AZ ARANYMETSZÉS EZOTERIKUS TITKAI
Az alábbiakban összefoglaltam az aranymetszéssel kapcsolatos közismert
dolgokat, valamint mindazon titkokat, amikről eddig csak nagyon kevés
beavatott tudott. Az aranymetszés ismerete kulcsfontosságú a teremtés
működésének megértéséhez egy bizonyos beavatási szint fölött, amikor a
matematikai összefüggések vizsgálatával foglalkozik az ember. A
közismert tényeket az internetről vadásztam össze, a többit a
beavatásaim során az égi mesterektől tanultam. Biztos vagyok benne,
hogy a következő évszázadokban még sok izgalmas titok fog feltárulni a
témát kutató elmék előtt ebben a tárgykörben, ami segít kiterjeszteni
és pontosítani az időfizikai és időmatematikai modelleket.
1. AMI KÖZISMERT
Euklidesz Elemek című művében szerepel a következő mondat: "Adott
egyenest osszunk fel úgy, hogy az egészből és a részek egyikéből
alkotott téglalap egyenlő legyen a másik rész négyzetével."
Egyszerűbben megfogalmazva a feladatot: Ha egy szakaszt egy pont úgy
oszt két részre, hogy a kisebbik szakasz úgy aránylik a nagyobbikhoz,
mint a nagyobbik az egészhez, akkor a pont a szakasz aranymetsző
pontja. Egységnyi hosszúságú szakasz esetén az aranymetsző pont kb.
0,618... egységre van az egyik végponttól. Az aranymetszés arányszáma
egy végtelen tizedes tört, ami a (1+sqrt5)/2 képlettel írható fel a
legegyszerűbben. Ennek értéke közelítően: 1,618033988749894848204586...
Ezt a számot a görög fi betűvel szokták jelölni, ami egy Pheidiasz nevű
ókori görög szobrász nevének első betűjéből származik. Ő használta a
szobrainak elkészítéséhez az aranymetszést, amit többféleképpen lehet
körzővel és vonalzóval szerkeszteni.
Egy Zeising nevű német esztéta az 1800-as évek közepén az
aranymetszésben vélte megtalálni az emberi test szépségének okát, mivel
a testünk részei általában ezt az arányt követik. Ilyen az ujjpercek
hossza az ujjhoz képest, az ujjak hossza a tenyérhez képest, a kéz
hossza az alkarhoz képest, stb. Az építészetben az olyan ablakokat,
ajtókat, homlokzati elemeket, méretarányokat találjuk szépnek, amik
oldalaránya fi. Emiatt például a nyomdászatban az aranymetszés olyan
klasszikus arányrendszerré vált, amely meghatározza a főbb oldalelemek
egymáshoz való viszonyát. Segít a szedéstükör, a margók, a címek és a
betűméret megtervezésében.
A pentagon (szabályos ötszög) belső szögeinek nagysága 108°. Ennek
körzővel és vonalzóval való megszerkesztésekor szintén használni kell
az aranymetszést. Euklidesz úgy szerkesztett ötszöget, hogy először
készített egy olyan háromszöget, aminek az alapjánál lévő szögei
kétszer akkorák, mint a csúcsában lévő szög (36°, 72°, 72°). Ez az
aranyháromszög, amely oldalainak aránya fi. Ezt a háromszöget kell
beilleszteni egy adott sugarú körbe, hogy megkapjuk a szabályos
ötszöget.
A szabályos ötszögből lehet készíteni a pentagrammát (ötágú csillagot),
amikor 5 db aranyháromszöget körben ráteszünk az ötszögre. A
pentagrammát hívják csodálatos ötszögnek, bűvös ötszögnek, misztikus
ötszögnek, csillagötszögnek, boszorkányszögnek, Salamon pecsétjének,
Pitagorasz csillagnak is. Ez ősidők óta az egység és az univerzum
szimbóluma, de jelképe az egészségnek, termékenységnek és az életnek
is. Jelképként használják a boszorkányok, okkultisták, püthagoreusok,
szabadkőművesek, kommunisták, valamint számos ország zászlaján és
címerében megtalálható, különféle színekben.
A pentagramma tehát öt darab aranyháromszög egy ötszög köré rendezve.
Ha egy pentagrammát testhálóként értelmezünk, egy szabályos ötszög
alapú gúlát láthatunk benne. Ha ilyen gúlákat illesztünk egy dodekaéder
lapjaira, akkor egy csillag poliédert, pontosabban kis csillag
dodekaédert kapunk.
