos) nem határozható meg a számukra, mert nincs mihez
viszonyítaniuk. Három pont esetében azonban lehetőség van
összehasonlítani a forgások sebességét és irányát, sőt a szálirányú
elmozdulást is (közeledés vagy távolodás). A három pontot hívjuk
szentháromságnak, amiben értelmezhetővé válnak a különbségek, s ezáltal
megszületik az információ, az aszimmetria és a mérték fogalma.
Bármelyik pontból (ez legyen A) szemléljük is a másik kettőt, azok
tulajdonságait a visszacsatoláson keresztül önmagammal (A
tulajdonságaival) összehasonlíthatom. A másik két pont ennek
megfelelően lehet azonos velem: AAA, különböző tőlem, de azonos
egymással: ABB, azonos velem az egyik és különböző a másik: AAB, és
különböző tőlem és egymástól is: ABC. A négy lehetőségből csak három a
valódi, mert ha áthelyezem a szemlélőpontomat A-ból B-be, akkor az ABB
és AAB állapotok azonosnak tűnnek (tükröződések). Így tehát a három
pont három féle állapotban lehet egymás számára.
Ahhoz, hogy az idő, mint állapot változás értelmezhető legyen,
minimálisan három időpontra van szükség. Ahhoz, hogy a tér, mint
kiterjedés (hely és helyzet) értelmezhető legyen, minimálisan három
térpontra van szükség. Az idő és a tér a létezés kiterjedésének kétféle
értelmezése, vetülete, amiket praktikusan használni szoktunk. Ezeken
kívül még n féle további vetület hozható létre, de mi most elégedjünk
meg ezzel a kettővel, amikre a matematikában és a fizikában általában
szükség van az egyszerűbb jelenségek modellezéséhez.
2. A KITERJEDÉSI TÉTELEK
Első lépésként fogalmazzuk meg tételszerűen az időmatematika
alaptörvényeit.
Három pont
tétel: A legkisebb kiterjedés szálirányban három pontnyi. Ezt
hívjuk a továbbiakban egy dimenziónak. A jelölése röviden: 1D a
továbbiakban.
A kiterjedésnek két fajtája (vetülete) van: térdimenzió és idődimenzió.
Dimenzió tétel:
A kiterjedés egy pont meghatározott irányokba történő transzformációja,
elmozdulása a létezésének valamely vetületén. A dimenziókat hívjuk a
továbbiakban változóknak is.
Az irányok kétfélék lehetnek: skalárisak (minden irányba történő
elmozdulás egyszerre) és vektoriálisak (egy irányba történő elmozdulás
egyszerre).
A transzformációk (átalakítások, leképzések) kétfélék lehetnek:
mennyiségi (méretbeli) és minőségi (formai).
Az elmozdulások kétfélék lehetnek: forgás körben (szálszerű tengely
körül) és futás egyenesen (szálirányban).
A vetületek kétfélék lehetnek: időbeli (a pont elmozdulásai) és térbeli
(a pont helyzete a beágyazási környezetében). A két vetület egymás
duálpárja. Az időbeli elmozdulás térbeli helyzetekkel (realizációs
irányokkal) ábrázolható, a térbeli helyzet időbeli elmozdulásokkal
(realizációs késedelmekkel) ábrázolható. Ezen duális leképzési
módszereknek köszönhető, hogy egyesíteni lehet a különféle időfizikai
modelleket az időmatematikai modellekkel úgy, hogy egymást támogatják
és kiegészítik.
Az időmatematikában a transzformációkat kétféle megközelítésben
vizsgáljuk. Az egyik az időgeometria, mely a kiterjedések formai
tulajdonságaival foglalkozik, a másik az időtopológia, mely a
kiterjedések határainak formafüggetlen tulajdonságaival foglalkozik.
Ezek alaptörvényeit részletesen lásd a Forma és felület című
publikációban.
Az alábbiakban csak a három pont tétel és a dimenzió tétel
következményeivel foglalkozunk részletesen.