Platonikus testeknek nevezzük a szabályos testeket. Ezek olyan konvex
poliéderek, amik élei, élszögei és lapszögei egyenlők. Az élek és
élszögek egyenlőségéből következik, hogy a szabályos test lapjai
egybevágó szabályos sokszögek, lapjai tehát ugyanannyi oldalúak. Az
élszögek és a lapszögek egyenlőségéből következik, hogy a szabályos
testszögletei egybevágó szabályos szögletek, tehát ugyanannyi élűek.
Három dimenzióban összesen öt ilyen test létezik. Ezek (lapszám
szerinti sorrendben) a tetraéder, a hexaéder (kocka), az oktaéder, a
dodekaéder és az ikozaéder. Ez utóbbi három vizsgálható az aranymetszés
szempontjából is.
A legfeltűnőbb kapcsolat az ikozaéder és oktaéder között figyelhető
meg, mivel az oktaéder egy ikozaédert rejt magában. Ha az oktaéder
éleinek aranymetsző pontjait összekötjük, egy ikozaédert kapunk.
Az aranytéglalap oldalainak aránya fi. Ha három aranytéglalapot
speciális helyzetbe állítunk, azaz egymásra merőleges és egymást metsző
helyzetbe hozunk, a kapott "térkereszt" éppen egy ikozaédert
eredményez. Ebből a vázból úgy juthatunk az oktaéder vázához, hogy a
téglalapokat négyzetekké egészítjük ki. Az aranytéglalap és a köré
írható négyzet úgy helyezkednek el egymáshoz képest, hogy a négyzet
oldalainak megfelelő aranymetsző pontjai határozzák meg a téglalap
csúcspontjait. Ebből a tényből, valamint abból, hogy a három egymást
metsző négyzet egy oktaédert határoz meg, egyértelműen következik, hogy
az oktaéder éleinek aranymetsző pontjai egy ikozaéder csúcspontjainak
felelnek meg.
Aranyszögnek nevezik azt a szöget, melynek koszinusza az aranymetszés
hányadosa: cosALFA=0,618034... Ennek értéke: ALFA=51 fok, 49 perc, 43
másodperc. Az aranyszög számos díszítő alakzaton felfedezhető. A
középkor építészei, művészei az arány isteni eredetének megfelelően az
aranymetszésnek és az aranyszögnek különös jelentőséget
tulajdonítottak. Azok a szimbólumok, jelképek, melyek az Ég és a Föld
viszonyára vonatkoznak, az aranymetszési arány hordozói.
Az aranyszöggel számos misztikus jelképet hordozó relikvián találkozni
lehet. Aranyszöget zárnak be a Krisztus-monogram X jelének szárai a P
betű szárával, és aranyszöget fedezhetünk fel Szent István királyunk
REX ST (Rex Stephanus) betűjeleket tartalmazó ligatúrás kézjegyén is.
Pizza városában a XII. és XIII. század fordulóján élt egy Leonardo
Pisano nevű matematikus, akit ma inkább Fibonacci néven ismerünk. A
Liber Abaci című munkájában található a következő probléma, amit
Fibonacci nyulaiként is szoktak emlegetni: "Hány pár nyúlra szaporodik
egy év alatt a kezdeti pár, ha tudjuk, hogy a nyulak két hónap alatt
válnak ivaréretté, és ezután minden pár minden hónapban egy új párnak
ad életet és mindegyikük életben marad?" Az egyes hónapokhoz tartozó
nyúl párok számát leíró: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34... számsor
Fibonacci-sorozat néven vonult be a matematika történetébe.
A sorozat előállításának alapja az a tulajdonság, mely szerint a
harmadik elemtől kezdve bármely elem az előző kettő összege. A sorozat
első két elemét azonban meg kell adni. Ezek értéke a Fibonacci-sorozat
esetén 1. A sorozat bármely két elemének hányadosa folyamatosan közelít
az aranymetszés értékéhez, pontosabban akörül ugrál. A közelítés
kétoldali, mert a két egymást követő elem hányadosa nagyobb, illetve
kisebb, mint a közrefogott aranyszám. Ennek alapján azokat a
négyzeteket, amelyek oldalainak mérőszámai a Fibonacci-sorozat elemei,
Fibonacci-négyzeteknek nevezik.
Roger Penrose oxfordi matematikus 1973-ban fedezte fel a sík nem
periodikus parkettázásának lehetőségét. Martin Gardner révén vált
ismertté a felfedezése, mely 1977 januárjában jelent meg a Scientific
American-ben Matematikai játékok címen. Az 1980-as évek elején újra
fontos témává vált, a három dimenzióra történő általánosításának
következtében.