3. AZ IDŐBELI KITERJEDÉS
A fizikai objektumok (és alkotóik) a térbeli kiterjedésük mellett
időben is léteznek, vagyis nem tekinthetők pusztán elméleti
konstrukcióknak. Ahhoz, hogy ábrázolhassuk őket, az időtopológiai és
időgeometriai konstrukcióinknak időbeli változásra képes, dinamikus
struktúrákat kell alkotniuk, amik révén a valódi dolgok (tárgyak)
modellezhetők időfizikailag. Ehhez persze szükség van az időmatematika
és az időfizika világa közti kapcsolatot biztosító leképzésekre, hogy
az elméleti konstrukcióink a gyakorlatban is használhatók legyenek.
A térbeli dolgok mozgása, tulajdonságainak megváltozása (deformációja)
időbeli jelenség. A pont időben létezik, ami a forgással ábrázolható.
Az álló pontot holtpontnak hívjuk, mert időtlen, míg a forgó pontot
létezőnek, azaz élőlénynek nevezzük. Az élőlény az élő létezvény
összevonását jelenti ebben az értelmében. Az időnek pedig mindig telése
van, sosem múlása, mert az idő nem múlik el, nem szűnik meg. Még a
kibocsátó forrásának megszűnése után sem, mivel kiáradó hullámai
megmaradnak a végtelenségig tágulva a saját origójukhoz képest. Az
elmúlás kifejezést ezért csak abban az értelmében szabad használni,
hogy egy szemlélőpont számára a rajta áthaladó és tőle távolodó
időhullámok elmúlnak, tovább terjednek a saját múlthullámaival együtt.
Minden mozgás kiterjedést, beágyazási környezetet igényel a mozgó
objektum számára. A pont mozgásához legalább 1D-s közeg kell, azaz egy
egyenes vagy kör (vonal). Ha a pont időbeli mozgását térben ábrázoljuk,
a mozgás minden pillanatát (minden elfoglalt helyzetét) egymásra
szuperponálva, akkor egy nyúló egyenest: élt kapunk. Ez, mint a neve is
mutatja magyarul: élő megnyilvánulás (dinamikus létező).
Mivel a pont mozgásának iránya (praktikus megállapodás szerint)
megegyezik az egyenesen az idő telésének irányával, ezért az időegyenes
már aszimmetrikus lesz. Ennek köszönhető, hogy minden kiterjedéssel
rendelkező objektum a legkisebb három pontos minimálszakasztól és
minimálkörtől kezdve az nD-s végtelenségig aszimmetrikus szerkezetű
valamilyen formában.
Az egyenes aszimmetriája arra a tulajdonságára vonatkozik, hogy az
egyik végétől indul és a másik irányba nyúlik. A nyúlási végen van a
jelen (tn), a kiindulási végen a legelső időpillanat (t0). A két pont
között az egyenes a végtelenségig tágul, azaz megtelik (közbülső)
időpontokkal. Ezért telik az idő, s nem múlik. A két végpontra szavunk
is van: végpont (mélypont) és csúcspont (tetőpont). A növények is a
csúcsuk felé nőnek, nyúlnak, mint helyhez kötött (egy pontból, a magból
kiinduló) élőlények.
Az él irányultságát (amerre a csúcsa mozog) a térben vektornyíllal
ábrázoljuk, melynek alkotói a következők.: Van vége (talpa), csúcsa (a
nyíl feje), hossza (nagysága) és iránya (a beágyazási környezetében).
Az irányított szakaszt nevezzük nyílnak vagy irányvektornak, az
irányított félegyenest pedig sugárnak. A vektorok segítségével a
nagyobb dimenziószámú objektumok is irányíthatóak (mozgathatóak,
deformálhatóak), s ezzel dinamikus létező objektumokká válnak. A holt,
időtlen és statikus matematikából így válik élő időmatematika, amely
már alkalmas a fizikailag létező dolgok hatékony modellezésére.
Mivel az időbeli létezés folytonos, minden időben véges objektum a
létezésének bármely pillanatában leképezhető egy vektornyílra, melynek
hossza arányos a létezésének időtartamával. Fizikailag ez megfelel
annak a ténynek, miszerint például egy 1 millió éve létező
(tetszőlegesen kicsiny) kődarab létezési mérete (hullámtere) 2 millió
fényév átmérőjű, mivel a létezésének információ tartalma gömbszerűen
árad ki belőle a környezetébe. A nyelvünkben erre utal szemléletes
módon a nagyszülő kifejezés. A nagy szülők (nagyapa, nagyanya) azért
neveztetnek nagynak, mert ténylegesen nagyobb a létezésüket ábrázoló,
tartalmazó eseményhorizont gömb sugara, mint a szülőknek (kismama).
Idődimenziószám
tétel: Egy vizsgált rendszer idődimenzióinak száma a külső
szemlélőpontok számának felel meg, akik számára létezik.
Az időről tudjuk, hogy skaláris mennyiség a fizikában, vagyis minden
irányba kiterjed a forrásától egyszerre. Ezen irányok megfelelnek egy n
dimenziós kör összes lehetséges sugárvonalainak, amikkel az origó
összeköthető bármely felületi (határoló) ponttal. A sugár tehát
meghatározza a létezés eseményhorizont gömbjének felületét az origó
körül. Az így kapott időgömb felszíne egyenidejű, és mivel minden elért
pontot csak egy pontban tud megérinteni (egy rétege), ezért egyszerre,
egy szemlélő számára mindig egy idődimenziósnak mutatkozik.
Az időgömb térdimenzióinak száma ellenben attól függ, mennyi a forrás
(kibocsátó objektum) térdimenziószáma, azaz hány szálú térkereszt
illeszthető a pontjaira. Ennek elméletileg szintén nincs felső
korlátja, ahogy az idődimenzióknak sem.
A teljes létezés (minden létező) együttes időgömbje tehát n-1
térdimenziós és n-1 idődimenziós. Azért nem nD-s, mert az origó pontja
önmagában 0D-s (függetlenül attól, hová rakjuk az egészen belül). Mivel
pedig a létezés maga időben nem korlátozott (hisz ő maga az idő), ezért
a kiterjedése, mozgása mindig egy félegyenes mentén történik. A puszta
létezésnek önmagában tehát nem nyila, hanem sugara van. Ez a sugár
természetesen bármely pillanatban egyenértékűnek tekinthető egy vele
megegyező hosszúságú nyíllal.
4. A TÉRBELI KITERJEDÉS
Térdimenziószám
tétel: Egy vizsgált rendszer térdimenzióinak száma az egymásra
merőleges legkisebb kiterjedéseknek felel meg.
A merőlegesség definíciója a geometriában a következő.: Két egyenes
akkor merőleges egymásra, ha az egyiket a másikra tükrözve az előbbi
önmagába megy át. A kiterjedéseknek azért kell egymásra merőlegesnek
lenniük, mert ez a legnagyobb szög (kitérés, mozgásirány különbség),
amit két egyenes bezárhat egymással. Ebben az esetben a tompaszögeket
nem tekintjük valódi szögeknek, mivel ezek a hozzájuk tartozó hegyes
szög kiegészítő szögei. Bármely véges objektum vagy kvázi végtelen
méretű beágyazási környezet dimenziószáma meghatározható tehát azzal,
hogy az alkotó pontjaira hány darab egymásra merőleges egyenest tudunk
ráilleszteni.
A hangsúly a ráillesztésen van, nem a lefedésen. Nem azt kell
vizsgálni, hogy az objektumot alkotó pontok hány darab egymásra
merőleges egyenest képeznek egymással, mert a dimenziószám
szempontjából lényegtelen, hogy az objektum folytonos vagy nem. Tehát a
vizsgálat a nem összefüggő rendszerek egymáshoz viszonyított
helyzetének (térbeli irányának) meghatározására is alkalmas. Ez teszi
lehetővé, hogy egy objektumnak kétféle dimenziószáma legyen: globális
(hány dimenziós egészében) és lokális (hány dimenziósak az egyes
részei). A témával részletesen az időtopológiai publikációkban
foglalkozunk.
A térdimenziószám meghatározására használt, egymásra merőleges
egyeneseket a számuktól függetlenül térkeresztnek hívjuk. A koordináta
geometriában megszokott jelöléseket megtartva az egyeneseket sorrendben
ezekkel a betűkkel jelöljük: XYZVUTSRQP... stb. A
koordináta-rendszerben hozzájuk rendelt számok a térkiteljesedési
változók, melyek révén az origóhoz képest meghatározható az objektumok
helyzete.
A térkereszt segítségével előállítható objektumok sorozatát a
Merőlegesség n dimenzióban című írásban ismertetjük.