A Penrose-csempék alakja különféle lehet, de a legérdekesebb és
legismertebb pár a dárdák (konkáv rész) és sárkányok (konvex rész)
kettőse. A csempék aranyrombuszokból készíthetőek, melyek szögeiknek
nagysága 72° és 108°. Ha felosztjuk a rombusz hosszabbik átlóját az
aranymetszés szerint, és az aranymetsző-pontot összekötjük a tompaszögű
csúcsokkal, majd e két szakasz mentén kettévágjuk a rombuszt, egy
konvex és egy konkáv, de egymással páronként megegyező oldalhosszúságú
deltoidot kapunk. Oldalhosszainak aránya éppen fi.
Egy Ammann nevű matematikus Penrose ötletét tovább fejlesztve
sokmindent fölfedezett még a témában, például az arany romboédereket.
Az 1980-as évek elején számos természettudós és matematikus kezdte
fontolóra venni annak lehetőségét, hogy a kristályok atomi szerkezete
esetleg alapulhat egy nem periodikus hálózaton is (kvázi kristályok).
Ezt követően 1984-ben Dany Schechtman és kollégái bejelentették, hogy
nem periodikus szerkezetet találtak egy hirtelen lehűtött
alumínium-mangán ötvözetnek az elektronmikroszkópos vizsgálata során.
Ezt Schechtmanitnak nevezték el. A mikroszkópban látható ötszöges
szimmetria egy, a Penrose-csempézéssel analóg, nem periodikus
csempemintának felel meg a térben.
2. AMI NEM KÖZISMERT
Ha egy hosszú papírszalagon 5x180 fokot csavarunk balra vagy jobbra,
majd a két végét összeragasztjuk, és a kapott szalagot középen
kilyukasztva, hosszában körbevágjuk, akkor egy nagy gubancot kapunk.
Ezt kifeszítve észrevehetjük, hogy egy 12x180 fokot csavarodó hurkot
kaptunk, amit egy pentagramma formájába lehet szabályosan elrendezni. A
szalag topológiai szempontból ekvivalens a téridő forrásának, más
nevein a Mindenhatónak, Istenfiúnak, Brahmának a hullámterét leíró
időtopológiai modellekkel.
A térszerán keletkezésekor egy időforrásból öt plusz egy darab
(másolat) lesz az időhurokban. Ezek mindegyike olyan gömbszerű
hullámteret áraszt magából, ami topológiailag kétoldalú és a belőle
vágott szalag 360 fokos csavarodást tartalmaz. Így 12x180 = 6x360.
A jobbos csavarodású szalag a téridő forrásrendszerét modellezi, a
balos az antitéridőét. A kétféle hullámtér kölcsönhatásba kerülve
annihilálja egymás forrásrendszerét. Kölcsönösen megsemmisítik egymást.
Ennek fizikai okai vannak, vagyis semmi köze holmi jó és rossz közötti
harchoz, ahogy azt a misztikusok magyarázták régebben, nem ismervén a
teremtés fizikáját. A pentagramma, mint az Isten (öt Atya) szimbóluma
tehát kétféle lehet. A Mindenható a mi univerzumunk keltője, míg az
Antimindenható az antiuniverzumot kelti. A pentagramma rezonátorként
működik, mert formailag ezen felsőbb létezők önrezgését idézi meg. Ez
okból használták régen varázsláshoz, az isteni erő megidézésére.
Ha megszerkesztjük körzővel és vonalzóval a tachion visszakanyarodását
a saját múltjába, és megnézzük, hogy az egyes forráslátomások a
körvonalon hol helyezkednek el (a kör közepéből nézve), akkor azt
látjuk, hogy a pontok által bezárt szögek aránya elölről hátrafelé
haladva (a jelentől a múlt felé) nagyjából ilyen: 1, 1, 2, 3, 5. Mert
senki sem tökéletes, hanem csak az Atya. Eme szabályosság miatt hívják
az univerzum központi térforrását (az Istent) tökéletesnek, mert a
működésének, önkeltési arányainak alapja az aranymetszés.
Ennek megfelelően a Napisten, a Naprendszer lokális megtartója, aki a
főbrahma helyi másolata, az Aranyvárosban lakik. Ez egy óriási,
dimenzióbuborékkal védett város, ami a Nap belsejében lebeg és
térugrásokkal áthelyeződve változtatja helyét a csillagban. Rendkívül
szigorúan védik az angyalok (mennyei sereg), ezért ide bejutni csak a
Napisten engedélyével lehet (a kellő szinten beavatott lelkek számára).
Készült: 2006.11.24.
Következő írás
Vissza a tartalomhoz