5. A MINIMÁLSZAKASZ
A szakasz csak abban különbözik az egyenestől, hogy véges hosszúságú.
Ha az egyenes egy dimenziós kiterjedésű, akkor a szakasznak is 1D-snek
kell lennie. Vajon hány pontból kell minimálisan állnia a létező
legrövidebb szakasznak ahhoz, hogy már igaz legyen rá a szakasz
definíciója? A téma előzményét részletesen lásd: Az n dimenziós egyenes
definíciója című írásban.
Az S szakaszt meghatározó elsődleges feltételek a következők.:
1. A szakasz bejárása során minden pontját csak egyszer érintjük.
2. Az n pontból álló szakasznak n-2 olyan pontja van, aminek csak és
kizárólag két szomszédja van. A két végpontnak csak egy szomszédja van.
Kiegészítő feltétel a szakasz görbeségének kizárására.:
3. Nincs olyan pont az S szakaszon kívüli, n dimenziós beágyazási
környezetben, amely origója egy olyan tetszőleges sugarú körnek, amely
két vagy több pontban érinti a szakaszt.
A fentiekből következik, hogy két pontból még nem lesz szakasz attól,
hogy összekötjük őket, egy folytonos pontsorozat részének tekintve
halmazukat. Ebben az esetben ugyanis a szakasznak csak végpontjai
vannak, tehát nincs közbülső pontja. Így nem igaz rá a 2. feltétel,
mert nincs olyan pontja, aminek csak és kizárólag két szomszédja van. A
minimális hosszúságú szakasz hossza tehát három pontnyi. Három pont így
már kiterjedést alkot: egy dimenziót, vagyis együttesük nem tekinthető
0D-s pontnak.
Érdekes ellentmondás viszont, hogy a három pontból álló minimálszakasz
tényleges hossza valójában csak két pontnyi, mivel bármelyik végéről
mérjük is, az első pontot mindig nullapontnak kell tekintenünk (lásd a
számegyenest). Így tulajdonképpen igaza van azoknak, akik szerint a két
pontból álló "szakasz" tényleges hossza csak egy pontnyi, mert ekkor az
egyetlen pont hossza nulla pontnyi lesz. Minden attól függ, mit és
honnan nézünk, mihez viszonyítunk a modellezés során. És ne feledjük: a
pontoknak nincs tényleges térbeli kiterjedésük, tehát a hosszúság alatt
itt mértékegység nélküli mértéket értünk minden esetben.
6. A MINIMÁLKÖR
A kör azon pontok halmaza a síkban, amik egy ponttól egyenlő távolságra
vannak. A körnek van origója, sugara és körvonala (határoló széle). A
sugár segítségével számolható ki a kerülete és területe. A kör
kerülete, széle egy 1D-s zárt görbe, míg a területe, amit elfoglal a
síkban egy 2D-s véges felület.
Vajon hány pontból kell minimálisan állnia a létező legkisebb kör
kerületének (körvonalának) ahhoz, hogy már igaz legyen rá a kör
definíciója? A téma előzményét részletesen lásd: Az n dimenziós kör
definíciója című írásban.
Az origó pontja nem képezi részét a körvonalnak, miként a sugár sem. A
kör kerületének tehát csak a következő feltételnek kell megfelelnie.:
Egy dimenziós zárt görbe legyen. Ennek a minimális hossza, mint tudjuk
legalább három pontnyi. Három pont hurokba kötve már ciklust (zárt
görbét) alkot, de nem felel meg a körre vonatkozó összes további
feltételnek.
A körrel kapcsolatban tudjuk, hogy az átmérővonalának hossza mindig
kisebb, mint a kerület fele ( d<(d/2)xPi ). Három pontos körnél az
átmérővonal azonos bármelyik két pont távolságával, mivel az csak a
körvonalat alkotó pontok között húzható meg. Két pont már csak ezért
sem alkothat kört (miként szakaszt sem). A körvonalat az átmérővonal
két egyenlő hosszúságú részre (félkörre) osztja. Másként megfogalmazva:
a körvonalon vannak egymással nem szomszédos pontok. A három pont
hosszúságú körvonal nem osztható fel ily módon, ráadásul minden pontja
szomszédos egymással. A négy pont hosszúságú körvonal viszont megfelel
ezeknek a feltételeknek. Emiatt a legkisebb kerületi hosszúságú
minimálkör négy pontból áll. A három pontos kört tehát nevezzük a
továbbiakban protokörnek.
A négy pontos kör átmérője nulla, ezért nincs sugara. Ha a közepébe
beteszünk egy pontot origónak, akkor az átmérője logikusan három
pontnyi (két pont hosszú) lesz, ami már szakasznak számít, de ez nem
növeli meg a kör tényleges átmérőjét fizikailag, mivel ebből csak egy
pont esik a kör belsejébe, ami nem része a körvonalnak.
A négy pontos kör területe fizikailag kvázi nulla, logikailag viszont
r^2xPi, ahol az r a két pont közötti nulla távolságot jelenti. Mivel a
távolság fogalmába beletartoznak a végpontok is, elvileg a sugárnak két
pontnyinak kellene lennie. Valójában azonban csak egy pontnyi, mert
akármelyik irányból is mérjük (az origótól vagy a körvonaltól) a
sugarat, a kiindulási pontot matematikailag mindig nullapontnak
tekintjük. Tehát a sugár hossza egy pontnyi. A minimálkör területe
ezért logikailag Pi. Tekinthető-e ez sík felületnek?
Ha a minimális kiterjedés három pontnyi az 1D-ben, akkor az összes
többi magasabb dimenzióban is ennyi lesz. A legkisebb sík felületnek
tehát három pontnyi hosszúnak és szélesnek kell lennie. Azt gondolnánk
ez alapján, hogy a 3x3 pontnyi élhosszúságú négyzet lesz a minimálsík
(9 pont), de ez így elhamarkodott következtetés. A dimenziószámot a
vizsgált objektumra ráhelyezhető térkereszt egyeneseinek számával
határozzuk meg. A két változós térkereszt minimális mérete ezért 5
pontnyi, mivel a két egyenesnek van egy közös metszéspontja. A
minimálsíkon már ábrázolható a minimálkör 4 pontja. Törvényszerű tehát,
hogy ennél kisebb folytonos és összefüggő síkfelület nem hozható létre.
7. A MINIMÁLGÖMB
A 3D-s térbe kiterjesztett kör a gömb, ami azon pontok halmaza a
térben, amik egy ponttól egyenlő távolságra vannak. A gömbnek van
origója, sugara, felszíne és térfogata. A gömb felszíne (területe) egy
2D-s zárt és véges felület, míg a térfogata egy 3D-s véges tér.
Vajon hány pontból kell minimálisan állnia a létező legkisebb gömb
felületének ahhoz, hogy már igaz legyen rá a gömb definíciója? A téma
előzményét részletesen lásd: Az n dimenziós kör definíciója című
írásban.
Az origó pontja nem képezi részét a gömbfelszínnek, miként a sugár sem.
A gömb felszínének tehát csak a következő feltételnek kell
megfelelnie.: Két dimenziós zárt, görbült felület legyen. Ennek a
minimális területe (minimálsík), mint tudjuk a minimálkörről szóló
fejezetből, legalább öt pontnyi. Öt pont hurokba kötve már ciklust
(zárt felületet) alkot, de nem felel meg a gömbre vonatkozó összes
további feltételnek.
A gömbbel kapcsolatban tudjuk, hogy a felszínére három olyan körvonal
rajzolható, melyek egymást merőlegesen metszik. Így mindegyik körvonal
négy egyenlő hosszúságú részre (negyedkörre) oszlik. A metszéspontokat
egyenesekkel összekötve három átmérővonalat kapunk, melyek az origóban
metszik egymást és szintén mind merőlegesek egymásra. Logikusnak tűnik
tehát, hogy a minimálgömb átmérővonalai megfelelnek egy minimális
méretű térkeresztnek, ami 7 pontból áll. Ez a minimáltér, amiben
ábrázolható a minimálgömb 6 pontja. Ennél kisebb folytonos és
összefüggő térfogat nem hozható létre. Az öt pontból álló gömböt éppen
ezért nevezzük a továbbiakban protogömbnek.
A hat pontos gömb átmérője nulla, ezért nincs sugara. Ha a közepébe
beteszünk egy pontot origónak, akkor az átmérője logikusan három
pontnyi lesz, de ez nem növeli meg a gömb tényleges átmérőjét
fizikailag, mivel ebből csak egy pont esik a gömb belsejébe, ami nem
része a gömbfelületnek.
A hat pontos gömb felszíne fizikailag nulla, logikailag viszont
4xr^2xPi, ahol az r a két pont közötti nulla távolságot (egy pontnyit)
jelenti, miként a minimálkörnél. A gömb felülete ezért logikailag 4xPi.
A térfogata fizikailag nulla, logikailag viszont (4xr^3xPi)/3, ami
(4xPi)/3-ra egyszerűsíthető.
Időfizikai kiegészítés: A fotinót leíró modelljeinkben a téridőben
született időhurkok, energiakvantumok olyan fénykvantumok, amikben hét
időforrás másolódik körbe egy nyolcas szimmetriában. Ez geometriailag a
3D-ben egy kockával ábrázolható, amiben ha egyenesekkel összekötjük a
csúcspontokat abban a sorrendben, ahogyan az időhurokban felvillannak
egymás számára, akkor szintén egy 4xPi hosszúságú szakaszt kapunk. A
fotinó forrásai tehát gyakorlatilag egy minimális gömbfelületen mozogva
fordulnak körbe a téridőben ciklusonként. A minimálfelületre rajzolt
bejárási útvonal teljesen lefedi a felületet, ezért fizikailag a hossz
és a terület egyenlőnek mutatkozik, bár makroszinten két különböző
dologról van szó (a hossz 1D-s, a terület 2D-s). A minimálgömb
térfogata pedig az a minimáltér, ami egy három egyenesből álló
térkeresztnek felel meg. Ennek végpontjait egyenesekkel összekötve egy
oktaédert kapunk, ami a térkvantum (szerinó) geometriai ábrázolásának
felel meg.
8. A MINIMÁLHIPERGÖMB
A 4D-s túltérbe (hipertérbe) kiterjesztett kör a hipergömb, ami azon
pontok halmaza a túltérben, amik egy ponttól egyenlő távolságra vannak.
A hipergömbnek van origója, sugara, térfogata és túltérfogata. A
hipergömb térfogata egy 3D-s zárt és véges térfogat, míg a túltérfogata
egy 4D-s véges túltér.
Vajon hány pontból kell minimálisan állnia a létező legkisebb hipergömb
térfogatának ahhoz, hogy már igaz legyen rá a hipergömb definíciója? A
téma előzményét részletesen lásd: Az n dimenziós kör definíciója című
írásban.
Az origó pontja nem képezi részét a hipergömbtérfogatnak, miként a
sugár sem. A hipergömb térfogatának tehát csak a következő feltételnek
kell megfelelnie.: Három dimenziós zárt, görbült térfogat legyen. Ennek
a minimális térfogata (minimáltér), mint tudjuk a minimálkörről szóló
fejezetből, legalább hét pontnyi. Hét pont hurokba kötve már ciklust
(zárt térfogatot) alkot, de nem felel meg a hipergömbre vonatkozó
összes további feltételnek.
A hipergömbbel kapcsolatban valószínűsíthetjük az eddigiek alapján,
hogy a térfogatára három olyan felszín rajzolható, melyek egymást
merőlegesen metszik. Így mindegyik felszín négy egyenlő területű részre
(negyedgömbre) oszlik. A metszési síkokat a hipergömbön belül síkokkal
összekötve három átmérősíkot kapunk, melyek az origóban metszik egymást
és szintén mind merőlegesek egymásra. Logikusnak tűnik tehát, hogy a
minimálhipergömb átmérősíkjai megfelelnek egy minimális méretű
térkeresztnek, ami 9 pontból áll. Ez a minimáltúltér, amiben
ábrázolható a minimálhipergömb 8 pontja. Ennél kisebb folytonos és
összefüggő túltérfogat nem hozható létre. A hét pontból álló
hipergömböt éppen ezért nevezzük a továbbiakban protohipergömbnek.
A nyolc pontos hipergömb átmérője nulla, ezért nincs sugara. Ha a
közepébe beteszünk egy pontot origónak, akkor az átmérője logikusan
három pontnyi lesz, de ez nem növeli meg a hipergömb tényleges
átmérőjét fizikailag, mivel ebből csak egy pont esik a hipergömb
belsejébe, ami nem része a hipergömbtérfogatnak.
A nyolc pontos hipergömb térfogata és túltérfogata fizikailag nulla,
logikailag viszont egyelőre nem tudjuk mennyi lehet számszerűen. A jövő
matematikusaira vár a feladat, hogy meghatározzák a hipergömb
térfogatának és túltérfogatának kiszámítási képletét.
9. ÖSSZEFOGLALÁS
Foglaljuk össze az eddigeket a minimális kiterjedésekről.:
Az 1D-s minimálszakasz 3 pontból áll, rajta a minimállétező helye 2
pontnyi.
A 2D-s minimálsík 5 pontból áll, rajta a minimálkör kerülete 4 pontnyi.
A 3D-s minimáltér 7 pontból áll, rajta a minimálgömb felszíne 6 pontnyi.
A 4D-s minimáltúltér 9 pontból áll, rajta a minimálhipergömb térfogata
8 pontnyi.
Az 5D-s minimálkültér 11 pontból áll, rajta a minimálextragömb
túltérfogata 10 pontnyi.
A 6D-s minimálfeltér 13 pontból áll, rajta a minimálultragömb
kültérfogata 12 pontnyi.
Képletszerűen felírva: P = (nx2)+1 , ahol P az alkotó pontok száma, n a
dimenziók száma.
Ebből következik, hogy:
Az 1D-s minimálszakasz azonos egy tömör minimálkörszakasszal.
A 2D-s minimálsík azonos egy tömör minimálkörrel.
A 3D-s minimáltér azonos egy tömör minimálgömbbel.
A 4D-s minimáltúltér azonos egy tömör minimálhipergömbbel.
Az 5D-s minimálkültér azonos egy tömör minimálextragömbbel.
A 6D-s minimálfeltér azonos egy tömör minimálultragömbbel.
10. AZ IDŐPONTOK
Most vizsgáljuk meg a három pontból álló létezést abból a szemszögből,
hogy az egyes pontok milyen időpillanatokat reprezentálnak rajta.:
1. Mindhárom pont egyidejű: AAA. Ekkor a pontok az egymáshoz
viszonyított helyzetükben, realizációs távolságukban különböznek. Mivel
a három pontos létezésnek nincs beágyazási környezete, kiterjedéssel
bíró tere, amiben elhelyezhetnénk a további vizsgálatokhoz, azt kell
mondanunk, hogy a három pontnak azonos a forgása (iránya, sebessége).
Ez egyenértékű azzal, hogy nem forognak. Ha nincs különbség, nem
értelmezhető a mozgás. Az időbeli és térbeli távolságuk ezért
gyakorlatilag nulla. Az AAA pontok így egy időtlen és teretlen,
statikus minimálszakaszt vagy protokört alkotnak, aminek tulajdonságai
nem változnak meg attól, hogy bővítjük a rendszert további A pontokkal.
Ebből a lehetőségből tehát nem lehet tovább lépni sehová. Ilyen a
klasszikus matematika statikus, életlen és élettelen egyenese.
2. Mindhárom pont eltérő idejű: ABC. Ekkor a pontok az egymáshoz
viszonyított időbeli megnyilvánulásukban, időtartamukban különböznek.
Ez megfeleltethető az eltérő forgási irányoknak és forgási sebességnek,
amik a következő lehetőségeket kínálják.: A forgásirány lehet azonos:
BBB vagy JJJ, miközben a forgási sebességek eltérőek: 123. A
forgásirány lehet eltérő: BBJ vagy BJJ, miközben a forgási sebességek
eltérőek: 123. A forgásirány: BBJ vagy BJJ, miközben az azonos
forgásirányúak sebessége eltérő: 122 vagy 121. Ha a forgásirány és a
forgási sebesség is azonos lenne két pont esetében, akkor már nem lenne
a három pont eltérő idejű: ezzel a következő pontban foglalkozunk.
Az ABC pontok alkothatnak minimálszakaszt és protokört is, melyeken
irányultság figyelhető meg a különbözőségek miatt. A minimálszakasz így
viselkedhet minimálvektornyílként, míg a protokörön kapunk egy
körbejárási irányt. Ez már egy mozgó és változásra képes rendszer, amit
további pontokkal (DEF...) bővítve új szerkezeteket kaphatunk. Ilyenek
az új időmatematika dinamikus, éles és élő egyenesei és több változós
kiteljesedésű objektumai.
A protokörön körbejáró szemlélő útvonala tehát: ABCABC... lesz.
Fordított irányban haladva (az időben visszafelé) CBACBA... Látható,
hogy a két sorozatból a három triplet mindegyike kiemelhető: ABC, BCA,
CAB, CBA, BAC, ACB, vagyis az összes sorrend, mint lehetőség (a
teljesség) megbújik benne. Hogy mit emelünk ki ebből a magunk számára,
csak a szemléletünktől függ.
3. Két pont egyidejű a háromból: AAB vagy ABB. Az egyidejűség azt
jelenti, hogy azonos a forgási irányuk és sebességük. Ez a két előző
modell keveredése, ami logikailag azonos két ponttal: AB. Ha tovább
bővítjük és megengedjük, hogy a rendszerben több egyidejű pont legyen
(tetszőleges számban), akkor ezzel megjelenik a holtpont és a halál
fogalma. Az azonos pontok nem adnak új információt (minőséget) a
rendszerhez, mivel egymás egyenértékű másolatainak tekinthetők.
Mennyiségi növekedést viszont okoznak, és statikus, halott zónákat
hoznak létre az egészen belül.
A dinamikus, mozgó részek így szeparálódni kezdenek egymástól, vagyis
több, egymástól független és kvázi önálló rendszer fogja alkotni a
teljes ponthalmazt. Mi ilyennek tapasztaljuk meg a teremtést: vannak
benne élő és élettelen dolgok, illetve minden élő dolog mérete és
mozgása korlátozott a térben és időben egyaránt.
11. FÉL DIMENZIÓK
Felmerül a kérdés, hogy a három pontból álló protokör és magasabb
dimenziószámú rokonai (protogömb, protohipergömb, stb.) vajon hány
dimenziósak? És mi a helyzet az olyan objektumokkal, mint a tetraéder
formációban elhelyezett négy pont vagy a hipertetraéder formációban
elhelyezett öt pont? Rengeteg féle olyan egzotikus objektumot lehet
alkotni, amik dimenziószáma kétséges és őket is kezelnünk kellene
valahogy.
Szemléljük rugalmasan ezeket a speciális objektumokat. A körszakasz
1D-s, aminek a két végpontja egy helyen van. Ez szemléletesen
ábrázolható 2D-ben körvonalként, ahogy a kvázi végtelen egyenes is
valójában egy kör a létezésben. A protokör tehát 1D-s, de ábrázolható
2D-ben anélkül, hogy ténylegesen 2D-s lenne (mivel nem fedi le a
minimálsíkot). Azt is mondhatjuk tehát, hogy a protokör átmenetet képez
a dimenziószintek között: másfél dimenziós.
Ennek megfelelően a protogömb két és fél dimenziós lesz, a
protohipergömb pedig három és fél dimenziós. A fél dimenzió nem valódi
kiterjedés, hanem praktikus leképzés eredménye, amivel a modellünk a
speciális lehetőségekre is alkalmazhatóvá válik.
A rugalmas szemléletmód megengedi, hogy a térszál használatával kétféle
módon tüntessük el a fél dimenziókat, amennyiben meg akarunk szabadulni
tőlük. Egyrészt ha megengedjük, hogy a szomszédos pontok távolsága
különböző legyen, akkor a protokör pontjai kisimíthatók egy térszál
mentén anélkül, hogy a körvonal elszakadna. Ebben az esetben a fél
dimenziókat mindig lefelé kerekíthetjük. Másrészt ha a szomszédos
pontokat egyenesekkel (térszálakkal) kötjük össze, majd a pontok közé
további n darab pontot zsúfolunk be az egyenesekre, akkor ezzel
megnövelhetjük az objektum méretét akkorára, hogy rá lehessen
illeszteni egy térkeresztet. Ebben az esetben a fél dimenziókat mindig
felfelé kerekíthetjük.
Miután az időmatematika geometriai alapjait lefektettük, a nagyobb
kiterjedésű objektumok tulajdonságainak vizsgálata olyan eredményekre
vezetett, amik megalapozták az időmatematika topológiáját is. Ezeket az
Időtopológia című publikációban részletezzük.
Készült: 2003.01.21. - 2006.07.17.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz